Tadej Pogacar pakt de gele trui, maar hoopte op iets heel anders
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
maandag 1 juli 2024 om 08:30

Tadej Pogacar pakt de gele trui, maar hoopte op iets heel anders

Opinie Le Grand Départ heette voor één keer Grande Partenza. Precies 100 jaar nadat Ottavio Bottecchia als eerste Italiaan de Tour de France op zijn naam schreef, kreeg Florence de eer om de renners weg te schieten voor de belangrijkste wielerkoers van het jaar. Een openingsweekeinde dat op Italiaanse bodem met Romain Bardet en Kévin Vauquelin als ritwinnaars Frans kleurde, maar met Tadej Pogacar (deels ongewenst) in het geel direct spektakel bood.

Het affiche van deze Tour de France met het eerste treffen van de vier beste klassementsrenners van deze generatie Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard, Remco Evenepoel en Primoz Roglic zou een garantie voor spektakel moeten zijn. Hoewel ‘connaisseurs’ als Bernard Hinault en Marc Madiot juist een saaie Tour met een one-man-show van ‘Pogi’ voorspellen.

De eerste speldenprik tussen dé vier laat een beeld zien dat we de afgelopen twee Rondes van Frankrijk ook kenden. Op de klim van San Luca blijken Pogacar en Vingegaard bergop opnieuw de besten. In de lange afzink weten alleen Evenepoel en Richard Carapaz nog tot bij de twee terug te komen. Al zijn de 21 seconden die Roglic uiteindelijk verliest meer een mentale tik dan dodelijk tijdverlies.

Het sterke optreden van Vingegaard mag zeker opmerkelijk worden genoemd. Het verhaal is bekend. Op 4 april komt de Deen zwaar ten val en een kleine twee weken ligt hij op de intensive care. Hoe het hem gelukt is om in tien weken tijd tot deze vorm te komen is uitzonderlijk. De technische staf van Visma | Lease a Bike heeft in Tignes diverse tests gedaan en wist dat hun ‘goudhaantje’ met goede vorm in de Tour van start zou gaan.

Jonas Vingegaard in het wiel van Matteo Jorgenson. Foto: Cor Vos

Dat Pogacar hem op San Luca niet kan lossen en dat hij de enige is die de Sloveen bergop kan volgen, verbaast iedereen bij het Nederlandse WorldTeam in de positieve zin. Trainingscijfers zijn toch een beperkte graadmeter wanneer je in een wedstrijd daadwerkelijk het rechtstreekse duel met je grootste concurrent moet aangaan.

Garanties dat Vingegaard dit niveau drie weken lang kan volhouden zijn er niet. Het was een race tegen de klok om klaar te zijn voor deze Tour en zeker niet de optimale gewenste voorbereiding. Zelf, zo gaf hij op de persconferentie in het Palazzo Vecchio aan, hoopt hij nog beter te worden tijdens deze Tour.

Dit lijkt een utopie. Je kunt in een grote ronde alleen minder slecht worden dan de concurrentie. Daarvoor heb je (normaal) wel een brede basis nodig. Juist dit lijkt het manco van Vingegaard. Toch mag hij de grote winnaar van deze eerste zondag van de Tour worden genoemd. Hij heeft op dag twee zijn twijfels al voor een groot deel overwonnen. En dat is met het oog op de rit van dinsdag, wanneer de renners al over de Col du Galibier worden gestuurd, een heel belangrijke opsteker.

Pogacar vertelde bij de cooling down dat hij aan de finish de gele trui liever aan Evenepoel had overgelaten en dat hij daarom in de laatste vijftig meter alsnog probeerde om een gat te laten vallen. Het geeft aan dat de winnaar van de Giro d’Italia met zijn aanval op San Luca niet heeft gekregen wat hij wilde. Natuurlijk zal er bij de kopman van UAE Emirates sportieve hoop zijn geweest dat hij Vingegaard direct in deze Tour pijn kon doen, maar daar bleek de Deen in zijn tweede koersdag toch al gewapend tegen te zijn.

Het openingsweekeinde in de verzengende hitte door Toscane en Emilia-Romagna leverde sowieso prachtige wielersport op. Twee keer verrekende het peloton zich in de strijd om de dagzege. Twee keer was het de aanvallers meer dan gegund.

Romain Bardet en Frank van den Broek wisten Team dsm-firmenich Post NL terug op de kaart te zetten met een prachtige duo-aanval. Hoe beiden met de adem van een jagend peloton de prijzen verdeelden was uiterst professioneel. Voor het grote publiek kun je nooit een goede verdeling van de prijzen maken. In mijn ogen is het belangrijkste dat er niet vanuit de volgwagen wordt bepaald wie er ‘mag’ winnen. Dat zorgt altijd voor ongenoegen en wantrouwen op de lange termijn. Van den Broek liet de keuze aan zijn kopman Bardet over. Het toont nu al de klasse van de 23-jarige Tour-debutant uit Warmond.

Frank van den Broek en Romain Bardet. Foto: Cor Vos

In de tweede rit leek het dagsucces aan de vroege vlucht gegund. De favorieten in het eerste peloton waren in de finale met twee keer de klim van San Luca meer met elkaar bezig dan met de waarde van een ritzege in de Tour. De overwinning van Kévin Vauquelin (23 jaar) was een opsteker voor al die jonge Franse talenten die zich de laatste jaren weer nadrukkelijk in de kijker aan het rijden zijn. Daarnaast is het voor het Franse team Arkéa – B&B Hotels de eerste ritzege in de elf jaar dat het meedoet aan de Ronde van Frankrijk.

Tot slot zeker ook een groot compliment aan de parcoursbouwers van de eerste twee ritten. Sommigen oordeelden dat deze etappes té zwaar zijn voor het openingsweekeinde van de Tour. Juist om de traditionele nervositeit in de eerste dagen van een grote ronde in te dammen, vind ik dit een veel beter begin dan twee ‘vlakke’ ritten voor de sprinters. Met dit parcours is de kans op grote valpartijen vele malen kleiner. De parcourskeuze is een extreem belangrijk aspect om de wielersport veiliger te maken.

Op de luchthaven van Florence sprak ik hier nog kort over met Cees Bol, die in dienst van Mark Cavendish in deze Tour succesvol hoopt te zijn. Bol was het eens met mijn stelling qua veiligheid, maar had als weerwoord dat je hiermee wel de sprinters een kans op geel ontneemt.

Als we naar de Tour-geschiedenis kijken dan werd de ronde van 1967 tot en met  2007 jaarlijks afgetrapt met een proloog. Met misschien wel de start in 1988 in La Baule met een tijdritje van 1 kilometer lang (met Guido Bontempi als winnaar) als spectaculairste begin. Daarna is de Tour gaan spelen met vlakke en geaccidenteerde ritten en af en toe ook nog een korte tijdrit. Volgens mij is anno 2024 het waarborgen van veiligheid het belangrijkst en is het juist een voordeel wanneer je de angel van het klassement er voor de eerste sprintersritten al een beetje uithaalt.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Frank van den Broek. Vorig jaar brak hij definitief door in de Tour de France en dit jaar is hij opnieuw een van de kopmannen van Team Picnic PostNL in de zomer. Maar wie is Frank van den Broek? In de rubriek ‘De Renner’ leren we de persoon achter de wielrenner kennen. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
25 Reacties
30-06-2024 20:15
Denk juist dat Vingegaard enkel sterker zal worden naar het einde. Op het moment van de val was hij natuurlijk al in een extreem goede conditie, recupereert extreem goed altijd dus waarom nu niet. Pogacar zal normaal gezien na de Giro alleen maar minder worden en had dit weekend moeten toeslaan op zijn terrein. Ik heb geen moment de overtuiging gezien die hij eerder wel toonde op dit terrein. Morele winnaar: Vingegaard.
30-06-2024 19:37
Beter worden tijdens een Tour kan wel maar dan op een andere manier. Ik denk dat Vingegaard op wedstrijdritme doelt. Je kunt trainen tot je een ons weegt maar het gaat om de dagelijkse hectiek die je mee moet maken om weer helemaal onderdeel te zijn van een peloton. Verder vond ik het 2 prachtige etappes die bepaald niet misstonden in de afgelopen jaren van de grote rondes. Voor een AK heb je strijd nodig, in de Giro was die compleet nul. Dan is het fijn om te zien dat Jonas tot nog toe in staat lijkt om die handschoen op te pakken want daardoor is er spanning. Topsport kan er niet zonder.
30-06-2024 20:02
Het grote vraagteken blijft natuurlijk hoe Vingegaard tegen het eind van de Tour zal zijn. De ploeg van UAE viel mij vandaag ook echt tegen. Pogacar werd niet in positie gebracht/gehouden en moest zelf energie verspillen om in positie te blijven. Hij zat de eerste klim van de San Luca volledig geïsoleerd. Ze missen bij UAE zoals het nu lijkt 1 a 2 renners die zich volledig bekommeren om Pogacar en zich op willen offeren. Dat zag je dat ze dat bij VLab in ieder geval de eerste twee dagen heel goed deden. Wellicht dat het na de eerste zware bergrit heel anders ligt, maar de eerste twee dagen waren goed voor VLab en niet zoals verwacht voor UAE.
    30-06-2024 22:47
    VLab, ik moest echt ff denken... Dat Jumbo blijft maar hangen. VisLab klinkt ook wel leuk.
    01-07-2024 11:23
    Haha @Piet in appgroepen spreken we over TVLAB.... Het blijft wennen inderdaad...
    01-07-2024 11:24
    UAE is zoals in het voetbal een koopclub als PSG. Leuk dat je zelfs Messi/Pogacar hebt maar als het geen ploeg is zul je nooit de heilige graal pakken (Champions League/Tour)
01-07-2024 00:03
Kan me de jaren nog wel herinneren dat de Tour begon met 8 of 9 vlakke etappes achter elkaar, waarvan Cipollini er een stuk of zes won. Daarna was het pas aan de klassementsrenners.
Ik vind dit een veel betere start van een grote ronde. Gelijk het kaf van het koren scheiden, en een veiliger koersverloop. Morgen hoopt niet 198 man op een gele trui.
01-07-2024 10:14
Naar mijn idee heeft Pogacar hier gewoon controle uitgevoerd mbt de vorm van Vingegaard. Je moet gewoon weten in welke vorm die hier staat en daarmee wachten geeft onzekerheid. Slim gedaan dus. Hier zat écht niet achter, wat hier een beetje gesuggereerd wordt, dat Pogi dacht dé nekslag uit te delen op dag 2.

Ik denk echt dat UAE met deze wetenschap aan boord nu voorzichter omspringen gaat met Pogacar's natuurlijke aanvalslust: lekker met je team hoog tempo zodat Visma met 2 (Jorgensen ook) overblijft en dan binnen de laatste k ergens ultiem versnellen. Je kan dat met ritzeges en boni's combineren.
    01-07-2024 10:27
    Het zit niet in zijn natuur om voorzichtig om te gaan met het aanvallen. Vooral ook omdat buiten Vingegaard niemand verder met hem mee kan als hij aanzet. Daarom denk ik ook dat hij gisteren toch wel verrast was over het niveau van Jonas. Dat hele gedoe over die gele trui ook, hij is vaak bezig om wat vriendjes te maken binnen het peloton maar nu kwam dat gemaakt over. Rijdt hij alleen weg zou je die hele act niet nodig hebben. Voor wat betreft boni's kwam hij vorig jaar veel beter uit de startblokken maar had hij ook veel meer werkmieren, nu zijn er slechts 2 en moet je dus om maximaal van de boni's te profiteren al snel je superluitenants inzetten en de vraag blijft of dat een goede strategie is. Mocht het later alsnog teringwarm worden in Frankrijk ben je sowieso Wellens kwijt.
    01-07-2024 10:47
    Deels met je eens. Maar hij had dan ook al snel kunnen concluderen dat Vingegaard meer dan oké is en de benen stilhouden. Echter vroeg Pogacar meerdere keren aan Vingegaard om over te nemen. Bij het 3e elleboogje nam Vingegaard inderdaad over, waardoor ze met voor Pogacar te grote voorsprong op Bardet over de finish rolden. De trui aan Evenepoel laten was naar mijn mening op het allerlaatste moment besloten, want anders had Pogacar wel de tijd genomen om het later over de finish komen juist te doen.
    Visma zal er goed aan doen de vlakkere en overgangsetappes kei- en keihard te maken om de ranke UAE jongens uit te putten voor week 3. Dat kan goed met deze selectie.
30-06-2024 20:23
Beter worden kan wel degelijk. Neem nou Van Aert in 2021, die was objectief gezien gewoon beter in de tweede helft van de tour. Als zowel Jonas zelf als Visma verwachten dat hij nog beter gaat worden, dan zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen.
    01-07-2024 08:21
    Beter worden tijdend de tdf is moeilijk denk ik tenzij je echt nog serieus kunt verbeteren (vingegaard leunt dicht bij zijn topvorm aan dat lijkt mij duidelijk) maar even goed blijven of minder snel aftakelen is al voldoende. Het is vooral voor de supercompensatie nadien dat renners als mvdp en wva deze tour rijden met het oog op de spelen, niet om tijdens de tdf nog significant te verbeteren.
30-06-2024 20:28
Dit zijn uiteindelijk maar speldenprikken. Dat zegt weinig tot niets over wie straks in week 3 de sterkste is. Niet vergeten dat Pogacar doorgaans ook wat minder tegen de hitte is bestand.

In principe zeg je op basis van het verleden ook Pogacar en Vingegaard, maar beiden kunnen zichzelf zomaar tegenkomen in week 3. Pogi die de vermoeidheid voelt van de combi met de Giro en Vingegaard door een te smalle basis. En eerst moeten ze beiden nog maar veilig in die derde week belanden.

Dit waren toch 2 stevige ritten, en uiteindelijk zijn de verschillen heel beperkt gebleven. Dat Vingegaard mee kon met Pogacar op een punchy helling is ook weer niet zó verbazingwekkend, aangezien hij dat vorig jaar ook kon in de Spaanse openingsritten. En zijn ploeg heeft hem natuurlijk perfect afgezet, met onder meer een ijzersterke Benoot. Visma is meer dan in orde, dat moet ze bij de ploeg moed geven.

Wat het parcours betreft: prima inderdaad om de waanzinnige sprint-chaos te vermijden in de eerste ritten.

Het waren 2 leuke etappes maar vandaag was het bij momenten wel erg smal op de slotklim. 1 verkeerde beweging in het publiek en je zit met een drama. Zet de smalste stroken dan af zonder publiek, zou ik denken.
30-06-2024 21:48
Ik zie dat Raymond mijn comments ook heeft gelezen ;)
01-07-2024 07:54
Pogacar en Vingegaard gingen hard, heel hard, en hoe Pogacar vlak na zijn aanval door de bochten kliefde liet zien dat hij wel degelijk ging om een verschil te maken, Vingegaard moest, vooral in die eerste stukken alle zeilen bijzetten om diens wiel (of de buurt ervan) te houden. Jammer dat er niet eens een blik naar achter geworpen werd , nu was er enkel oog voor die twee terwijl we het voor de rest moesten doen met (onbetrouwbare) achterstand van de rest. Zo zaten Evenepoel en Carapaz nooit verder dan 10 seconden, als het zoveel al was, (Carl Berteele op de motor telde 7 seconden op tv stond vlak erna 15 seconden).....Ik denk ook niet dat je kan zeggen dat Pogacar en Vingegaard gewacht hebben, dan zullen Carapaz en Evenepoel ook wel in orde zijn geweest en kost die aarzeling om onmiddellijk te reageren hen in eerste instantie die 10-secondenkloof. De rest, waaronder Roglic verliezen 21 seconden, misschien een morele tik, meer niet.
01-07-2024 09:50
Ik denk dat het allemaal nog maar weinig zegt. Het zijn hooguit indicaties dat Jonas gewoon goed in vorm is, Remco ook, en dat Primoz nog niet top is. Maar hoe dit gaat uitpakken in het hooggebergte en in week 2/3 is nog maar helemaal de vraag.
01-07-2024 15:19
Je kan speculeren tot je er bij neervalt….we zullen pas in week 3 zien wie top is. Zijn allemaal in topvorm wint Jonas.
30-06-2024 19:53
Dubbel altijd. Ze zijn verliefd op dat geel, maar beseffen ook de overlast ervan. Ik zou als ik van Remco was, morgen rustig de gele trui nemen. Prachtige publiciteit en mogelijk gewoon in het geel alvast tot in de Pyreneeën zonder in overdrive te gaan. Er komen wat spurtersetappes aan, daar moet zijn ploeg alvast niet aan de slag. Alpecin, Lotto, ... ze zullen maar al te graag alles samenhouden. De rit over de Galibier is een eitje. Dan nog wat heuvelritjes en de tijdrit ... Sowieso zal het toch de facto de bedoeling zijn om daar het geel te pakken, mocht het niet zo zijn eerder. Visma, UAE zijn ook geen kleine kinderen, die rijden wel op kop als het nodig is, mocht er gevaar dreigen. Die gaan hun tour niet vergooien uit koppigheid.
    30-06-2024 20:10
    Denk dat Evenepoel inderdaad wel geel wil, ook omdat hij toch al naar het podium moet voor wit.
    01-07-2024 11:22
    Beetje overdreven om al te speculeren over de Pyreneeën. Eerst maar zien wat er morgen op de Galibier gebeurt.
30-06-2024 20:07
Aardig betoog over het parcours. Je kunt er tegenin brengen dat de renners nu al aardig op de grill liggen, en dat wellicht morgen juist tot meer ellende gaat leiden. Vermoeide renners maken eerder fouten.
    30-06-2024 20:36
    Beter dit dan 3x waaiers en 40 km vechten in treintjes met een schreeuwende ploegleider in je oor.
30-06-2024 20:24
Edit redactie: aangepast. Thx!
01-07-2024 09:09
Zou Pogacar dit zelf bedacht hebben of is het hem ingefluisterd door de ploegleiding.
Anders had hij na de laatste passage van de côte de San Luca, toen hij merkte dat Vingegaard kon volgen, beter op Bardet kunnen wachten. Dan had hij vandaag deze moelijkheden niet.
    01-07-2024 11:17
    Ook mijn gedachte. Pogacar wilde dat Vingegaard ging meedraaien, dus was het niet alleen om Vingegaards vormpeil te testen. Hij wilde dus al met Vingegaard de rest op achterstand zetten. Maar kwam er, denk ik, achter dat de verschillen veel kleiner waren dan gehoopt.
    Sowieso trok Pogacar serieus door op de laatste klim, veel meer dan bij een test. Hij ging echt wel diep.

Reacties zijn gesloten.