Sporza legt uit waarom tv-uitzending Omloop Het Nieuwsblad pas laat begon
foto: Cor Vos
dinsdag 27 februari 2024 om 08:57

Sporza legt uit waarom tv-uitzending Omloop Het Nieuwsblad pas laat begon

Sporza heeft gereageerd op de vele vragen van kijkers waarom de tv-uitzending van de Omloop Het Nieuwsblad laat begon. De finale van de Vlaamse openingsklassieker was al vroeg geopend, maar dat was niet op tv te zien. Pas 75 kilometer van de finish volgden de live-beelden. Volgens Jurgen Switsers, chef live bij Sporza, heeft dat meerdere redenen.

Volgens Switsers is het het maken van een tv-uitzending van een wielerkoers erg complex. “Het is lang een openbaar parcours, maakt van onze captatieploeg een reizend gezelschap”, zegt hij op de website. “Bij een vliegtuig bijvoorbeeld moet je rekening houden met een bepaalde autonomie, ze kunnen dus maar een beperkt aantal uren vliegen. Breekt een koers vroeg open – iets dat in tegenstelling tot vroeger steeds vaker gebeurt – dan kan het vliegtuig niet sneller de lucht in, want je zit met strenge regels rond de opstijgslots.”

Het is ook een kostenkwestie. “Koers in beeld brengen is een dure productie, dat is nu eenmaal de realiteit”, erkent de Sporza-chef. “Een wedstrijd van vijf uur volledig uitzenden, dat zorgt voor een hoog oplopende technische en personeelskost. We moeten onze middelen zo efficiënt mogelijk inzetten en focussen ons logischerwijs op de finale.”

‘Vroege uitzending Eurosport was tegen gemaakte afspraken in’
Dan was er ook nog onduidelijkheid over beelden waarover Eurosport al wel beschikte, maar die Sporza niet uitzond. Dat gaat volgens de sporttak van de VRT om repetitie-beelden. “Een halfuur voor de uitzending gaat het vliegtuig in de lucht. Een kwartier vooraf worden er (test)beelden gedraaid om de apparatuur en communicatie te testen. Alleen is dat materiaal nog niet bedrijfszeker genoeg om uitgezonden te worden”, schetst Sporza.

“Dat Eurosport tóch de beelden de huiskamers instuurde, was tegen de gemaakte afspraken in en zorgde voor nog meer onbegrip rond de late start van de live-uitzending.”

RIDE Magazine
22 Reacties
27-02-2024 09:51
Lekker bureaucratisch om op Eurosport af te geven terwijl men zelf bij Sporza vast zit in procedures en de reflex van babbelen met oud voetballers of renners waar het publiek koersbeelden wil. Hup Eurosport! Dat de beelden niet ‘bedrijfszeker’ zijn neem ik als kijker voor lief.
27-02-2024 10:13
Ik koester alles van Sporza. Straks bij de Giro weet je weer wat je mist. 3 weken opgescheept zitten met reclames en die twee vreselijke commentatoren. Wat missen we Renaat en José al een paar jaar. Bring back the Giro to Sporza!
    27-02-2024 10:25
    Probeer het engelstalige commentaar, kennis en humor volop.
    27-02-2024 10:31
    Kan ook niet tippen aan Sporza. Ze worden hier regelmatig opgehemeld, maar het is niet mijn ding. Engels ook niet goed genoeg het zonder ondertiteling te volgen overigens
    27-02-2024 10:43
    Overdrijven is ook een vak en die reclames zijn een keuze.
    27-02-2024 11:03
    De reclames zijn een keuze als je gaat betalen ja. Ik heb een tv abonnement en weiger dan de reclames 'af te kopen' kwaliteit in commentaar krijg je er ook niet bij. Dat duo kan er gewoon niet zo veel van.
    27-02-2024 12:07
    Of dat duo er iets van kan wordt vooral bepaald door hoe je zelf in de koersbeleving staat.

    Zo bevalt het mij uitermate goed dat ik, reeds gepokt en gemazeld door jarenlang koerskijken, tijdens het surplus aan dode koersuren in een grote ronde vermaakt wordt door een tweegesprek waarin er veel plek is voor relativering en het gemoedelijk buiten de koersoevers treden.

    Renaat en José zouden dat soort momenten toch veelal opvullen met allerhande speculaties over de programma's van Evenepoel en Van Aert, voor een 12e keer de daalcapaciteiten van Savoldelli in memori trekken of het net bekend gemaakte nieuwe parcours van de Schaal Sels onder de loepen nemen.

    Terwijl ik toch zo razend benieuwd ben of Renaat wel eens een Zeeuwse bolus heeft opgesmikkeld tijdens het Aalterse carnaval.
    27-02-2024 12:34
    Vermakelijke onzin kan inderdaad amusant zijn tijdens een saaie doodse etappe.

    Maar wat mij een beetje tegenvalt bij Vannieuwkerke en De Cauwer is dat ze het soms ook willen doen op momenten dat het volop koers is. Afgelopen weekend waren ze op een gegeven moment aan het leuteren terwijl Van Aert wegreed. Op dat moment moet de aandacht op de koers liggen.

    Ook vorig voorjaar misten ze soms wat er op beeld gebeurde omdat ze onderling de geestige wilden uithangen.

    Vond de combi van Vannieuwkerke in de studio en Wuyts in de cabine beter werken. Het huidige duo levert prima werk hoor, maar vroeger… vroeger was het beter. Renaat vind ik dan weer meer iemand voor op de motor.

    Algehele niveau op Eurosport vind ik gewoon lager. Dat gezegd zijnde kan ik er ook prima de koers volgen als ze het niet uitzenden op Sporza.
    27-02-2024 12:54
    @Sjors en nog erger af en toe zitten beide heren te zingen. Zou bij Wuyts nooit zijn voorgekomen.
    Probleem is dat Van Nieuwkerke net als Van Gucht een presentator is en geen commentator. Wuyts, Schotte en ook Vandegoor zijn commentatoren. Die hanteren nog wat journalistieke richtlijnen. Van Nieuwkerke en Van Gucht gaat het alleen om de show.
27-02-2024 09:10
Evengoed is het wel heel opvallend dat koersen als RVv of MSR integraal worden uitgezonden, terwijl daar de eerste 2 uur nooit iets gebeurd. Maar de omloop of strade wordt slechts 2/5e van de koers uitgezonden. Lekker omdraaien zou ik zeggen. Ronde vanaf 150km te gaan uitzenden is prima lijkt me
    27-02-2024 09:13
    De eerste 100km van De Ronde overslaan??? Ga je mond spoelen! :o
    27-02-2024 09:23
    Ja ik kan wel volgen! Zeker strade verdient meer:)
    27-02-2024 09:24
    Misschien iets voor WF of nu écht op door te gaan en boven water te krijgen hóeveel (nummers, geen woorden) geld er precies mee gemoeid is. Qua koers maakt het niet echt uit lijkt me, er moet gewoon een totale uurprijs voor zijn. Op (langere) termijn zie ik namelijk wel gebeuren dat het wielrennen betaald wordt en hoe populairder de koers des te meer beeld beschikbaar. Die kosten betalen wij dan.

    En dan komt ie nog een keer: ook gezien dit relaas: hoe verschrikkelijk zijn eindlussen? Krijg je al minder koers en ook nog eens hetzelfde meerdere keren.
    27-02-2024 10:09
    @Romans je betaalt nu al voor wieleruitzendingen van de NOS. Net zo goed als de Vlaamse belastingbetaler voor Sporza betaalt. Wat echter ronduit belachelijk zou zijn is als je aan bijvoorbeeld een Flanders Classics zou moeten betalen voor een wedstrijd over de openbare weg.
    27-02-2024 10:40
    De kletskoek van die in het artikel aangehaalde kerel is natuurlijk onzin. Gewoon dramatische timing en regie. Als je essentiële koersbeelden hebt (en ze waren er want ook op Sporza al te zien), moet je niet doorgaan met oeverloos geprevel tussen koersurbanussen en wielerwaldorfs. Verre van de eerste keer dat ze dat doen ook.

    (Eind-) lussen zijn toch echt de toekomst van de koers. Het kan mileubestendiger, veiliger (want minder KM's parcours te checken), controleerbaarder (minder politie/wegwijzerandeurs nodig) en ook voor de uitzending kan het veel uitmaken doormidden van vaste camera's.

    Sowieso is dat hele gedoe in Vlaanderen een aanschakeling van lusjes. Veel bombarie over elke straathoek, maar uiteindelijk zijn de Baselieksteeg van Dendermonde en de Biechtberg van Kwezelkwakele een pot nat.
    27-02-2024 13:02
    Sluit me hier aan bij RV.

    Een simpele copy-paste van een artikel van Sporza om hier weer een nieuwsbericht te hebben vind ik jammer. Had dit al op Sporza gelezen. Maar het interessante is juist wat zoiets dan kost, hoe zoeiets gefinancierd wordt, en wie daarin welke keuzes maakt. Dus een laagje dieper dan de copy paste...
27-02-2024 09:28
Eurosport is zoals een gast die de wijn van de gastheer ontkurkt en ermee rondgaat alsof het de eigen wijn is.
27-02-2024 09:35
Ik hoef geen uitleg.
28-02-2024 02:24
In een tijd van 5G draadloze verbinding tegen gigantische snelheden, en DLSS AI om resolutie te upscalen, kan je je toch niet voorstellen dat we nog steeds moeten wachten op een vliegtuig dat gigantisch veel kost en vervuilend is, alvorens we naar de koers kunnen kijken.
27-02-2024 13:06
Al met al een koers die gewoon in de finale werd beslist, toen de semi-vroege vlucht werd teruggepakt. Dus om die nou integraal uit te zenden lijkt me ook onnodig. Daar haal je dat gewenste jongere publiek niet mee binnen. Zouden beter een goedkope manier kunnen vinden om van het eerste deel van de koers een (zo nodig relatief uitgebreide) samenvatting te maken.

Vroeger was het grote onderscheid tussen amateurs/junioren en de profs overigens dat er bij die eerste groepen de hele wedstrijd vol werd gereden, terwijl de profs het rustig aan deden tot de TV-uitzending begon om dan volle bak te gaan rijden. Die waren meer met hun publiek bezig dan tegenwoordig.
27-02-2024 13:16
Strada is toch een veel mooiere koers dan de omloop
27-02-2024 14:18
Het eindeloze voorbeschouwen was ingecalculeerd. Sporza heeft gewoon een slechte beurt gemaakt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine