Starttijden ploegentijdrit Parijs-Nice 2024 – Soudal Quick-Step en BORA in laatste golf
Vorig jaar zat er een ploegentijdrit in Parijs-Nice en dat is de organisatie blijkbaar goed bevallen. De renners mogen zich dinsdag weer opmaken voor een tijdrit in ploegverband, en wel eentje van net geen 27 kilometer in en rond Auxerre. WielerFlits zet de starttijden op een rij.
Het opvallende is dat niet de tijd van de vierde binnenkomer telt, zoals gebruikelijk is, maar dat iedere renner zijn eigen tijd krijgt. Net als vorig jaar. Het zorgt voor een compleet andere koersdynamiek, zoveel is zeker. Een kopman die in de laatste kilometer(s) nog wat energie over heeft en wegrijdt bij zijn ploeggenoten kan nog wat extra seconden winnen.
Het uitgetekende traject is zeker niet te onderschatten. Er zitten weinig uitdagende bochten in het parcours, maar de wegen zijn allesbehalve vlak. In de eerste vijftien kilometer volgen al twee kortere hellingen. Na de tweede klim (4 km aan ruim 3%) worden de tussentijden opgemeten, dit is na veertien kilometer.
Het tweede deel van de tijdrit is een stuk vlakker, sneller en geschikt voor de pure tijdrijders, met uitzondering van de laatste kilometer. Dan loopt de weg namelijk nog omhoog aan zo’n drie procent. Mochten de verschillen onderweg te verwaarlozen zijn, dan kan hier nog het verschil worden gemaakt. De ploegen starten om de vier minuten.
Starttijden ploegentijdrit Parijs-Nice
14.40 uur – Israel-Premier Tech
14.44 uur – Alpecin-Deceuninck
14.48 uur – Astana Qazaqstan
14.52 uur – Lotto Dstny
14.56 uur – Arkéa-B&B Hotels
15.00 uur – dsm-firmenich PostNL
15.04 uur – TotalEnergies
15.08 uur – Tudor
15.12 uur – Intermarché-Wanty
15.16 uur – UAE Emirates
15.20 uur – Jayco AlUla
15.24 uur – Cofidis
15.28 uur – Decathlon AG2R La Mondiale
15.32 uur – INEOS Grenadiers
15.36 uur – Bahrain Victorious
15.40 uur – EF Education-EasyPost
15.44 uur – Lidl-Trek
15.48 uur – Soudal Quick-Step
15.52 uur – Movistar
15.56 uur – BORA-hansgrohe
16.00 uur – Visma | Lease a Bike
16.04 uur – Groupama-FDJ

Samen ben je sneller dan alleen. Ook al heb je misschien het gevoel dat je harder zou kunnen zonder de rest erbij.
Denk dat het zaak is om na het klimmetje nog genoeg man aan boord te hebben om keihard kop over kop te kunnen rijden. Hooguit het laatste hupje lijkt iets om in je eentje te doen als je nog wat over hebt.
Ik vind het hoe dan ook wel een leuk concept, al hoop ik dat de traditionele ploegentijdrit (met de tijd van de 4e of 5e renner) ook gewoon blijft.
Het leek vorig jaar nu wel niet echt veel verschil uit te maken in de tijdsklassering.
EDiT quod erat demonstrandum
Per plekje in de uitslag verlies je max 10 sec.
V.b.: je eindigt 4e op 52 seconden verlies je 30 seconden in het AK. Stel je wordt 4e op 19 seconden dan verlies je dus 19 seconden in het AK.
Eea om de impact op het AK redelijk te houden. Dan kun je met goed fatsoen ook een tijdrit van 40 a 50 km houden. Doen er dus 22 ploegen mee verlies je max 3 minuten en 30 seconden. Dat vind ik voldoende impact op het individueel klassement. Dat is mijn mening over de ploegentijdrit. Vind het mooi om naar te kijken maar zoals gezegd mag de individuele straf niet te groot zijn
Is het in jouw voorbeeld dan wél “eerlijk” dat een kopman 1 minuut 30 seconden verliest door misschien toedoen van zijn matige ploeg ? Ik vind het terecht dat je tijd verliest doordat je niet individueel kan tijdrijden, doordat je niet zo goed kan klimmen, doordat je niet kan sprinten en boni’s kan ophalen.
Maar waarom moet een renner buitenproportioneel gestraft worden door een ploegentijdrit? Let op: ik ben pro een ploegentijdrit maar ben niet voor een te grote impact op het het AK.
Misschien hebben we een andere definitie van eerlijk of vind jij dat een ploeg óók onderdeel is van het wielrennen maar op dat laatste gaf ik al in mijn eerste zin het antwoord: “het ploegenspel wordt in élke etappe al gespeeld”.
hooguiit de laatste 500 meter maar dan pak je misschien een paar seconden