Stelling: De parcoursverlenging van Strade Bianche is een goede ontwikkeling
Prachtige beelden - foto: Cor Vos
zaterdag 2 maart 2024 om 08:15

Stelling: De parcoursverlenging van Strade Bianche is een goede ontwikkeling

Hoewel Strade Bianche nog geen heel lange historie heeft, nomineren veel wielerliefhebbers de Italiaanse voorjaarsklassieker als het zesde monument. De indrukwekkende erelijst en de prachtige plaatjes die de koers over de Toscaanse grindwegen oplevert, zijn hier belangrijke argumenten voor. Dit jaar is het parcours van de wedstrijd flink verzwaard ten opzichte van voorgaande edities, extra reden dus om nog meer te discussiëren over de gravelkoers. Dat doen ook Maxim Horssels en Youri Ijnsen in de WielerFlits podcast van deze week!

Strade Bianche is dit jaar fors zwaarder. Dat heeft allereerst te maken met de afstand, die voor het eerst boven de grens van de 200 kilometer ligt. Terwijl de afgelopen zes edities nog 184 kilometer lang waren, moeten de renners nu 215 kilometer afleggen. Ook zijn er vier extra grindstroken aan het parcours toegevoegd. We gaan van elf naar vijftien sectoren. Én van 63 kilometer naar 71,5 kilometer aan gravel.

Youri geeft aan dat de verlengde wedstrijd een langere finale betekent. “De laatste jaren hebben we gemekkerd dat de uitzending te laat begon en dat we de actie mistten, nu wordt de finale langer.” Bovendien zorgt de verlenging er volgens hem voor dat de wedstrijd beter tussen de grote monumenten past.

Minder klassieke renners
Maxim is juist van mening dat de verzwaring van de wedstrijd een slechte ontwikkeling is. De extra hoogtemeters die de verlenging van het parcours met zich meebrengt, doet de kansen van klassiekerrenners ten opzichte van klimmers slinken. “We zien nu al dat oud-winnaars, zoals Mathieu van der Poel en Wout van Aert de wedstrijd overslaan.” Maxim is bang dat er in de toekomst minder klassieker mannen deelnemen aan de koers omdat het parcours te zwaar wordt. Terwijl de mix tussen klassementsmannen en voorjaarsrenners juist het unieke karakter van Strade Bianche tekent.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door WielerFlits (@wielerflits)

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
15 Reacties
02-03-2024 09:09
Als, ik citeer, 'De laatste jaren hebben we gemekkerd dat de uitzending te laat begon en dat we de actie mistten', hét argument is om een koers langer te maken, dan weet je wel dat je eigenlijk geen argumenten hebt.
02-03-2024 08:29
Parcoursverlening???
02-03-2024 08:34
Dat gaan we vanmiddag mee maken. Op zich niks mis mee om het parcours in de loop der jaren richting de 250km te trekken, maar dan moet je wel een rustige aanloopfase inbouwen denk ik. Ook niks mis met de klassieke 185km behouden, zorgde altijd voor spektakel.
02-03-2024 09:02
Als ze even veel als voorgaande jaren uitzenden, dan zien we nog minder cruciale fases op tv met een langer parcours.
02-03-2024 09:29
We zullen het na vanmiddag weten. Ik weet niet of de uitzending nu leidend moet zijn in de discussie of het een juiste ontwikkeling is. De monumenten worden denk ik allemaal helemaal of voor het grootste deel uitgezonden. Dus als Strade een monument wordt, wordt er wellicht ook langer uitgezonden. Voor mij maakt het werkelijk niet uit of iets de status van een monument heeft of niet, als de koers interessant is, is het prima. Die mix van klassieke renners en klimmers is juist leuk, dus ik denk dat ik me toch maar bij team Maxim voeg ;-)
02-03-2024 09:34
Normaal zit ik meer in team Youri maar deze keer neig ik naar team Maxim. Zoals de wijze kat al zei, de tijd zal het leren.
02-03-2024 10:03
Hiero kamp ‘monument, 250 k, volledige uitzending’, uniek parcours.

Weg met die schijtlussen (krijg je weer meermaals hetzelfde voorgeschoteld, booooooring’), hou gewoon het bewezen parcours aan en leg er een prachtige 50 k voor over glooiende , fijne wegen tussen die protserige wijngaarden en schattige hooggelegen dorpjes. Starten in Firenze kan dan, en in Siena kun je 2 passeren aangezien je daar het originele parcours oprolt.

Uitzending is natuurlijk leidend, bezoekers doen hun best maar om meer te zien of gewoon 1 keertje.

O ja: de poppetjes en het koersverloop, we zullen zien vanmiddag maar ik vermoed juist meer controle.
02-03-2024 10:24
Iets wat meespeelt is de cyclo: ik heb hem een paar keer gereden en de eerste keer was hij nog minder zwaar en was ik beter, de 2e keer was ik ziek geweest maar de cyclo was ook zwaarder: ik kwam bij het vallen van de avond, net voor het donker binnen.
Als de cyclo zwaarder en langer gemaakt wordt wordt het voor veel toeristen moeilijk om uit te rijden. En aangezien de cyclo en de wedstrijd met elkaar verbonden zijn, ben ik niet voor verlenging: hij is zo al zwaar genoeg, er moet wat frisheid en explosiviteit over zijn om de laatste zware klimmetjes over te komen.
    02-03-2024 14:22
    Wat een gek criterium om te oordelen over het statuut van de profwedstrijd...

    Persoonlijk vind ik de langere afstand geen must als je de slijtage in de voorbije edities en de ligging in het seizoen bekijkt. Sowieso beetje artificieel om het statuut van monument bewust na te streven.
02-03-2024 10:32
Is de chat weer gesloopt op de belangrijkste dag van het jaar?
02-03-2024 11:03
De wedstrijd heeft voor veel wielerfans in relatief korte tijd de status van "monument verworven" Waarom iets veranderen wat klaarblijkelijk goed is en indruk maakt? Of toch, Misschien wordt de 'strade' nog mooier, vanavond kunnen we oordelen.
    02-03-2024 12:47
    Voor sommige fans misschien die status, voor de UCI nog niet. Beetje geklets dus.
02-03-2024 12:36
Uiteraard goed. 184 KM is een afstand van niks voor een ééndagswedstrijd met naam. Dat je wedstrijden moet aanpassen(lees: korter en makkelijker) omdat sommigen dan ineens wel aan de start verschijnen vind ik een argument van niks.
02-03-2024 15:05
Zolang je de naam van deze koers niet fatsoenlijk uit kan spreken mag je je helemaal niet bemoeien met de discussie of het al dan niet een monument moet worden.
02-03-2024 19:34
Ik denk dat terugkijkend het verlengen geen succes was, het eindresultaat was zeer waarschijnlijk gelijk geweest…. Kortom niet meer doen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine