Stefan Küng over horrorcrash op EK tijdrijden: “Tijdens een tijdrit ben ik quasi blind”
foto: Cor Vos
dinsdag 14 november 2023 om 08:16

Stefan Küng over horrorcrash op EK tijdrijden: “Tijdens een tijdrit ben ik quasi blind”

Voor Stefan Küng eindigde het wielerseizoen 2023 in mineur. De Zwitser reed tijdens de tijdrit van het EK tegen de hekken en kwam daardoor ontzettend hard ten val. Het was een vreemd beeld, maar wat gebeurde er nou exact? In gesprek met SRF doet Küng zijn verhaal.

“Tijdens een tijdrit ben ik quasi blind”, vertelt de renner van Groupama-FDJ. “Ik kan slechts een paar meter vooruit kijken vanwege de positie die ik vast moet houden. Ik moet daarom vertrouwen op de aanwijzingen die via de radio uit de volgwagen komen.” Die aanwijzingen bleven dit keer uit. Küng volgde daarom simpelweg de witte lijn op de weg, maar de hekken kwamen op een gegeven moment wat naar binnen, vertelt hij.

“We hebben er nog eens naar gekeken, maar het gebeurde allemaal heel snel. In een tijdrit leg ik in enkele seconden vijftig à zestig meter af. Dus als ik een foutje maak, lig ik op de grond voordat ik het door heb.”

Interne analyse Zwitserse bond
Küng was zwaargehavend na zijn val, maar stapte toch weer op – met een gebroken helm. Dat kwam de Zwitserse bond op de nodige kritiek te staan, onder meer van de UCI, omdat het protocol bij een vermoedelijke hersenschudding niet is gevolgd. De bond gaf daarna zelf aan de zaak intern te zullen analyseren. Overigens eindigde Küng nog als elfde in de chronoproef. Later bleek dat hij een hersenschudding, een jukbeenbreuk en meerdere breuken in zijn hand te hebben opgelopen.

RIDE Magazine
10 Reacties
14-11-2023 09:38
Na zo'n vervelende crash mag een renner nooit en te minner meer opstappen. Helm kapot, zware klap op het hoofd gehad, aangezicht bebloed. Dat daar niemand heeft ingegrepen om hem te stoppen is een misdaad an sich. Hier mag de UCI nog wel een extra protocolletje voor schrijven.
14-11-2023 08:22
Sorry hoor maar dit is ook gewoon heel dom. Het begint bij jezelf, is je positie niet veilig genoeg zoek dan een andere positie op. Altijd zelf blijven kijken, nooit vertrouwen op anderen dat leren ze je al bij de jeugd. Steekt er iemand de weg over ga je er ook niet blind achteraan. Plus, de parcoursverkenning is blijkbaar ook niet goed bij Kung. Als je weet dat je niet ver kan kijken dan zou je denken dat een parcoursverkenning juist voor dit soort dingen is.
    14-11-2023 10:24
    Campenaerts vertrouwde ook 'blind' op de hoeveelheid putten die hij telde en reed recht de muur in. Wielrenners zijn volstrekte idioten en ik heb de hoop wel opgegeven dat dat ooit verandert. Het is verder gewoon genieten van mooie koers en af en toe flink je hoofd schudden.
14-11-2023 11:01
De ‘marginal gains’-mania ten top… liever blind rondrijden dan 2 watt in te leveren…
14-11-2023 10:05
Blind vertrouwen op wat er in de volgwagen wordt gezegd en er van uit gaan als die niets zeggen dat het allemaal goed is, beetje naïef lijkt mij. Als je een veilig gevoel wil dan kijk je toch af en toe eens zelf naar voor in plaats van kop in kas.
14-11-2023 09:55
Innovatie is de oplossing: monteer een spiegeltje met omdraai effect op de juiste plek.
    14-11-2023 10:07
    Liefst ergens ingewerkt in de regio van het borstbeen dan, anders rijden ze plots een halve km/h trager door dit gedrocht.
    14-11-2023 12:31
    De prismabril werd 25 jaar al gebruikt.
14-11-2023 14:14
A Rik Klik precies, snap niet dat dit nooit gebruik wordt. Is het illegaal in races?
14-11-2023 15:15
Is hij niet gediskwalificeerd? Volgens mij moet je ten alle tijde aan de veiligheidsregels voldoen. Daar deed die helm zeker niet aan na die val. Kortom DSQ.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine