‘Sprinters zorgen voor vicieuze cirkel bij promotie en degradatie’
foto: Cor Vos
zondag 15 oktober 2023 om 08:45

‘Sprinters zorgen voor vicieuze cirkel bij promotie en degradatie’

Podcast Het einde van het seizoen nadert met rasse schreden en na het afketsen van de fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal-Quick-Step zou je zeggen dat het peloton weer in rustiger vaarwater terechtkomt. Toch is er nog genoeg te bespreken en dat hoor je allemaal terug – inclusief een transfernieuwtje – in een nieuwe aflevering van de WielerFlits Podcast!

Bij Jumbo-Visma is het allerminst rustig. Na het afketsen van de deal met de ploeg-Patrick Lefevere, het vertrek van Primož Roglič, het noodgedwongen stoppen van Nathan Van Hooydonck en de in een dopingonderzoek betrokken Michel Heßmann, zit de ploeg ineens aan maximaal 26 renners voor 2024. En dat moeten er volgens de UCI-reglementen 27 zijn. Maxim en Youri verkennen alvast de (heel krappe) markt en breken hun brein erover.

Dan is er ook nog de sprinterscarroussel die draait op volle toeren. Olav Kooij bleef bij Jumbo-Visma, Fabio Jakobsen trok naar Team dsm-firmenich, Pascal Ackermann vervoegt Israel-Premier Tech, Fernando Gaviria verlengde bij Movistar, Arnaud Démare vertrok tussentijds al naar Arkéa Samsic, AG2R Citroën moet Sam Bennett nog aankondigen en deze week verbrak Caleb Ewan zijn verbintenis bij Lotto Dstny voor Jayco-AlUla. Waarom wisselen al die sprinters plots?

Fabio Jakobsen komt volgend jaar uit voor Team dsm-firmenich – foto: Cor Vos

En dan is er nog Tour de Tietema-Unibet. De ploeg van Bas Tietema, Josse Wester en Devin van der Wiel sloot vorige week hun eerste seizoen af en zijn nu in afwachting van een ProTeam-licentie. Inmiddels publiceert het team de ene na de andere transfer, waarbij opvallend weinig Nederlanders zitten. Hoe staan de zaken ervoor? Youri maakte een reportage. Kortom: genoeg redenen om snel de WielerFlits Podcast op te zetten!

Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

RIDE Magazine
9 Reacties
13-10-2023 10:07
Beste Youri: de redenring loopt mank en wel om de volgende punten:
- "Om dan de ploeg helemaal om te bouwen tot klimploeg": dat hoeft namelijk helemaal niet. Een klimploeg worden is geen norm, cf Alpecin nu en Quickstep pre-Remco of Trek. een ploeg kan best overleven op WT level, en zelfs goed scoren zonder klimploeg. Ergo: er is geen noodzakelijke cirkel. kijk ook naar Lotto die 12de staan in de seizoensranking.
- Dat Arkea en Lotto en Astana in moeilijkere papieren zitten of zaten is net doordat ze veel geld hebben geïnvesteerd in renners die niet opbrachten, en dat kan je niet helemaal voorspellen toch?
- Au fond is het geen sprintersprobleem maar een typisch kapitalisme probleem: het polariseren van de budgetten: eenmaal succes krijg je grotere sponsors en die gaan lekker domineren. heeft niéts met sprinters of niet te maken. Overigens in het voetbal gebeurt het geregeld dat een kleine ploeg opklimt, cf Union in België. Worden ze daarom Europese top: nee, maar omgekeerd een flop aan de onderzijde: ook nee.
Ik zou zeggen: wees kritisch voor je eigen cirkelredenering, want het stuk dat je nu brengt is mank ;)
    13-10-2023 12:49
    Klopt, de redenering gaat enkel op als de toegang tot de World Tour ook betekent dat je fors gaat investeren in een klimploeg, maar dat is niet noodzakelijk zo. Het is ook niet nodig, aangezien je met jouw sprinters voor behoud kan zorgen volgens de gemaakte conclusie (ik heb enkel gelezen)
12-10-2023 23:16
Ik ben niet helemaal mee met de redenering (ik heb nochthans geluisterd), komt het hier op neer?:
- proteams die willen promoveren zetten in op sprinters
- eens ze in de WT geraken blijkt dat ze geen klimmers hebben omdat ze in sprinters geïnvesteerd hebben

Zo ja, waar zit dan juist de vicieuze cirkel? Dat betekent toch dat het eerdere investeringen in sprinters een negatief gevolg heeft voor het team maar dat nadeel zie ik niet meteen. Dat ze nu bij Arkea minder punten scoren is toch vooral het wegvallen van Quintana. Hofstetter scoorde één jaar prima maar de meeste punten kwamen van Quintana en Barguil.
Israel wordt genoemd maar daar scoorden ze vooral weinig punten omdat ze net wel in (versleten) klimmers als Fuglsang, Froome en Woods geinvesteerd hadden.

Of is het punt gewoon dat ploegen die in puntennood zitten telkens een sprinter kopen om dat op te lossen? In dat geval is het gebruik van "vicieuze cirkel" wel helemaal fout.
    13-10-2023 09:27
    Jammer dat het niet helemaal duidelijk is. Wat we bedoelen:

    (vicieuze cirkel is een situatie die bepaalde gevolgen heeft, die op hun beurt de situatie in stand houdt. M.a.w.: een probleem waar je niet meer uitkomt)

    - Veel ploegen die nu in de zone van promotie-degradatie zitten, trekken sprinters aan. Dat is namelijk een snelle manier om punten te scoren in eendagskoersen.
    - Daarmee kun je een WorldTour-licentie scoren, dan wel met succes verdedigen.
    - Een topsprinter aantrekken + mannen in ondersteuning, betekent voor veel ploegen dat ze niet het budget hebben om daarnaast ook een topklimmer/ronderenner met knechten kunnen aantrekken.
    - Over twee jaar worden de licenties weer opnieuw verdeeld.
    - Om dan de ploeg helemaal om te bouwen tot klimploeg, vergt veel veranderingen en andere investeringen. In de meeste gevallen gaat dat niet in één jaar tijd.
    - En dan kom je alweer bij de laatste twee jaar, waar ploegen in de degradatie- en promotiezone het lijf moet redden en ze weer sprinters nodig hebben.
    - Waardoor je dus een vicieuze cirkel krijgt: de topploegen blijven de beste klassementsrenners houden en de grote rondes domineren, de teams die lager in de ranking staan moeten blijven investeren in sprinters om überhaupt in de WorldTour te blijven.
    - En dus verworden ploegen als Lotto Dstny, Israel-Premier Tech, Arkéa Samsic en mogelijk ook AG2R Citroën een beetje de Excelsior, Cambuur, Volendam en RKC van de Nederlandse Eredivisie: teams die om de paar jaar in en uit de WorldTour gaan.

    Begrijp je het punt nu beter? :)
    13-10-2023 13:45
    Bedankt voor de extra verduidelijking. Ik blijf (net zoals zietemgaan hierboven) wel zitten met de vraag waarom het per se noodzakelijk is om een ploeg om te bouwen naar een klimploeg eens je in de WT zit. Voor ons als fans is het inderdaad leuker om de rondkopmannen in verschillende ploegen te zien. Maar het feit dat zowel Pogacar, Ayuso, Vine, Yates, Soler en Del Toro bij UAE zitten terwijl die elk kopman zouden zijn bij ARKEA heeft toch niet (enkel) daar mee te maken? Met het budget van Démare betaal je nu eenmaal geen klimtopper.
    Misschien als je het algemener ziet dat ik de redenering wel kan volgen. De ploegen daar onderaan zouden op lange termijn kunnen investeren (in voeding, materiaal, opleidingsteam, jonge talenten,...) maar komen daar niet aan toe omdat ze hun budget nodig hebben om puntenpakkers te kopen. Dat is dan wel los van enkel "klimploeg". En ook de vergelijking met de voetbalploegen gaat dan niet helemaal op aangezien er nog niet echt een ploeg is die constant van PT naar WT springt, zoals jullie zelf zeggen blijven ze gewoon in de WT als ze voldoende investeren in puntenpakkers. Maar de kans dat RKC kampioen wordt is inderdaad wel even klein als de kans dat ARKEA plots de Tour zal winnen, dat dan weer wel (al ligt dat dan, vooral aan die hele rijke teams die klimmers wegkopen en niet per se aan het beleid van de proteams, ik denk dat elk proteam graag Isaac Del Toro wilde inlijven, al is het geen spurter).
14-10-2023 20:13
De redenering is heel simpel. Bij Lotto haalde ze Ewan, Degengolb en Gilbert. Bij IPT Froome en Fuglsang. Bij Astana die Italiaan?? Deze gasten scoorden geen van allen! Maar namen wel een enorme hap uit het budget. Dan komt degradatie dicht bij.
12-10-2023 18:43
Nu alle fusies van tafel zijn kunnen we het iig nog over púnten gaan hebben! Want zeg nou eerlijk: meer dan punten op wieltjes zijn die dikkuiten niet toch?
    12-10-2023 18:53
    Voor bepaalde ploegen niet idd
14-10-2023 10:37
De trams van mooie Mario en Cav deden het anders toch ook jaren heel aardig op het hoogste niveau. Dat helepuntensysteem is gewoon ruk.

Reacties zijn gesloten.