Tadej Pogacar heerst in koninginnenrit Tirreno-Adriatico, Evenepoel kraakt
foto: Cor Vos
zaterdag 12 maart 2022 om 16:25

Tadej Pogacar heerst in koninginnenrit Tirreno-Adriatico, Evenepoel kraakt

Tadej Pogačar is heer en meester in Tirreno-Adriatico. In de zware zesde etappe naar Carpegna, met een dubbele passage over de Monte Carpegna, kwam de kopman van UAE Emirates alleen over de aankomst, nadat hij met nog vijftien kilometer te koersen was weggereden uit de groep favorieten. Remco Evenepoel kende geen goede dag en raakte zijn podiumplaats kwijt.

Niet alleen in Parijs-Nice, ook in Tirreno-Adriatico stond de koninginnenrit op het programma. De op een na langste etappe werd afgesloten met de Monte Carpegna, de trainingsberg van Marco Pantani, die de renners twee keer over moesten. Met Tadej Pogačar in de blauwe trui werd de koers om kwart voor elf op gang gebracht. De Sloveen begon met een voorsprong van negen seconden op Remco Evenepoel aan de voorlaatste dag. Thymen Arensman, nummer drie in het klassement, volgde op ruim veertig tellen.

Wereldkampioen Julian Alaphilippe in de aanval
Al vroeg in de etappe barstte de strijd om de vlucht van de dag los, terwijl het tempo hoog lag. In de eerste twintig kilometer probeerden Benoît Cosnefroy (AG2R), Marco Haller (BORA), Davide Bais (EOLO-Kometa) en Alexander Konychev (BikeExchange-Jayco) te ontsnappen, maar Israel-Premier Tech en Trek-Segafredo wilden de vier vluchters niet te ver weg laten rijden. Het zorgde voor tegenaanvallen en uiteindelijk maakten Alex Aranburu, Lluís Mas (Movistar), wereldkampioen Julian Alaphilippe, Mikkel Honoré (Quick-Step) en Quinn Simmons (Trek) de oversteek.

foto: Cor Vos

De negen renners sterke kopgroep reed in de eerste zestig kilometer meer dan vier minuten weg, terwijl UAE Emirates en Arkéa Samsic achter hen controleerden. De voorsprong schommelde dan lange tijd tussen de vier en vijf minuten. Op zestig kilometer van de streep versnelde het peloton en begon de voorsprong van de vluchters langzaam maar zeker kleiner te worden. Het duurde niet lang vooraleer de kopgroep uit elkaar viel. Cosnefroy, Aranburu, Mas, Alaphilippe en Simmons waren de sterkeren en begonnen gezamenlijk aan de eerste passage van de Monte Carpegna.

Op de klim moest eerst Mas eraf in de kopgroep, en later ook Cosnefroy. Simmons had duidelijk goede benen en zorgde ervoor dat ook Alaphilippe overboord ging. Daardoor had de Amerikaan enkel nog Aranburu in zijn wiel. Wie echter slechte benen had, was Remco Evenepoel. De tweede in het klassement moest op de Monte Carpegna lossen uit het peloton, maar probeerde op zijn eigen tempo de schade te beperken. Op kop van de grote groep bleef UAE Emirates, de formatie van Pogačar, onverstoord doorrijden.

foto: Cor Vos

Quinn Simmons heeft bergtrui steviger om de schouders
Simmons maakte een sterke indruk en kon ook Mas lossen, waardoor hij als laatste vluchter van voren overbleef. De 20-jarige renner had de groene bergtrui al om de schouders, maar deed voor het bergklassement opnieuw een goede zaak door als eerste boven te komen op de Monte Carpegna. Op de top had hij ruim twintig seconden voorsprong op de groep favorieten. Het werd niet de dag van Evenepoel. De kopman van Quick-Step Alpha Vinyl verloor steeds meer terrein en keek op de top al tegen ruim een minuut achterstand aan.

In de smalle afdaling van de Monte Carpegna probeerde Bahrain Victorious de concurrentie onder druk te zetten en daardoor smolt de voorsprong van Simmons als sneeuw voor de zon. De groep favorieten daalde vlak voor de voorlaatste passage van de streep, op negentien kilometer van de finish, neer op de Amerikaan. Daarna begon de tweede beklimming van de Monte Carpegna. Met nog zestien kilometer te gaan versnelde Mikel Landa en Pogačar, Jonas Vingegaard en Enric Mas waren de enige renners die konden volgen.

Op vijftien kilometer van de finish probeerde Landa nog een keer te demarreren, maar die aanval werd overgenomen door Pogačar. De Sloveen pakte meteen een gelijk gat op Landa, Vingegaard en Mas, en Richie Porte die op zijn eigen tempo kon terugkeren. Pogačar reed in relatief korte tijd meer dan een minuut weg bij de tegenstand en mocht in de afdaling al voorzichtig aan de ritzege gaan denken. In de afzink naar Carpegna kwam Mas hard ten val en hij moest Landa, Vingegaard en Porte laten gaan. Ook Porte miste een bocht en moest eraf.

Royale voorsprong van Tadej Pogačar in het klassement
Pogačar bleef uit de problemen en kwam na 215 kilometer solo over de finish. Na zijn overwinning in de vierde etappe naar Bellante, was het zijn tweede zege in deze Tirreno-Adriatico. Uiteindelijk kwam Vingegaard als tweede over de streep, vlak voor Landa die derde werd. Porte werd vierde. Evenepoel eindigde dertiende, op vier minuten van de winnaar. Pogačar begint morgen met een voorsprong van 1:52 minuut op Vingegaard aan de slotetappe. De rest volgt al op meer dan twee minuten.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
181 Reacties
12-03-2022 17:23
Alsnog een eervolle vermelding voor de piepjonge Quinn Simmons, of niet? De bergtrui is niet niets op die leeftijd.
    12-03-2022 17:59
    Ja, met Arensman (en voor mij ook Kooij) de prettige verrassing van deze TA.
    12-03-2022 18:22
    D'accoord, klasse.
12-03-2022 17:25
Evenepoel deed wel nog erg zij best de schade te beperken maar valt net buiten de top 10 in het AK. Domper voor de ploeg lijkt me. Ik schrijf hem nog niet af maar een klassement in de de Vuelta zal toch nog een flinke kluif worden voor hem.
    12-03-2022 17:56
    Zeker omdat ze daar altijd zo veel mogelijk stijle meuk opzoeken. Daarom ook vreemde keuze van de ploeg en hem.
12-03-2022 17:26
Superman Lopez komt op 7.30 binnen. Stond 5e. Nu rond plek 25. Dat vind ik pas echt kraken van een gevestigde naam.

Pozzovivo finisht vandaag als 12e en staat 13e in Ak. Die wil ik alvast nimineren voor de Sastre Award voor eind van het jaar. Onzichtbaar rijden en top 10 plek in Giro/ Vuelta scoren wellicht ?
    12-03-2022 19:00
    Zubeldia award...
    12-03-2022 20:25
    Helemaal gelijk. Zubeldia zo onzichtbaar dat ik zelfs zijn naam was vergeten.
    12-03-2022 22:09
    Ja, daar wil ik het fijne ook wel van weten. Alvast positief dat Lopez niet afgestapt is...
    12-03-2022 23:28
    Kelderman ook dik door het ijs, op ruim 6 minuten.
12-03-2022 17:26
Zo Remcotje,de nieuwe Merckx bij de beentjes weer op de grond.
12-03-2022 17:27
Pffff wat een overmacht. Heeft iemand daar al een opmerking over gemaakt?
    12-03-2022 18:24
    Nee, wel over de onmacht van de rest.
12-03-2022 17:27
Remco nu ook al talent om vroeg te lossen. Wat een alleskunner
12-03-2022 17:28
Pogacar is gewoon by far de beste klassementsrenner, klimmer. Ik zie dan ook niet in dat TJV deze renner opgerookt krijgt door Roglic en Vingegaard. Voordat ze zelf goed en wel hun duivels willen ontbinden is hij al gevlogen.
Tuurlijk, het maakt de wielersport saai, maar het is ook een genoegen om naar deze man te kijken. Kunt zeggen wat je wil, maar met Pogacar aan de start is het nooit saai.

Evenepoel, wellicht eens de status van Timo Roosen geven, daar hoor je ook niks van als hij aan de start staat. Manneke is niet gewend te verliezen en als je dan een serieuze tik krijgt, heeft hij niet de capaciteit om dit om te zetten in schadebeperking.
    12-03-2022 20:02
    Je spreekt jezelf tegen.
    12-03-2022 20:16
    Jumbo heeft een beter team op het vlakke, overal het waar het kan de shit op de kant en bidden dat Pogacar ergens, door pech of onoplettendheid, de boot mist. Sowieso moet je met de op 1 na beste renner altijd vol volle moed starten, eveneens biddend dat de nr 1 ergens op zijn plaat gaat.

    2 dagen later lullen ze al de lucht in dat Roglic het ook zonder die lekke band, sufmoment of crash gered had. Zo zijn ze.
12-03-2022 17:28
Ik kan dus echt niet naar die Ten Dam luisteren. Wát een irritante stem.
    12-03-2022 17:38
    Ik eerlijk gezegd ook niet, hij heeft een irriterende nasale stem waardoor het lijkt alsof hij door een snorkel praat. Toffe kerel met kennis van zaken maar de stem stoot wel ongelooflijk af.
    12-03-2022 17:40
    Helemaal mee eens . Wat een ouwehoer en dat met een monotoon stemgeluid. Ik moest opeens weer denken aan Jose Been.....
    12-03-2022 18:00
    Dat komt door dat bebloede verband om zijn baard.
    12-03-2022 18:50
    Iets met vorm en inhoud. Ik vond het juist wel verfrissend om een geluid te horen dat buiten de standaard bandbreedte van algemeen aanvaarde stemgeluiden ligt. En dan komen er ook nog eens zinnige dingen uit.
    12-03-2022 19:12
    Ik heb niet gekeken, maar is de Tour van Bau en Lau nog ter sprake gekomen?
    12-03-2022 19:31
    Ik vond het nog wel grappig om Ten Dam de stuurmanskunsten van allerlei renners te horen becommentatiëren..
12-03-2022 17:28
Vgm is dit de 1e serieuze test van Evenepoel in het rondewerk. Met namen als, pogacar, vingegaard, landa, hinley, porte enzovoort. Meerdere podiums bij elkaar gereden. En hij gaat er goed af. Hij is goed voor de kleinere rondes. Maar voor de grote rondes buiten de 3 grootste (bv dauphine, pn, Zwitserland en dit) komt hij wel te kort. Ik heb altijd er aan getwijfeld of hij gemaakt was voor het echte rondewerk en steeds meer lijkt mijn gevoel gelijk te krijgen. Eendaagswerk, kleinere rondes en tijdritten, daar moet hij op scoren. Geweldige renner, die veel kan bereiken. Moet hij wel zijn knop omzetten en voor de doelen gaan die hij gegarandeerd kan.
    12-03-2022 17:42
    Ik ben benieuwd wat het wordt met het parcours in de RvZwitserland (zou deze maand bekend gemaakt worden). Er zijn jaren dat de beklimmingen daar wel lang zijn maar niet erg steil en dan zie ik Evenepoel ook dit jaar nog meedoen voor eindwinst. In dat opzicht heeft hij wel de pech dat het parcours niet meer gemaakt wordt op maat van Cancellara... Of misschien dat de Zwitsers eens een jaar een parcours op maat van Küng willen leggen? ;-)
    12-03-2022 19:38
    of op maat van Mader?
12-03-2022 17:37
Lekker verfrissend co-commentaar van Laurens ten Dam!
    12-03-2022 18:03
    Het voelde inderdaad als een ijskoude douche.
12-03-2022 17:40
Toch mooie top-20 notering voor Evenepoel in een serieuze wedstrijd.
12-03-2022 17:42
Heel leuk en verfrissend co-commentaar van Laurens ten Dam
    12-03-2022 18:04
    Sorry, wat zei je ?
12-03-2022 17:56
Mens, wat een overmacht! Wie kan hem stoppen? Zie Roglic ook niet direct als sterker. Ploegen zullen moeten samenwerken om Poga pijn te doen en van overwinningen af te houden. Hoe dan ook, klasse prestatie weer!
12-03-2022 18:10
Ik krijg er kop noch staart aan. Remco maakt een normale winter mee en rijdt slechter bergop dan na z'n revalidatie vorig jaar. Nauwelijk 3km bergop en hij lost uit een peloton van 30 man om vervolgens toch nog 13e te worden (ondanks hachelijke afdaling). Er zal wel een uitleg voor komen, maar ik stel me toch de vraag hoe hij deze winter getraind heeft. En ook de laatste maand sinds Valencia.
    12-03-2022 18:21
    Ik denk dat de conclusie anders is. Wat we vorig jaar zagen (qua tekort schieten in grotere wedstrijden) werd toen onterecht 'een gebrek aan koersritme' genoemd. Evenepoel heeft niet veel koersritme nodig, die traint zich prima in vorm. Dit is gewoon de coureur die hij is: soms onnavolgbaar en op andere momenten niet in staat om te volgen (kennen we dat ook niet van Alaphilippe?). Steek je zo in elkaar dan ben je inderdaad geen grote ronde renner, maar iemand die een net palmares bij elkaar kan scharrelen door slim te pieken op heel specifieke wedstrijden. Laat dat laatste nu net de specialiteit van Lefevere zijn.
    12-03-2022 18:36
    Het verontrustende is dat hij die steile puisten wel goed beklom voor z'n crash. De slotklim in San Sebastian had stukken tot 20%. In Burgos won hij op de Picon Blanco (langer dan de Carpegna en ongeveer even steil) en werd hij derde op de Lagunas de Neila waarvan de laatste drie km meer dan 10% steil zijn. Ook op de Muro di Sormano in Lombardije 2020 reed hij vlot mee met de elitegroep.
    Dat contrast is opmerkelijk.
    12-03-2022 18:36
    @Panache, die associatie met het wisselvallige van Alaphilippe is wel interessant. Als dat het gevolg zou zijn van de manier van trainen binnen de ploeg zou een overstap naar pakweg TJV* of Ineos een stap vooruit kunnen zijn. Ik vind deze analyses echter nog te vroeg komen - eerst de rest van het seizoen maar eens afwachten.

    (*Evenepoel bij TJV zou sowieso smullen zijn voor de reacties hier)

    @Gunther, die bedenking had ik me ook al gemaakt - had daarnet nog het profiel van de Sormano bekeken. Hopelijk is het gewoon een vorm-dingetje en verbetert dit in de loop van het seizoen.
    12-03-2022 18:52
    Interessant deel van de discussie.

    Ook voor mij is het verrassend hoe iemand die De Sormano-muur met de besten mee rijdt ineens niet over steile klimmen zou kunnen. Aan de andere kant, dat was het coronajaar, waarbij veel renners niet de gebruikelijke voorbereiding hadden en nieuwkomers zonder vast patroon misschien een voordeel hadden.

    Alaphillipe heeft naast zijn buiteling in Strade ook geen goede winter gehad. O.a. met polsblessure. Ook dat kan meespelen, dit is zeker niet de Flip die kans gaat maken in MSR.

    Met zekerheid kunnen we zeggen dat dit een flinke knauw geeft aan het zelfvertrouwen van Evenepoel. De positieve kant is dan wel weer dat de hype nu om zeep is, dat zowel media als fanatieke fans (soms zijn dat dezelfde) nu even terug in hun hok moeten vwb verwachtingen. En dat er misschien wat meer rust komt rond die knaap.

    Hij is in ieder geval niet geslaagd voor zijn eerste serieuze examen in een rondje van een week. Polen of Algarve is leuk, maar dit is gewoon een ander niveau. Benieuwd naar zijn uitleg.
    12-03-2022 19:17
    Michelangelo, ik stel voor dat het voortdurend afbranden dan ook verleden tijd is vanaf nu? Wat een opluchting!
    12-03-2022 19:32
    @Michelangelo, op zijn Instagram schreef hij al “not good enough today” en gaf hij complimenten aan de winnaar. Dat zal je ongetwijfeld kunnen bekoren.
12-03-2022 19:10
Ik heb de wedstrijd helaas niet gezien, zelf fietsen heeft voorrang, maar de uitslag bevestigd Pinot zijn opgaande lijn.
12-03-2022 19:11
Erg pijnlijk de vergissing van Ten Dam over Pantani die in Senegal zou zijn gestorven, oh nee dat was VDB en die docu wordt trouwens vanavond voor de 36ste keer (aldus Jeroen ) uitgezonden... had ie gisteren een podcast opgenomen misschien?
    12-03-2022 20:03
    Is dat de ééndelige documentaire "Gevallen voor Sarah"? Dus niet de reeks.
    Werkelijk prachtig is het stuk waarin VDB Ávila opnieuw bezoekt. Ditmaal een volledig gelouterde Frank. "Ging het toen niet te gemakkelijk?" vraagt de rapportagemaker.
    13-03-2022 01:35
    Gaio Svetonio:

    Inderdaad. Was een aflevering uit de reeks Belga Sport.
12-03-2022 19:17
@Michelangelo: Ik ben het daar gedeeltelijk mee eens, maarzijn overwinning in San Sebastian was pré-Corona en die Murgil Tontorra was toch ook 1,9 km aan 10,8%, met pieken tot 19%.
Hij kon deze Tirreno met de besten mee tot een steiltegraad van pakweg 8%. Daarboven liep het fout, net zoals in Valencia. Ik zou dus vooral zeggen dat hij niet geslaagd is voor zijn examen voor steile hellingen. Over lange, niet te steile hellingen kan ik me niet uitspreken.
In elk geval is dit een ernstig probleem. De Waalse Pijl zal eerder Waalse pijn worden en ook in L-B-L gaat het regelmatig steiler dan 15%. Bovendien is er een tendens bij organisatoren van grote rondes om muurtjes op te zoeken.
Ik hoop dat dit probleem opgelost wordt. Verder ben ik ook benieuwd naar de terugkeer van Bernal en of hij ooit terug op zijn oude niveau geraakt.
    12-03-2022 20:05
    De Monte Carpegna past gewoon in wat stilaan een lange rij aan het worden is.
12-03-2022 20:28
@Limal, ik ben blij dat ik niet de enige ben die zich afvraagt of een team als TJV of Ineos niet meer geschikt zou zijn voor Remco. DQS zou vast een heel succesvolle eendagsrenner van hem weten te smeden, maar met zijn talent zou je voor het allerhoogste moeten (proberen te) gaan..
12-03-2022 20:54
Evenepoel vindt wel altijd nieuwe dingetjes om niet goed in te zijn.

Vorig jaar was het nog punchy aankomsten en afdalingen, vandaag reed hij (solo) een van de snelste afdalingen en hij doet het al een hele week goed op het punchy gedoe. Helaas kan hij plots geen steile stukken meer aan.

Zal je zien dat hij in het najaar goed aanklampt op het steile gedoe, maar niet meer vooruit komt in tijdritten.
    12-03-2022 22:02
    Remco's afdaling was helemaal niet zo goed. Hij verloor meer dan 20 seconden op Pogacar in het eerste deel van de afdaling zelfs Porte reed sneller volgens hun strava tijden. In het tweede meer makkelijkere deel zonder haakse bochten en waar jij meer moest trappen won hij weer tijd.
    12-03-2022 23:35
    @adelaar: dank, interessant. Pogi ging het eerste deel redelijk rustig: Landa en Vignegaard wonnen toen tijd volgens mij.
    Klinkt wel logisch. Hij kon daar alleen maar vallen, in het bijtrap-stuk kon ie wat harder.
    Hij eindigde ook rond de vier minuten achter, dat lag ie op de klim ook.
13-03-2022 01:07
deze man gaat het record van armstrong verbeteren mbar hopelijk doet hij het wel schoon
13-03-2022 03:07
Mooie overwinning voor Pogacar.

Wat Remco betreft rijdt hij al bij al nog een goeie uitslag vandaag en eindigt hij net buiten de top tien en zakt weg van 2 naar 11.

Desalniettemin...drie renners die reeds op het eindpodium van de Giro gestaan hebben kraken toch nog wat harder:
- Kelderman van 10 naar 20
- MAL van 5 naar 22
- Hart van 7 naar 27
    13-03-2022 07:06
    Goede opmerking. Het zou interessant zijn om van bijvoorbeeld Kelderman te horen wat de reden was van de mindere benen. (ipv zo'n artikel obv een Instagram post) Het was toch al zijn 10e koersdag. Misschien dat bij sommige renners de kou hard is aangekomen?
    13-03-2022 08:41
    Ik vermoed inderdaad dat de temperatuur een hele grote rol heeft gespeeld. Laten we wel wezen, het is feitelijk nog winter.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine