Pascal Momparler, de Spaanse bondscoach, heeft in een interview met het Spaanse medium Marca aangegeven dat de nationale wielerbond heeft overwogen om geen selectie naar het WK in Australië te sturen. De reden: de matige beschikbaarheid.
“Op dit moment zouden van de acht renners die ik in gedachten had, er slechts twee kunnen. Dat zijn Juan Ayuso en Marc Soler. Andere ploegen, zoals Movistar en Cofidis, willen hun beste renners niet laten gaan omdat ze in degradatienood verkeren”, aldus de bondscoach.
En dus daarom werd overwogen niet naar Wollongong te gaan. De Spaanse voorzitter José Luis López Cerrón heeft uiteindelijk besloten om met een lijst A of met een lijst B naar Australië af te reizen. “Dit om de renners die wel kunnen niet te benadelen”, geeft hij aan in de Spaanse krant.
De bondscoach zal tot het laatste moment wachten met het selecteren van zijn renners. Dat betekent dat zijn selectie rond 11 september pas bekend wordt gemaakt.
21 Reacties
Blijft bijna lachwekkend hoe de wielerwereld op het laatst in de stuip schiet over een promotie/degradatie regeling die al jaren bekend is en heel normaal is in andere sporten.
Fascinerend ook.
Ik weet dat er veel tegenstanders van dit systeem zijn en ook de puntentelling moet mijns inziens op de schop. Maar verder vind ik het een prima toevoeging eigenlijk
Ja, alleen is het in andere sporten wel met een wat logischere puntensysteem. In de eredivisie bijvoorbeeld kan je toch ook geen punten pakken in de Champions League , de beker of in vriendschappelijke wedstrijden.
Gewoon degradatie alleen op basis van punten behaald in de World Tour, promotie alleen op basis van behaalde punten in niet World Tour wedstrijden.
Het is al het hele jaar een heet hangijzer, maar in de laatste maanden is het een close call. Dan krijg je dit soort dingen. Het voegt een stuk spanning toe aan de sport. Maar het heeft ook nevenverschijnselen, met name om keuze voor bepaalde koersen. En dat laatste vind ik zeer negatief.
Dan wil je toch dat World Tour ploegen alleen scoren in de WT wedstrijden en niet in een wedstrijd als de Druivenkoers. 25e worden in de Druivenkoers levert meer op dan 6e worden in een etappe in een grote ronde. Bovendien mag etappe winst in een grote ronde naar mijn mening gewoon 300 UCI punten waard zijn (is nu 100 UCI punten).
Precies groetjes. Keuzes voor wedstrijden worden gemaakt obv punten. Niet vanwege karakter vd koers ed. Maakt uitstappen uit een ronde verleidelijker en zon lotto stuurt te sterke mannen naar b en c koersen waardoor proconti’s kansloos zijn.
@Groetjesaandevoetjes
Tuurlijk, 2 ritjes in een ronde zijn hoger in te schatten dan een monumentale klassieker.
Je kan beargumenteren dat koersen buiten de WT minder punten moeten krijgen, maar etappes in de WT worden al meer dan goed genoeg beloond. Een ritje winnen stelt nu eenmaal niet zo heel veel voor en wordt terecht veel lager ingeschat dan een klassieke wedstrijd.
Ik zou Valverde als ex kampioen wel een afscheid op het WK gunnen, al zal hij zelf wel dusdanig loyaal aan zijn team zijn dat hij nog wat wil binnenharken voor ze.
Valverde is nog steeds de grootste puntenpakker van Movistar natuurlijk.
“De Spaanse voorzitter José Luis López Cerrón heeft uiteindelijk besloten om met een lijst A of met een lijst B naar Australië af te reizen.”
Is dit een vertaalfout? Of één of andere Vlaamse uitdrukking?
Blijkbaar mee bedoelend dat hij niet twee toppers plus opvulling wil sturen, dus liever allemaal goed, of allemaal wat mindere sterren. Denk ik dan.
Zo komt het op mij ook over. Maar waarom zou je dat willen? Neem soler en ayuso en een handvol jonkies, zodat die ervaring krijgen op dit gebied
Natuurlijk vrij idioot dat je in die kutkoersjes zoveel rechtsgeldige punten scoort voor promotie naar de WT en niet eens zozeer omdat er zoveel koersen van zijn…
Overigens lijkt dit niet alleen voor degradatie ploegen te spelen, Ineos wil ook renners niet vrijgegeven omdat ze punten willen scoren. Ze willen nl. 1e worden in de WT stand.
Ik denk dat ze zoals in heel veel branches momenteel ook gewoon moeite hebben de roosters vol te krijgen.
Dat lijkt me een onzin-excuus, Ineos gaat echt nooit of te nimmer Jumbo nog inhalen. Ze staan ruim 2300 punten achter en goed mogelijk dat Roglic en Van Aert in Vuelta/Canada/WK/Lombardije samen vlotjes nog 1500 punten halen. Zou niet weten waar Ineos bijna 4000 punten gaat opduikelen.
De merkenploegen hebben gewoon commercieel te weinig aan een wereldtitel.
Wat wheely zegt. Die punten is gewoon een excuus om de ‘schuld’ ook een beetje bij de uci te leggen.
Ayuso, Soler, Carlos en Oscar Rodriguez, Lastra, Peñalver, Adria.
Paar toprenners en paar renners voor opvulling. Liefst neem je ook een mannetje als Aranburu nog mee maar die zit ook bij de Movi’s.
Ayuso & Rodriguez ga je niet meenemen naar de andere kant vd wereld op een parcours dat ze niet ligt en na uitgewrongen te zijn in de vuelta. Kwestie van fatsoen.
Maar een combi met talenten van Burgos, Kern Pharma en Euskatel is toch ook dikke prima. Spanje heeft hoe dan ook maar een klein waterkansje en dat is leuk voor die jonge gasten. Wie weet verrast er wel een uit de vroege vlucht
Waarom bilbao niet? Parcour lijkt veel op de Deutschland tour etappe die hij gewonnen heeft