Tao Geoghegan Hart jaagt op Girozege: “Dit had ik echt niet verwacht”

donderdag 22 oktober 2020 om 21:10
Tao Geoghegan Hart jaagt op Girozege: “Dit had ik echt niet verwacht”

foto: Cor Vos

Vijftien seconden: dat is het verschil tussen Wilco Kelderman en Tao Geoghegan Hart met nog drie etappes te gaan in de Giro d’Italia. De Brit won vandaag dan wel niet de etappe over de Passo dello Stelvio, hij wist wel twee minuten te pakken op de nieuwe rozetruidrager Kelderman.

Hart was in de finale op pad met generatiegenoot Jai Hindley. De Australiër nam niet over op de slotklim van Torri di Fraele, aangezien zijn ploeggenoot Kelderman in de achtergrond op weg was naar de roze trui. Hindley begon zo frisser aan de sprint en versloeg Hart voor de ritzege. Die laatste stijgt wel naar de derde plaats in het algemeen klassement.

“Rohan Dennis was echt superindrukwekkend”
Op de iconische Stelvio spatte de favorietengroep uiteen en kon Hart nog rekenen op een ijzersterke Rohan Dennis. “Die heeft denk ik 99% van het peloton uit het wiel gereden. Rohan was echt super, maar dan ook echt superindrukwekkend”, zo laat Hart weten op de website van zijn ploeg INEOS Grenadiers. “We begonnen de etappe niet echt met een plan.”

“We wilden wel enkele jongens meesturen in de vroege vlucht, wat ook lukte met Filippo Ganna en Ben Swift. We wisten dus dat we op Filippo en Swifty konden rekenen in de finale. Het was best wel een krankzinnige etappe. We wilden vandaag tijd goedmaken en dat is ons ook gelukt! Ik moet mijn ploeggenoten bedanken. Ik hoefde vandaag niet eens zoveel te doen.”

Twee cruciale etappes 
Na achttien etappes gaat Kelderman dus aan de leiding, maar het verschil met zijn ploeggenoot Hindley (2e op twaalf seconden) en Hart (derde op vijftien tellen) is bijzonder klein. De klassementsrenners krijgen nog twee cruciale etappes voorgeschoteld, met een bergrit naar Sestriere en een individuele tijdrit met finish in Milaan.

“Ik had echt niet verwacht zo hoog te staan in het klassement, zeker niet als je terugdenkt aan de eerste etappe. Ik stond al behoorlijk ver achter na enkele ritten. We kunnen Milaan nu bijna ruiken, maar we moeten onze focus behouden. We zullen zien wat er gaat gebeuren.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

skylimit 22 oktober 2020 om 21:15

@redactie Volgens mij stond Hart al derde voor deze etappe, dus “stijgt naar de 3e plaats” klopt niet.

Koen Middendorp 22 oktober 2020 om 21:17

Hart stond vierde voor aanvang van de etappe van vandaag.

https://www.procyclingstats.com/race/giro-d-italia/2020/stage-17-gc

harryjohan71 22 oktober 2020 om 21:23

Hart is Almeida voorbij gegaan.

Daniel Lassche 22 oktober 2020 om 21:49

Inderdaad klopt gewoon. Hij stond 4e en nu 3e.. vrij simpel..

skylimit 22 oktober 2020 om 21:50

edit, klopt, was Almeida al uit het oog verloren.:(

Scibby 22 oktober 2020 om 21:34

Kelderman heeft vandaag veel dieper moeten gaan. Hopelijk breekt hem dat niet op zaterdag.

Daniel Lassche 22 oktober 2020 om 21:51

Ze gaan allemaal diep natuurlijk. wel een jasje uitgedaan.. Maar geluk dat morgen hij in het peleton kan zitten.. En Zaterdag niet die stijle lange klimmen… met een goed team die je helpt

zwiggelbig 22 oktober 2020 om 22:16

wat een pech dat een rohan dennis ineens sterker kon klimmen dan kelderman zelfs.. zelfs met zijn voorbereiding werd ie hier er gewoon afgereden door rohan dennis.. ongelofelijk kut

Peetvader 23 oktober 2020 om 09:33

Juister is: Wat een geluk dat de zaterdagetappe is aangepast.

fietsvriend 22 oktober 2020 om 21:43

Lijkt goed te pieken.
Heb het even opgezocht: Hart verloor tijd tov Kelderman: openingstijdrit (0.36), Etna (1.54), 2de tijdrit (0.37)

Hart won tijd op Kelderman in (berg)rit 9 (19s), Piccavallo (0.02 + 0.04 boni), vandaag (2.14 + 0.07 boni)

Sprintjes bergetappes wint ie nagenoeg allemaal. En begon dus als domestique voor Thomas dus waarschijnlijk ingehouden openingstijdrit.

Gaat spannend worden zaterdag. Bahrein zal er ook nog wel invliegen.

Daniel Lassche 22 oktober 2020 om 21:53

Sprintjes bergetappes wint hij allemaal?

Alleen vandaag niet.
Heb hem er maar 1 zien winnen hoor.

Dat sprintje op een andere klim was het ook Kelderman en Fuglsang als ik mij herinner.
Dus enkel die sprint tegen Kelderman dat hij won..

fietsvriend 22 oktober 2020 om 21:55

Dat was dan iets te kort door de bocht. Wilde er wat extra drama ingooien.

fietsvriend 22 oktober 2020 om 22:01

Bizar was die openingstijdrit, zie nu dat Kelderman de slechtste tijdrit van zijn ploeg reed. Het weer, ik weet het, maar toch.

adelaarvanantwerpen 22 oktober 2020 om 22:02

Bij dat sprintje van Fuglsang en kelderman was Hart al weggereden. Vorig jaar in de tour of the alps won hij twee mooie sprints tegen de favorieten.

fietsvriend 22 oktober 2020 om 22:22

Dus Kelderman moet zaterdag niet met hem naar de meet rijden voor de boni’s

Daniel Lassche 22 oktober 2020 om 22:32

Als hij met hem naar de meet rijdt Zaterdag dan weet hij dat in ieder geval het roze behoudt..

Dus nee denk dat het juist een goed scenario is.. Ook al verliest hij een sprintje om boni’s

Bern Ardello 22 oktober 2020 om 21:56

Zaterdag een relatief eenvoudige etappe. Kelderman gaat genoeg support krijgen om driemaal 8 kilometer te klimmen tegen 8% gemiddeld.

martini151 22 oktober 2020 om 21:57

6% gemiddeld

martini151 22 oktober 2020 om 21:57

Rohan Dennis is inderdaad super indrukwekkend. Ik bedenk me net, zonder een beschuldiging te doen, dat de kopman natuurlijk nooit uit koers gehaald wordt als knechten doping gebruiken. Dus in principe kan je het erop gokken ;)

Nee, Rohan heeft geen doping gebruikt. Hij kan gewoon enorm goed pijn lijden en een tijdrit rijden. Dat doet hij dan ook op de Stelvio. Dat is anders dan een ronde lang dit doen

Michelangelo 22 oktober 2020 om 22:31

Toch wel bijzonder hoe goed Dennis en ganna klimmen. Net alsook swift.

Als een type als Dennis alle klimmers op een hoop fietst op de stelvio dan geloof ik er weinig meer van. Waar heeft hij dat ooit eerder gedaan???? Iemand???

Daniel Lassche 22 oktober 2020 om 22:39

Dennis ging twee of drie jaar geleden vol als klassementsman de giro in.

Heeft ook wel uitslagen gereden. Hij wou een klassementsrenner worden maar kwam er niet helemaal uit.

Beetje als een Jungels.. beiden niet echt gelukt..

Vandaag toch heel knap..

Trouwens dat van Ben Swift is wat makkelijk. Hij doet redelijk mee in een kop groep maar komt constant te kort. dat vind ik niet bijzonder.. Een kopgroep top 5 rijden is wat anders als top met de besten mee..

Ook Ganna 1 dag heel knap redelijke heuvels maar met zo'n power kan dat..
Vandaag kon ook hij echt niet mee denk ik.

Dus het valt allemaal wel mee. Knap jazeker.. maar vooral Dennis vandaag.

adelaarvanantwerpen 22 oktober 2020 om 23:18

@Michelangelo
Dennis stond twee jaar geleden na etappe 18 nog zevende in de Giro. Werd vorig jaar nog tweede in de RVZ waar hij na Bernal met voorsprong de beste klimmer was. Dennis is geen wereldklimmer, maar op een goede dag kan die toch ver komen.

De concurrentie is ook erg zwak. De beste renners zijn uitgevallen. Renners zoals Nibali, Majka, Pozzovivo en Fuglsang zakken erdoorheen.

Chippen 22 oktober 2020 om 23:31

Inderdaad, je moet ook altijd wel de context zien, namelijk tegen wie is het. Alsof het zo wonderbaarlijk is dat Dennis in de buurt zat bij wielergoden Hart en Hindley.

NDI22 23 oktober 2020 om 00:58

Concurrentie is niet zwak, ze rijden een record tijd op de Stelvio. Wat dus eigenlijk volledig op het conto van Dennis komt te staan.

Chippen 23 oktober 2020 om 02:26

geraint had er waarschijnlijk nog 3 minuten minder over gedaan. die had hier de giro met een vooroorlogse voorsprong gewonnen, minuutje of 10.

we zullen volgend jaar zien, wanneer hindley als kopman 14e wordt in de tour en geoghegan hart kansloos wordt gelost wanneer wout 10 seconden op kop rijdt.

VerstandOpNul 22 oktober 2020 om 22:46

Niet alleen bijzonder dat Dennis dit kan, maar ook wel dat hij zich voor Hart zo leegrijdt.. Stond nou niet echt bekend als een enorme teamplayer..

Daniel Lassche 22 oktober 2020 om 22:58

Dat niet maar in dit geval was het nou niet dat hij zelf de rit dacht te winnen denk ik.

Hij ging op kop en bleek heel ver te raken..
Zonder de illusie te hebben voor eigen succes te gaan.

Dus teamwork en zichzelf ook helpen door zich te tonen. Zou iedereen doen als je de benen hebt..

Bobby Solo 22 oktober 2020 om 23:04

Dit heeft Dennis nooit eerder laten zien. Echt ongehoord, kon ‘m wel van z’n fiets afschieten. Dat sterke tijdrijders kunnen klimmen is geen uitzondering maar dan wel over gematigde stijgingspercentages zoals eerder Ganna deed. Heb er een nare smaak aan overgehouden.

Daniel Lassche 22 oktober 2020 om 23:07

Een renner is niet enkel 1 ding natuurlijk.

Volgens mij kan Tom D ook wel een klimmetje over op een goede dag..

Als goede “tijdrijder”

Nare smaak of juist goede smaak? wat is er naar aan iemand die boven zichzelf uitstijgt? Het is geen Nederlander?

Limal 23 oktober 2020 om 06:48

Dit heeft Dennis nog nooit laten zien? Kijk anders deze beelden van vorig jaar in de Ronde van Zwitserland eens terug: https://www.youtube.com/watch?v=cpewAGLTNkk
Het trio Nufenen, Gotthard en Furkapas is qua lengte en steiltegraad even moeilijk als wat ze gisteren voor de wielen kregen.

Oja, Kelderman werd in die etappe 17e op 4:52, met in zijn wiel Ben Swift. Moeten we het dan ook niet onwaarschijnlijk verdacht vinden dat Wilco dit jaar één van de beste klimmers in deze Giro is?? (hint: neen)

VDB44 23 oktober 2020 om 09:53

Lekker eennzijdig beschuldigen, ik neem aan dat je wel Hindley voor de Giro in je wielerpooltje had staan? Die was zelf niet moe als hij aankwam gisteren. Dat Sunweb 1 & 2 staat in de Giro is "normaler"? Dat ze van de week met 4 man in een groep van 8 zaten … Dat Hirschi heel de Tour en de koersen erna mss wel even goed was als Alaphilippe … Dat SKA gewoon een klasse beter was dan z'n medevluchters in de Tour (geen pannenkoeken) en daar met overmacht 2 ritten wint …
Zo, vaag beschuldigen is niet moeilijk hoor, maar wees dan wel consequent, uiteindelijk zie je wat je wil zien.

Scott Sunderland 22 oktober 2020 om 23:35

Wat ik interessant vind : Rohan Dennis schijnt een bipolaire stoornis te hebben. Manisch depressief dus. Soms is hij erg somber en zonder energie. Soms is hij vol energie en vertrouwen. Hij zit nu in zo’n tweede fase. Dat verklaart mogelijk zijn enorme wisselvalligheid in prestaties.

Limal 23 oktober 2020 om 07:06

Bron? Het kan zeker, maar ik vond enkel een anonieme amateurpsycholoog op Reddit die zei dat het gedrag van Dennis hem deed denken aan familieleden met een bipolaire stoornis… Hier is wel een goed artikel voor wie geïnteresseerd is in de psychologische begeleiding van Dennis: https://cyclingtips.com/2019/11/how-psychologist-david-spindler-helped-rohan-dennis-win-his-second-world-title/

Marco Willems 23 oktober 2020 om 12:32

Dennis was de sleutel, vooral op die vlakke stukken, wat was die oersterk zeg. Ik hoop niet dat hij dit zaterdag nog een keer flikt in ieder geval. Hindley had beter kunnen aanvallen en dan loeren en afstoppen.

Headlines

Materiaalzone

Populair