Spekenbrink met sneer naar ASO: “Giro bewijst hoe het moet”

dinsdag 18 december 2018 om 10:06
Spekenbrink met sneer naar ASO: “Giro bewijst hoe het moet”

foto: Marcel Koch

Iwan Spekenbrink, teammanager van Team Sunweb, heeft in een interview met Cyclingnews kritiek geuit op de organisatie van de Tour de France. Dat de drieweekse koers door Frankrijk vaak lang saai is, komt door het parcours dat de organisatie ASO samenstelt. “RCS Sport heeft dat in de Giro d’Italia beter voor elkaar. Het is bewezen dat in die wedstrijd de beste klimmers vroeger tijd proberen te winnen”, stelt Spekenbrink.


“In de Tour zie je dat de wedstrijd urenlang op slot zit. Niemand wil tijd verliezen, dus blijven ze wachten tot het einde”, concludeert de 42-jarige voorzitter van de AIGCP. “Het heeft niets te maken met vermogensmeters of teams die de koers controleren: het heeft te maken met iedereen die tot het einde blijft wachten.” De hoofdreden daarvoor is volgens Spekenbrink te wijten aan het samengestelde parcours. “Je hebt een betere balans nodig. Je hebt zware bergen nodig en veeleisende tijdritten om de wedstrijd mee te openen. Op het moment dat je een variatie hebt aan disciplines, krijg je een meer open race.”

RCS Sport heeft al jaren een succesvolle visie, merkt Spekenbrink. “Je ziet duidelijk dat de Giro, met hun liefde en passie voor het fietsen, zich concentreert op dingen die ze wel kunnen beïnvloeden. Ze zijn altijd op zoek naar een perfecte balans. Ze ontwerpen het parcours met een afwisseling in bergen en tijdritten”, zegt de baas van de ploeg van Tom Dumoulin. De Limburger maakte dit weekend bekend zich in 2019 te willen focussen op de Giro, een ronde die hij in 2017 won. Dumoulin won die ronde niet door wat hij leerde in de Tour. “Door het verschil in parcours, helpt de manier van koersen in de Tour je niet om de Giro te winnen”, geeft de ploegmanager stellig mee.

Tijdens de ploegpresentatie van de Tour 2019 pleitte Spekenbrink al voor meer tijdritkilometers. “Het is een mooi parcours, maar ik pleit toch voor meer tijdritkilometers. Dan moeten renners namelijk wel aanvallen”, vertelde hij destijds voor de camera van WielerFlits.

Dit artikel delen:

24 Reacties

DemarrErik 18 december 2018 om 10:13

Hij heeft een punt. Je zag het vorig jaar toen Simon Yates als een gek ging aanvallen om alvast seconden te sprokkelen voor de tijdrit.

Of het slim is om de ASO aan te vallen is een ander punt.

illu 18 december 2018 om 10:16

Uiteraard geheel waar…

Maar om die rancuneuze Fransen nu aan te vallen… Dat wordt volgend jaar een parcours zonder tijdrit :)

mus van de maasstad 18 december 2018 om 10:17

Hoe vaak heeft Tom aangevallen in de Giro? En dan niet in de laatste km's vd laatste col.

Ik heb in de Tour toch een paar mooie aanvallen gezien van oa stevie, valverde en quintana

tendam 18 december 2018 om 10:25

Het is ook niet aan tijdrijder Tom om aan te vallen.

jvh93 18 december 2018 om 10:17

Had hij dit ook gezegd als Dumoulin geen begenadigd tijdrijder was? In mijn ogen zijn er meer manieren om de koers aantrekkelijk te maken dan bijvoorbeeld een veeleisende tijdrit in het parcours te stoppen (denk bijvoorbeeld aan kortere etappes)

Ab Normaal 18 december 2018 om 11:03

Geen idee of hij het dan ook gezegd had, maar neemt niet weg dat het gewoon klopt wat hij zegt.
In de tour is het 1,5 week uitzingen met een paar massasprints, een groepje vluchters, favorieten die proberen niet te vallen en, als we geluk hebben, een sprintje bergop waar een favoriet 12 seconden verliest.

Daarna 3 bergetappes waar iedereen uit pure angst voor de Sky trein gaat zitten wachten tot de laatste drie km.
Froome/Thomas blijven dan lekker in het wiel van de enige die aanvalt, knallen er in de laatste 200 meter overheen en pakken een paar boni secondjes.
Erg leuk die tour.

Vond het vroeger in de jaren 80 toen ik niet veel wielrennen volgde leuk, maar het mag niet in de schaduw staan van de klassiekers en de Giro.

thorsen 18 december 2018 om 10:22

Qua verdeling van bergritten e.d. is dit ook iets makkelijker te realiseren in Italië dan in Frankrijk. Bijna overal in Italië kun je er voor kiezen om rechtsaf de bergen in te gaan en dan linksaf vlak te blijven. In Frankrijk heb je natuurlijk gewoon heel veel vlakke gebieden.

Maar wat tijdritten helemaal mee eens. Het is eigenlijk schandalig hoe weinig dit in de Tour zit de laatste jaren.

tendam 18 december 2018 om 10:24

Toen Wiggins de Tour won was het wedstrijdbeeld volgens mij niet anders. En toen zaten er wel flink veel tijdritkilometers in.

Wat de koers volgens mij verlamt is juist die superzware bergritten. Daar is iedereen veel te bang om vroeg aan te gaan. Kruijswijk heeft met zijn monsteraanval uiteindelijk ook weinig bereikt.

Mathieu Moller 18 december 2018 om 10:35

Het zou vooral mooi zijn om vaker af te wisselen, dus de bergetappes en vlakke etappes om en om. Dan kun je in de bergen alles of niets spelen zonder dat de volgende dag in een nieuwe bergetappe te bekopen.

Romāns Vainšteins 18 december 2018 om 10:37

De Tour is groter dan welke renner dan ook. Hen voor lul pogen te zetten en/of een bepaalde richting op te dwingen werkt eerder averechts dan in je voordeel.

wiebipedia 18 december 2018 om 10:52

De tour heeft veel meer druk om allerlei gebieden aan te doen binnen Frankrijk. Daarnaast is de infrastructuur ook heel anders dan deze in Italië. Dat neemt niet weg dat er best wat manier te zijn bedenken qua indeling hoe de Tour wat actiever kan worden. Bijvoorbeeld meer heuvel/bergetappes in de eerste week.

Spekenbrink is niet objectief en ietwat kort door de bocht

vlek 18 december 2018 om 10:53

Stuur het Tour de France peloton over het parcours van de Giro en je krijgt een vergelijkbare wedstrijd.

kielabokki 18 december 2018 om 11:14

Dit dus.

Verder weinig boeiend wat ‘de papa van Tom’ vindt in dezen.

GekkeHenkie 18 december 2018 om 10:53

Een groot verschil is ook gewoon de manier van koersen. In de tour gaat UAE zich helemaal leegrijden voor de 9de plek van Daniel Martin, terwijl dit in de giro helemaal niet gebeurd. Dat ligt ook wel deels aan het parkoers, maar het is ook een groot deel de instelling van de renners.

ti-raleigh 18 december 2018 om 11:48

Wat een gezeur Iwan. Ook in de Giro is het wachten. Kijk maar hoe jouw eigen Tom won.

west 18 december 2018 om 12:07

Spekenbrink die “liefde en passie voor het fietsen” als argument gebruikt…

achtpuntzes 18 december 2018 om 12:08

Wat een zeikerd zeg, die Spekenbrink, wij van de beste tijdrijder onder de ronderenners adviseren zo veel mogelijk tijdritten, ik zou ze aanklagen voor plagiaat als ik WC-Eend was.

Met dit soort geneuzel vergeten ze ook altijd dat Frankrijk en Italie nou niet echt vergelijkbaar zijn. Frankrijk is voor meer dan de helft plat terwijl in Italie alleen de povlakte en enkele kuststrookjes plat zijn, maar toch wordt het parcours van de Tour en de Giro altijd 1 op 1 vergeleken.

RoBinnn 18 december 2018 om 12:24

Spekenbrink: “Je hebt een betere balans nodig. Je hebt zware bergen nodig en veeleisende tijdritten om de wedstrijd mee te openen. Op het moment dat je een variatie hebt aan disciplines, krijg je een meer open race.”

Giro 2019: Eerste 11 etappes, twee tijdritten, zes sprintetappes en drie heuvelritten
Tour 2019: Eerste 11 etappes, een tijdrit, vijf sprintetappes, vier heuvelritten en een serieuze bergrit

Als er ergens een variatie aan disciplines is in 2019 is het in de Tour.

Zeg gewoon dat je belangrijkste uitgangspunt is dat je een grote ronde wilt winnen en dat hiervoor de kansen het grootste zijn in de Giro door de waarschijnlijke afwezigheid van je grootste concurrent, namelijk Froome.

Romāns Vainšteins 18 december 2018 om 23:16

…. en Thomas.

Froome en Thomas daar heeft Dumoulin logischerwijs geen zin in om tegen te rijden, ongeacht het parcours. Ik kan hem niet eens ongelijk geven.

Maar die Spekenbrink is echt zo'n enorme glijer die er altijd wel weer een gedetailleerd boehoe-verhaal aan ophangt. Volgens mij is het een uitstekende manager die precies weet wat hij wil maar op dit vlak is het altijd vrij bedroevend gedoe.

debbie1998 18 december 2018 om 13:23

Heel goed dattie schijt heeft aan Aso, keurig.

Lalsacien 18 december 2018 om 13:39

Wat een onzin! Het zijn nog altijd de renners die de koers maken. De belangen in de Tour zijn groter en daarom is iedereen bang om tijd te verliezen. Tijdrit weegt dus extra zwaar door.
Ik denk dat bij bergritten afgewisseld met makkelijkere ritten klassementsrenners meer risico’s durven te nemen. Bij drie zware ritten achter elkaar wordt er meestal gewacht tot dag drie.

Jacco van Stierop 18 december 2018 om 14:20

Verongelijkt gezeur van Spekenbrink. Koersgedrag is veel bepalender dan het parcours, hoewel ik zelf ook meer gecharmeerd ben van de afwisseling in de Giro dan telkens maar de focus op de Alpen en Pyreneeën in de Tour. De belangen in de Tour zijn nu eenmaal het grootst en ploegen rijden daar vooral om niet te verliezen. Een 12e stek in het AK wordt in de Tour eerder verdedigd dan in de Giro. En het werd in dit decennium allemaal nog eens versterkt door Sky, die de Tour als belangrijkste speerpunt uitkoos.
“Op het moment dat je een variatie hebt aan disciplines, krijg je een meer open race.” zegt Spekenbrink. Prachtige discipline, dat tijdrijden, maar vaak te bepalend in een ronde. Tijdverlies in een tijdrit is tegenwoordig veel lastiger te compenseren als gevolg van de door ploegen gehanteerde catenaccio-tactiek.

FDJ 18 december 2018 om 16:52

Wat een kul van Spekenbrink…

“RCS Sport heeft dat in de Giro d’Italia beter voor elkaar. Het is bewezen dat in die wedstrijd de beste klimmers vroeger tijd proberen te winnen”,

Als je deze overtuiging bent toegedaan zit je toch juist goed in de Tour met een klimmende tijdrijder als Tom? Behalve die 2 kleine onderschatte tijdritjes in de Giro had het parcours van de Tour weinig ondergedaan voor Dumoulin en de Franse cols liggen hem veel beter.

Al ben ik zeker van mening dat er weer eens individuele tijdritten van 50 a 55 km in de Tour mogen.

Mwielerfan 19 december 2018 om 00:21

Zoals gezegd grotendeels onzin en eigen belang van iwan. Slecht onderbouwd verhaal ook. Teams koersen heel anders in de tour dus dom om zo simpel te vergelijken.
Als dit z’n niveau van begeleiding voor dumoulin is: snel naar een topteam waar wel ondersteuning is in de bergen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair