Sven Vanthourenhout blijft fan van Wereldbeker: “Er zijn juist te veel andere crossen”
Foto: Cor Vos
Niels Bastiaens
vrijdag 19 januari 2024 om 14:00

Sven Vanthourenhout blijft fan van Wereldbeker: “Er zijn juist te veel andere crossen”

Interview De Wereldbeker veldrijden blijft de gemoederen bedaren. Als het van Belgisch bondscoach Sven Vanthourenhout afhangt, moet die alleszins het meest prestigieuze klassement blijven.

Hier en daar horen we een noodkreet dat de nieuwe opzet van de Wereldbeker ten koste zou gaan van de traditiecrossen in België. Waar Belgian Cycling normaal gezien alvast rond half december een kalendervoorstel doet voor de Belgische crossen in het daaropvolgende veldritseizoen, staat die procedure momenteel on hold. Voor het eerst, klinkt het bij bronnen binnen de federatie. Dat komt natuurlijk omdat de UCI en Flanders Classics, samen andere stakeholders, pas bij het WK in Tábor gaan discussiëren over de nieuwe invulling van de Wereldbeker.

Volgens bondscoach Sven Vanthourenhout moet de Wereldbeker – georganiseerd door de UCI en Flanders Classics – hoe dan ook boven al de rest blijven staan. “Ik bekijk het louter in functie van de sport in het algemeen, en dan is het volgens mij juist goed dat één klassement duidelijk het belangrijkste is. Voor mij moet de Wereldbeker zeker alle landen blijven aandoen die ze nu doet. Dat we de grens overgaan, vind ik superbelangrijk. Het gevolg is dan wat minder Wereldbekers in België.”

De Belgische ploeg onder leiding van Vanthourenhout – foto: Cor Vos

“Ik heb op zich nooit een probleem gehad met de huidige Wereldbeker”, vindt de Belgische bondscoach. “Ik vind juist dat er daaronder te veel klassementen zijn en te veel wedstrijden die het zo moeilijk maken. In dat opzicht ben ik altijd fan van een prestigieus klassement van de Wereldbeker.”

Nieuw concept
Gaat hij daarmee niet in tegen de wil van de renners zelf? Vanthourenhout heeft met velen van hen een goede band, maar ziet hen juist uiten dat een uitgebreide Wereldbeker lastig te combineren is. “Goh, ik vind het niet slecht dat ze hier en daar naar het buitenland moeten om een Wereldbeker te rijden. Dat gebeurt hooguit vijf keer op een seizoen. Als we dat zouden afwegen ten opzichte van andere sporten… Kijk naar het wegwielrennen, daar moet je soms wel andere dingen doen dan een keer naar Frankrijk, net over de grens, of naar Italië…”

Vanthourenhout kijkt dan ook uit naar de ontwikkelingen die Peter Van den Abeele en zijn team zullen beslissen. “Het is te vroeg om mij uit te spreken, want ik heb geen zicht op wat juist hun bedoeling is. Maar ik blijf pro-Wereldbeker en het feit dat ze nu rond tafel gaan zitten en dan een nieuw concept uittekenen, is alleen maar positief. Ze beginnen met een wit blad, en dat is altijd interessant.”


Vanaf 34:05 minuut wordt de Wereldbeker-discussie besproken in de WielerFlits Podcast

Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

RIDE Magazine
12 Reacties
18-01-2024 14:44
Valt mij ook op, maar hij heeft wel gelijk.
18-01-2024 16:05
Vanthourenhout denkt dus dat veelvuldig crossen in het buitenland waarbij er meer vips dan lokale toeschouwers langs de kant staan reclame is voor de sport ...

Anders gewoon even Googlen waar Belgen en Nederlandsers het vaakst op vakantie gaan en daar de crossen houden. Gebeurt nu ook al met Benidorm.
18-01-2024 16:29
Belgische traditiecrossen hebben wel veel publiek. Daarnaast zou het ook gewoon jammer zijn voor de sport als er een paar moeten verdwijnen om speciaal in bv. Val di Sole te gaan crossen, waar ik nog nooit al te veel belangstelling heb gezien.

Maar ja, je kan natuurlijk ook niet alles in België houden. Altijd moeilijke afweging om te maken.
    19-01-2024 09:12
    Iedereen kijkt maar naar de Belgische crossen en klassementen alsof die het probleem zijn, maar er zijn wereldwijd toch tig nationale klassementen zoals in België de Superprestige en de X2O bestaan, moeten die dan ook maar op de schop?? De Belgische ploegen en organisatoren van wedstrijden kunnen er toch ook niet aan doen dat wat financiële inspanningen het wat geclusterd is geraakt in België, gewoon omdat in andere landen er geen hol interesse is om er veel geld in te pompen. Je kan evengoed de vraag stellen dat als je de wereldbeker als verplicht gaat doorduwen, gaan de Belgische lokale sponsors dan nog wel investeren in wedstrijden en ploegen, want we moeten een kat een kat noemen, internationale sponsors zijn niet de norm bij de Belgische crossploegen waar alle Belgen en zowat alle Nederlanders rijden. En behoudens er in het buitenland ineens sponsors opduiken om wedstrijden en ploegen te sponsoren, gaat de cross dan niet gewoon wat doodbloeden in België zoals in andere landen is gebeurd (Zwitserland, Frankrijk, ...) ?
18-01-2024 18:58
Volgens mijn bescheiden mening heeft hij gelijk .
Zie mountainbike , start in Brazilie .Zo meer bekendheid en de sport wordt groter .
Maar niet altijd 2 crossen in 1 weekend , want dat is teveel . en idd iedereen wil zijn graantje meepikken.
Moet nog veel aan gewerkt worden.
    18-01-2024 19:59
    Je vergeet, denk ik, dat bergrijden olympisch is en veldrijden niet. Daarom is er buiten Vlaanderen voor het veldrijden geen geld voor ploegen, wedstrijden, etc.
    19-01-2024 21:01
    Juist wel 2 crossen per weekend, maar dan in het land van de wereldbeker. Als ze op zondag WB organiseren in Tabor, Val di Sole of Dublin, dan moet er in de buurt (zeg max 300km) op zaterdag gewoon een .1-cross zijn, zodat er niet voor 1 cross gereisd moet worden.
18-01-2024 15:57
Tja iedereen wil zijn graantje meepikken. Uci wil ook teren op het succesverhaal van deze voornamelijk lagelonenlanden ( folklore) topsport.
18-01-2024 23:10
Probeer eerst eens de cross in Zwitserland Duitsland luxenburg Tsjechië Italië.weer goed op de kalender te krijgen.scheelt ook een hoop reis tijd en kosten.
Deze landen hebben/ hadden een cross cultuur.
Te beginnen met goede structuur op landelijk niveau.
In Nederland loopt de cross kalender ook leeg.
19-01-2024 06:59
Waarom niet helemaal andersom denken. Stop met die internationalisering en maak de cross Vlaamser dan vlaams. Het publiek ter plaatse en tv kijkers zitten voornamelijk in Vlaanderen. Blijf dan gewoon ook in Vlaanderen. Sponsors van België die hun merk zien in de wereldbeker van Italië is toch echt belachelijk. Maak er een soort van volksport van. Olympisch wordt het toch nooit. 3 klassementen van 10 wedstrijden. De "wereldbeker" dan tussen 15 december tot en met "wk". Minder tv crossen zou volgens mij ook beter zijn. Vele mensen blijven thuis door dat het teveel op tv is. Kijk nu naar Zonnebeke. Het is op tv dus we zien het daar wel. Terwijl mocht niet op tv zijn ga je mss wel eens langs ondanks bijna alle renners in Benidorm. zijn. Zonder UCI zou Flanders classis/Golazo een mooi uniek concept kunnen maken
19-01-2024 07:19
Omdat het alleen aandacht heeft in Vlaanderen en de top 20 bestaat uit Nederlanders en Belgen.

Mijn inziens moeten ze veldrijden aantrekkelijker maken in buitenland (Niet België en Nederland). Er zijn genoeg voorbeelden van Zwitsers, Italianen en Fransen die in de jeugdcategorieen succescol waren, maar op Elite niveau toch voor een weg/mtb-carriere kiezen.


1)Waarom niet gewoon verplichten dat iedere World Tour en Pro Team bijvoorbeeld 2 renners in dienst heeft die minimaal 10 veldritten rijdt op C1/C2 niveau? Dan heb je tenminste 50 volwaardige profs. Nu kunnen jongens als Kamp al geen ploeg vinden.
2) Wedstrijdaanbod aanpassen: meer naar Formule 1 / Wereldbeker MTB. Minder wedstrijden of grote wedstrijden groter maken (prijzengeld etc).
    19-01-2024 19:01
    Wie zal dat betalen?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine