Tadej Pogacar heeft Parijs-Roubaix niet zomaar binnen: “Op kasseien kan hij Van der Poel nooit lossen”
foto: Cor Vos
Niels Bastiaens
donderdag 27 maart 2025 om 17:35

Tadej Pogacar heeft Parijs-Roubaix niet zomaar binnen: “Op kasseien kan hij Van der Poel nooit lossen”

Interview Tadej Pogacar en Parijs-Roubaix, wordt dat een geslaagd huwelijk of helemaal niet? Heeft Parijs-Roubaix er meteen een nieuwe topfavoriet bij of gaat die status voor een debutant te ver? Wij vroegen het aan ex-winnaar Mathew Hayman (in 2016) en Sep Vanmarcke (tweede in 2013).

Na de meest amusante Milaan-San Remo in decennia, waar Pogacar samen met Mathieu van der Poel hoogstpersoonlijk voor verantwoordelijk was, wordt ook zijn deelname aan Parijs-Roubaix alleen maar met enthousiasme onthaald. “Dit is wat elke wielerliefhebber wilde zien”, zegt Vanmarcke. “Het is een extra factor die de wedstrijd nog een beetje specialer gaat maken. Ik ben zeker dat de aandacht, die voor Parijs-Roubaix sowieso al groot is, nog eens dertig procent zal groeien met zo’n fenomeen aan de start.”

Een verrassing is zijn deelname echter niet. Begin februari hintte de wereldkampioen zelf via een video op sociale media op de Helleklassieker. “Als je ziet hoe graag hij koerst en grote koersen afvinkt, dan komt dit niet onverwachts”, aldus Hayman. “Ik weet zeker dat zijn ploegleiders dit helemaal niet leuk vinden, maar toch steekt hij zijn eigen ambities niet onder stoelen of banken. Ik ben een man van de klassiekers, en dat hij hier wil zijn, is een mooi compliment voor onze koersen. Ik zie het andere klassementsmannen niet doen.”

Maar Pogacar is natuurlijk niet zomaar ‘iemand’. Als drievoudig Tourwinnaar wordt er sowieso naar hem gekeken. Terecht? “In principe wel. Je ziet in de kasseiritten in de Tour de France ook telkens dat de klassementsmannen goed uit de voet kunnen op diezelfde kasseistroken. Als je een goede renner bent, dan kun je op alle terreinen uit de voeten. Dus ook op de kasseien van Parijs-Roubaix”, zegt Hayman.

Enkele bedenkingen
Fysiologisch kunnen we echter niet onder enkele zaken uit die niét in het voordeel van de Sloveen spelen. “Zijn gewicht”, noemt Hayman meteen. Dat ligt rond de 66 kilogram, wat vrij licht is voor een Parijs-Roubaix-kandidaat. “Ik kan niet ontkennen dat hij daarmee een nadeel heeft. Hij kan veel goedmaken op klasse, maar ik denk dat hij gaat botsen op de Mathieus, Wouts en Gannas van deze wereld. Misschien zorgt zijn lichte gewicht ervoor dat hij op het eind van de wedstrijd minder pure wattages kan trappen. Dat kan opspelen.”

Vanmarcke beaamt: “Dat is ook exact de reden waarom ik niet geloof dat Tadej gaat winnen. Op de vlakke wegen en op de kasseien gaat hij nooit wegrijden van Van der Poel. Qua wattage per kilogram kunnen zijn concurrenten nooit tegen hem op, maar dat telt dus niet op het vlakke. Parijs-Roubaix is een wedstrijd die wordt beslist met het absolute vermogen en dat hebben de anderen meer. En in de sprint is hij normaal gezien ook geklopt.”

“Daarnaast hebben Van der Poel en Van Aert zo veel feeling met de kasseien en de ondergrond, omdat ze altijd crossers zijn geweest. Ik verwacht dat zij zuiniger over de kasseien kunnen rijden. Pas op, hij kan rap rijden, omdat hij zo veel talent heeft. Maar zijn passage die hij heeft gefilmd in Wallers vond ik nu niet bepaald heel ‘smooth’ of vlotjes gaan. Het was echt werken op de fiets. Terwijl iemand die de perfecte feeling over de kasseien heeft, er bijna vanzelf over vliegt. Dat heb ik hem niet zien doen.”

Tactiek?
Hoe zouden de twee de wedstrijd dan aanpakken in de positie van Pogacar? “Voorin zitten”, zegt Hayman meteen. “Ik zou met zijn ploeg snel de verantwoordelijkheid nemen, zeker naar die eerste kasseistrook toe. En vanaf daar volle bak rijden. Dat kan Pogacar natuurlijk als de beste. Het kan niet snel genoeg gaan voor hem. Ze moeten het hard en snel maken. Op de kasseistroken zelf mist hij nog de ervaring, maar dat kan hij oplossen door recht over de kasseien te rijden en niet de zijkanten op te zoeken. Zeker niet in het begin.”

Zet Pogacar de rest ook in Roubaix onder druk? – foto: Cor Vos

“Gelukkig heeft hij een goede techniek”, pikt Vanmarcke in. “Hij heeft een van de beste stuurmanskunsten van het hele peloton. Vaak als klimmers over de kasseien rijden, zijn ze bang en beginnen ze achterin. Maar dat ga je bij Pogacar niet snel zien. Je zag al in de kasseiritten die hij in de Tour de France heeft gereden, dat hij niet terugdeinst om het initiatief te nemen en zich volop te geven.”

Hayman: “De trui van wereldkampioen en zijn sterke ploeg doen ook veel. Hij kan veel gemakkelijker door een peloton rijden dan veel van zijn concurrenten, wordt sneller doorgelaten en kan zo beter positie kiezen. Zo blijf je uit het gevaar. Maar het is een illusie dat je een risicoloze Roubaix kunt rijden. Als je daarmee begint, is dat vragen voor problemen. Zijn ploegleiders en ploeggenoten zullen hem daarbij goed moeten begeleiden. Renners die jaar na jaar meedoen hebben sowieso een voordeel, terwijl hij voor het eerst start.”

Conclusie: in de rol van topfavoriet moeten we de Sloveen nog niet meteen duwen. “Puur op talent en inhoud zal hij ver komen. Hij heeft zot veel kwaliteit, maar met het podium zal hij al heel blij mogen zijn. Die mannen kloppen op hun terrein, dat zie ik nog niet direct gebeuren”, besluit Vanmarcke. Hayman: “Pogi zal sowieso iets onverwachts willen doen en ik vind het leuk dat hij het probeert. Maar er staan nog andere favorieten boven hem.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
22 Reacties
26-03-2025 23:02
Sinds MSR zit VDP in het hoofd van Pogi…
    26-03-2025 23:23
    En wie dit leest zit met mij die zit met jou die de een in de anders zijn hoofd meent te zien zitten in het hoofd zit in het hoofd.
26-03-2025 18:25
Zoals de Belgen dat zo mooi kunnen zeggen: Pogaçar “ hypothekeert” zijn kansen op Tourwinst hier toch enigszins mee. Er kleven zeker bovengemiddelde risico’s aan Parijs Roubaix…
Ik hoop dat hij tóch zijn stempel op de wedstrijd kan zetten en daarmee de insiders ongelijk geeft.
    26-03-2025 23:58
    Reken maar dat Jonas en Remko met belangstelling zullen kijken.
26-03-2025 16:45
Tja regelmatig wordt er tegen lezers gezegd het is geen PlayStation. Maar daar denkt Pogacar anders over.
26-03-2025 21:32
Zeg nooit nooit met Tadej. Als dingen op hun plaats vallen, kan hij zomaar zegevieren.
    28-03-2025 00:02
    Precies. Stel hij is met VDP weg op de carrefour en vdp rijdt lek dan wint ie gewoon. En dan is het volledig zijn verdienste dat hij op dat moment vooraan reed terwijl de rest dat niet deed. En PR is in het jaar dat Van Baarle won ook een heel tacyische koers gebleken en in PR zal er wellicht iets minder strikt op hem gelet worden dan in andere koersen omdat er meer kanshebbers zijn en hij er minder bovenuit steekt.
27-03-2025 08:30
PR is niet helemaal vlak, mensen verkijken zich daarop. Vorig jaar reed VdP weg op zo'n stuk.
    27-03-2025 09:31
    Het is misschien héél licht golvend hier en daar maar wel praktisch vlak hoor : https://www.touretappe.nl/parijs-roubaix-2023/route-pr-2023/ ik heb de laatste 100 k wel eens gedaan en kan me geen enkele plek bedenken waar Pogacar ineens MvdP onder druk kan zetten. De enige manier om die te pakken lijkt me bidden op malheur aan diens kant (wat iedere grote in Roubiax wel een overkomt)
    27-03-2025 09:53
    Je ziet wel dat Mathieu er zelfs op de Cipressa en Poggio niet wordt afgereden en dat lijken me toch een stuk meer hoogtemeters dan er in Roubaix te vinden zijn.
26-03-2025 19:35
Top 20 moet haalbaar zijn..
27-03-2025 02:49
Ik vind het sowieso prachtig dat ie mee doet en ik denk dat Mathieu dat ook vind. Nu komt Mathieu eindelijk in de situatie dat hij PR kan winnen in een strijd tegen alle top renners inclusief de allergrootste van dit moment.
26-03-2025 16:49
Het blijft gewoon een beetje rare move, E3 en GW lijken vooral eruit te ‘moeten’ om (kennelijk) ergens wat krachten tevreden te houden met de toursinnaar/regenboogtrui die op de keien rond Roubaix rondstuitert.

Maar dit is puur gevoelswaardig, natuurlijk, wie weet kan ie mee met de besten.
26-03-2025 18:52
Betere perspectieven voor Politt
    26-03-2025 21:15
    Die zal op zijn tanden moeten bijten in een knechtenrol…
26-03-2025 22:40
Kansloze affaire om met 60 kg over de kasseien te stuiteren. Hinault lukte het eens, maar dat was qua bouw van ronderenners een totaal andere tijd. De grote winnaar? Vingegaard....
    26-03-2025 22:51
    Helemaal eens met wat je aangeeft... Met dit voorjaar kan je geen Tour winnen...
    27-03-2025 00:02
    Ook niet overdrijven. Straks heeft hij tot aan de klimklasssiekers alleen Strade, San Remo, Vlaanderen en Roubaix gereden. Dus slechts 4 extra wedstrijddagen versus een klassiek ronderenner programma. Als hij hier zonder kleerscheuren doorkomt en piek legt in week van AGR en Luik, en daarna een ‘normale’ Tour voorbereiding doet, is hij alsnog favoriet.
    27-03-2025 08:44
    Hinault was een ‘costaud’ inderdaad.
    En dan zwijgen we nog over jezelf, Eddy. Welkom op dit forum trouwens, maestro ;-)
    27-03-2025 11:08
    4 zware klassiekers. Toch niet te vergelijken met 4 etappes in rondjes van een week. Normaliter neem je dit toch wel mee richting de tour.
27-03-2025 13:12
“Op kasseien kan hij Van der Poel nooit lossen”

Nooit is wat overdreven, want hij deed het al in de Tour.
27-03-2025 21:57
Misschien is het niet zijn van topfavoriet wel in zijn voordeel.
Niet iedereen rijdt nu op zijn wiel.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine