Stef Clement haalt uit: “Onrecht! Ritzege en gele trui had je aan Frank van den Broek moeten geven”
foto: Cor Vos
zaterdag 29 juni 2024 om 19:29

Stef Clement haalt uit: “Onrecht! Ritzege en gele trui had je aan Frank van den Broek moeten geven”

Stef Clement heeft in zijn Tour de France-commentaar bij de NOS uitgehaald naar dsm-firmenich PostNL. Volgens de oud-wielrenner had de Nederlandse ploeg niet Romain Bardet de etappe naar Rimini moeten laten winnen, maar Frank van den Broek. “Ik vind dat dit volledig onterecht is”, begon hij zijn stevige kritiek direct na de finish.

Clement keek hoofdschuddend naar de finish toen Bardet en Van den Broek samen over de finish kwamen, met de Fransman voorop. “Deze was echt voor Frank van den Broek geweest”, is hij geïrriteerd. “Het kan mij niets schelen als niemand bij dsm-firmenich PostNL nog met mij wil praten, maar deze zege had je écht aan de 23-jarige Van den Broek moeten geven. Die heeft hij verdiend, hij heeft er zelf voor gereden en hij was de sterkere. Ook in de finale.”

“Dit is een vierde ritzege (in de Tour, red.) voor Bardet. Dat gaat zijn carrière niet meer veranderen. Ja, het geel wel, maar je kon het niet eerlijk verdelen. Dan had je het moeten doen toekomen aan Frank van den Broek”, is Clement van mening.

Dan richt Clement zich tot zijn jonge landgenoot: “Je weet niet of je ooit nog deze kans krijgt, terwijl Bardet zijn kansen heeft gehad en genomen. Hij zal rijkelijk met pensioen gaan. En jij had vandaag je carrière een megaboost kunnen geven. Iedereen zag dat jij de sterkste was. Wat mij betreft is het echt onrecht, niet zoals het hoort.”

‘We hebben het er niet over gehad’
Frank van den Broek liet zelf in zijn eerste reactie na de finish weten dat er niet gepraat was over een verdeling aan de meet. “We hebben het er niet over gehad. Mijn benen waren leeg, hij kwam erover heen. Het is mooi dat hij in zijn laatste Tour wint en het geel pakt”, vertelde hij.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Frank van den Broek. Vorig jaar brak hij definitief door in de Tour de France en dit jaar is hij opnieuw een van de kopmannen van Team Picnic PostNL in de zomer. Maar wie is Frank van den Broek? In de rubriek ‘De Renner’ leren we de persoon achter de wielrenner kennen. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
89 Reacties
29-06-2024 19:39
Dat er zoveel mensen het ermee eens zijn is echt verbazingwekkend.

Toch vrij logisch dat de kopman in zijn laatste jaar de gele trui mag pakken.
    29-06-2024 20:37
    Bovendien is het zeker niet ondenkbaar dat Van den Broek deze Tour zelf een ritzege boekt als je ziet hoe sterk hij vandaag was. Dat zou pas geweldig zijn na eerst (terecht) zijn kopman aan een ritzege en geel te hebben geholpen. Dan zou je als ploeg spijt hebben gehad als Bardet vandaag niet het geel pakt denk ik, dus prima gedaan.
    29-06-2024 20:43
    Inderdaad logisch. Publicitair is dit al formidabel voor DSM, maar het is inderdaad niet meer dan normaal dat de grote man binnen het team en een Franse publiekslieveling (die het geel nog nooit droeg) die eer te beurt valt. Van den Broek draagt het groen en nadien ook nog het wit. Als neoprof moet je daar nog vrede mee kunnen nemen.
    29-06-2024 21:44
    Clement werkt hier voor de NOS en wordt voor zijn chauvinistisch gelul daar voor betaald.
    29-06-2024 21:59
    Het is van hetzelfde chauvinistische gejammer als van de Belgen die roepen dat de gelen niet hard genoeg voor WVA op kop rijden. Sneu.
    29-06-2024 22:03
    Oneens met Clement natuurlijk. Dit is simpelweg van tevoren zo afgesproken. Bardet maakte trouwens nog een mooi gebaar naar van den Broek. Ventje heeft echt geweldig gereden!
    30-06-2024 01:20
    Volstrekt idioot commentaar van Clement. Normaal mag ik hem best graag horen, maar ik werd hier gewoon echt kwaad van. Dat één of andere chauvinistische journalist dit roept á la, maar een voormalig renner?!
    Hier kan ik echt niet bij. Ronduit belachelijk.
29-06-2024 19:43
Het was prima ploegenspel. Zonder van den Broek wint Bardet niet, maar zonder Bardet was van den Broek ook kansloos. En dan is het niet gek dat Bardet het geel pakt als kopman.

De ploeg pakt 3 truien en wint de rit, maar de NOS vraagt aan de ploegleiding of ze niet balen hoe dit heeft uitgepakt? Dat is diep triest.
29-06-2024 19:46
En iets serieuzer: de opmerking van Clement is ronduit kwalijk. Nederland zou op de banken moeten staan nu een jonge gast die net een jaar prof is zo rijdt. Op zo’n talent moet je zuinig zijn en Clement ontneemt van den Broek een daverende binnenkomer bij de meeste Tour-kijkers door een negatieve draai te geven aan iets wat alleen maar als positief gezien kan worden.
29-06-2024 20:07
Logisch toch allemaal.. Bardet is meer van de shirts. Frank van den Broek.
29-06-2024 19:37
Wat een idioot, daarom kijk ik ook geen NOS meer. Hij snapt werkelijk niks van de commerciële waarde die deze gele trui van Fransman Bardet in de Tour heeft. Natuurlijk zou je het van den Broek gunnen maar dit is logischer.
    29-06-2024 19:41
    Bardet is een van de meest sociale renners in het peloton, van harte gegund, Frank komt er wel!
    29-06-2024 19:59
    Commerciële waarde voor de Tour en de ASO.

    Niet voor het team.

    Of bezorgt PostNL de post in Frankrijk?
    29-06-2024 21:48
    Alle zenders zijn chauvinistisch met de NOS als veruit de ergste
    29-06-2024 21:52
    Waarom sponsort PostNL dan überhaupt een World Tour ploeg
    30-06-2024 00:24
    Inderdaad, dit is by far de beste keuze om media exposure te creëren voor de ploeg en zijn sponsoren. Heeft Clement het interview met van den Broek gezien? Frank is een echte gentlemen en gunt zijn kopman zijn droom om ooit eens de gele trui te dragen. Ook vanuit ervaring en omgang met alle drukte rondom die gele trui is het verstandiger om Bardet met die druk om te laten gaan en niet de jonge onervaren van den Broek. En het allerbelangrijkste; Frank had er vrede mee en was helemaal uit den dollen over het feit dat ze dit met z’n 2en hadden geflikt!
29-06-2024 19:40
Dit is voor de ploeg wel fantastische publiciteit, de populaire Franse chouchou in zijn laatste Tour. Een echt wielersprookje.

Met Van den Broek als winnaar hadden er toch vooral vraagtekens gekomen waarom de grote, afscheidnemende Bardet tekort werd gedaan, denk ik.

Maar goed, voor beiden als etappewinnaar én gele trui is iets te zeggen. En voor sommigen kan je natuurlijk nooit goed doen, vraag dat maar aan Wout van Aert die ooit eens een zege durfde weg te geven aan zijn ‘knecht’. ;)

Ik vermoed dat chauvinisme ook wel eens durft mee te spelen in hoe je er naar kijkt.
29-06-2024 19:42
Dit is voor mij echt een no brainer. Bardet is de kopman, Bardet is een Fransman. Een Fransman kan in het geel rijden. Frank van den Broek rijdt zijn eerste Tour de France. Zo hoort het gewoon in de hiërarchie. Van den Broek wordt nu al benaderd voor de criteriums en krijgt als jongeling veel aandacht en eer. Daarnaast heeft die jongen vandaag een reuzenstap gezet in zijn eigen carrière. Prima verdeling zo.
29-06-2024 19:36
Sowieso een slecht idee om naar de zender met Stef Clement als commentator te kijken! Die kan er werkelijk helemaal niets van!
Daarnaast is het nogal onnozel dat hij als oud wielrenner schijnbaar niet snapt dat de Fransman moet winnen in de Tour! de gunfactor ligt misschien bij van de broek, maar dan moet hij dat ook zeggen.
Wat een prutser en irritante vent die Clement
    29-06-2024 19:44
    Naar die stem, die mening en die kop kan ik niet luisteren of kijken. Zal vast prive aan aardige gast zijn, maar op tv voegt hij echt niets toe (behalve irritatie bij de ontvanger). Hoe kan het dat de NOS dit toch altijd zo verkeerd aanvoelt en al decennia lang (ducroux, herbert etc) met uiterst beperkte commentatoren werkte. Ja Smeets was eigenlijk wel erg goed, in verhouding met alles wat na hem kwam. De Belg en Eurosport zijn de NOS zó ver voorbij op dit vlak.
    29-06-2024 20:03
    Wat een zure mensen.. Clement is veruit beter dan wat sporza en es kunnen bieden.
    29-06-2024 20:19
    Ik snap niet waarom mensen naar de NOS kijken als je ook de Belg en Eurosport in je zenderpakket hebt. Zowel Joris van den Berg als Stef Clement zijn slechte commentatoren.
    30-06-2024 08:48
    Als jullie al terecht dachten dat Clement een bekrompen chauvinist van het ergste soort
    is? Nu, het kan nog erger hoor want het commentaar van José De Cauwer, als Belgische
    analist was nog van een erger niveau toen die na de finish zei: " Die jonge renner geeft
    hier gewoon een grootse zege in de grootste koers ter wereld, gewoon weg "....waarop
    Renaat Schotte antwoorde: "Komaan José, dit kun je toch niet menen?"

    Ook de afbrekende commentaar op Cavendisch vanwege dezelfde José was tenenkrommend,
    want toen de eerste beelden opdoken dat die in de problemen kwam en alle ploegmaten
    hem constant dienden te besproeien met water.....het eerste wat José zei was dat het toch
    wel schandalig was dat die conditioneel niet goed genoeg was om in de Tour te starten en
    het een schande was dat de ploeg dit wist en dit desondanks toch deed. Hij zat deze renner
    dus gewoon af te zeiken terwijl die arme jongen gewoon geteisterd werd door een oververhitting.
29-06-2024 19:41
Waar je je druk om kan maken, Stef. Plus, Romain was op de klim echt ook wel op Frank aan het wachten.
29-06-2024 21:36
Clement heb ik nog nooit serieus genomen, ook wat betreft uitspraken over doping en andere zaken.. Het is een door en door eng en zielig mannetje die blijkbaar ook nog eens bijzonder weinig van de sport begrijpt waarin hij zelf een marginaal bijrolletje heeft gespeeld.

De kopman is Frans, rijd zijn laatste Tour, en heeft in zijn prachtige loopbaan nog nooit het geel mogen dragen. Frank van den Broek is een mooi aanstormend talentje, met nog een hele lange loopbaan voor zich, die vandaag voor de rest van zijn loopbaan de liefde van het Franse volk heeft gewonnen....

Frank is hier in zijn eerste grote ronde om te leren, maar sommige zaken heeft hij blijkbaar al gelijk door... De publicitaire waarde is van een Bardet in het geel is nu eenmaal duizend maal groter dan wanneer hij zelf voor een dag (Of twee/drie) het geel had mogen dragen. Het toont hoe volwassen deze jonge knaap is, waarvan we waarschijnlijk nog veel meer gaan horen. Petje af !!!

Clement... je kan hier nog wat van leren !!
    29-06-2024 23:11
    Precies dat! Frank had eens Frankrijk binnen moeten rijden na de gele trui te hebben genomen. Die had zich meteen voor jaren impopulair gemaakt door de symphatieke en afscheidnemende Bardet zijn laatste kans op geel te onthouden. Heel professioneel inderdaad van dit grote talent dat zeker zijn kansen nog krijgt.
29-06-2024 20:01
Ten eerste volledig oneens met zijn betoog.
Maar daarnaast ook wel vrij hallucinant als je je hier zo druk om maakt na een mooi sportmoment en een kilometerslang nagelbijtend secondenspel.. Enge nationalistische, vreugdeloze schoolmeester..
29-06-2024 19:43
Ik gun het Bardet wel.
29-06-2024 19:46
Clement kletst hier echt uit zijn nek en met een chauvinistische bril op. Het is volstrekt logisch dat Bardet hier in zijn laatste Tour de France, voor het eerst, het geel om zijn schouders krijgt.
    29-06-2024 21:53
    De NOS verwacht dit natuurlijk en Clement wil dit baantje niet verliezen
29-06-2024 20:58
Dat is nu precies waarom ik dhr. Clement niet mag. "Onrecht" hou toch op, dit is een professionele sport, er zijn afspraken. Je hebt gregarios en kopmannen. Frank behoord (nu nog) tot de status gregario, een zeer jonge gregario zelfs. Hij mocht blij zijn dat ze hem kozen om mee te mogen naar de Tour. Hij mag nu blij zijn dat hij zijn kopman (en zijn team!) trouw blijft en aan de zege helpt. Daar wordt hij voor betaald. Ik schat trouwens in dat er een dikke enveloppe op hem wacht bij thuiskomst. Een contractverbetering ook. Want ook andere ploegen zijn nu opmerkzaam geworden op Frank (als ze dat al niet waren), en hebben nu zijn potentieel gezien. De rest mijnheer Stef, is "dikke zever" zoals onze zuiderburen zeggen.
29-06-2024 20:58
De kopman, een zeer vriendelijke en bescheiden renner uit de schitterende Auvergne, pakt uiteraard geel en VDB is in de wolken en evenveel held van de dag met twee truien in the pocket. Het spelletje zoals het wordt gespeeld. Een overdreven en naïef commentaar van Clement.
29-06-2024 19:49
Wat een clown, wat ben ik blij dat ik alles behalve NOS kijk.
    29-06-2024 20:00
    Met het voetbal is het commentaar ook al zo slecht.

    Wij hebben echt maar weinig goede verslaggevers in Nederland helaas.
    29-06-2024 22:15
    Eens Harry, dat kijk ik ook alleen maar op Sporza of BBC.
29-06-2024 20:12
Ik herinner me nog hoe een jonge sterke Serge Pauwels ooit op kop reed met een andere renner in de Giro, zich moest laten uitzakken om Sastre te helpen en dan toch weer zijn gang mocht gaan. Weg rit, maar geen erg, zo'n talent "zou nog kansen en zeges genoeg krijgen in zijn leven, die ritzege kwam er wel". De ritzege is er nooit gekomen...

Tuurlijk moet Bardet van den Broek de rit niet geven. Dat zou ridicuul zijn, wie doet dat nou met een Tourrit + gele trui. Nooit zal Bardet of van de Broek iets groter winnen dan dit. Zeker als je de gele trui als bonus meerekent. Maar evengoed vind ik niet dat van den Broek deze aan Bardet moet geven, Die stopt of verandert van ploeg en je hoort elkaar nooit meer. Plus dat dit voor van den Broek echt wel een zeer zeer uitzonderlijke kans is, een dag die zijn carriere van gewoon naar buitengewoon kan maken en waar hij, als hij gewonnen had, voor altijd aan herinnerd zou worden. Binnen 20 jaar komen ze dan nog langs voor de gele man. Elke Tourstart in Italië wordt hierop teruggekomen de komende eeuw. Naast zijn marktwaarde die natuurlijk de hoogte was ingegaan nog veel meer dan nu.

Niet populair voor de sponsor maar gewoon erom sprinten. Dan kan er wel een Kopecky - Vollering discussie ontstaan, maar heeft eigenlijk niemand reden tot klagen. En na alle media aandacht erna, de sponsor eigenlijk ook niet.
29-06-2024 19:33
Jaaaa ophefje maken
    29-06-2024 20:26
    Je bedoelt vast opStefje maken
29-06-2024 19:35
Onzin.
29-06-2024 19:41
Beetje trollen van Clement, hij weet echt wel hoe het werkt.
29-06-2024 20:04
Ik kan me niet voorstellen dat er hier iemand voor de tv heeft gezeten en serieus gedacht heeft dat Van den Broek de zege zou krijgen. Vanaf het moment dat ze met z'n tweeën voorop zaten, was het wel duidelijk wie de winnaar zou worden als ze niet teruggepakt zouden worden. Bardet die zijn eerste gele trui pakt in zijn laatste Tour, dat lijkt me een no brainer.
29-06-2024 20:07
Commentatoren zitten er om allereerst verslag te doen. Alle 4 NOS mensen vallen over hetzelfde en geen van hen duidt op dat moment de uitzonderlijke prestatie van de twee, of dat Van Aert terug lijkt, of dat Pogi echt kansen zag. Alleen maar aandacht voor een eigen mening zonder een stap verder te kijken. Eens of oneens met die mening doet er dan niet meer toe, gewoon slecht werk.
29-06-2024 20:52
Kan die clement stoppen met commentaar geven. Zijn carrière als commentator is net zoals zijn carrière als wielrenner, nietszeggend.
    30-06-2024 09:39
    Doe het hem maar eens na, die nietszeggende carrière.
30-06-2024 08:04
Waar ik van baal is de mentaliteit van "eerst het bordje van de ander leegeten". Lekker laf uit het wiel sprinten en de concurent het werk laten opknappen. Zo steekt die sympathieke Bardet niet in elkaar. Ik zie hem vaak aanvallen bergop, vaak stervend in schoonheid. Vergeet niet dat hij 1 1/2 minuut dichtte vanuit het peloton naar de kopgroep.
Hij werd het laatste stuk geholpen door Kuifje. Wat een geweldige aanwinst en wat een uitstraling.Maar hij zat daar gefrusteerd te zijn omdat hij de bolletjestrui niet kon pakken. De demarage van Bardet gaf een nieuw elan voor v d Broek. Dat Bardet zichtbaar naar de klote was is trouwens begrijpelijk natuurlijk. Maar wat een apotheose. Dat Bardet won, heb ik geen moeite mee. Hij was de initiator. En ik gun het hem. Daarnaast een geweldige geste om iemand te laten winnen, als dat überhaupt het geval was. Wat heb ik genoten. En ik kijk Nos commentaar. Gaat ergens over. Begrijp die afbrekende reacties niet zo. Tekens des tijds denk ik. ES heb ik wel gehad en dat gemummel op Sporza ook. Kuifje in het groen en Bardet geel op zijn valreep. Mooier kan toch niet?
29-06-2024 19:48
Clement de Derksen van het wielrennen!

Reacties zijn gesloten.