Stef Clement haalt uit: “Onrecht! Ritzege en gele trui had je aan Frank van den Broek moeten geven”
foto: Cor Vos
zaterdag 29 juni 2024 om 19:29

Stef Clement haalt uit: “Onrecht! Ritzege en gele trui had je aan Frank van den Broek moeten geven”

Stef Clement heeft in zijn Tour de France-commentaar bij de NOS uitgehaald naar dsm-firmenich PostNL. Volgens de oud-wielrenner had de Nederlandse ploeg niet Romain Bardet de etappe naar Rimini moeten laten winnen, maar Frank van den Broek. “Ik vind dat dit volledig onterecht is”, begon hij zijn stevige kritiek direct na de finish.

Clement keek hoofdschuddend naar de finish toen Bardet en Van den Broek samen over de finish kwamen, met de Fransman voorop. “Deze was echt voor Frank van den Broek geweest”, is hij geïrriteerd. “Het kan mij niets schelen als niemand bij dsm-firmenich PostNL nog met mij wil praten, maar deze zege had je écht aan de 23-jarige Van den Broek moeten geven. Die heeft hij verdiend, hij heeft er zelf voor gereden en hij was de sterkere. Ook in de finale.”

“Dit is een vierde ritzege (in de Tour, red.) voor Bardet. Dat gaat zijn carrière niet meer veranderen. Ja, het geel wel, maar je kon het niet eerlijk verdelen. Dan had je het moeten doen toekomen aan Frank van den Broek”, is Clement van mening.

Dan richt Clement zich tot zijn jonge landgenoot: “Je weet niet of je ooit nog deze kans krijgt, terwijl Bardet zijn kansen heeft gehad en genomen. Hij zal rijkelijk met pensioen gaan. En jij had vandaag je carrière een megaboost kunnen geven. Iedereen zag dat jij de sterkste was. Wat mij betreft is het echt onrecht, niet zoals het hoort.”

‘We hebben het er niet over gehad’
Frank van den Broek liet zelf in zijn eerste reactie na de finish weten dat er niet gepraat was over een verdeling aan de meet. “We hebben het er niet over gehad. Mijn benen waren leeg, hij kwam erover heen. Het is mooi dat hij in zijn laatste Tour wint en het geel pakt”, vertelde hij.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Frank van den Broek. Vorig jaar brak hij definitief door in de Tour de France en dit jaar is hij opnieuw een van de kopmannen van Team Picnic PostNL in de zomer. Maar wie is Frank van den Broek? In de rubriek ‘De Renner’ leren we de persoon achter de wielrenner kennen. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
89 Reacties
29-06-2024 19:54
Iedereen heeft recht op zijn mening, hoe onnozel ook...!
29-06-2024 19:55
Nederlands team, met Nederlandse hoofdsponsoren, dus je laat je Nederlands talent die oprecht de beste in koers was winnen.... toch? Toch???

Niet de eerste keer dat een Nederlandse renner daar gepiepelt wordt. Tijd voor een Nederlandse directeur sportif. Mag allemaal best wat chauvinistischer bij DSM-PostNL.
29-06-2024 20:01
Dit is wel een beetje het soort retoriek, waar wij Nederlands, Sporza een beetje om uitlachen.
    29-06-2024 20:07
    Ik zie wel een verschil. Wanneer Sporza (misplaatst) chauvinistisch is, dan is hier vaak commentaar op onder de reacties. Veel Belgen verdedigen dan de Belgische zender en vinden dat een Belgische zender chauvinistisch mag zijn. Je ziet vandaag in de meeste reacties dat de Nederlandse Wielerflitsers veel realistischer en dus minder chauvinistisch zijn. De kritiek op Clement (en indirect de NOS) is hier niet mals. Dat verschil is wel heel duidelijk.
    29-06-2024 20:36
    Nou ja, toch 55% hier die het eens zijn met Clement..
29-06-2024 20:42
Helemaal met Clement eens! Als Nederlandse ploeg wil je toch ook dat er een Nederlander wint? Bovendien: Van den Broek heeft die ritzege gewoon verdiend, hij heeft de hele dag voorop gereden en was gewoon oersterk vandaag.
29-06-2024 21:24
De journalistiek draait tegenwoordig alleen om meningen. Maar het is totaal niet interessant wat Stef ervan vindt; hij zit er om uit te leggen wat er gebeurt.
29-06-2024 19:39
Stef Clement heeft aandelen HBO-max. Een andere verklaring is er niet….
29-06-2024 19:48
Hoog tijd dat ze de NPO opdoeken ipv die laffe bezuiniging van 100 miljoen.
29-06-2024 20:04
Als Bardet hier de zege en de gele trui aan Van den Broek had gegeven, dan had Van den Broek er in elke haarspeld op elke col de komende 3 weken een beker Franse urine gratis bij gekregen. Dit was een prima beslissing en de hele wereld heeft gezien dat Van den Broek hier de krachtpatser was. Zijn marktwaarde is niet minder door het mislopen van deze ritzege.
29-06-2024 20:16
Wat zou de internationale reactie zijn geweest als Van de Broek: geel, wit, groen en ritwinst had gehad, dankzij de inspanningen van Bardet. En daar Bardet niet voor had beloond….
29-06-2024 20:24
Frank van den Broek is geen zzp-er, hij rijdt voor een ploeg, en die ploeg heeft het vandaag fantastisch gedaan. Zonder v.d Broek had Bardet niet gewonnen, en zonder Bardet v.d. Broek ook niet. Nu hebben ze een ritzege, en de gele, de groen, en de witte trui.
29-06-2024 20:24
Heerlijk romantische zienswijze van Clement, maar natuurlijk compleet naïef. Frank v/d Broek is sowieso de morele winnaar van deze etappe en de morele geletruidrager.

Maar ik had het wel geweldig gevonden als Van den Broek in de laatste kilometer Bardet nog had kunnen lossen, uiteraard compleet onbedoeld.
29-06-2024 20:46
Over smaak valt niet te twisten.
Ik ben fan van Stef Clement.
Je kunt het met hem eens of oneens zijn, hij onderbouwd zijn mening altijd wel en in mijn ogen goed.
Keek in de Maarten Ducrot tijd altijd naar de Belg.
Sinds de VRT Marijn de Vries heeft blijf ik daar het liefst weg.
Maar verslaggevers zijn net als renners; je bent fan of niet van iemand.
29-06-2024 20:55
Laten we het zo zeggen: “ze hebben elkaar tot grote hoogte opgedreven en zonder elkaar had geen van beide gewonnen”. Ik heb in ieder geval genoten van een fantastische openingsetappe, met een super verrassende apotheose
29-06-2024 21:05
VdB komt er zelf heus wel, daar heeft hij Stef of cadeautjes van de ploeg niet voor nodig.
30-06-2024 00:19
Clement zoals we hem kennen. Bloedirritant.
30-06-2024 00:49
Populisme
30-06-2024 02:33
Net even snel de laatste 15 km zitten kijken via ES dus commentaar van Clement niet gehoord en eigenlijk het stuk hierboven ook niet gelezen. Natuurlijk Bardet is kopman, ‘t is een franse koers etc etc. Maar als ik zo keek leek vd Broek echt wel sterker en leken het stal orders dat hij Bardet er over liet komen op het allerlaatste moment. Persoonlijk hou ik daar niet van: als vd Broek, Bardet de overwinning gunt, prima, maar dan moet het zijn beslissing zijn en niet omdat het nou eenmaal moet van de ploeg maar zo zag het er niet uit. Het is niet dat Bardet de punten of de seconden nodig heeft, hij gaat de tour niet winnen. Je kunt ook andersom redeneren vd Broek is een jonge renner die nog jaren mee gaat, gun die jongen de zegen die hij had verdient en je investeert in de toekomst. Dat heeft niets te maken met de mening van een analist, noch met de nationaliteit van de renner, maar in mijn ogen heeft vd Broek het gewoon verdient, hij was sterker dan zijn kopman. Dan mag je dat van mij zo laten, tenzij die kopman in een seconden spel is verwikkeld maar dat is niet zo en gaat niet zo zijn. (Maar misschien zijnj ze bij dsm is een ver dromenland en denken dat Bardet een podium kandidaat is, of een trui kan winnen, dan zeg ik dream on!)
29-06-2024 19:49
Buiten dat de NOS en/of Stef op zoek zijn naar sensatie, is het fragment ook wel tenenkrommend..
Die gast van de NOS lijkt zijn vraag niet eens duidelijk te kunnen formuleren in het Engels.

Wat heb je dan als journalist te zoeken in het internationale gezelschap van de TdF?
29-06-2024 20:06
Van den broek is gewoon geen winnaar anders laat je deze kans niet aan je voorbij gaan.
    29-06-2024 20:30
    Even de logica doortrekken, dus Van Aert is ook geen winnaar, omdat hij een keer een ploeggenoot heeft laten winnen?
    29-06-2024 20:40
    Nee knul, WVA heeft genoeg grote wedstrijden/etappes gewonnen.
    29-06-2024 20:55
    Nou jongetje, dat had je dan als informatie bij moeten zetten.
29-06-2024 20:30
Ik vind juist dat Stef anders is dan de anderen van NOS en zeker die naast hem zat. Meneer popi jopie
    29-06-2024 20:57
    Helemaal mee eens! NOS verlos ons van Joris van den Berg!
29-06-2024 20:45
Ik zou het ook mooier vinden als en Nederlander in een Nederlands ploeg de gehele trui mocht pakken
29-06-2024 20:59
De vraag is of hij ooit nog deze kans gaat krijgen. Reed echt een waanzinnige etappe vandaag. Maar goed, publicitair valt dit niet te versmaden, Franse renner wint etappe en de gele trui. Zijn helaas heengegane Belgische naamgenoot had dit natuurlijk nooit gedaan....
29-06-2024 21:21
Dankzij deze twee NOS pipo's kunnen wij als Nederlanders niet meer klagen over het chauvinisme van de Belgische commentatoren als ze weer eens zeuren over dat Van Aert niet genoeg geholpen word door iemand die de Tour probeert te winnen. Tenenkrommend was het.
29-06-2024 22:13
Fantastische etappe en geweldig dat ze het haalden.

Ik snap de keuze voor Bardet helemaal, hoe jammer ook voor onze jonge landgenoot.

Vergeet niet dat Bardet morgen ook iedere seconde
(dus ook boni) kan gebruiken
om morgen ook nog t geel te
behouden, al zal dat heel
lastig worden als Pogacar zijn
duivels ontbindt.

Ik geef Bardet morgen meer kans dan Frank, maar ik laat me graag nog eens verassen...
29-06-2024 19:54
Get a life, Stef

Reacties zijn gesloten.