Tadej Pogacar blaast tegenstand weg in Luik-Bastenaken-Luik, Mathieu van der Poel derde
foto: Cor Vos
zondag 21 april 2024 om 16:29

Tadej Pogacar blaast tegenstand weg in Luik-Bastenaken-Luik, Mathieu van der Poel derde

Tadej Pogacar heeft Luik-Bastenaken-Luik voor de tweede keer gewonnen. De renner van UAE Emirates viel aan op La Redoute en kwam met een voorsprong van bijna twee minuten aan in de straten van Luik. Romain Bardet werd tweede, Mathieu van der Poel derde na een slimme koers.

De renners werden zondagochtend opgeschrikt door barre weersomstandigheden. In de streek rond Spa, waar heel wat klimmetjes liggen die de renners moeten bedwingen in de finale, was het bijzonder koud én sneeuwde het zelfs. De taferelen deden denken aan die van afgelopen woensdag in de Waalse Pijl. Wachtte er in en rond Luik de renners opnieuw zo’n helse dag op de fiets?

Negen vluchters
De onaangename omstandigheden deerden negen aanvallers alleszins niet. Enzo Leijnse (dsm-firmenich POST NL), Gil Gelders (Soudal Quick-Step), Loïc Vliegen (Bingoal WB), Rémy Rochas (Groupama-FDJ), Christian Scaroni (Astana Qazaqstan), Lilian Calmejane (Intermaché-Wanty), Iván Romeo (Movistar), Fabien Doubey en Paul Ourselin (beiden TotalEnergies) sloegen de handen in elkaar. Danny van der Tuuk probeerde de sprong nog te maken, maar belandde in de chasse patate.

De negenkoppige vlucht reed vrijwel meteen na de start weg. De troepen van Tadej Pogacar zetten zich ook meteen op kop, waardoor de voorsprong van de ontspanning nooit echt groot werd. Ze werden steevast onder de vier minuten gehouden door de luitenanten van UAE Emirates. Hier en daar krijgen zij steun van andere ploegen, maar het was toch hoofdzakelijk de ploeg van topfavoriet Pogacar die het initiatief nam.

UAE Emirates legde meteen een stevig tempo op – foto: Cor Vos

Van der Poel op achterstand na oponthoud
Op een kleine 100 kilometer van de finish werd het peloton opgeschrikt door twee valpartijen. De eerste was een kleine, waar onder meer William Junior Lecerf bij betrokken was. De tweede was wel een grote, heel wat renners maakten kennis met het asfalt. Van der Poel zat tweemaal achter de crash, maar ging niet tegen de grond. De wereldkampioen keek daardoor wel tegen een flinke achterstand aan, waardoor zijn team een jasje moest uitdoen.

In het peloton stonden ze tegelijkertijd niet stil. UAE Emirates en Israel-Premier Tech trokken onverbiddelijk door, Van der Poel en enkele andere favorieten volgden op een kleine minuut. De vroege vluchters waren door de tempoversnelling een vogel voor de kat, zij werden op de Côte de Wanne ingelopen. Op de top van die klim bedroeg de achterstand van de groep-Van der Poel, waar ook andere favorieten als Tom Pidcock, Aleksandr Vlasov en Mauri Vansevenant in zaten, meer dan een minuut.

Van der Poel in de achtervolging – foto: Cor Vos

Van der Poel en co keren terug
Op de Côte de Stockeu probeerde Pidcock vervolgens alleen de sprong te maken. De Brit kreeg Mauri Vansevenant en Romain Grégoire met zich mee en het drietal dichtte zowaar het gat met het peloton. Voor Van der Poel leek het even game over te zijn, maar op een zeventigtal kilometer van de streep kwam hij toch weer aansluiten. De reden? Zijn team en andere teams deden uitstekend werk, maar kregen toch ook hulp van de auto’s.

Van der Poel trok na de aansluiting meteen naar de voorste gelederen van het peloton. Dat was nodig, want de volgende heuvelzone diende zich weer aan. Op de Col du Rosier gebeurde niet veel, maar het peloton werd wel heel even getrakteerd op een – milde – winterse bui. Even later was het de beurt aan de Côte de Desnié, maar ook daar hield iedereen zich koest. Het was met andere woorden wachten op La Redoute.

Pogacar maakte zich klaar voor zijn aanval – foto: Cor Vos

Pogacar op La Redoute
Domen Novak, die al heel de dag op kop reed, bereikte als eerste de voet van La Redoute. De Sloveen verrichtte berenwerk in functie van Pogacar, die dan ook zijn verwachte aanval plaatste. De topfavoriet ging al een kilometer van de top aan en sloeg meteen een groot gat. Olympisch kampioen Richard Carapaz maakte heel even de sprong naar Pogacar, maar blies zichzelf daar mee op. Enkele honderden meters voor de top kraakte hij.

Pogacar kwam met andere woorden solo boven op La Redoute. Zijn voorsprong op een achtervolgende groep bedroeg achttien seconden op de top. In de tweede groep zaten Maxim Van Gils, Ben Healy, Egan Bernal, Alexey Lutsenko en Mauri Vansevenant. Even na de top volgde een samensmelting tussen groep twee en drie. Onder meer Mattias Skjelmose, Romain Bardet en Tiesj Benoot keerden terug. En Van der Poel? Die kon niet mee en volgde op vijftien seconden van de eerste achtervolgende groep.

Een ontketende Pogacar op La Redoute – foto: Cor Vos

Van der Poel krijgt weer zicht op ereplaats
De tweede groep was na de samensmelting best groot, wat niet goed was voor de samenwerking. Het tempo ging er volledig uit, waardoor Pogacar ondertussen al bijna een minuut was weggereden. Het is niet dat ze Pogacar anders nog zouden bijbenen, want de Sloveen beschikte andermaal over zeer goede benen. Op 20 kilometer van de streep had hij al een comfortabele voorsprong van 1 minuut en 15 seconden.

Healy had er ondertussen wel voor gezorgd dat de achtervolging terug op gang was gekomen. De Ier viel aan op de Côte de Forges en kreeg zo uiteindelijk Bardet, Benoît Cosnefroy en Romain Grégoire met zich mee. Daarachter was Van der Poel weer komen aansluiten in de grote achtervolgende groep, waardoor hij toch nog zich kreeg op een mooie ereplaats. De mannen van INEOS Grenadiers Bahrain-Victorious hadden daar het heft in handen genomen.

Van der Poel reed een slimme koers in de achtervolging – foto: Cor Vos

Strijd achter Pogacar
Het gat tussen groep twee en drie bleef redelijk klein, waardoor de achtervolgers toch nog voor strijd zorgden op de Côte de la Roche-aux-Faucons. Bardet was de beste op die klim (als we Pogacar even vergeten) en liet zijn medevluchters achter. Die hadden dan weer gezelschap gekregen van Bernal, Carapaz, Lutsenko, Benoot, Van Gils, Vansevenant, Pello Bilbao en Paul Lapeira. Zij werkten niet goed samen, waardoor Van der Poel – samen met ook Pidcock – weer kwam aansluiten.

En Pogacar? Die reed inmiddels ogenschijnlijk makkelijk richting de laatste kilometer in Luik. Hij had alle tijd om de fans te begroeten en zijn zegegebaar voor te bereiden. Voor Pogacar, die La Doyenne voor de tweede keer in zijn carrière won, was het al zijn zevende (!) zege van het seizoen. Hij won met een minuut en 39 seconden voorsprong.

Van der Poel derde
Bardet kwam na een sterke aanval op de Côte de la Roche-aux-Faucons als tweede over de streep. Daarachter kregen we een sprint van een grote groep te zien voor plaats drie. Van der Poel regelde dat sprintje zeer pienter, de wereldkampioen werd vlot derde na een slimme koers.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
109 Reacties
21-04-2024 16:33
Complimenten aan de winnaar.

Daarnaast wordt het saaiste wielerjaar in tijden netjes verder gezet.
    21-04-2024 16:37
    Inderdaad. Indrukwekkende prestaties van de winnaars gezien maar nagelbijten was niet nodig.
    Twee unieke talenten onmogelijke dingen zien doen en zo'n jankreactie plaatsen. Hoop dat je IRL een leuker mens bent.
    21-04-2024 16:44
    Toch wel grotendeels mee eens. Dat van die lange solo’s is al tigx saaier maar met de grootste uitdager die thuis vd buis zit komt daar nog een schepje bovenop.
    21-04-2024 16:44
    Met de Giro waarschijnlijk als absoluut dieptepunt. Het is te hopen dat we de mooiste tour krijgen in jaren met Vingegaard die uit blessure komt en Pogacar die de giro in de benen heeft terwijl Roglic en Evenepoel hopelijk op hun best zijn.
    21-04-2024 16:44
    Geen paniek, dadelijk komt de Giro eraan en die kan onmogelijk saaier zijn dan vorig jaar..
    Pogacar en MvdP, paarlen voor de WF zwijnen.
    21-04-2024 16:48
    [quote]Pogacar en MvdP, paarlen voor de WF zwijnen.[/quote]

    mensen met een andere mening, het is allemaal niet eerlijk, wat heb je 't toch zwaar
    21-04-2024 16:50
    Het is altijd zo’n kromme (drog)redenering alsof je met het label ‘ai ai ai, tering jongens, dat was saaaaaaaaai’ de winnaar niet op waarde weet te schatten.

    Je wil graag een spannende koers zien en niet iets dat je van tevoren op een bierviltje uittekenen kan. Vandaag baalde ik enorm van 0,0% actie vanaf Desnie maar net zoals Alpecin in het heilige weekend waren de troepen van de winnaar te ruim in orde.
    21-04-2024 16:51
    Ik vond de Giro van vorig jaar eigenlijk helemaal niet zo saai!
    Inderdaad Romans, zijn formulering geeft aan dat dit precies het probleem is. Totaal gebrek aan waardering. Dank voor je hulp.
    21-04-2024 17:05
    Toen Pogi een halve minuut had, was de winnaar bekend. Dat is inderdaad jammer, omdat het geen uitzondering meer is.
    21-04-2024 17:55
    @Alpaca - Ondanks die unieke talenten is het toch gewoon waar: tot dusverre is het een slaapverwekkend wielerjaar. Behalve qua weer en qua crashes dan.
    21-04-2024 17:58
    Het meest hilarisch vanmiddag was dat Stef Clement de strijd om de tweede plaats nog een beetje spannend probeerde te brengen, maar op een gegeven moment tegen Joris van den Berg zei: "Ja je zit nu wel te lachen" en hij voelde het zelf ook wel aan. Even later werd de interne lol nog uitgelegd: "Het is totaal niet spannend meer."
    21-04-2024 19:02
    Ik zette de tv aan vlak voor de redoute. En ging zelf een stukje fietsen vlak na de redoute.
    21-04-2024 21:41
    Daarom vond ik de AGR juist wel leuk, ondanks dat het telkens grootse prestaties waren van Van der Poel, Pogacar en co in de andere voorjaarsklassiekers. Dan neem ik zelfs maar de mindere regie van AGR op de koop toe.
    21-04-2024 22:51
    In de Giro moet de tegenstand komen van ... Quintana en Thomas. Wat een (late april)grap. Waarom eigenlijk al die moeite doen om die wedstrijd überhaupt te laten doorgaan?
21-04-2024 16:36
Hij kwam, Hij zag, peuterde wat in zijn neus en overwon! Wat een kampioen!

Bardet, een echte held.

Van der Poel verdienstelijk binnen zijn mogelijkheden derde geworden. Chapeau!
21-04-2024 16:38
Lelijk hoe er doorgereden werd na de valpartij. Had alleen weinig aan de winnaar gedaan.
    21-04-2024 16:46
    De finale was begonnen en die ploegen reden ervoor ook al. Moeten die ploegen dan wachten? Ploegen die extra krachten verspilden om vooraan te zitten op een cruciaal punt zouden dan moeten wachten op renners die passief achteraan reden en krachten probeerden te sparen
    21-04-2024 16:51
    Alleen Israel is toen spontaan beginnen koersen, de rest was al bezig.

    Denk trouwens dat Pidcock en Vansevenant meer mogen klagen, die hebben moet vechten om terug te keren, daar waar van der Poel, Bilbao en co gratis achter de auto konden terugkeren.
    21-04-2024 16:51
    Was kort op mont-le-soie, had MvdP dan ook bovenop de Koppenberg moeten wachten? (Lekker gechargeerd)
    21-04-2024 16:55
    Ja wat was dat met die bahrein wagen? Pure koersvervalsing. Deze actie zou wel bestraft mogen worden
    21-04-2024 17:00
    Voor degenen die vragen om de actie van de bahrain wagen te bestraffen, houdt dat dan in om iedereen die er profijt van had te bestraffen? Want zo ontneem je Van der Poel bv. zijn podiumplek.

    Conclusie is dan natuurlijk dat het bij een boete van wat Zwitserse franken zal blijven voor die ploegleider.
    21-04-2024 17:06
    Terecht dat door rijden…valpartijen kun je niet opwachten dan ben je morgen nog aan het fietsen zoveel valpartijen zijn er tegenwoordig.
    21-04-2024 18:39
    UAE reed tempo wat ze idd de hele tijd al deden, maar het was Israel dat extra hard ging doorrijden, en waarom? Teuns 15e. Tsja. En dat achter de auto terugkomen. Dat is natuurlijk grote onzin van Van der Poel-haters. De jury besloot om de wagens achter het peloton te laten rijden.
21-04-2024 16:33
Zou de zijwaartse beweging van de sympathieke Mauri niet in n voorwaartse kunnen worden omgezet?
Verder is die pocagar nu toch al lang over die merxx heen gedenderd, dan toch, of alleen nog niet in België.
    21-04-2024 16:40
    Wat Pogacar doet in moderne tijden is redelijk ongezien. En hij heeft nog veel jaren om zijn palmares aan te vullen.
    Maar je kunt toch een renner met 5x TdF, 5x Giro, 1x Vuelta, 3x WK, 19x monument gewonnen ( alle 5) en nog honderden zeges niet vergelijken met een Pogacar die 2x TdF wint en 6 monumenten (nog geen Sanremo en Roubaix).

    Niemand zal nog ooit het palmares behalen van een Merckx en dat moet ook niet. Laat pogacar gewoon de grootste zijn van zijn eigen generatie.
    21-04-2024 16:54
    Wat een onzin. Pogacar is misschien nu net de top 20 genaderd bij de grootste wielrenners aller tijden, en zal de komende jaren uiteindelijk wellicht bij de beste 5 komen. Hij is nog lang geen Merckx, Coppi, Bartali of Anquetil, maar heeft nog jaren de tijd.
    21-04-2024 16:58
    De huidige "merkx" heeft met nog 3 andere merkxsen af te rekenen .....
    Daarom de vergelijking. Maar goed.
    21-04-2024 17:37
    Het lijkt mij lang geleden dat een grote ronderenner op z'n 25e al 6 Monumenten gewonnen had.
    21-04-2024 19:56
    @ Comments
    ‘Merckx’ kon ook maar alleen winnen van de tegenstanders die er waren. Vergelijken tussen generaties is bijna onmogelijk. De dominantie die Pogacar toont is inderdaad Merckxiaans te noemen. Alleen nog het uurrecord rijden …Als je de grootste wilt zijn zou je toch ook de snelste alleen moeten zijn;)
21-04-2024 16:41
Ja nu al het derde jaar op rij dat slechts een van de drie beste heuvelspecialisten mee doet en dus weer een solo.
Oververdiende zege van Pogacar natuurlijk, maar het is te hopen dat we ze volgend jaar eindelijk allemaal aan de start zien staan en dat we wat spanning krijgen.

Van der Poel zal nooit met deze mannen mee kunnen in Luik. Deze mooie derde plaats is wel een beetje het maximaal haalbare. Hij kan hem denk alleen winnen als Pogacar, Evenepoel en Roglic niet meedoen en hij van Luik zijn hoofddoel maakt inclusief bijbehorende voorbereiding.
    21-04-2024 17:21
    Ik denk juist dat VdP meer kans op winst heeft als er méér uitgesproken favorieten meedoen. Toppers die op elkaar loeren en elkaar na een demarrage terughalen. Dan is er tenminste kans dat er een groepje naar de finish gaat. En met zuinig en slim rijden kan VdP daar dan zomaar in zitten.
    21-04-2024 22:24
    @Tuubeke:nee, dat zal hij dus nooit kunnen want als Remco, Roglic en of Jonas mee doen dan zal de wedstrijd nog vroeger geopend worden waardoor VDP nog meer onder druk gezet zal worden. VDP kan enkel winnen als geen van de drie bovenstaande mee doen en de subfavorieten (Skjelmose, Pidcock,…) ook een mindere dag hebben.
21-04-2024 17:52
Een overwinning die in de sterren geschreven stond. Akkoord met de eerste reactie op dit artikel. Na Luik kan je de balans van het voorjaar opmaken:

Strade Bianche, E3, Tirreno, De Ronde, Catalonië, Roubaix en Luik, wat hadden deze koersen gemeen? Allemaal gewonnen door schitterende renners, all-time greats. En allemaal koersen zonder spankracht. Door een neutrale bril doodsaaie wedstrijden, toch? Vermoedelijk is alles nog wat uitvergroot door het uitvallen van een Van Aert en een Evenepoel. Maar dan nog. Ik zag Van Aert deze Van der Poel niet kloppen, en Remco Pogacar evenmin. Is voor mij een voorjaar om zo snel mogelijk te vergeten. Te weinig mooie koersen gezien. De Amstel en Gent-Wevelgem waren dan wél weer topedities.

Nu komt er een Giro aan waar Pogacar ook alleen maar door een ziekte of val (laten we hopen van niet natuurlijk) kan verliezen. De laatste jaren was het wielrennen bijzonder attractief. Maar nu besluipt me verassend genoeg toch een gevoel van verminderende interesse, zelfs een beetje gelatenheid na vandaag (en ik ben niet anti-pog of iets dergelijks). Die superdominantie, neen geen goeie zaak voor het wielrennen in mijn ogen. Hopen dat er snel weer strijd te zien is.
    21-04-2024 22:34
    Koers is PlayStation geworden. Als een van de ‘aliens’ mee doet, kan je de uitslag al invullen ( tenzij er pech mee gemoeid is). Het zij zo.
21-04-2024 16:36
Zolang pogacar hier meedoet zal het enorm lastig worden voor vd poel om Luik te winnen. Zonder zou het best eens kunnen.
    21-04-2024 16:41
    Er waren er een stuk of 15 die beter omhoog gingen, die gaan ook niet elk jaar naar elkaar blijven kijken zodat iedereen kan terugkeren. En er is natuurlijk nog Remco. Ga niet beweren dat die Pogacar kan volgen, maar een goede Evenepoel eindigt hier dan wel gewoon solo 2e op een minuutje.
    MvdP gaat LBL nooit winnen tegen Pogacar en Evenepoel. Dus dit is echt een topresultaat.
    21-04-2024 16:43
    Als remco roglic en vingegaard ook niet meedoen dan. En als er na de roche aux focons een groepje van een 15tal renners naar elkaar begint te kijken en er ondertss niemand van profiteert en ervan wegrijdt. Dan kan idd vdp vanuit de achtervolging terugkomen en mss eens winnen. Alles is mogelijk!
    21-04-2024 17:20
    Alsof Vingegaard hier iets te zoeken heeft. Zijn plafond is randje top 15 in Lombardije en die koers is beduidend meer geschikt voor klimmers dan LBL. Die doet hier echt niet mee om de overwinning met 28 als zijn beste resultaat.
MvdP: "zelfs met RVV/PR benen win ik hier niet van Pogacar". Ook weer beantwoord.
21-04-2024 16:50
De enige die hier enigszins voor wat spanning had kunnen zorgen is nu aan het trainen op de rollen. Spijtig dat remco er niet bij was. Net zo spijtig als pogy er de afgelopen 2 jaar ook niet bij was
21-04-2024 17:22
Pogacar heeft inmiddels een status, dat we zeggen: "zoals verwacht". Die jongen kan eigenlijk alleen maar verliezen... Want ook als hij de Giro wint, zullen we zeggen: "zoals verwacht "... Eigenlijk zonde! Wat een topper is het toch! De ENIGE in het peloton met meerdere Grote Ronden en meerdere Monumenten achter zijn naam.
    21-04-2024 22:32
    Bij VDP hebben we die verwachting toch ook ( in het eendagswerk)? Dit zijn de ‘aliens’ he…?
    22-04-2024 06:54
    @Koen, zeker! Beiden, in hun disciplines, wereldtoppersss
21-04-2024 16:39
@performancemanagers: wat zijn jullie voorcalculatorische waardes , wattages en analyses nu waard? Wat meer waard is is het feit dat MvdP in LBL, anders dan in de RVV of PR, maar 1 cartouche heeft. MvdP heeft daarom gedaan wat hij moest doen: afwachten, rustig blijven, afwachten, hopen, rustig blijven… MvdP kun je niets verwijten; het is wat het is in LBL.
    21-04-2024 22:18
    Defensief rijden dus, iets wat men WVA dit seizoen verweet als hij tegen een betere renner moest rijden. Toch? Nu geen probleem opeens?
21-04-2024 16:42
1 op 1 kopie van 2021 met Pogi starring as REVKET en Mvdp starring as WvA.

MvdP haalt er het absolute maximum uit maar had net als afgelopen week geen seconde vat op de koers. Wat volkomen normaal is tov van de firma krielkip, ligt er geen duidelijke winnaar voorop dan is het een verdere ereplaats. Per jaar bekijken, wikken en wegen of er misschien gestart moet worden zou kunnen maar het blijft vloeken met een 100% keienfocus.
    21-04-2024 16:47
    Niet te vergelijken, de laatste jaren was LBL veel minder sterk bezet en dit was natuurlijk veel straffer dan wat Evenpoel hier ooit liet zien.
    21-04-2024 16:55
    In 2021 won Pogi. Het jaar daarna won die andere veldrijder van Alpecin de sprint na Evenepoel.
    21-04-2024 16:55
    Neuh,

    Pogi doet hier exact hetzelfde, aangaan opde redoute, rest kraakt kapot, Valkenrots met reserve op, uitbollen naar de meet.

    Je hebt er startpunttelraamnerds voor nodig om er verschillen in te vinden.
    21-04-2024 16:57
    LBL was echt niet minder sterk bezet dan vorige jaren, geen idee waar je dat vandaan haalt. Volgens PCS starlist quality de minste van de laatste vier jaren. Natuurlijk viel Pogacar vorig jaar wel uit nog voor de koers echt begon.
    21-04-2024 17:42
    22 idd wheely, bedankt.

    Ik bedoel vooral dat zowel MvdP als WvA het podium hier te danken hebben aan een koersverloop met sterkste man vooraan en samenklontering erachter.
    21-04-2024 22:28
    @Roman: wat deed Pogi dan anders dan Remco? Beiden gaan aan op de Redoute, met overmacht. Ze versmachten de rest en winnen solo met minuten voorsprong. Maar bij Pogi is het een straf nummer en bij Remco niet? Bizar… of moet ik nu ook aanhalen dat Remco niet mee deed en Pogi daardoor geen tegenstand had? Zucht…
    21-04-2024 23:45
    Heb je het tegen mij? Misschien nog eens opnieuw kijken?
21-04-2024 17:19
Ayuso (ploegmaat Pogacar) deed onlangs uitspraak - iets insinuerend - over een onmenselijke sterke Vingegaard in één of ander Spaans rondje. Wat hier van gedacht Ayuso?
21-04-2024 17:33
Dat Team Israel is wel een grap zeg. Vol doorrijden na die val. En vervolgens 15de worden met Teuns….
21-04-2024 19:18
Ik vond het ook een beetje een teleurstellend voorjaar, te weinig spanning en eigenlijk geen duels gezien tussen de groten.

Maar oké, de grootste koersen van het jaar moeten nog komen, en met de Tour/OS/WK krijgen we hopelijk wel vuurwerk en spankracht.

Al is de klassieke lente normaal toch mijn favoriete periode van het wielerseizoen, en was dit voor mij een ongekend saai voorjaar. 1 zo’n lange solo vind ik wel genoeg voor de klassiekers, voor de rest zie ik liever een felle strijd.

Koers van het voorjaar was voor mij dan de Amstel. Al kan ik dat ook niet echt een grand-cru editie noemen.

Te veel valpartijen ook, het moet geen loterij worden.

Op naar de Giro zou ik zeggen, maar ik vrees daar ook een beetje een eentonig verloop. Ach, de Tour is ook niet zo lang meer wachten.
21-04-2024 16:38
Pogacar zoals verwacht op eenzame hoogte. Hoeveel ritten gaat die in de giro pakken?
Voor mvdp wordt deze wedstrijd heel moeilijk, er zijn er 20 die deze hellingen beter oprijden. Enkel in een uiterst tactische wedstrijd kan hij een kans hebben (mits bijkomend de afwezigheid van enkele tenoren). Kortom: verspeel daar je topvorm niet aan en concentreer je op de kasseien.
Vansevenant haalt echt een niveau dat ik niet meer van hem verwachtte.
Skjelmose de teleurstelling.
    21-04-2024 16:39
    Nou als hij hongerig blijft denk ik een stuk of 7!?
    21-04-2024 16:42
    Als Pogacar slim is pakt tie 1 of 2 overwinningen in de eerste bergetappes en fiets op zn gemak naar Milaan. Beetje krachten sparen en hij pakt de Tour ook als Vingegaard niet fit is.
    21-04-2024 16:55
    Als ik Tadej was zou ik eerder rustig naar Rome dan naar Milaan fietsen, anders wordt de dubbel lastig.
    21-04-2024 18:26
    ik gok 4/5 ritten+ klassement
21-04-2024 16:39
Baas boven baas, er komt niemand in de buurt bij Pogacar. Mooie tweede plek van Bardet en een verdiende plek voor vd Poel. Gelukkig de race goed in beeld gebracht door te focussen op de plekken 2 en 3 zodat het toch het kijken waard bleef.
21-04-2024 16:58
Deze editie was nog voorspelbaarder dan de Waalse Pijl. Uitvoering perfect natuurlijk. Toch mogen lange solo’s van mij heel snel ‘dat is zo 2024’ worden.
21-04-2024 17:11
Mooie tweede plek voor dappere strijder Bardet, mooie dag voor de ploeg!
21-04-2024 19:42
Derde jaar op rij een solo vanaf ongeveer de Redoute. Je mist toch de St Nicolas in de finale in combinatie met de Roche. Dan blijft de koers langer spannend. Het is nu 3 jaar op rij te snel duidelijk wie wint.
    21-04-2024 22:35
    Omdat je al 3 jaar een ‘alien’ vs de gewone mensen hebt in LBL. Net zoals dit jaar ook in de RvV en PR. Koers is PlayStation geworden: voorspelbaar.
    21-04-2024 22:56
    De finish in Ans voldeed niet meer omdat eigenlijk alle favorieten punchers waren. Valverde, Alaphilippe, Matthews, Kwiatkowski etc konden allemaal in de sprint winnen en wachten dus lang.

    Nu is de finale na de Redoute m.i. met enkel de Roche aux Faucons als echt zware hindernis ideaal voor dit soort solo's. Maak je de finales weer zwaarder zal een topper weer langer wachten en wellicht de tweede lijn eerder aanvallen om de toppers in volle finale voor te zijn. Je moet denk ik in een koers als Luik daarin constant flexibel zijn met het parcours, maar wel een herkenbaar gezicht hebben. Dus in de voorfinale niet teveel wijzigen. Toch leiden er meerdere wegen naar Luik.
21-04-2024 16:35
Saaie koers wel heel knap van Pogacar. Ook Egan heel erg sterk dat was het hoogtepunt van de koers voor mij
21-04-2024 16:41
Hele knappe prestatie van Pogacar natuurlijk, die gast is zo ongelofelijk sterk.... Zonder ongevallen gaat hij de dubbel Giro-Tour gewoon realiseren dit jaar.

Maar voor wat betreft de koers: die was echt ongelofelijk saai vandaag. Stak er in Vlaanderen en Roubaix ook iemand hoog bovenuit, daar was de koers tenminste nog een beetje het aankijken waard. Hier was geen doorkomen aan. Tempo rijden, een keer aanzetten en het was klaar.
    21-04-2024 16:43
    vlaanderen en roubaix waren identiek, die waren voor sommigen hooguit boeiender door het vlaggetje
    21-04-2024 16:50
    In het rondewerk zal hij toch een stuk meer concurrentie hebben. Vingegaard is toch echt wel de beste ronderenner en met de giro in de benen kan ik mij niet voorstellen dat Roglic ver van het niveau van Pogacar verwijderd zal zijn.
    21-04-2024 16:53
    Ronde en PR exact hetzelfde type koersen, zerozerozerozeroneuve verschil.
    21-04-2024 18:05
    RVV en PR waren echt niet meer het aankijken waard dan dit.
    21-04-2024 22:19
    @Jim: als MVDP fan waren RVV en PB de moeite. Als neutrale wielerfan niet, net zoals vandaag LBB weinig spannend was. Wielrennen is PlayStation geworden.
21-04-2024 16:41
Dus. Kan Van der Poel Luik winnen?

Ja.

Maar niet als Pogacar meedoet :D
    Nee, dat kan hij niet. Echt niet. Derde is daarom echt een verwonderlijk goede prestatie.
    21-04-2024 16:56
    VdP kan alleen Luik winnen als Wout ook meedoet.
    Wheely een duimpje gegeven,
    21-04-2024 17:04
    Dus dan dan bestaat er toch wél een scenario waarin hij kan winnen? ;)

    Maar maak je niet druk, ik verwacht al lang geen nuance meer op deze site.
    21-04-2024 18:04
    Nah, zelfs zonder Pogacar rijdt normaliter die andere Poel mee. Daarnaast was dit nog zowat het meest gunstige, realistische wedstrijdscenario voor MvdP en er eindigt nog iemand tussen Pogacar en hem in.
    21-04-2024 22:21
    @Thorsen: en deden Remco en Roglic nog niet mee. Laat staan Vingegaard. De mythe rond VDP en LBL werd vandaag dus ontkracht. Zoals verwacht ( geen schande voor VDP overigens)
21-04-2024 16:41
Is wel als 1e geëindigd maar waarom na de valpartij zo hard doorrijden. Waar is de sportiviteit om te wachten. Smetje op de ploeg uae. Gewoon niet doen
    21-04-2024 17:03
    IPT was voor de valpartij al koers aan het maken. Later werd het overgenomen door UAE.
    21-04-2024 19:59
    Kan wel zijn: maar als driekwart van het peloton stilstaat achter een valpartij, dan had er van mij de rem wel even op gemogen vooraan.
    21-04-2024 22:25
    Wat vind je dan van de renners die schaamteloos in de slipstream van de wagens terugkeren?
21-04-2024 16:42
Wat een gemak? Hopelijk volgend jaar met meer tegenstand. Maar MvdP gereden naar zijn mogelijkheden. Als Tadej het eerste weekend van de giro huishoudt is de ronde al beslist en hoeft hij niet eens echt meer af te zien richting de Tour. Denk dat dit jaar de kans voor een dubbel het grootst is i.v.m. afwezigheid of geen goede voorbereiding van de rest. En wie weet kan hij de Vuelta er nog aan doen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine