Tadej Pogacar over extreem weer in Giro: “Ik ben niet degene om te beslissen”
foto: Cor Vos
dinsdag 21 mei 2024 om 12:05

Tadej Pogacar over extreem weer in Giro: “Ik ben niet degene om te beslissen”

Het extreme weer zorgt voor een chaotische situatie rond de start van de zestiende etappe van de Giro d’Italia. Wat vindt rozetruidrager Tadej Pogacar van alle ontwikkelingen? “Ik ken de situatie niet helemaal, maar van wat ik kan zie, is het heel slecht weer”, zei hij bij Cycling Pro Net.

“Vanuit het hotel, op 1900 meter, zag ik al sneeuwvlokken”, vervolgde de Sloveen. “Als je dan nog zeshonderd meter hoger gaat, heb je waarschijnlijk een pak sneeuw. Het is behoorlijk gevaarlijk om dan af te dalen.”

“Ik denk eerlijk gezegd dat de rit beter opgebouwd had kunnen worden zonder zo’n lange afdaling van de Stelvio. Het is niet ideaal om van 2500 meter af te dalen in de sneeuw, waarna je ook nog op hoge snelheid door de vallei moet rijden. Ik denk dat het behoorlijk gevaarlijk is, ook voor de gezondheid. Maar we zullen zien wat ze beslissen, of ze willen dat we koersen. Ik kan ook koersen, als ze dat willen.”

“Laten we hopen dat er geen incidenten en gevaarlijke momenten plaatsvinden. Ik hoop dat het veilig is, voor alle renners. Ik wil dat ze veilig zijn. Voor mij verandert het niet veel. Het is shit om bij nul graden en in de regen te rijden, maar het zou niet de eerste keer zijn. Maar als je zo lange klimmen hebt, dan weet je nooit wat er kan gebeuren. Ik ben niet degene om te beslissen, maar de meerderheid was het ermee eens om te starten na de Umbrailpas en de rit in te korten, maar de finish wel hetzelfde te houden.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
12 Reacties
21-05-2024 12:57
Dit is juist slim. Waarom zou een renner in discussies verzeild moeten raken. Fietsen kost al genoeg energie.
21-05-2024 12:39
Bah, wat een slappe houding en reactie van Pogacar. Hij heeft absoluut de meeste macht in het hele peloton, en hier had hij gewoon resoluut achter zijn collegas moeten gaan staan voor meer veiligheid. Voor het eerst dat ik echt zo'n misplaatste negatieve reactie van hem zie. Hopelijk is het ook de laatste.
    21-05-2024 12:49
    En wie ben jij om te eisen dat een 24-jarige harde keuzes voor anderen moet maken?

    Pogi blijft hier dicht bij zichzelf. Hij spreekt zijn voorkeur uit maar verloochent ook zijn ware aard niet: als het moet is hij klaar om te racen, overal en tegen iedereen. Mooie eigenschap juist.
    21-05-2024 13:40
    Vorig jaar zomer fietste ik daar toen het 3 graden met miezer was bovenop de Stelvio - net iets warmer dan vandaag. Dat is een regelrechte hel in zo'n lange afdaling. Toegegeven, ik was misschien een klein beetje "underdressed" ten opzichte van deze profs, maar ik moest echt bij elk hotel of barretje stoppen om weer een klein beetje op te warmen. Door de kou kun je gewoon je remmen niet meer normaal vasthouden. Ik probeerde natuurlijk veilig en snel mogelijk naar de warmte beneden te komen, maar ik ben nog een keer geslipt in een gladde bocht. En dan is die vangrail met dat diepe ravijn toch ineens wel heel dichtbij. Ik wil me niet eens voorstellen hoe gevaarlijk dat moet zijn tijdens zo'n wedstrijd...

    Pogacar is natuurlijk een wereldtopper, een boegbeeld met een voorbeeldfunctie. Heel veel mensen kijken naar hem op en luisteren naar hem, ook de wielerfans, amateurrenners én organisaties. Dan vind ik het echt een gemiste kans dat hij blijkbaar niet durft te benoemen hoe levensgevaarlijk dit écht is. Hij zegt bijvoorbeeld: "Laten we hopen dat er geen incidenten en gevaarlijke momenten plaatsvinden. Ik hoop dat het veilig is, voor alle renners. Ik wil dat ze veilig zijn." Lekker wollig, want daarmee zegt hij nog steeds niet of hij dit verantwoord vindt of niet.

    Nu hebben de renners eindelijk een keer een uitgelezen mogelijkheid om zich van tevoren uit te spreken over een potentieel gevaarlijke situatie, en dan wordt de bal juist weer teruggekaatst naar de organisatie. Met zo'n wollige reactie is het achteraf natuurlijk wel lekker makkelijk wijzen als het fout gaat, maar het helpt niet om de wielersport veiliger te maken...
    21-05-2024 13:49
    Goed verhaal, lekker kort.
    21-05-2024 13:59
    @AllezAllez: Tsja, Alucard vond mijn korte reactie te weinig onderbouwd, en jij hebt geen zin om een langere uitleg te lezen. Hahaha, het is ook niet gauw goed hè? ;-)
21-05-2024 13:11
Professionele reactie van Pogi die zowat als enige niet de grote capo door de blubber smeurt en aangeeft al naar gelang 'A' of 'B' te zingen en desnoods op één been met een ratelende, blauwe ratel in de linkerhand.
De geest is toch al uit de fles en hij heeft een dikke premie gekregen om hier de hele giro naar de klote te rijden, dan leg je gewoon de bal netjes terug en schik je je.
21-05-2024 13:42
De beste en meest veelzijdige sinds Hinault. Wat minder uitgesproken en minder ‘patron’ dat wel.
    21-05-2024 14:01
    Niet iedereen heeft patrondrang en/of het talent daarvoor.

    Van de huidige generatie opperklappers is alleen Eevenepoel en misschien ook een (hulkerige) van Aert in staat om die rol uit te voeren zonder gek van zichzelf te worden.
    21-05-2024 15:29
    Ook nog tamelijk jong.
21-05-2024 14:01
Hij heeft natuurlijk een flinke premie gekregen om hier aan de start te staan, dus logisch dat hij nu geen ruzie gaat lopen maken met de organisatoren. Maar je kunt je dus wel afvragen hoe ethisch verantwoord het nog is om startpremies toe te staan, voor beide partijen. De organisatie wil natuurlijk graag dat Pogacar wint, maar Pogacar wil de organisatie ook een plezier doen. Dat beïnvloedt toch het koersverloop.
21-05-2024 13:50
Misschien heeft hij zich achter de schermen wel uitgesproken, maar wil hij dit niet richting de media.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine