Tadej Pogacar heeft een hekel aan copy-paste
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
zondag 26 mei 2024 om 08:12

Tadej Pogacar heeft een hekel aan copy-paste

Ride Het heet een onmogelijke missie in het moderne wielrennen te zijn: de dubbel Giro d’Italia en Tour de France. Behalve, misschien, wanneer je Tadej Pogačar heet. De beste wielrenner van deze generatie. De tweevoudig winnaar van de Tour de France lijkt inmiddels de eindzege in de Giro d’Italia zo goed als zeker op zak te hebben. In het zomernummer van RIDE Magazine, dat deze week verschijnt, een grote reportage met de Sloveen zelf en zijn omgeving over dé dubbel.

Achter de dubbel Giro-Tour zit een groot masterplan. “Het allerbelangrijkste is dat we weten dat Tadej nu fysiek twee grote rondes achter elkaar aankan. Hij is 25 jaar en eindelijk volgroeid”, benadrukt sportief manager José Matxin.

Ze wisten bij UAE Emirates na de ‘verloren’ Tour de France van 2023 dat er iets moest veranderen in het programma van hun Sloveense wonderkind. In 2022 had hij op de Col du Granon een genadeloze klap van Vingegaard gekregen. In 2023 kon ‘Pogi’ dan wel zijn gebrekkige voorbereiding, nadat hij in Luik-Bastenaken-Luik twee botjes in zijn linkerhand had gebroken, aandragen als excuus. Toch waren de afstraffingen door Vingegaard in de tijdrit naar Combloux en op de Col de la Loze zo overduidelijk dat een totaal andere aanpak nodig was om de Deen ooit weer te kunnen verslaan.

foto: Cor Vos

Parijs-Roubaix?
“Tadej heeft sowieso nieuwe uitdagingen nodig om gemotiveerd te blijven”, stelt Matxin. “Vorig jaar hebben we een paar andere wedstrijden veranderd, zoals de Ruta del Sol in plaats van de UAE Tour, die hij al twee keer had gewonnen. Evenals de keuze voor Parijs-Nice, omdat hij de twee voorgaande jaren de Tirreno-Adriatico al op zijn naam had geschreven. Maar de opbouw richting de klassiekers en vervolgens naar de Tour kwam ongeveer op hetzelfde uit. Een heel andere aanpak werkt bij hem stimulerend.”

“Het is voor Tadej tevens een motivatie om alle belangrijke wedstrijden op de UCI-kalender te winnen”, vult zijn zaakwaarnemer Alex Carera aan, die al met hem samenwerkt sinds de beloften. “Hij wil zoveel mogelijk verschillende koersen op zijn palmares hebben staan. Dit jaar de dubbel Giro-Tour. Volgend jaar misschien Tour-Vuelta. En schrijf maar op: in het tweede deel van zijn loopbaan gaat hij zich ook op Parijs-Roubaix richten.”

Wanneer we Pogačar zelf naar de continue veranderingen in zijn programma vragen reageert hij kordaat: “Copy-paste is saai.” Hij zegt het met een glimlach, zoals de fonkeling in zijn ogen eigenlijk nooit dooft. “Wanneer ik elk jaar dezelfde kalender zou afwerken, zou ik waarschijnlijk een prikkel missen. Daarom wil ik elk jaar veranderingen in mijn wedstrijdkeuze. Ja, ik heb elk jaar nieuwe uitdagingen nodig. De dubbel Giro-Tour is dat zeker. Die challenge motiveert me enorm.”

Langere rustperiode
“De eerste grote verandering die we in Tadejs voorbereiding hebben doorgevoerd, was om slechts tien dagen competitie op te nemen in zijn programma voor de Giro d’Italia”, legt Gianetti uit. “Daarbij hebben we bewust in de winter een langere rustperiode ingepland. Na de Ronde van Lombardije werd zijn seizoen afgesloten. Waar hij andere jaren in februari weer in koers kwam, hebben we nu tot de Strade Bianche in maart gewacht. Hij heeft dus vijf maanden rust gehad”

foto: Cor Vos

“Na de Ronde van Catalonië (waar Pogačar vier ritten won en het eindklassement met bijna vier minuten voorsprong won, red.) is hij op hoogtestage naar Sierra Nevada gegaan. In al zijn voorbereidingen is veel meer gewerkt aan een brede basis om in de grote rondes te scoren, waardoor de klassiekers wel moesten geschrapt worden.”

“Alleen Luik-Bastenaken-Luik werd een doel. Die Ardennenklassieker heeft dan weer 4.260 hoogtemeters en dat paste wel in de planning. Luik kan je zien als een intensieve training voor de grote rondes. Vervolgens hebben we ook bewust geen koersen meer gereden tussen Luik en de Giro om hem mentaal zo fris mogelijk te houden.”

Hongerig
Matxin: “We merkten na dit voorjaar met slechts tien wedstrijddagen dat Tadej richting de Giro d’Italia enorm hongerig was. De wil om te koersen en vooral om te winnen was groot.”

Pogačar geeft aan dat deze nieuwe aanpak in 2024 hem wel bevalt. “Als je veel koerst, raak je soms vermoeid zonder het te merken. Minder wedstrijden rijden en juist meer trainen, werkt voor mij. Ik heb meer structuur en merk dat ik mentaal frisser ben. Ik kruip met meer vertrouwen op de fiets en geniet meer. Na een maand zonder wedstrijden, is de honger ook groter. Misschien niet zoals bij een tijger, maar als je veel traint en alleen wedstrijden op televisie ziet, dan is de motivatie alleen maar groter wanneer je weer met een rugnummer op koerst.”




Over de ambitieuze plannen van Tadej Pogačar
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) lees je de volledige reportage over Tadej Pogačar. Daarin komt de Sloveen aan het woord, net als zijn trainer/coach José Matxin, ploegmanager Mauro Gianetti en zaakwaarnemer Alex Carera. Alles over het masterplan staat in het 236 pagina’s tellende zomernummer van RIDE. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2024 van RIDE Magazine hier!
In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
17 Reacties
25-05-2024 10:28
Grappig, als kijker voelden de afgelopen vier bergritten die hij won best copy-paste eigenlijk
    26-05-2024 13:19
    Haha, exact wat ik dacht. Copy/paste uit het boekje, dat dan weer wel!
25-05-2024 11:16
Stel dat hij de Tour zou winnen, dan vraag ik me af of hij het niet zou proberen in Vuelta. Je weet nooit of er later in je carrière zich zo’n unieke kans voordoet.
25-05-2024 10:03
'Minder wedstrijden rijden en juist meer trainen, werkt voor mij'
Helaas denken steeds meer renners zo, zie ze liever toch meer koersen.
    25-05-2024 12:24
    Het is wel grappig dat afgelopen jaren meermaals een tegenstelling werd gecreëerd tussen de zwartgele bergtopzitters enerzijds, en anderzijds met name vd Poel en Pogacar, die teveel koersliefhebber zouden zijn om die aanpak te hanteren...
    25-05-2024 14:46
    Het is wel grappig dat Pogacar (dit jaar) en zeker van der Poel bij uitstek nauwelijks wedstrijden rijden
    25-05-2024 15:33
    Van der poel heeft natuurlijk weinig wedstrijddagen, maar wel eendagswedstrijden. Die tellen als dag veel minder dan bijvoorbeeld catalonie, maar hij is wel een paar weken in alle grote wedstrijden op komen dagen en doet mee voor winst. Pogacar rijdt ook overal mee om te winnen. Dat is echt anders dan Armstrong die voor de tour alleen de gold race probeerde te winnen en verder geen respect voor Parijs nice, tirreno etc had. Eerlijk gezegd vind ik jumbo iets minder extreem, maar wout slaat wel en Milaan sanremo en strade en openingsweekend over. Uiteindelijk rijdt van der poel daar alleen Milaan sanremo van, maar die deed dan wel weer amstel en Luik erbij. Jumbo kiest er dus zelf voor om weinig te starten met zijn klassieker renners en dat levert ook nog eens niets op.
    26-05-2024 14:04
    MSR + LBL + Strade + Catolonie + Giro... Niet heel weinig toch?
25-05-2024 12:43
Ben erg benieuwd naar zijn tour. De geluiden dat hij nu op reserve rijdt geloof ik niet echt. Vraag me af of je uberhaupt op reserve kunt rijden en om de prijzen mee kunt doen. Het slechte weer deze giro zal alvast niet mee helpen.
    26-05-2024 11:04
    Op reserve waarschijnlijk niet maar dat hij niet gesloopt uit de Giro komt is wel duidelijk. Zo en zo zou hij in deze periode ook elke dag intensief moeten trainen, al dan niet op hoogte. 21 etappes waarvan hij er bij 10 niet vanachter zijn ploegmaats is gekomen, al die tijd goed verzorgd, gezond eten en, niet te onderschatten, een moraal-booster waar hij nog maanden op kan teren..
    Beste voorbereiding ooit op de Tour voor een klasbak als TP...
25-05-2024 12:57
De grote vraag is natuurlijk of Vingegaard 100% gaat zijn in de Tour. Anders kan Pogi best de Tour winnen maar weten ze nog steeds niet of de voorbereiding nou goed genoeg was of niet.
    25-05-2024 13:08
    Ze kunnen tegenwoordig zo'n beetje alles meten dus ook als hij de Tour wint zonder de tegenstand van Vingegaard kunnen ze wel zien hoe goed zijn waardes nog zijn in een tweede grote ronde.

    Een Pogacar op 97% is nog altijd sterker dan de rest van de renners op 100%.
    Uitgezonderd Vingegaard natuurlijk.
    26-05-2024 09:28
    Ik bedoelde idd niet dat ze er helemaal niks van op zullen steken, maar ze zullen dan nog niet weten of het goed genoeg was om een Vingegaard die wel in orde is te verslaan. En dat is toch waar het de komende jaren om lijkt te gaan draaien.
    26-05-2024 12:57
    Dat kun je natuurlijk nooit weten want je kunt niet meten hoe goed Vingegaard de komende jaren zal zijn, op die variabele heb je sowieso geen invloed.

    Misschien is er sowieso geen manier voor hem om een topfitte Vingegaard te verslaan.
    Behalve dan natuurlijk pech of ziekte.
    Dan wil.dat niet zeggen dat deze manier een slechte voorbereiding is.
26-05-2024 10:25
De variatie lijkt heel goed te werken voor Pogacar en past blijkbaar bij de mens die hij is. De één houdt van vaste waarden en wil zo min mogelijk verandering, voor de ander is dat saai en heeft die verandering juist nodig. Waarschijnlijk is dat één van de zaken die in de topsport verandert is, vroeger zag je veel meer een enkel recept en zo moest het gebeuren. Nu wordt er veel meer gekeken naar wat voor die individuele sporter werkt.
Ook het minder wedstrijden rijden zal waarschijnlijk niet voor iedereen werken, maar het lijkt voor Pogacar en ook voor van der Poel prima te werken, misschien iets minder leuk voor de fans, maar een topsporter wil een topprestatie neerzetten en niet in eerste instantie een fan pleasen. Volkomen logisch lijkt me.
26-05-2024 10:06
Het is echt jammer dat de toppers zo weinig wedstrijden rijden. Je hoort oud-renners over vroeger vertellen dat ze juist bijzonder veel wedstrijddagen reden per jaar. Logisch dat het nu allemaal wetenschappelijker is en dat daar minder wedstrijddagen in passen. Maar een middenweg zou wel leuk zijn. Als je naar dit seizoen kijkt is er nog amper echte strijd geweest tussen de meesters. Dat doet de sport geen goed.
26-05-2024 19:42
Mooie renner om van te genieten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine