Tadej Pogacar hint opnieuw op vroeg pensioen: “Het klinkt grappig, maar ik tel de jaren af”
foto: Cor Vos
zondag 10 augustus 2025 om 14:27

Tadej Pogacar hint opnieuw op vroeg pensioen: “Het klinkt grappig, maar ik tel de jaren af”

Tadej Pogacar blijft de afgelopen weken maar speculeren over zijn pensioen. Nee, het is niet zo dat de Sloveen eind dit jaar al zijn fiets aan de wilgen hangt. Maar tot diep in de dertig blijft Pogacar ook niet door koersen. “Ik tel de jaren af tot mijn pensioen”, vertelde de Sloveen tegenover de media bij zijn eigen na-Tourcriterium in Komenda.

Het is niet de eerste keer dat Pogacar ingaat op zijn pensioen. Na de Tour zei hij al: “Ik denk niet dat ik meteen stop, maar ik zie mezelf ook niet veel langer doorgaan. De Olympische Spelen in Los Angeles zijn een van mijn doelen. Die zijn over drie jaar, daarna ga ik misschien nadenken over stoppen.”

Nu gaat de UAE-renner daar verder op in. “Ik ben al vroeg begonnen met winnen en sindsdien gaat alles goed. Elk jaar trainen we maar harder en harder, dus ik kijk met plezier uit naar mijn toekomst zonder fiets. Het lijkt misschien grappig voor de meeste mensen dat ik nu al aftel naar mijn pensioen, maar een topsportcarrière duurt niet heel lang. Ik kan nog maar een paar jaar genieten van het niveau waarop ik nu zit.”

“Ik verwacht dat dit niveau op een gegeven moment zal afnemen en dat er seizoenen zonder overwinningen gaan komen”, gaat hij verder. “Ik ben voorbereid op alles wat er gaat komen, dus ik ben me er des te meer van bewust dat ik van het moment moet genieten. Als de tijd daar is, moet ik dankjewel durven zeggen en afscheid nemen van koersen op het hoogste niveau.”

Een daadwerkelijk pensioen zal dus nog wel even op zich laten wachten. Zelfs dit seizoen gaan we Pogacar nog veel aan het werk zien, vertelde hij zaterdag ook al in Komenda.

RIDE Magazine
58 Reacties
In vrijwel geen enkele sport is iemand die zo vroeg in zijn/haar carrière zo goed is ook iemand die lang door blijft gaan.
    10-08-2025 14:43
    Uitzondering op de regel: Mariane Vos
    10-08-2025 15:52
    Lebron James is wat dat betreft de grootste outlier
    10-08-2025 16:15
    Messi, Ronaldo, Djokovic, Federer, Nadal, Serena Williams, Kramer, Wüst. Kortom, het is onzin.
    10-08-2025 16:49
    Weinig sport gezien jij dus..
    Federer en Nadal waren 22 toen ze hun eerste GS wonnen. Bejaard in tennistermen. Djokovic was 21, maar moest daarna tot zijn 24e wachten.
    Lebron James is trouwen alleen nog op jacht naar individuele records, dat heeft weinig meer met teamsport zoals het bedoeld is te maken. Daar heeft de NBA sowieso nogal last van.
    10-08-2025 19:41
    Je hebt gelijk, als is het geen wiskunde. Er zijn dus uitzonderingen. Die zie je hierboven. Maar die uitzonderingen vormen pakweg 5 procent van de sporters. De rest is allang weggedeemsterd.
    10-08-2025 20:06
    Is mss wel een tendens. Sporters worden op zeer jonge leeftijd al gescout. Krijgen het etiket supertalent. Wordt veel in geïnvesteerd en dat moet zo snel mogelijk uitgepond worden. Enorme druk, publieke en mediale verwachtingen en eigen fenomenale prestaties zorgen dan voor korte carrière.
    Björndaelen was een uitzondering bijv, maar JT Boe houdt het nu ook al voor gezien.
    Bovendien op jonge leeftijd kompleet financieel onafhankelijk.
    10-08-2025 20:23
    Nafi thiam
    10-08-2025 20:59
    Pogacar zou moeten weten hoe enkele sporters zoals Yiannis Kouros, Marit Bjørgen, Eliud Kipchoge en Haile Gebrselassie het vol wisten te houden.
    10-08-2025 22:07
    @Wim Nadal was nog maar net 19 toen hij voor het eerst Roland-Garros won en Federer 21 bij zijn eerste Wimbledon winst.
    10-08-2025 22:12
    In welk universum was Nadal 22 toen hij zijn eerste Grand Slam won? Hij was net 2 dagen 19 jaar. Federer was nog net, op een week na, 21. Bejaard is overigens vrij overdreven in het algemeen om in het (mannen)tennis op je 22ste een eerste grand slam te winnen.

    Lebon James was outstanding van zijn eerste jaar in de NBA tot hij in 2020 met de Lakers als 35 jarige (!) de titel won.

    Teddy Riner in het judo is nog zo'n voorbeeld.
    10-08-2025 22:36
    @sus
    Thiam heeft in haar discipline natuurlijk het onvoorstelbare voordeel dat ze met 1 à 2 competitie momenten per jaar een hele carrière kan uitbouwen…
    Stel je een wielrenner voor die enkel de Ronde van Vlaanderen en het WK rijdt…
    10-08-2025 23:42
    Max Verstappen? Messi?
    11-08-2025 06:08
    Hier ben ik het niet mee eens er zijn genoeg sporters waarvoor dit niet geld plus het rijtje dat Martino87 al noemde heb je ook nog L. James, S. Curry, K. Durant, M
    11-08-2025 08:17
    @Kopinkas, maar de meerkamp is wel weer veel belastender.
    11-08-2025 11:46
    @kopinkas
    Maar dat maakt het net moeilijker er op die momenten telkens weer te staan en gefocust te blijven. Bovendien in de meerkamp wat zeer belastend is voor het lichaam.
    Moest ze er in slagen om nog een 4e olympische titel wat in de atletiek toch het hoogste is te behalen is ze ongetwijfeld de grootste sportvrouw aller tijden
    11-08-2025 13:01
    80 procent van de sporters zijn sowieso geen winnaars. Als 5 procent de uitzondering is, hoe uitzonderlijk zijn dan die winnaars die zo ongelofelijk veel jaren blijven presteren en winnen?
    11-08-2025 15:37
    Wim Kieft is trouwens ook vroeg gestopt, voor een voetballer dan. 31 jaar. En je was nog maar 25 toen het hoogtepunt van jouw carrière plaatsvond: die kopbal tegen Ierland, EK 1988.
10-08-2025 16:49
Kan prima stoppen.. geld zat .
10-08-2025 18:19
Marianne was al heel goed toen ze 15 was. Kan ik uit eigen ervaring zeggen. Istrie februari waar haar broer mijn gids was. Marianne is letterlijk een levende legende in deze sport. Een tourrit winnen en de gele trui in een tour waar ze zelf jaren lang voor gewerkt heeft.
    10-08-2025 19:44
    Ik wil de status van Vos niet kleiner maken, maar gezien de concurrentie is het een stuk makkelijker aan de top komen en blijven bij de vrouwen.
    11-08-2025 07:56
    @ chuparuedas

    Dat verklaart waarom Vos nog steeds massasprints en algemeen klassementen wint en waarom Valverde op de leeftijd van Vos niets meer won.
    11-08-2025 08:40
    @oblomov Zoals een wereldkampioenschap bedoel je?
    11-08-2025 09:14
    @oblomov
    Kijk eens naar de resultaten van Valverde (zeges en verbluffende reeks ereplaatsen) van Valverde in 2021 en2022, zijn twee laatste profjaren, toen hij de 40 al voorbij was!
    En zijn wereldtitel behaalde hij inderdaad toen hij even oud was als Vos nu!
    11-08-2025 09:28
    @ Oblomov

    Ook een manier om je grandioos belachelijk te maken, door Valverde
    met de huidige leeftijd van Vos, neer te zetten als 'vergane glorie', die
    niets meer won.

    Op zijn 37ste/38ste won hij de volgende koersen:
    2 etappe's in de Ronde van Valencia/ eindklassement
    1 etappe in de Ronde van Abu Dhabi/ eindklassement
    2 etappe's in de Ronde van Catalonië/ berg en eindklassement
    Grote prijs Miguel Indurain
    1 etappe in de Route d'Occitanie/punten en eindklassement
    2 etappe's in de Vuelta/ puntenklassement
    Criterium van Saitama ( geen UCI-zege )
    Wereldkampioenschap op de weg !!!
    11-08-2025 09:32
    De ironie in Oblomovs bericht ontgaat jullie volledig?
    11-08-2025 12:31
    Vrouwenwielrennen en mannenwielrennen kun je nauwelijks met elkaar vergelijken wat mij betreft.
10-08-2025 17:24
Hij gaat 5 Tours winnen, proberen een 6e te winnen en stopt ermee.
10-08-2025 19:04
Hoe eerder hoe beter. ;-)
10-08-2025 20:28
Ik denk eerder dat hij bedoelt dat hij dit niveau geen jaren meer kan aanhouden. Die gaat ook wel eens trouwen en aan kinderen beginnen en dan zijn er nog meer dingen dan koersen en trainen in het leven
10-08-2025 21:27
Pogi wil leemtes opvullen in zijn erelijst. Dus de twee monumenten. En hij wil de de grootste worden. Dus nog tweemaal Tour. En hij gaat nog wel een keer vol voor de Vuelta. Ik verwacht ook nog wel wat aparte dingen. Bv. WK gravel.
11-08-2025 08:03
Hij zal voor 6 tours willen gaan en daarna zichzelf ombouwen tot spurtende spierbundel die alle eendaagse koersen aanvalt.
    11-08-2025 08:13
    Dat kan, maar hij komt niet echt over als een fietsliefhebber. Dus misschien stopt hij gewoon. Ik zou adviseren om voor jouw plan te gaan. Of misschien gaan gravelen. Dat is toch ook een combinatie van hobby/sport.

    Ik begrijp dus niet dat als hij het leven van een topsporter niet leuk vind, waarom hij er dan zo goed in is. Een tandje minder trainen kan het leven voor hem misschien wel leuker maken. En voor ons als kijker wordt het dan ook spannender.
11-08-2025 10:31
Het parcours afgelopen Tour was heel zwaar en Visma probeerde hem constant te slopen na een voorjaar tegen een VdP met het mes tussen zijn tanden. Pogacar wint weliswaar vaak en met veel voorsprong maar moet wel steeds meer tot het uiterste gaan. Dit zijn vast factoren waardoor hij dit soort uitspraken doet.
11-08-2025 10:37
Pogacar is gewoon een beetje mentaal moe op dit moment.
Volgend jaar een iets minder intensief voorjaar dan blijft hij fris en zo kan hij nog minimaal 10 jaar mee als de beste ooit op klassiek en grote ronde gebied.
    11-08-2025 11:26
    De beste ooit op klassiek vlak en groterondegebied? We gaan het zien, maar momenteel zit hij nog nergens op de helft van Merckx (9 vs 19 monumenten, 1 vs 3 wereldtitels en 5 vs 11 grote rondes).

    Dan gaat Pogi inderdaad nog wel flink wat jaren top moeten blijven, wil hij Merckx ooit evenaren. Laat staan overtreffen. Qua palmares dan toch.

    Ikzelf zie Pogi nog een jaar of 2, 3 aan de top blijven. Veel langer niet eerlijk gezegd. Is nu al 6 jaar aan een stuk de beste renner op de planeet, dat is al een behoorlijk lange heerschappij eigenlijk.
    11-08-2025 14:01
    Ja hoor Checco, je hebt gelijk. Hij is er nog lang niet. Ik heb het idee dat het grote ronderecord (11 stuks) niet gehaald gaat worden door Pogacar omdat hij dan dubbels per jaar moet gaan rijden. Hij lijkt mij meer liefhebber van klassiekers. Dat monumentenrecord zie ik hem eerder evenaren/verbeteren. Wss na dit seizoen op 10 stuks en dan gaat het redelijk hard.
10-08-2025 15:08
Ook als ie stopt rond zijn 30e zie ik hem twee seizoenen later nog eens een comeback maken. Blijft een liefhebber van het koersen en winnen dus denk dat het hem snel weer begint te kriebelen, niet zo dat ie de vraag of aanbiedingen nooit zal krijgen.
10-08-2025 20:43
Het lijkt alsof hij zijn pensioen koppelt aan het uitblijven van prestaties en dat hij wel geniet zolang hij wint. Die doet dus nog wel even voort.
    10-08-2025 23:55
    Net zoals Max Verstappen die willen niet meedoen als veld vulling dus stoppen ze liever
    11-08-2025 12:29
    Niet helemaal. Hij wil het moment voorblijven dat hij geen wedstrijden meer wint. Dus al eerder dan dat stoppen.
11-08-2025 11:25
Nog de Vuela, Milan - San Remo, Paris-Roubaix en de OS van 2028 winnen. En dan komt het pensioen wel dicht in de buurt denk ik.
11-08-2025 18:59
Heerlijk toch dat er sommige zich aan betweterij te buiten gaan in wat hij
nog zou 'moeten of wilt afvinken'.....dat hij zinnen gezet heeft op de 5 monumenten
en zijn 6de Tour......of hij werkelijk zijn fiets aan de haak hangt vanaf 2029?...
of zijn wielerpensioen geen bevlieging is waar hij zich later nog zou bedenken?

Het siert hem dat hij eervol, in schoonheid zijn carrière wilt afsluiten in plaats
van nog jaren als vergane glorie te blijven rondrijden enkel uit geldhonger.
10-08-2025 14:43
Ik zei het eergisteren nog. Ik zeg wat geks. Tadej rijdt volgend jaar geen Tour de France.
    10-08-2025 15:46
    Mogelijk. Maar hij heeft nog twee zaken te winnen, namelijk z'n zesde Tour en de vijf monumenten. Voor dat eerste moet'ie gewoon zo snel mogelijk nog 2x mee doen (dan staat'ie tevens het groeiende contingent raspaardjes uit de UAE-stal zo min mogelijk in de weg), voor dat tweede moet vdPoel met top-pensioen. Denk dus eerder dat Pogacar RVV gaat skippen, zodat vdPoel daar z'n vierde kan halen en kan afzwaaien. Zouden ze daarover onderhandelen?
    10-08-2025 17:35
    VdP en Pogacar zijn best goede vrienden, dus kans is groot dat ze bewust of onbewust wel dingen verdelen. Zou wel slim zijn van Pogacar om dat te doen als hij Sanremo en Roubaix nog eens wil winnen, ook al heeft hij in principe langer dan VdP zou je zeggen
    10-08-2025 18:15
    Hilarisch jullie reacties. Denk dat Tadej heel anders denkt dan dat jullie denken dat hij denkt. Denk niet dat hij van zichzelf nog heel veel hoeft of moet. Het is vaak de buitenwereld die dat vindt.
    10-08-2025 19:42
    Dat denk ik dus ook tem.
    10-08-2025 22:34
    @Jim Dean
    Zou de overtreffende trap van een combine zijn…maar wel uitermate slim
10-08-2025 15:40
En ik maar denken dat dat voorbehoud een nuchtere vorm van fatalisme was.
Deze klucht is nogal tegengesteld aan het bizar abrupte "afscheid" zoals bij Induraìn.
10-08-2025 22:45
only the rocks live forever
10-08-2025 22:53
Hij heeft gewoon een paar vervelende weken op het werk gehad (Wd VLB) en moet nu even zijn chagrijn van zich afpraten. Over een maandje ziet zijn wereld er weer een stuk zonniger uit en ziet hij het voor de komende jaren weer helemaal zitten.
Overkomt ons (vnl. kantoorklerken, gok ik) ook weleens.
11-08-2025 06:11
M. Vos, A. Van Vleuten, J. Verlander, K. Busch, Jimmie Johnson, F. Alonso en L. Hamilton
11-08-2025 06:14
De reactie hierboven is het vervolg op de reactie die ik heb geplaatst op Alpacas reactie
11-08-2025 17:00
Hij is gewoon moe, gaat weer voorbij, zo een hele tour iemand in je achterwiel, meer dan vermoeiend
11-08-2025 19:56
Ik denk dat als pogi samen met Eddy had gekoerst, pogi op 1 had gestaan. In de tijd van eddy had je nog niet zoveel echte specialisten

Reacties zijn gesloten.