‘Sprinters wijken minder van hun lijn af met rechte strepen op de weg’
Dossier veiligheid Het wielerseizoen 2024 zal ongetwijfeld ook de boeken ingaan als het jaar van de grote valpartijen. In Dwars door Vlaanderen, de Ronde van het Baskenland en het Criterium du Dauphiné raakten meerdere toppers zwaargewond. Juist de ernst van de blessures deed velen erkennen dat het zo niet verder kan. In het najaarsnummer van RIDE Magazine staat een groot dossier over de veiligheid in het wielrennen.
In RIDE Magazine wordt op een aantal verbeteringen dieper ingegaan. Wij publiceren deze week een aantal van deze mogelijkheden.
Betere dranghekken in de laatste 300 meter
Hoeveel valpartijen hebben we niet in een massasprint gezien, omdat renners ten val komen door de uitstekende pootjes van de dranghekken? Of drankhekken die niet te hoog zijn waardoor de toeschouwers er zover overheen hangen dat ze met hun uitgestoken hand met een mobieltje de renners proberen vast te leggen en hierdoor geregeld zelfs raken?
Een ander voorbeeld uit de Tour de France van 2006 is hoe Thor Hushovd in de gele trui werd geraakt door een kartonnen PMU-gadget in de vorm van een hand uit de reclamekaravaan die hem sneed in zijn rechterarm. De dokters moesten diverse hechtingen zetten om de snijwond te dichten. De Tour besloot vervolgens om de ‘PMU-handen’ te verbieden.
En om terug te komen op de valpartij van Fabio Jakobsen in Polen… Toen hij de dranghekken daar aanraakte, bleken deze wankel te zijn en vlogen deze na de crash meters door de lucht. Hoe was het mogelijk dat er bij een topsportevenement dranghekken van zo’n abominabele kwaliteit werden gebruikt?
Het gevolg van deze crash is dat de UCI vervolgens dranghekken heeft verplicht die voldoende zwaar zijn en niet kunnen bewegen, vanaf 300 meter voor de finish tot 100 meter erna. Maar wordt dit overal wel nageleefd en gecontroleerd?
In België heeft de firma Boplan al diverse oplossingen gemaakt. In 2019 produceerde het de race bumper (stootkussen rond bomen en palen) en in 2021 kwam het met een dranghek voor de finish met een 1,40 meter hoge afsluiting die een hoek van 70° met de grond maakt, gefabriceerd uit schokabsorberende kunststof.
Deze hekken schermen het publiek op een veilige afstand af van de renners. Ze zijn ook selfie-safe. Zelfs met een uitgestoken arm komen toeschouwers nooit in de baan van de renners.
Rechte lijnen op de straat in de laatste 150 meter
Door het trekken van rechte lijnen op 1,5 of 2 meter van elkaar in de laatste 150 meter voor de finish, maak je een soort vakken voor de sprinters. Je moet dit vergelijken met de lijnen die in de atletiek op de sprintnummers zijn.
De renners mogen wel over een lijn heen gaan, maar zij worden zich hierdoor veel bewuster dat ze van hun rechte lijn afwijken. Daarbij wordt het voor de jury ook veel duidelijker zichtbaar op de televisiebeelden wanneer renners zich niet aan de rechte lijn houden.
December Deal: 2x RIDE voor slechts 13,95
Het volledige ‘Dossier Veiligheid’ lees je in de Najaarsgids van RIDE Magazine, die deze maand onderdeel is van de December Deal (€13,95) van ons wielerblad. Voor slechts 13,95 ontvang je de laatste twee edities van RIDE: de Najaarsgids en de kersverse Wintergids. Maar liefst 328 pagina’s leesplezier om fluitend de winter door te komen. Ideaal voor de feestdagen om aan jezelf of iemand anders cadeau te geven. Bestel hier en profiteer nu van de December Deal van RIDE Magazine!
@David Janssens
Deels eens, de parcoursen moeten 100% veiliger. Maar juist in een sprintetappe doen wat (overzichtelijke) bochten en rotondes het vaak juist goed; dit trekt het peloton opeen lint wat de kans op valpartijen aanzienlijk verkleind. De meeste valpartijen gebeuren als het peloton 10 breed op de finish af stormt, niet 2 breed op een lint.
De mentaliteit van de sprinters moeten worden aangepakt, niet symptoombestrijding. Het is toch van de gekke dat een gast als Merlier dit jaar maar één of twee keer is gepakt, terwijl hij de helft van z'n sprints levensgevaarlijke capriolen uithaalt?
mbt die vakken: het idee van Bos was - net zoals op de baan - dat je wél van vak mag wisselen als je van achter komt, je moet immers de kans krijgen om mensen te passeren. Maar als je op kop in een vak zit, mag je vanzelfsprekend niet meer van vak wisselen. Het idee is vooral gericht op zorgen dat sprinters hun lijn houden, en de jurering makkelijker en objectiever maken. En je kan ze ook gewoon 1 meter breed maken natuurlijk ;)
1964 dat is 60 jaar geleden!!!!!!!!!!!!
De Boplan-hekken zijn inmiddels al een aantal jaren in gebruik, dus het lijkt mij dat die inmiddels toch al wel gedegen zijn getest.
En het trekken van een aantal lijnen op de weg lijkt mij een prima idee. Het kan mijn inziens weinig kwaad om het effect hiervan te gaan testen tijdens een aantal koersen.