Tadej Pogacar nog aan het herstellen van wegrit: “Tijdrit zal heel lastig worden”
foto: Cor Vos
donderdag 10 augustus 2023 om 09:03

Tadej Pogacar nog aan het herstellen van wegrit: “Tijdrit zal heel lastig worden”

Tadej Pogacar voelt de wegrit van afgelopen zondag nog steeds in de benen. De Sloveen komt aanstaande vrijdag weer in actie op het WK tijdrijden. “We zullen wel zien wat dat zal brengen”, vertelde Pogacar aan de organisatie.

“Ik voel de wegrit nog wat in de benen. We proberen die dus wat te laten draaien op de tijdritfiets, we zullen wel zien wat vrijdag zal geven. Wat ik van het parcours vind? Ja… Het is vrij lang”, lachte Pogacar na zijn verkenning. “Het is ook niet heel snel door het trage asfalt. Het zal alvast heel lastig worden.”

Een andere favoriet voor de wereldtitel is Stefan Küng, die dinsdag nog goud won met Zwitserland op de Mixed Relay. In de wegrit werd Küng vijfde. “Maar dit is compleet anders”, zei Küng met de glimlach tegen de organisatie. “Toen waren er misschien wel 45 bochten, nu zijn het er vier en dat op een parcours van bijna 50 kilometer.”

Küng: “Bijna een beetje saai”
“De finish gaat pijn doen in de benen, dat is zeker. Ik hou vooral van het tweede deel. Het eerste is bijna een beetje saai omdat je constant aerodynamisch moet gaan zitten, met je hoofd naar beneden. Daarbovenop moet je er ook voor zorgen dat je niet té snel gaat. Het wordt lastig”, besloot Küng, die vorig jaar tweede werd op het WK tijdrijden.

 

 

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
20 Reacties
"Toen waren er misschien wel 45 bochten, nu zijn het er vier en dat op een parcours van bijna 50 kilometer.”

Er waren hier wat reaguurders die vonden dan deze tijdrit te technisch zou zijn voor Evenepoel. Ik vond het er gisteren helemaal niet zo technisch uit zien, en Küng lijkt dat met mij eens te zijn.
    10-08-2023 10:13
    @ Alpaca,
    Een van die personen was ik. Ik dacht dat het parcours van de ploegentijdrit (die heel bochtig was) ook tijdens de individuele tijdrit afgelegd zou worden.
    Mijn excuus, dit was incorrect. Evenepoel is op dit parcours zeker een van de grote favorieten.
    10-08-2023 11:54
    Er zijn eerder 45 dan 4 bochten. De profs nemen in de laatste 20 km 3x omweggetjes door de heuvels en dorpen. Snap de voorbeschouwing van Wielerflits ook niet goed met als maar rechtdoor. Het is goed technisch, maar wel voor renners met power. Van Aert heeft denk ik een hele goed kans.
10-08-2023 10:52
Zou Pogacar niet beter af kunnen zeggen voor de tijdrit? Hij was zondag helemaal kapot na de finish en heeft al een zwaar seizoen achter de rug. Het parcours is ook niet direct in zijn voordeel, dus de kans op een medaille is klein tegen erkende hardrijders als Van Aert, Evenepoel, Küng en Ganna.
    10-08-2023 12:46
    Ook mijn gevoel, maar zijn gedrevenheid en zijn zin om zich te slijten zitten hem daarbij in de weg.
    Als hij hier wordt weggereden zal hij dat met zijn eeuwige glimlach incasseren en gaat dat geen deuk in zijn ego opleveren. Maar stel dat hij plots toch een superdag heeft…
10-08-2023 12:27
@ Sjors inderdaad een fe-no-me-naal palmares nu al. En ik ben normaal een grote voorstander van meepakken wat je kan als renner, want voor je het weet is de vorm weg, duikt een nieuwe toptalent op, etc. Maar bij Pogacar ga zelfs ik een beetje twijfelen of het niet teveel van het goede is. Zeker als die nog een paar keer naast een Touroverwinning grijpt.

[quote]Bovendien rijdt hij helemaal niet zoveel. Hij heeft nu 43 koersdagen, dat is net zoveel als Evenepoel, 3 minder dan Vingegaard, en 10 minder dan Almeida. En die gaan alledrie nog naar de Vuelta.[/quote]

Het gaat dan ook totaal niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit en (vooral) intensiteit. Bovendien rijden Vingegaard en Almeida enkel rittenkoersen dat noem ik nog iets anders dan San Remo, Strade of Vlaanderen op een totaal ander terrein rijden, tegen totaal andere renners als Van Aert en Van der Poel in topvorm. Om dan weer over te schakelen naar een Tourduel met Vingegaard en dan weer te transformeren naar het najaar met het WK. Onder de continue druk, topvorm en drang om te presteren. Een huzarenstukje dat ik geen enkele andere renner al heb zien doen.

Evenepoel vind ik inderdaad beter vergelijkingsmateriaal (al rijdt die al geen Italiaanse en Vlaams voorjaar) maar die rijdt ook wel is 11de in Zwitserland vorig jaar of 7de in San Juan. Dat heb je bij Pogacar nooit. Evenepoel is het hele jaar goed, maar Pogacar is nog extremer en nog beter. Desalnietemin zie ik Remco dit ook geen 10 jaar meer volhouden.
    10-08-2023 13:54
    Hangt gewoon af van de appetijt en welke doelen je nog kan voorop stellen. Evenepoel heeft op dat vlak tov Pogacar nog wat wedstrijden af te vinken: Tour, Lombardije, een WT etappekoers van het niveau Parijs-Nice, WK TT en mss later in z'n carriere de switch naar kassei koersen.
10-08-2023 09:20
Vuelta zal te vroeg komen neem ik aan?
    Hem nu de Vuelta laten rijden zou hem vrees ik fysiek compleet afbreken. Volgens mij zou het beter zijn als hij gewoon een hele lange rustperiode inbouwt.
    10-08-2023 09:36
    De Vuelta is toch nooit aan de orde geweest voor Pogacar.
    Intussen is al een keer of drie formeel bevestigd dat daar zeker geen verandering in komt.
    10-08-2023 10:37
    Pogacar zou het beter is wat rustiger aandoen, die is 5 jaar prof en rijdt nu al 5 jaar van de UAE Tour in februari tot Lombardije in oktober. Jaar in jaar uit iedere koers op het scherpst van de snee, van de Tour over monumenten, rittenkoersen, OS, WK, tot de ronde van Slovenië.

    Ontgoochelt nooit, houdt nooit in en als je zijn programma van de laatste jaren bekijkt kan ik geen koers vinden waar hij is niet op de afspraak was of gewoon is wat kilometers maalde zonder resultaat te willen rijden. Ofwel is hij van ijzer maar kan me bijna niet voorstellen dat hij dit nog langer dan nog is 5 jaar volhoudt fysiek en mentaal. En dan is hij nog maar 29.
    10-08-2023 10:52
    Het heeft hem ook geen windeieren gelegd, 62 zeges al waaronder:
    2x Tour
    2x Lombardije
    Luik-Bastenaken-Luik
    Ronde van Vlaanderen
    Strade
    Amstel
    Waalse Pijl
    GP Montreal
    2x Tirreno
    Parijs-Nice
    11 Touretappes
    3 Vuelta-etappes

    En daarnaast ook medaille op het WK en de OS, en 2x podium Tour en podium Vuelta.

    Zelfs al koerst hij maar 3-4 jaar meer op dit niveau, gaat hij een waanzinnig palmares hebben. Een beetje het model Sagan: heel veel koersen en winnen, maar vrij vroeg opgebrand. Vraag is of die op een andere manier meer had gewonnen.

    Heb hem ook wel al eens wat minder aanwezig gezien trouwens in koersen, zoals op het WK in Wollongong, het WK in Leuven en op een EK tijdrijden is hij ooit eens voorbijgezoefd door Ganna.
    10-08-2023 11:24
    Bovendien rijdt hij helemaal niet zoveel. Hij heeft nu 43 koersdagen, dat is net zoveel als Evenepoel, 3 minder dan Vingegaard, en 10 minder dan Almeida. En die gaan alledrie nog naar de Vuelta.

    Ook andere jaren komt hij niet boven de 60 koersdagen.

    Edit: nog even in de raceday statistieken gedoken bij PCS. Jack Haig voert dit jaar de lijst aan met 74. van de renners 25 jaar en jonger zit hij niet bij de 150 met meeste koersdagen.
    10-08-2023 12:42
    @Zeboe
    Maar bij Pogacar itt het gros van die anderen wel telkens op het scherp van de snee.
    10-08-2023 13:39
    Pogacar rijd helemaal niet veel, en dat heeft hij ook nooit gedaan. Sinds hij prof is rijd hij stelselmatig minder koersdagen dan al zijn directe concurrenten, blessures en andere zaken daargelaten uiteraard.

    Alle repect richting Tadej, maar dat eeuwig ophemelen en overdrijven van bepaalde data door bepaalde fans mag wel eens wat minder.

    Hij rijd een pak minder, en anderen rijden net zo intensief. Misschien dat het bij anderen wat minder opvalt omdat ze misschien niet hetzelfde talent hebben, en daarom dus niet vooraan meekoersen voor de prijzen. Maar dat wil dus geen ruk zeggen over de intensiviteit waarmee ze rijden.

    Wat een dikke flauwekul toch allemaal weer... Hij doet me eerder aan Romario denken... "Ik ben een beetje moe..."
    10-08-2023 15:20
    [quote]Alle repect richting Tadej, maar dat eeuwig ophemelen en overdrijven van bepaalde data door bepaalde fans mag wel eens wat minder.[/quote]

    Bepaald wazig wat je nu eigenlijk probeert te zeggen.

    [quote]Hij rijd een pak minder, en anderen rijden net zo intensief. Misschien dat het bij anderen wat minder opvalt omdat ze misschien niet hetzelfde talent hebben, en daarom dus niet vooraan meekoersen voor de prijzen. Maar dat wil dus geen ruk zeggen over de intensiviteit waarmee ze rijden.[/quote]

    "Anderen' (lekker duidelijk weer) zijn toch niet allemaal klassementsrenners, en hoeven toch, per definitie, niet altijd in de voorste groep te eindigen. Als je denkt dat Pogacar die elke eendagskoers rijdt om te winnen en elke rit in elke rittenkoers aandachtig is om zo min mogelijk tijd te verliezen even intensief is als die 80% van het peloton die hun ritjes uitzoekt en laat lopen als ze zin hebben, zijn we ver van huis. Straks ga je ook nog zeggen dat in de grupetto rijden even zwaar is als in de kopgroep van de Tour want hey ze hebben niet hetzelfde talent.

    Komt daar nog bij dat hij van alle klassementsrenners de enige is die zich ook nog is richt op Strade, San Remo, E3, Vlaanderen. Dat lijkt mij, persoonlijke mening, gewoon heel zwaar om fysiek en mentaal te blijven bolwerken jaren aan een stuk.
    Als PSV-fan die het Romario-tijdperk zeer bewust heeft gemaakt kan ik vrij feitelijk stellen dat er, m.u.v. uitzonderlijk talent, letterlijk geen enkele overeenkomst bestaat tussen Romario en Pogacar. Pogacar van luiheid beschuldigen is m.i. ook een zeer luie gedachtengang.
10-08-2023 12:30
Ik heb weinig verwachtingen bij Pogacar voor deze tijdrit, ook Kung zie ik niet meteen winnen die is top op kortere tijdritten tot 25-30 kilometer maar in echte lange tijdritten heb ik hem nog niet weten uitpakken (ofwel heb ik het dan gemist).
    10-08-2023 12:52
    Vorig jaar was in jouw optiek de beste kans voor Küng, maar 34 kilometer, een kort WK, maar Foss deed het onmogelijke…
    10-08-2023 16:48
    Je zal maar van weinig renners goede resultaten vinden op tijdritten van boven de 40km, omdat die er helaas nog maar heel weinig zijn. Neemt neit weg dat Kung inderdaad op die middellange afstanden relatief wel zijn beste resultaten haalt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine