Supermarktketen Lidl wordt grootaandeelhouder bij Lidl-Trek: “Doel? De beste wielerploeg worden”
De ambities van wielerploeg Lidl-Trek zijn groot en dat wordt onderstreept met een structuurwijziging op hoog niveau. Supermarktketen Lidl was sinds half 2023 al hoofdsponsor, maar gaat op korte termijn grootaandeelhouder worden van het Amerikaanse team. Fietsproducent Trek behoudt als oprichter van de ploeg ook een significant aandeel. Met deze structuurwijziging wil Lidl-Trek uitgroeien tot de beste wielerploeg ter wereld.
In een groot statement maakt het WorldTeam van kopmannen Jonathan Milan, Mads Pedersen en Mattias Skjelmose het nieuws bekend. Daarin wordt uitgesproken dat Lidl een grootaandeelhouder en de belangrijkste eigenaar wordt van de ploeg. “Afhankelijk van de goedkeuring van alle relevante autoriteiten zal de deal naar verwachting in de komende weken worden afgerond”, valt te lezen.
Het is de volgende stap in de groei die Lidl-Trek de afgelopen jaren heeft gemaakt. Met de komst van Lidl als hoofdsponsor is er een flinke financiële injectie gekomen en werden de prestaties steeds beter. Was het team eind 2022 nog het twaalfde team van de UCI Teams Ranking, liep dat daarna op naar een vijfde (2023) en vierde (2024) plek. In het huidige seizoen 2025 is Lidl-Trek voorlopig het tweede team.
De investeringen van Lidl en Trek hebben geresulteerd in de bouw van een ‘ultramodern Performance Center’ voor alle renners. “Een centrum dat zich richt op de gezondheid, herstel en prestatieanalyses van renners om de besluitvorming te verbeteren als hulpmiddel om prestaties te verbeteren en ook om de individuele behoeften van een renner centraal te stellen”, geeft het team aan.
‘Met steun van Lidl kunnen we ons richten op de top’
Bij Trek Bicycle is men blij met de keuze van Lidl. “Historisch gezien hebben we aan de onderkant van het teambudget gezeten en hebben we een reputatie opgebouwd door resultaten te leveren die boven onze gewichtsklasse uitsteken”, aldus vice-president Roger Gierhart. “Met Lidl hebben we een partner gevonden met wie we een gedeelde visie voor de toekomst hebben. Met hun steun kunnen we ons richten op de top van de sport en nog meer succes schrijven.”
“Voor ons is Lidl-Trek een krachtig platform om de top van het internationale mannen- en vrouwenwielrennen te bereiken en, wat cruciaal is, om een sleutelrol te spelen in het promoten van gezonde voeding en een actieve levensstijl bij fans over de hele wereld”, geeft Lidl-vertegenwoordiger Thomas Rohregger aan. “We zijn dankbaar voor het vertrouwen van Trek om samen deze volgende stap te zetten. We koesteren de nalatenschap die Trek voor dit team heeft gecreëerd. Met een getalenteerd team zullen we de ploeg blijven versterken, met als doel het beste team ter wereld te worden.”
Niet alleen Lidl-Trek presenteert zulke ambitieuze plannen voor de toekomst. Ook het huidige Decathlon AG2R La Mondiale deed dat onlangs. Daar nam winkelketen Decathlon het eigenaarschap over van AG2R La Mondiale en werd zeetransportbedrijf CMA CGM aangekondigd als nieuwe sponsor ‘met als streven om tegen 2028 de top 3 van de UCI-wereldranglijst te bereiken’.
Als Van Aert voor zichzelf wil rijden zal hij naar een mindere ploeg moeten.