‘Soudal-Quick Step beweegt zich op de transfermarkt en deelt drie contracten uit’
Bij Soudal Quick-Step zijn ze druk bezig met de ploeg van volgend jaar. Of Tim Declercq een nieuw contract krijgt, is nog twijfelachtig, maar Bert Van Lerberghe is volgens Het Laatste Nieuws wel zeker van een langer verblijf bij de ploeg van Patrick Lefevere. Dat zou ook gelden voor Matteo Cattaneo. De Vlaamse krant meldt daarnaast dat de 27-jarige Ayco Bastiaens prof wordt bij het Belgische WorldTeam.
Van Lerberghe zou een contract van twee jaar hebben getekend. De 30-jarige renner is inmiddels aan zijn vierde seizoen bezig bij de ploeg van Patrick Lefevere, nadat hij in 2020 overkwam van het Franse Cofidis. Bij Soudal Quick-Step heeft hij een belangrijke rol als sprintaantrekker. Van Lerberghe werkt vooral vaak samen met Tim Merlier, die ook nog een contract heeft tot eind 2025. Matteo Cattaneo, die ook met twee jaar verlengd zou hebben, is dan vooral weer belangrijk als helper van Remco Evenepoel.
Ayco Bastiaens (27) komt over van Alpecin-Deceuninck Development Team. Hij is bezig aan zijn derde seizoen bij de opleidingsploeg. Behalve een derde plaats in een rit van de Ronde van Bulgarije 2021 en een zevende plek in het eindklassement aldaar, noteerde Bastiaens geen noemenswaardige resultaten. Volgens Het Laatste Nieuws zal hij echter een soortgelijke, dienende rol krijgen als Tim Declercq momenteel heeft.
William Junior Lecerf
Terwijl Bastiaens is opgeleid bij Alpecin-Deceuninck Development, maakt de talentvolle William Junior Lecerf komend jaar de stap vanuit het eigen opleidingsteam. Toen vorig jaar bekend werd dat hij tekende bij Soudal Quick-Step Devo, was al bekend dat hij in 2024 prof zou worden. Louis Vervaeke en Pieter Serry hebben dan weer hun contract bij het WorldTeam verlengd. Ook met Ilan Van Wilder is al tot een mondelinge overeenkomst gekomen, liet ploegmanager Lefevere eerder weten.
Pff
Zo een Bastiaens en Paul Magnier lijken mij eerder namen voor het conti-team.
Lefevre heeft al gans de week hoge woorden in de pers (van de prestatie van zijn ploeg in de Tour moet het niet komen), maar op heden worden weinig versterkingen voor de kern rond Evenepoel aan QS gelinkt.
Lefevre zegt enkel dat die renners een hoger salaris vragen.
En als je als WT ploeg zo iemand gaat binnen nemen dan wijst dat niet op overschot. En dat vind ik dan wel heer erg vreemd.
Het lijkt me sterk dat hij is aangetrokken als kopman voor Milaan-San Remo.
Nu wil precies niemand voor SQS rijden. Wat is er mis? Als er zoveel budget vrijkomt door de leegloop zal het daar nu toch niet aan gaan liggen?
En ook, PatLef moet na vele jaren enorme resultaten nog steeds smeken om sponsors. Een ploeg als DSM die in verhouding nauwelijks wat klaar maakt vindt dan ogenschijnlijk doodsimpel een sponsor om jarenlang mee verder te gaan. Wat is er mis?
Nu is er één absolute kopman en dat is niet het meest gezellige mens. Daar moet de hele club zich ondergeschikt aan maken. Dan zit je niet te springen om daar voor te gaan knechten.
Sorry, ik ben geen fan van REV.
Een constatering is in ieder geval dat de voorjaarsploeg vorig seizoen en dit seizoen niet meer presteert. Een uitschieter her en der en twee uithalen van Remco kunnen dat niet maskeren. Grappig genoeg lijkt het bij Movistar het lek wat boven per augustus 2022 en begon men daar juist weer wat te scoren. Opmerkelijk is het bovendien dat Cavagna naar Movistar vertrekt. SQS stak het vorig jaar veelal op pech/ziektes (corona) en daar zal vast een kern van waarheid in zitten. Flip heeft in ieder geval een paar fikse smakkers gemaakt.
Niettemin is het dus dit seizoen ook niet beter geworden, eerder nog slechter. Dat zal de prof in het peloton ook opvallen. Waar je eerder bij een sterk en winnend collectief komt, kom je nu in een omkadering waar je misschien niet meer het beste uit jezelf kan halen. Dat is waar SQS wellicht tegen loopt nu de wind niet mee zit, waar profs juist wel graag naar JV willen ivm de prima resultaten.
Mogelijk helpt het dan verder niet mee dat er nogal eens wat rijders op een vervelende manier van de manager een draai om de oren hebben gekregen (dieptepunt Sam Bennett) of beetje in de steek zijn gelaten (Almeida) en dat het overduidelijk de Remco show is geworden.
Of zit u hier maar wat frustratie af te reageren? En dat u er geen fan van bent dat is uw goed recht, daar ligt hier niemand wakker van , net als ik helemaal geen fan ben van die Deense saaie renner van jumbo visma
Als hij op mannen die niet rond rev zitten bespaart komt er budget vrij
80 + 20 is evenveel als 50 + 50
Paar jonge gasten erbij plus 3 a 4 serieuze versterkingen en ze gaan een goede kern hebben maar op 2 snelheden zoals bij veel ploegen
als Lefevere zijn deel van de overeenkomst niet kan nakomen door een deftige ploeg rond Remco te bouwen, wordt het tijd dat hij eens van hetzelfde laken een pak krijgt.
De man (Lefevere) is alleen maar met eigen roem en eigenbelang bezig.
Hoop dat het stilaan duidelijk wordt voor Remco en papa Patrick dat het gras wel degelijk groener kan zijn aan de andere kant.
als hij die afspraak niet kan nakomen moet hij man genoeg zijn om toe te geven dat hij zijn woord niet kan nakomen en Remco laten gaan.
SQS geeft aan salaris voor Alaphilippe, Asgreen en Evenepoel ongeveer even veel uit als JV aan Vingegaard, Van Aert en Roglic.
Mijn gok is dat het duo Jakobsen en Merlier ongeveer even duur is als Van Baarle en Laporte.
Dan geef je even veel uit, maar het verschil in kwaliteit dit jaar is groot.
Leegloop en vervanging door een paar matige of zelfs kleine namen, pfff.
De sterke klimmers met aflopend contract (niet die bij SQS) lijken allemaal andere oorden op te zoeken en om de klassieke kern op te smukken zie ik ook al niet veel mogelijkheden.
Oei-Oei... PatLef, verras me aub!
Uit de huidige top 15 lijkt alleen Buchmann een combinatie van betaalbaar en ook goed genoeg, maar die heeft nog een contract.
Daarnaast ging hij blijkbaar voor Jorgenson, Sivakov, Verona en/of De Plus, maar kon hij het uiteraard niet halen tegen Jumbo, UAE of Ineos.
Indien niet; dan zijn er toch interessantere Belgen, al was het maar om een pure knechtenrol te vervullen?
Verder zijn de aankopen van een zeer bedenkelijk niveau.
Ik zou toch namen als Poels, de Plus en Benoot verwachten.
De Plus leek evident maar blijkbaar staat hij nu toch op punt te verlengen bij Ineos.
Ik heb er nog geen serieuze geruchten van gelezen, en mijn persoonlijke inschatting is dat hij bij INEOS blijft.
Landa wordt genoemd bij AG2R en Lidl-Trek.