Stefan Küng: “Derde, maar ik heb nergens spijt van”

maandag 30 september 2019 om 11:49
Stefan Küng: “Derde, maar ik heb nergens spijt van”

foto: Cor Vos

Stefan Küng kon zichzelf na de WK-wegwedstrijd niets verwijten. De Zwitserse tijdrijder had er alles aan gedaan om zijn medevluchters Mads Pedersen en Matteo Trentin los te rijden, maar zij bleken sterk genoeg om te volgen. “Ik had het niet beter kunnen doen.”


Nadat de elf vroege vluchters waren ingelopen, sloeg Stefan Küng een gaatje samen met Lawson Craddock. De twee aanvallers reden een tijdje samen vooruit, maar kregen op 46 kilometer van de streep gezelschap van Mads Pedersen. De Deen ging erop en erover, waarna alleen de Zwitser in staat was om zijn wagonnetje aan te haken. Korte tijd later zagen zij ook Mike Teunissen en Gianni Moscon aansluiten.

Teunissen kwam vooraan in de problemen, maar vanuit het peloton staken Mathieu van der Poel en Matteo Trentin dan over. De vijf mannen vooraan moesten toen nog zo’n 25 kilometer afleggen. “Toen ik aanzette zag ik dat het goed was om vooraan te zitten”, blikte Küng terug. “En toen Van der Poel, Trentin en Pedersen erbij kwamen, voelde ik dat ik nog wat in de benen had, terwijl de anderen moe waren.”

Aanval
Van der Poel stortte in de laatste ronde plots in en ook Moscon viel weg, waardoor Küng samen met Pedersen en Trentin overbleef in de titelstrijd. De Zwitser versnelde op vijf kilometer van de finish, maar zijn medevluchters bleven in zijn wiel. “Aan het einde realiseerde ik me dat ik mogelijk de sterkste was en voor de laatste klim zei ik tegen mezelf: ik moet er alles aan doen om weg te komen”

“Ik moest het op zijn minst geprobeerd hebben. Ik gaf alles en met de aanmoedigingen van de toeschouwers nam de adrenaline toe. Ik ging voluit, maar Trentin en Pedersen waren sterk genoeg om me te volgen. Met zijn drieën gingen we naar de finish, maar in de sprint had ik niets meer, ik was leeg. Ik pakte de derde plaats, maar heb nergens spijt van. Ik stelde mezelf op de proef en ik had het niet beter kunnen doen.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

de nieuweMerckx 30 september 2019 om 12:26

Was opvallend sterk nadat viel hij in de tijdrit toch serieus tegenviel.

xistnc 30 september 2019 om 12:46

Wablief?

limburgia 30 september 2019 om 12:27

Klasbak .

ThorHushovd 30 september 2019 om 12:44

Erg leuk om zijn beleving te lezen op deze manier en tactisch klinkt zijn uitleg ook logisch. Achteraf kunnen we heus anders redeneren (want hij kreeg ze er niet af), maar ja dan was Nederland ook al 3x wereldkampioen geweest dus dat heeft geen zin.

Romāns Vainšteins 30 september 2019 om 13:12

Hij raffelde daarmee iig Moscon eraf en heeft dus zijn medaille mooi geforceerd op die manier. Kung moet sowieso in het vroege harde voorjaar meer mee kunnen doen om het eggie want zowel de benen als kop zijn van graniet.

ChefSpijker 30 september 2019 om 13:46

Moet ie hopen op veel slecht weer in het voorjaar. Vooral dan excelleert hij toch. Heeft tot nu toe vijf zeges (tijdritten en Zwitsers kampioenschap niet meegerekend) en bij drie daarvan was het sowieso bagger weer. Volta Limburg niet geloof ik (maar dramatisch veld) en Tour du Doubs geen idee.

Romāns Vainšteins 30 september 2019 om 14:35

Als dat een zekerheid is zie ik Kung dolgraag Roubaix 2020 op zijn naam schrijven want dan zou het daar eindelijk weer eens enorm k*tweer zijn.

koos verrek 30 september 2019 om 15:37

Kung en Pedersen, zeker geen slechte, maar voor nu toch b renners die nog moeten doorbreken /bevestigen

Romāns Vainšteins 30 september 2019 om 16:59

Kung en Pedersen moeten helemaal niks, die kunnen even goed lekker de Kung en Pedersen blijven die ze nu al zijn.

Alexander 1 oktober 2019 om 10:39

Euhm als jij in zo’n koers wereldkampioen wordt, ben jij sowieso al geen b renner meer. Zij kloppen hier gewoon de allergrootste in uitstekende vorm verkerend. Dan ben jij allang doorgebroken

Titaantje 30 september 2019 om 16:39

Mooie uitleg. Ik was eerst wat verbaasd dat hij zo vaak de kop naam, aangezien hij niet de favoriet in de spint zou zijn. Maar er is wat voor te zeggend at hij probeerde los te komen in de laatste 5km.

Samlambeej 30 september 2019 om 21:03

Zou Teunissen spijt hebben van dat cadeau-gelletje wat hij aan Küng gaf?

teunster 30 september 2019 om 23:09

Pedersen zat op een gegeven moment wel even op 1 fietslengte. Mooi geprobeerd en ook wel logische tactiek. Lukt het, dan ben je WK. Lukt het niet dan valt het iig niet stil en ben je zeker derde.