Tadej Pogacar beter dan Eddy Merckx? Roger De Vlaeminck ziet vooral gebrek aan tegenstand
foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 7 december 2024 om 15:32

Tadej Pogacar beter dan Eddy Merckx? Roger De Vlaeminck ziet vooral gebrek aan tegenstand

De dominantie van Tadej Pogacar was totaal in 2024. Hoewel Eddy Merckx zijn woorden later weer wat nuanceerde, zei de Belgische wielerlegende (die door velen als allerbeste allertijden wordt bestempeld) zelfs dat de Sloveen hem voorbij was gestreefd. Maar daar is Merckx’ generatiegenoot Roger De Vlaeminck het ‘totaal niet’ mee eens.

“Nu moet ik opletten”, zegt De Vlaeminck, als hij in een interview met Het Nieuwsblad de stelling voorgeschoteld krijgt dat Remco Evenepoel en Tadej Pogacar renners zijn die het palmares van Eddy Merckx kunnen evenaren. “Vroeger durfde ik daar van alles te zeggen, maar dat doe ik niet meer. Ik wil geen interviews meer geven waarna iedereen mij de slechterik vindt. Maar ik wil ook niet liegen.”

En dus zegt de 77-jarige De Vlaeminck wat hij denkt. “Eddy Merckx zegt dat Pogacar beter is dan hem, maar daar ben ik totaal niet mee akkoord. Hij is op dit moment zeker de beste renner van de wereld, maar ik kan er moeilijk van genieten omdat hij zoveel beter is dan de rest. In Strade Bianche, een koers van 215 kilometer, rijdt Pogacar bijna 90 kilometer alleen voorop. Wie zit daar dan achter? Strade Bianche had ik graag gereden. Zand en naar omhoog rijden, twee dingen die ik heel goed kon. Hoeveel keer zou ik die koers gewonnen hebben? Bij mij, Merckx of Maertens had Pogacar daar nooit 90 kilometer alleen voorop gereden. Te vroeg geboren, hè.”

“Wie is de tegenstand?”
Als De Vlaeminck gevraagd wordt of de tegenstand zich te snel neerlegt bij de suprematie van Pogacar, antwoordt hij: “Ik vraag mij af: wie is de tegenstand? Evenepoel en Jonas Vingegaard, maar die rijdt alleen de Tour. Komaan jongens…”

“Het zou kunnen dat Pogacar de vierde renner ooit wordt die de vijf Monumenten wint. Hij heeft alleen nog Milaan-Sanremo en Parijs-Roubaix te gaan. Maar dan moet je kijken wie de tegenstanders waren. Waar zitten de Italianen? De Mosers, Gimondi’s en Bitossi’s waar wij tegen moesten rijden? Kan jij één goeie Italiaanse renner opnoemen op dit moment?”

RIDE Magazine
40 Reacties
07-12-2024 16:30
In de tijd van Roger en Eddy kwam het regelmatig voor dat de uitslag van een topklassieker voor het merendeel uit Belgen bestond.
Voorbeeld. Parijs-Roubaix 1975.
Roger wint vóór Eddy. Bij de eerste 20 van de uitslag zitten 15 Belgen..
Hoezo “waar is de tegenstand?” roepen, Roger?
    07-12-2024 19:25
    Vergeet de dopingschorsingen van 1 wedstrijd niet
07-12-2024 17:42
We zullen het nooit weten gezien Merckx een dopeur was. Volksheld nr1 was gewoon een bedrieger!
    07-12-2024 18:31
    Misschien zeggen we dat van pogacar later ook wel
07-12-2024 15:42
Waar waren in jullie tijd de Slovenen Roger?
    07-12-2024 19:24
    Haha sowieso bijna niemand buiten 6 landen Frankrijk België Italië Spanje, Nederland en Zwitserland. En dan reden Italianen voornamelijk jn Italië en Spanjaarden in Spanje etc. Dus eigenlijk nog minder internationaal dan die 6 de meeste wedstrijden. Kijk maar eens hoeveel Belgen er op de erelijst van semi klassiekers staan, of Spanjaarden op regionale rondes. Wielrennen destijds was minder internationaal dan langebaan schaatsen, net wat meer dan veldrijden.
07-12-2024 16:22
Roger heeft het graag over vroeger en hoe goed hij was en over Roger zelf en Roger zijn fiets en dat Roger veel zwaarder had en dus eigenlijk de beste is. Alles voor Roger
    08-12-2024 13:45
    Roger was slecht in grote rondes. Zo goed was hij dus niet. tour niet uitgereden.

    wk was hij ook altijd slecht.
    08-12-2024 14:50
    Gebrek aan tegenstand? Remco snapte in Lombardije niet dat iemand harder kon rijden dan hijzelf.
07-12-2024 16:38
Het blijft lachen met Roger!
    07-12-2024 18:29
    Voor je ermee lacht, kijk eerst eens naar zijn palmares en naar de zegestand aller tijden waar hij op 5 staat
    07-12-2024 19:16
    @sus
    Daarover kunnen we wellicht hetzelfde zeggen: gebrek aan concurrentie...
07-12-2024 17:44
Zeker, Vingegaard heeft zijn focus vooral op de Tour, maar Vinnie had Eddy en Roger fluitend naar huis gereden.
07-12-2024 18:02
Je moet het onderscheid maken tussen beter en groter. Elke sprinter die aan de afgelopen spelen deelnam was beter (want: sneller) dan Jesse Owens, maar geen van hen was groter dan Owens.

Merckx is de grootste wielrenner aller tijden. Tot het moment dat Pogacar zijn zesde Tour en Giro wint, hoeven we daar geen discussie over te voeren.

De beste aller tijden zijn is betekenisloos. Dat is bijna altijd de beste van het moment, met dank aan vooruitgang in materiaal en trainingsmethoden.
    07-12-2024 18:18
    Een keurige uitleg!
    Volledig mee eens.

    Alleen, RdV vindt zichzelf nog steeds de allerbeste renner die er ooit is geweest.......

    Het blijft in alle interviews een verschrikkelijk zure & op en top narcistische man!
    07-12-2024 19:29
    Giro is wel in belang gedaald, dus zoveel giros is denk ik niet nodig. Echter 4x wereldkampioen, alle monumenten 2x, totaal monumenten meer dan M. San remo vaker dan merckx, meer etappes dan merckx in tour en grote rondes? Merckx heeft zoveel records nog meer die nog steeds de top zijn
07-12-2024 18:57
Want een palmares van lang geleden stelt minder voor? Het stoort me een beetje dat het recentelijk bon ton is geworden om zo te spreken over renners uit de jaren 70 of eerder. Dat waren toen ook al doorgewinterde profs. De trainingsmethodes en -inzichten waren toen anders maar dat maakt hen niet minder dan de huidige generatie.
Ook de internationalisering van nu is eigenlijk een lachertje. Alsof een verdwaalde Eritreeër, enkele Zuid-Amerikanen en drie Slovenen de sport mondialer en moeilijker maken dan 50 jaar geleden toen wielrennen nog sport nummer 1 was in Italië (j'avoue, ça se discute). Ook daar kan ik Roger perfect in volgen. Waren Gimondi, Moser, Saronni en Bitossi dan minder omdat ze uit hetzelfde land kwamen. Zou de sport meer uitstraling hebben gehad als Saronni een Venezolaan was geweest en Moser een Sloveen?
Ach ik gun het Roger allemaal wel. Is waarschijnlijk 1 vd 10 beste renners aller tijden en kwam in zijn tijd niet onder het juk van Merckx uit en nu zegt men dat hij toen in Merckx zijn meerdere moest erkennen omdat hij zo zwak was en niet omdat Merckx zo sterk was.
    07-12-2024 19:34
    Er zijn wel degelijk veel meer teams van over de wereld, zelfs wt teams uit Australië, Engeland, Amerika Kazachstan en afgelopen jaren Denemarken, zuid Afrika, Rusland. Dat zijn landen die zo groot zijn dat er zelfs teams vandaan komen. Latijns Amerika zou makkelijk 2 teams kunnen hebben maar heeft nu eenmaal minder te besteden. En dat de helft van de teams één of enkele renners uit Colombia en nabij gelegen landen hebben, is volstrekt normaal. Dat is wel even diametraal anders dan dat er documentaires gemaakt worden omdat er 1x een paar Amerikanen of colombianen meedoen, zoals in de jaren 8o gebeurden. Overigens was dat dus later nog dan jaren 70 met de vlaeminck
    07-12-2024 20:42
    @mwielerfan, maar geen wt ploeg meer uit Italië, maar 1 wt ploeg meer uit Spanje,... Ik weet dus niet of die internationalisering het wielrennen heeft verrijkt of verarmd.
07-12-2024 15:50
Toppers reden toen idd bijna het jaar rond tegen elkaar, in die zin was de top veel breder.
07-12-2024 19:03
weet niet of ze vroeger beter of slechter waren, maar de toppers die er waren, reden alles en bekampten elkaar constant en overal. je moest er elke kaar opnieuw weer voorbij.

nu ontlopen ze elkaar zoveel mogelijk, rijden ze allemaal hun parallelle trajecten en ontmoeten ze elkaar zeer sporadisch in die paar topwedstrijden waar ze naar pieken. de huidige toppers krijgen de helft van hun grote overwinningen op een dienblaadje, dit jaar waren er een paar monumenten en grote rondes qua competitiviteit bijna genant.
    07-12-2024 19:37
    Toendertijd konden ze dus wedstrijden verdelen, het laten lopen sparen en dan volgende wedstrijd terug komen. Nu is het peloton veel groter en is elke wedstrijd voor alle toppers een piekmoment. Veel zwaarder dus. Ook reed men grote rondes veel slomer, eerste uren kletsen achterin, uren! Renners als de vlaeminck, klassieker renners, komen er nu nauwelijks aan te pas in de tour bijvoorbeeld, zoals van der poel of terpstra of gilbert grotendeels.
07-12-2024 18:21
Iedereen die lacht met Roger, best even zijn palmares opzoeken.

On topic: generaties vergelijken is zinloos. Hoe kan je nu in godsnaam Binda, Coppi, Merckx, Hinault en Pogacar vergelijken? Je doet gewoon je best en wint zoveel mogelijk.
    07-12-2024 18:32
    Ach een palmares van lang geleden! Die beste man moet wellicht eens inzien dat het inmiddels bijna 2025 is.
    Daarna komt de vraag, had hij een rol van betekenis kunnen spelen als hij nu renner was geweest. Ik heb zo m’n vraagtekens en denk dat die beste Roger vooral zichzelf nogal overschat!
    Dus blijf lachen om die kerel met z’n achterlijke commentaar
    07-12-2024 18:45
    @ Antoine
    Roger was een verbeterde versie van van aert en van der poel.
    Dat zijn commentaar jou niet bevalt, oké maar die van jou bevalt ook niemand hier
    07-12-2024 19:04
    @sus je bent appels met peren aan het vergelijken! Precies wat Roger zelf ook doet!
    07-12-2024 19:09
    Hmm, dus als je een mooi palmares bij elkaar fietst, mag je grote lulkoek verkopen en niemand mag daar commentaar hebben. Wat een onzin.
    08-12-2024 06:39
    Het is niet omdat hij in het verleden veel gewonnen heeft dat we nu niet mogen lachen als hij bewust onzin uitkraamt om in de pers te komen.
08-12-2024 08:56
"Als je maar goed genoeg bent lijkt alles een gebrek aan tegenstand" - Johan Cruyff
08-12-2024 03:33
Het project "Eddy moet de grootste blijven" is in België een serieuze aangelegenheid. Want er zijn diverse claims gelegd als wielerland. Pelé is ook niet beter dan Ronaldo of Messi. Dus de gedopeerde Eddy van bij ons is echt niet beter dan Pogacar of de Deen. En valt De Vlaeminck dus zelf van zn voetstuk. Ocharme hij doet nog wel een poging om eerlijk te zijn. Evenepoel is geen serieus vergelijkingsmateriaal.
    08-12-2024 12:11
    Wellicht wat slaapdronken? Pogacar is reeds 5 jaar wereldtop, absoluut, maar zal er nog zeker 5 jaar moeten staan om in de buurt te komen van de grandeur van Merckx en co. De vergelijking met 'de Deen' is ronduit lachwekkend, is enkel goed in meerdaagse wedstrijden (serieuze vraag, heeft hij al ooit een klassieker gereden?) en komt jaarlijks slechts voor enkele koersen van de berg of uit Denemarken.
08-12-2024 09:27
Gebrek aan tegenstand? Een gebrek aan IQ en kennis van meneer de Vlaminck. Met zóveel specialisten op vandaag, iedereen rijdt waanzinnige wattages en meneer de Vlaminck weet het weer beter. Eddy is een Belgische mythe, geen mondiale mythe. Doordat er op vandaag juist zoveel specialisten zijn, bewijst Pogacar dat hij de alltime goat gaat worden !
    08-12-2024 11:19
    Inderdaad, de hoeveelheid specialisten waartegen Pogacar het in de Giro moest opnemen, was ontzagwekkend. Maar liefst 3 renners uit de top 20 van de beste ronderenners van het moment, waarvan er 2 respectievelijk 36 en 37 waren.
    08-12-2024 12:17
    Als aanvulling op Gebruikersnaam, ook in zijn twee gewonnen monumenten versloeg hij dozijnen wereldtoppers! Denk maar aan - respectievelijk - de afscheidnemende Bardet en Ardennenspecialist van der Poel, en een uitgebluste Evenepoel. Ook in Canada was de spanning te snijden na een kort maar intens duel met Van Gils, tenslotte de nummer 14 op de UCI ranking!
07-12-2024 17:36
De mening die je wist dat zou komen. Lekker Roger!
07-12-2024 22:18
Geweldige vent blijft dit toch. En hij heeft gelijk, het was een vreselijk saai jaar ( maar wel erg knap).
08-12-2024 03:12
Bassie heeft een opvolger...
08-12-2024 08:33
Daar gaan we weer, vraag het hem dan ook niet je kent zijn manier van antwoorden al. Palmaressen kan je vergelijken maar renners die 50 jaar verschillend van elkaar gereden hebben toch niet. De manier van koersen lijkt mij ook anders, vroeger reed iedereen praktisch alles en nu zitten we in een tijd van hyperspecialisatie. Renners als wva en pedersen zouden misschien beter tot hun recht komen in de jaren 70 omdat niemand super fris aan de start staat en dan de echte tractoren meer naar voren komen, maar die zijn jammer genoeg te laat geboren dus nu is hun palmares een pak minder. Nu komen de echte koerspaarden meer naar voor die goed kunnen pieken naar korte periodes, wie weet zouden Eddy en Roger nu geen wal meer raken, we zullen het nooit weten.
08-12-2024 10:13
Wattages rijden of een killermentaliteit hebben, dát is hét grote verschil. Zit hem dus juist in het (nodige) narcisme. Alsof alles wat narcisme te maken heeft negatief is. En al helemaal niet in sport. Dat is zo zuur denken ipv bewonderen.
08-12-2024 13:12
Nog even over vroegah, dat was echt wel harder bikkelen hoor. Iedereen die een rondje doet op een klassieke fiets weet het verschil. Je wordt compleet door elkaar geschud. En dan waren de wegen slechter en de afstanden langer. Tourbussen? Koks? Forget it.

Reacties zijn gesloten.