‘Soudal-Quick Step beweegt zich op de transfermarkt en deelt drie contracten uit’
foto: Cor Vos
dinsdag 11 juli 2023 om 09:05

‘Soudal-Quick Step beweegt zich op de transfermarkt en deelt drie contracten uit’

Bij Soudal Quick-Step zijn ze druk bezig met de ploeg van volgend jaar. Of Tim Declercq een nieuw contract krijgt, is nog twijfelachtig, maar Bert Van Lerberghe is volgens Het Laatste Nieuws wel zeker van een langer verblijf bij de ploeg van Patrick Lefevere. Dat zou ook gelden voor Matteo Cattaneo. De Vlaamse krant meldt daarnaast dat de 27-jarige Ayco Bastiaens prof wordt bij het Belgische WorldTeam.

Van Lerberghe zou een contract van twee jaar hebben getekend. De 30-jarige renner is inmiddels aan zijn vierde seizoen bezig bij de ploeg van Patrick Lefevere, nadat hij in 2020 overkwam van het Franse Cofidis. Bij Soudal Quick-Step heeft hij een belangrijke rol als sprintaantrekker. Van Lerberghe werkt vooral vaak samen met Tim Merlier, die ook nog een contract heeft tot eind 2025. Matteo Cattaneo, die ook met twee jaar verlengd zou hebben, is dan vooral weer belangrijk als helper van Remco Evenepoel.

Ayco Bastiaens (27) komt over van Alpecin-Deceuninck Development Team. Hij is bezig aan zijn derde seizoen bij de opleidingsploeg. Behalve een derde plaats in een rit van de Ronde van Bulgarije 2021 en een zevende plek in het eindklassement aldaar, noteerde Bastiaens geen noemenswaardige resultaten. Volgens Het Laatste Nieuws zal hij echter een soortgelijke, dienende rol krijgen als Tim Declercq momenteel heeft.

William Junior Lecerf
Terwijl Bastiaens is opgeleid bij Alpecin-Deceuninck Development, maakt de talentvolle William Junior Lecerf komend jaar de stap vanuit het eigen opleidingsteam. Toen vorig jaar bekend werd dat hij tekende bij Soudal Quick-Step Devo, was al bekend dat hij in 2024 prof zou worden. Louis Vervaeke en Pieter Serry hebben dan weer hun contract bij het WorldTeam verlengd. Ook met Ilan Van Wilder is al tot een mondelinge overeenkomst gekomen, liet ploegmanager Lefevere eerder weten.

RIDE Magazine
39 Reacties
11-07-2023 09:19
Dus je hebt met Evenepoel één van de allergrootste Belgische talenten ooit en de eerste Belgische grote-rondewinnaar in decennia. Die jongen vraagt en verdiend wat ondersteuning en dan kom je aanzetten met: Antoine Huby en Ayco Bastiaens.

Pff
    11-07-2023 11:17
    Want zij zijn volgens jou aangetrokken voor de tourploeg? Of wat heeft het met Evenepoel te maken?
    11-07-2023 12:14
    Mij lijkt de prioriteit de versterkingen in de klimkern, maar welke namen duiken eerst op? De (met alle respect) opvullers van de selectie voor wedstrijden als Koolskamp Koerse.
    Zo een Bastiaens en Paul Magnier lijken mij eerder namen voor het conti-team.

    Lefevre heeft al gans de week hoge woorden in de pers (van de prestatie van zijn ploeg in de Tour moet het niet komen), maar op heden worden weinig versterkingen voor de kern rond Evenepoel aan QS gelinkt.
    Lefevre zegt enkel dat die renners een hoger salaris vragen.
11-07-2023 09:40
Als Patje geen renners kan aantrekken zoals De Plus, Tejada, Mühlberger en andere Verona's dan laat hij Remco beter vertrekken.
11-07-2023 09:31
Een knecht op conti niveau van 27 naar Quickstep, wat een grap! Neemt hij een sponsor mee?
    11-07-2023 09:52
    inderdaad bedenkelijk. Als je op 27j na 3j opleidingsploeg nog niet verder geraakt bent dan is dat geen teken van kwaliteit.

    En als je als WT ploeg zo iemand gaat binnen nemen dan wijst dat niet op overschot. En dat vind ik dan wel heer erg vreemd.
    11-07-2023 10:18
    Je hebt ook knechten nodig voor 1.2 koersen zoals Koolskamp, Gooikse Pijl en weet ik wat nog..

    Het lijkt me sterk dat hij is aangetrokken als kopman voor Milaan-San Remo.
    11-07-2023 11:36
    Om een paar uur aan 40 gemiddeld te kunnen rijden volstaat het profiel van Bastaens, volgend jaar deze tijd kent iedereen hem want...urenlang in beeld, slimme zet van Ayco...
11-07-2023 09:48
Ik begrijp het eigenlijk niet. Tot een paar jaar terug was de uitspraak steeds; 'iedereen wil bij de wolfpack rijden' en 'ik moet renners weigeren'.
Nu wil precies niemand voor SQS rijden. Wat is er mis? Als er zoveel budget vrijkomt door de leegloop zal het daar nu toch niet aan gaan liggen?

En ook, PatLef moet na vele jaren enorme resultaten nog steeds smeken om sponsors. Een ploeg als DSM die in verhouding nauwelijks wat klaar maakt vindt dan ogenschijnlijk doodsimpel een sponsor om jarenlang mee verder te gaan. Wat is er mis?
    11-07-2023 10:10
    Ik begrijp het wel. Vroeger was de Wolfpack een vriendenploeg. Dan won de ene, een andere keer de andere. De renners gingen voor elkaar door het vuur en de prijzenkast raakte gevuld.
    Nu is er één absolute kopman en dat is niet het meest gezellige mens. Daar moet de hele club zich ondergeschikt aan maken. Dan zit je niet te springen om daar voor te gaan knechten.
    Sorry, ik ben geen fan van REV.
    11-07-2023 10:55
    Voor de start van vorig seizoen is hun dokter vertrokken naar Movistar.

    Een constatering is in ieder geval dat de voorjaarsploeg vorig seizoen en dit seizoen niet meer presteert. Een uitschieter her en der en twee uithalen van Remco kunnen dat niet maskeren. Grappig genoeg lijkt het bij Movistar het lek wat boven per augustus 2022 en begon men daar juist weer wat te scoren. Opmerkelijk is het bovendien dat Cavagna naar Movistar vertrekt. SQS stak het vorig jaar veelal op pech/ziektes (corona) en daar zal vast een kern van waarheid in zitten. Flip heeft in ieder geval een paar fikse smakkers gemaakt.

    Niettemin is het dus dit seizoen ook niet beter geworden, eerder nog slechter. Dat zal de prof in het peloton ook opvallen. Waar je eerder bij een sterk en winnend collectief komt, kom je nu in een omkadering waar je misschien niet meer het beste uit jezelf kan halen. Dat is waar SQS wellicht tegen loopt nu de wind niet mee zit, waar profs juist wel graag naar JV willen ivm de prima resultaten.

    Mogelijk helpt het dan verder niet mee dat er nogal eens wat rijders op een vervelende manier van de manager een draai om de oren hebben gekregen (dieptepunt Sam Bennett) of beetje in de steek zijn gelaten (Almeida) en dat het overduidelijk de Remco show is geworden.
    11-07-2023 17:30
    @ Gerard dekker,Remco evenepoel geen gezellige mens? Dus u kent hem persoonlijk neem ik aan .
    Of zit u hier maar wat frustratie af te reageren? En dat u er geen fan van bent dat is uw goed recht, daar ligt hier niemand wakker van , net als ik helemaal geen fan ben van die Deense saaie renner van jumbo visma
11-07-2023 09:48
Zijn toch logische keuzes?
Als hij op mannen die niet rond rev zitten bespaart komt er budget vrij
80 + 20 is evenveel als 50 + 50

Paar jonge gasten erbij plus 3 a 4 serieuze versterkingen en ze gaan een goede kern hebben maar op 2 snelheden zoals bij veel ploegen
11-07-2023 09:48
Ik hoop dat Remco stilaan beseft dat hij hier echt niet op zijn plaats zit en dringend de alternatieve voorstellen moet overwegen.

als Lefevere zijn deel van de overeenkomst niet kan nakomen door een deftige ploeg rond Remco te bouwen, wordt het tijd dat hij eens van hetzelfde laken een pak krijgt.

De man (Lefevere) is alleen maar met eigen roem en eigenbelang bezig.

Hoop dat het stilaan duidelijk wordt voor Remco en papa Patrick dat het gras wel degelijk groener kan zijn aan de andere kant.
    11-07-2023 10:08
    Als Lefevere bezig is om zijn ploeg te verkopen aan Amerikaanse investeerders, dan zijn deze 'bewegingen op de transfermarkt' (sic) ook niet echt in zijn eigen voordeel. Dit is puur de tering naar de nering zetten.
    11-07-2023 10:50
    Hier blijkt in ieder geval uit dat hij wel degelijk de waarheid spreekt over het (immense) verschil in budget tussen de verschillende ploegen (en dat ze bij JVI hun budget naar de buitenwereld enorm downplayen). Als Lefevre al zoveel problemen heeft om 1 wereldtopper deftig te omringen, hoe doen ze dat dan bij JVI waar ze 3 wereldtoppers en (minstens) 3 subtoppers hebben? Zelf subtoppers heeft Lefevre niet (meer).
    11-07-2023 11:17
    Ik heb ook nergens beweerd dat Lefevre de waarheid niet spreekt. het is zijn verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat hij genoeg geld heeft om een ploeg voor Remco te bouwen.

    als hij die afspraak niet kan nakomen moet hij man genoeg zijn om toe te geven dat hij zijn woord niet kan nakomen en Remco laten gaan.
    11-07-2023 12:10
    @ melkzuur:

    SQS geeft aan salaris voor Alaphilippe, Asgreen en Evenepoel ongeveer even veel uit als JV aan Vingegaard, Van Aert en Roglic.

    Mijn gok is dat het duo Jakobsen en Merlier ongeveer even duur is als Van Baarle en Laporte.

    Dan geef je even veel uit, maar het verschil in kwaliteit dit jaar is groot.
11-07-2023 12:33
Rustig jongens dit is pas het begin de grote namen komen vast nog
11-07-2023 09:16
Pfffooeh, ik zie het glorieuze Wolfpack zich terugtrekken in z'n hol.

Leegloop en vervanging door een paar matige of zelfs kleine namen, pfff.

De sterke klimmers met aflopend contract (niet die bij SQS) lijken allemaal andere oorden op te zoeken en om de klassieke kern op te smukken zie ik ook al niet veel mogelijkheden.

Oei-Oei... PatLef, verras me aub!
    11-07-2023 12:07
    Lefevere heeft het in de media de afgelopen dagen alleen maar over verkoop Evenepoel en verkoop van zijn aandelen, dus die is bezig met cashen en uitmelken en niet met de sportieve toekomst van het team.
    11-07-2023 12:59
    Een team dat sportief op rails staat verkoopt nochtans beter.
11-07-2023 09:37
Tja, het houdt nog niet over. Niet echt direct renners waarmee je de klimploeg rond Evenepoel versterkt of het vertrek van Jakobsen en Cavagna mee opvangt.
11-07-2023 12:03
Lefevere zou bezig zijn met 2 renners die nu in de top 15 van de Tour staan, maar daar staat toch niets interessant/haalbaar tussen. Daarvan zijn er slechts 3 einde contract en Rodriguez lijkt al naar Movistar te gaan. Aan fietsbejaarden Landa en Meintjes zou ik toch geen geld meer besteden. Daar zit geen toekomst in én dat zijn niet de types die kilometers op kop gaan rijden voor een kopman.

Uit de huidige top 15 lijkt alleen Buchmann een combinatie van betaalbaar en ook goed genoeg, maar die heeft nog een contract.

Daarnaast ging hij blijkbaar voor Jorgenson, Sivakov, Verona en/of De Plus, maar kon hij het uiteraard niet halen tegen Jumbo, UAE of Ineos.
11-07-2023 12:15
Ik volg het wielrennen best intensief maar who the f is Ayco Bastiaens? Tenzij dat de beste vriend is van Evenepoel zou ik het begrijpen; een beetje à la Agnoli voor Nibali of Leonardo Basso voor Moscon.

Indien niet; dan zijn er toch interessantere Belgen, al was het maar om een pure knechtenrol te vervullen?
    11-07-2023 13:05
    Misschien blijkt uit tests dat Ayco 5 uur na elkaar 4 watt/kg kan trappen, en dat 7 dagen in de week? Dan is hij uitermate geschikt voor die rol.
11-07-2023 12:20
Ik denk budgettair dat hij pas serieus kan investeren in een klimknecht als Alaphilippe andere oorden opzoekt. Maar dat maakt het team nog riskanter want als Evenepoel uitvalt heb je geen zekere kopman meer buiten Merlier. En met een vertrekkende Jakobsen zijn er volgend jaar al wat minder zekere zeges die de sponsors toch ook graag zien. Een Belgische tv-koers van 1.1 niveau levert meer publiciteit op bij de Belgische sponsoren dan Evenepoel's Ronde van Catalonië tegen Roglic.
11-07-2023 09:47
Mooi voor Serryke en Bert van Lerberghe

Verder zijn de aankopen van een zeer bedenkelijk niveau.

Ik zou toch namen als Poels, de Plus en Benoot verwachten.
    11-07-2023 09:50
    Poels wordt nog dit jaar 36. PatLef is geen fan van de hogeren leeftijden, op enkele uitzonderingen na.
    De Plus leek evident maar blijkbaar staat hij nu toch op punt te verlengen bij Ineos.
    11-07-2023 11:29
    Serry en Devenyns zijn toch vaste waarden bij Patlev
    11-07-2023 12:17
    Hij zou Poels toch een contract van 1 (of 2) jaar kunnen geven? Als tijdelijk alternatief voor een andere klimknecht à la Kuss/Majka.
11-07-2023 11:17
Laurens de Plus nog binnenhalen ?
    11-07-2023 11:42
    Lijkt quasi zeker. Is er daarnaast al nieuws waar Landa, Buitrago & DF Martinez volgend jaar gaan rijden?
    11-07-2023 12:04
    Is er serieus sprake van De Plus? Lijkt vooralsnog meer een wens van supporters.

    Ik heb er nog geen serieuze geruchten van gelezen, en mijn persoonlijke inschatting is dat hij bij INEOS blijft.
    11-07-2023 12:12
    Lijkt quasi zeker... dat hij bij Ineos blijft. Lees hier, helemaal onderaan: https://content.globalcyclingnetwork.com/blogposts/64ad17a1cc7c6bfb6dfe028c
    11-07-2023 13:13
    Martinez is rond met Bora

    Landa wordt genoemd bij AG2R en Lidl-Trek.
11-07-2023 11:16
Als je ziet hoeveel moeite UAE en INEOS hebben om gelijke tred te houden met Jumbo is er nog een lange weg te gaan voor Team Remco.
    11-07-2023 12:22
    Belachelijke reactie Jean, andermaal.
    11-07-2023 17:40
    Toch maar wat afwachten wat uae betreft.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine