Soudal Quick-Step met dubbel gevoel naar Vlaamse Wielerweek: “We moeten bescheiden zijn”
Video Geen top-5 in de Omloop Het Nieuwsblad, Kuurne-Brussel-Kuurne, Strade Bianche en Milaan-San Remo: met wat voor gevoel kijkt Soudal Quick-Step dan naar de komende Vlaamse klassiekers? Jarenlang was de ploeg van Patrick Lefevere de waardemeter voor dit soort wedstrijden, en ook ditmaal blijven ze ambitieus. Dat legt ploegleider Tom Steels uit voor de camera van WielerFlits.
Er zijn enkele waardemeters die Steels geruststellen. “Parijs-Nice is goed geweest voor de ploeg, Tirreno-Adriatico kon beter, maar kon ook slechter. Ik denk dat we vooral hebben toegewerkt naar de periode die er nu aankomt, en nu gaan we zien waar we staan. Naar mijn gevoel gaan we deze periode goed in. Ik denk dat iedereen zijn voorbereiding achter de rug heeft. Dat iedereen op een goed niveau zit en dat we terug met een sterk blok aan de start kunnen komen.”
Anderzijds zijn er wel de feiten: in de eerste vier klassiekers volgden er geen topresultaten. “Maar vrijdag komt voor alle ploegen de teller weer op nul te staan. Vanaf nu tot Parijs-Roubaix zijn een beetje de weken van de waarheid. Iedereen weet dat er enkele renners hard bovenuit steken. Maar het is aan ons om daar, in blok, iets aan te doen. We moeten zowel bescheiden zijn, maar ons ook niet laten wegdrummen in een hoekje. We hebben het blok om daar iets tegenover te zetten. We zien onze renners groeien. Ik hoop dat we heel competitief gaan zijn in de periode dat het nodig is, dus we kijken naar de komende klassiekers uit.”
Meerdere kopmannen
De mannen die het bij Soudal Quick-Step moeten doen zijn Julian Alaphilippe, die na enkele magere jaren nog eens op de Vlaamse klassiekers mikt, Kasper Asgreen en Yves Lampaert. “Maar ik kijk ook naar Gianni Moscon, die veel in de schaduw gewerkt heeft in Parijs-Nice. Casper Pedersen wint in Milaan-San Remo dan weer de sprint achter de kopgroep. Daarom noem ik ook ons collectief. Er zijn verschillende renners die echt naar hun beste vorm aan het toegroeien zijn. De feedback die we van hen krijgen, is goed.”

Leiders Asgreen en Alaphilippe – foto: Cor Vos
“Alaphilippe is recent ook terug zwaar gevallen, dat zijn kleine dingen die hij meesleurt. Anderzijds was het zeker een goed teken dat hij mee was in de finale van Milaan-San Remo. Asgreen heeft dan weer misschien een streepje voor ten opzichte van de rest, omdat hij bewezen heeft dat hij de Ronde van Vlaanderen kan winnen. Dan weet je dat die koersen je écht goed liggen. De Omloop en Kuurne-Brussel-Kuurne waren pas zijn eerste wedstrijden van het seizoen. Kasper had geen goede Strade Bianche, maar is daarna gestaag gegroeid en begint er door te komen.”
Verder is er natuurlijk Tim Merlier, die niet in de monumenten start, maar in de wedstrijden daaronder misschien de beste kans op een klassieke zege van de ploeg wordt in Dwars door Vlaanderen en Gent-Wevelgem. “Ik denk dat Tim bewezen heeft dat hij een enorm eindschot heeft. Het is misschien wel de beste Tim die we ooit gezien hebben in de sprint. Als we een kans krijgen om aan een groepssprint te gaan, dat we daar zeker niet over gaan twijfelen. Tim is iemand die de klassiekers goed aankan en hij behoort tot de pionnen die we kunnen uitspelen.”
Ploeg Evenepoel
En toch, als de Quick-Steppers in de grote klassiekers wachten tot Wout van Aert en Mathieu van der Poel aan hun finale inspanning beginnen, dan lijken ze bij voorbaat al geklopt. Het zijn de weersomstandigheden en het koersverloop die dikwijls bepalen of je wel of niet kunt gaan. Maar dat we samen met heel wat andere ploegen voor een stuk gaan anticiperen, zal tot de mogelijkheden behoren.”
Het is ooit anders geweest bij de ploeg, die volgens analisten steeds meer een klimploeg rond Remco Evenepoel wordt dan een klassiek team. Hoe groot is het belang van die Vlaamse wedstrijden nog? “Ik denk dat we nog altijd de klassiekers in ons hart dragen”, vindt Steels. “We hebben bij de jongeren veel potentieel om terug hoog te scoren. Maar daarvoor moeten we ook geen afbreuk doen aan de ploeg die we hebben. Ik denk dat het nog altijd een sterk blok is, waar je veel kanten mee uit kan. Wij zullen altijd een ploeg zijn die in de klassiekers competitief wil zijn.”
Vermoeiend: dat constante wijzen naar de jaren keien en er zonnodig 'analisten' voor opveoren om te stellen dat de ploeg nu anders en met name rond Evenepoel opgebouwd is. Vliegenstroop voor de notoire criticasters om daar, pakweg 2,5 jaar na dato, nog steeds sikkeneurig over te gaan doen. Zwijmelend over de tijden van Museeuw, Boonen etc en treurend dat dat allemaal weg nu is.
Hallo-hooooh!!! 2024, is nu een andere ploeg, zoals dat bij zoveel teams zo gaat, wakkie worden, leef ermee.
Weinig teams kunnen daarmee uitpakken. Maar inderdaad, het verleden is geweest, de realiteit is vandaag!
Nu ja, met terugkijken doet niemand een ander kwaad.
In Rusland is dat wat anders. Daar jaagt ene WP duizenden mensen de dood in omdat hij per sé wat ooit samen hoorde terug bijeen wil. Als dat geen extreem voorbeeld is van het verleden niet los te kunnen laten...
Ik ben geen fan van deze ploeg, maar ik mis gewoon de oude wolfpack. Zeker in de klassiekers. Met in iedere koers een duidelijk plan, sterk in de breedte en kansen voor iedereen.
Ik zou het mooi vinden als Alaphillipe of iemand anders in de ploeg in 1 van de klassiekers kan verrassen. Maar tot op heden heb ik daar geen signalen van gezien. Ik schrijf Merlier op voor de Scheldeprijs, en dat is het wel zo'n beetje...
Alpecin met vdp en phillipsen
visma met van aert en vingegaard (en de rest)
4de in de ranking, 12 zeges, bijna 30x podium. Rev op afspraak, Merlier op afspraak, Landa op afspraak, de jonkies die het niet slecht doen en Juju die tekenen van terugkomst toont. Het kan slechter.
Veel ploegen zouden in hun plaats willen zijn, wees maar zeker!
Nu echter Asgreen en Alaphilippe lange zware contracten hebben en tegenvallen zorgt dit er wel voor dat ze in de kassieklassiekers tekort komen. In een tijd dat WVA, MVDP en Pogacar rondrijden wordt het ook onmogelijk om een topwedstrijd te winnen als je niet bij de betere bent. (winnen a la Nuyens is vandaag niet meer mogelijk).
Voor mij een voorbeeld van een op dat moment logische en goede beslissing die toch verkeerd is uitgedraaid. Waarbij Merlier en Evenepoel ervoor zorgen dat het totaalplaatje aan het eind van de rit altijd nog positief kan beoordeeld worden.
Het parcours waarop een Criquielion kon wegsluipen naar de winst.
Een parcours waarop GVA waarschijnlijk wel één keer winst in de Ronde had kunnen behalen etc
Alaphilippe en Asgreen zijn de speerpunten hier maar vallen al een tijdje tegen. Kan gebeuren, als zij weg zijn op zoek gaan naar nieuwe klassieke kopmannen.
Afgelopen 2 jaar best mooie jaren trouwens voor deze ploeg. WK en WK tijdrijden, pak etappezeges in de grote ronden, 2x een monument en nog wel een paar mooie koersen en natuurlijk een grote ronde. Ze hebben het wel eens minder gedaan in de jaren waar nu nostalgisch over wordt gedaan.
In andere tijden hadden ze denk ik zonder problemen een beloftevolle Belg als Maxim van Gils kunnen losweken van Lotto. Of andere toppers naar hun ploeg kunnen lokken, enkel en alleen vanwege het feit dat ze Quickstep zijn.
En dat dit soort renners kiest voor andere ploegen, is niet iets wat Quickstep is "overkomen". Het is het gevolg van de keuzes die daar gemaakt zijn om de droom van Evenepoel en Lefevere na te jagen.
Onder meer omdat het geld er niet is. Dat heeft 2 oorzaken:
1) het beschikbare budget voor de voorjaarskern is minder dan vroeger omwille van de klimploeg
2) het resterende budget is grotendeels opgedaan aan kopmannen die minder presteren (Asgreen, Alaphilippe, Lampaert)
De keuze om geld te steken in de klimploeg heeft meer gerendeerd dan een aankoop van Maxim van Gils bvb zou doen.
Kiezen is altijd een beetje verliezen. En, zoals hierboven ook aangehaald, mochten Asgreen en Alaphilippe hun niveau van weleer halen dan was er helemaal geen nood aan Maxim Van Gils (die ook niet voor winst in klassiekers zou zorgen op korte termijn).
Geen topteam door de verdunning van talent.
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=6FfCClG6Tuc