Stelling van de Week: Nederlanders moeten verplicht deelnemen aan het NK
Dylan Groenewegen werd in 2016 Nederlands kampioen - foto: Sirotti
maandag 19 juni 2017 om 09:47

Stelling van de Week: Nederlanders moeten verplicht deelnemen aan het NK

Iedere week poneren we in WielerFlits Live de Stelling van de Week. Deze keer gaat die over het aanstaande Nederlands kampioenschap, waarbij enkele toppers schitteren in afwezigheid. Starten is verplicht in Nederland, maar als je niet start is er geen directe consequentie aan verbonden. Moet de KNWU dat wel doen?

In Italië heeft de wielerbond wel consequenties verbonden aan een niet-start. Profs zijn verplicht te starten, behalve als zij een terechte motivatie hebben waarom ze echt niet kunnen starten. Of je start op het nationaal kampioenschap, zal een grote invloed hebben of je geselecteerd gaat worden voor de nationale ploeg die naar het WK of EK reist. De Italiaanse bond hoopt daarmee op meer concurrentie in de strijd om de nationale titel.

Moet de KNWU ook harde consequenties stellen aan een niet-start op het NK?


[poll id=”537″]

Stem en laat je reactie op de Stelling van de Week achter onder dit bericht, of op Twitter met #WFLive.


WielerFlits Live, iedere maandag om 20:30 uur live op YouTubeFacebook en WielerFlits.nl. Wil je meepraten? Gebruik dan #WFLive op Twitter.

RIDE Magazine
55 Reacties
18-06-2017 22:44
Overbodige stelling
Elke wielrenner hoort op een NK te zijn. Enige uitzondering zou een serieuze blessure of ziekte kunnen zijn. Voorbereiding Tour moet al afgerond zijn en kansen op welk parcours er wordt gereden mogen ook niet meespelen. Je kan zelfs een NK als training voor de volegnde wedstrijd gebruiken. Tevens zou een Gesink of Mollema of wie dan ook voor een teamlid kunnen rijden. Teamwork hebben alle renners nodig, zelfs de grote afvaardiging van een TLJ is al vaak gebleken. Het aspect van rijden voor een nationale trui en zeker ook het tonen aan de supporters/volgers zou ook mee mogen spelen.
18-06-2017 22:50
Ik ben het volledig mee eens met de stelling. @krypton: Als de Nederlandse klimmers niet op een vlak parcours willen rijden is dat hun probleem en de afwezigen hebben altijd ongelijk. Een NK winnen staat namelijk mooi op je palmares me dunkt.
18-06-2017 22:54
Eens. Hoe vaak kan het NL wielerpubliek nou genieten van alle toppers van vaderlandse bodem? Nergens in Nederland. Het NK is het ideale uithangbord voor de wielrennerij. Waar in Nederland hebben bijvoorbeeld Gesink, Kruijswijk of Dumoulin gekoerst dit jaar? Nergens. Is toch te zot voor woorden dat deze helden niet door landgenoten te bewonderen zijn? En laat ze maar 1 ronde rijden. Zijn ze iig aanwezig en benaderbaar.
18-06-2017 22:54
Ik zie wel wat in het Italiaanse model.
18-06-2017 22:56
Het NK is hartstikke leuk voor types als Johnny Hoogerland.. Maar qua koers eigenlijk niet echt boeiend. Dus een verplichte deelname lijkt me alleen maar hinderlijk voor de serieuzere ronderenners..
18-06-2017 23:01
Ik vind dat ze verplicht mee moeten doen aan het NK veldrijden. Geen excuus voor te verzinnen.
18-06-2017 23:03
Dat mensen dat Italiaanse model goed vinden is trouwens heel lachwekkend.
Er staat gewoon letterlijk "Of je start op het nationaal kampioenschap, zal een grote invloed hebben of je geselecteerd gaat worden voor de nationale ploeg die naar het WK of EK reist"

Start een Nibali niet dan mag die gewoon nog steeds mee omdat dan dat overige beetje invloed zwaarder weegt.

@Collietje

Jullie enige goede klassementsrenner van de laatste 15 jaar was ook altijd absent als hij volledig voor de tour ging.
18-06-2017 23:04
Oneens. Stel dat je bakker bent, en de Nederlandse Bakkersbond verplicht je om een paar dagen lang deel te nemen aan een broodbakwedstrijd ter hunner eer en glorie. Alsof je verder naast het werken in de bakkerij (je broodheer!) geen andere verplichtingen hebt, of dat je liever thuis in je vrije tijd liever nog wat wil oefenen op croissantjes rollen. Nee, jij moet je andere plannen laten varen en je maar laten invliegen om mee te doen met wedstrijdjes waar jouw expertise misschien niet eens ligt.

Als je een verplichting als deze een normale gang van zaken vindt, dan ben je wel erg makkelijk als een willoos slaafje voor een karretje te spannen.
18-06-2017 23:15
@Covadonga
Foto?
18-06-2017 23:26
Rondjes afschaffen. Één lange rit in lijn. Kunnen ze lekker niet afstappen na één ronde. Weer een wereldprobleem opgelost ;)
18-06-2017 23:31
@pittertje2

Klopt niet, in 2010 was hij 18de op het bk (vervolgens 4de in tour) en in 2013 was hij zelfs 8ste (dns 6de etappe tour).
18-06-2017 23:33
Kijk zo'n trui die Groenewegen draagt is natuurlijk veel mooier dan een normale ploegtenue.

Maar het verplichten gaat voor mij te ver.
18-06-2017 23:43
Moet iedereen voor zich zelf uit maken . In de amstel zijn de meeste ook niet daar dat vind ik veel erger
18-06-2017 23:49
@coolietje

Procyclingstats blijkt inderdaad niet zo up to date.
Maar Jurgen was er dus ook vaak genoeg niet bij en terecht natuurlijk, de Tour is gewoon belangrijker dan een NK of BK.
19-06-2017 00:01
Als je geen nationaal kampioen wilt worden moet dat kunnen toch... Je kunt een renner misschien verplichten te starten. Maar beter probeert men de renners te motiveren om te starten. Krijg je een leukere wedstrijd.
19-06-2017 02:39
Ben benieuwd hoe Boogerd deze onzinnige stelling morgen in 2 zinnen gaat verwerpen. Natuurlijk moet je dit niet verplichten, dan wel om de al genoemde redenen van onzinnige situaties en ongemotiveetde renners.

Je weet als organisatie toch dat een bepaald parcours bepaalde renners trekt en weer andere renners weerhoudt. In wat voor gekke wereld zouden we leven als we Quintana dan ook maar gaan verplichten om Parijs-Roubaix te rijden, omdat het anders wel minachtend is van zo'n toprenner om zo'n belangrijke koers over te slaan.

Nee sorry Wielerflits, ik zie niet in welk argument er voor deze stelling te bedenken is. Dat wordt dus weer even een pijnlijke minuut geforceerde discussie morgen in de uitzending.
19-06-2017 06:45
In de huidige vorm: oneens. Plaats het NK aan het begin of einde van het seizoen (dus februari of oktober) en dan vind ik het een prima zaak, om netzoals italianen te zeggen: meedoen en uitrijden is kans op selectie. niet meedoen is geen selectie voor EK/WK/OS
19-06-2017 07:26
Deze discussie was er ook vlak voor de Amstel Gold Race waar bijna heel WF boos liep te zijn, omdat geen enkele topper deelnam. De motivatie dat het niet zou passen in de voorbereiding op andere koersen wed massaal weggehoond.

Weinig meer van gehoord nadat Dumoulin de Giro won. Apart toch wel.
19-06-2017 08:20
Ik begrijp niet helemaal wat de motivatie achter een startverplichting is. Voor zover ik weet is er geen enkele andere wielerwedstrijd waar dat voor geldt, dus waarom voor het NK wel? Voor het publiek, dat dan na een paar rondjes de helft van de toppers al kan zien afstappen?
19-06-2017 08:36
@josi
De enige startverplichting die bij mij opkomt is die van WT Teams in World Tour wedstrijden, uiteraard een heel andere constructie. De manier waarop het daar gaat is ook veel organischer, het wordt besloten door de ploegleiding in samenspraak met de renners. In het geval van een NK vind ik het echt aan de renners zelf, al zal bij TLJ en Roompot de deelname ook echt wel vanuit de ploeg gedirigeerd worden.
19-06-2017 09:47
"Geen NK = geen WK" is alleen relevant bij vergelijkbare parcoursen.

Misschien nog interessanter is hoe de kampioenstrui eruit ziet. Tot nu toe wordt gelukkig een volledig rood-wit-blauwe trui gedragen (met dank aan renners/ploegen/knwu?) in tegenstelling tot bv de Spaanse bij Movistar..
19-06-2017 10:08
Ik kan die dag helaas niet. Krijg ik nu een boete?
19-06-2017 10:28
@52x11
Jammer, het parcours leent zich wel voor een groot verzet.
19-06-2017 11:35
Wat een onzin.

Wat krijg je dan? Dat renners een stuk moeten reizen, na 2 minuten afstappen en iedereen zich dood ergert aan de bond..
19-06-2017 12:44
Zolang het niet eens live wordt uitgezonden (de tijdrit in ieder geval niet) zie ik geen reden om het te verplichten. Weinig publiciteit en voor de meesten toch kansloos.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine