Sosa over laatste maanden bij INEOS Grenadiers: “Het was ingewikkeld”

zondag 23 januari 2022 om 09:57
Sosa over laatste maanden bij INEOS Grenadiers: “Het was ingewikkeld”

Sosa op archiefbeeld - foto: Cor Vos

Iván Sosa begint 2022 met een schone lei. De 24-jarige Colombiaanse klimmer kwam de voorbije seizoenen uit voor INEOS Grenadiers, maar koerst dit jaar voor het Spaanse Movistar. In een interview met sportkrant Marca blikt Sosa terug op zijn laatste maanden bij de Britse formatie. “Het was een lastige periode”, klinkt het.

Sosa werd in de wintermaanden van 2018 nog met veel tromgeroffel binnengehaald door de Britse sterrenformatie van Dave Brailsford. De Colombiaan wist ook veelbelovende resultaten te boeken in het tenue van INEOS Grenadiers. Zo won hij de Ronde van Burgos en de Tour de La Provence en was hij belangrijk in dienst van kopmannen als Egan Bernal en Richard Carapaz.

Vorig jaar begon het huwelijk tussen Sosa en INEOS Grenadiers echter wat barstjes te vertonen. De klimmer werd gedurende het seizoen steeds meer in verband gebracht met Movistar en werd, al dan niet toevallig, steeds minder opgeroepen voor wedstrijden. In 2021 kwam hij tot slechts 32 koersdagen en mocht hij niet meedoen aan een grote ronde. “Dat laatste heeft me heel erg veel pijn gedaan”, laat Sosa nu weten.

Leerrijke ervaring 
“De ploeg was op iets anders gefocust. Er zijn bepaalde dingen gebeurd, al wil ik er niet te veel over praten. Het was allemaal ingewikkeld. Toch ben ik als een blij man vertrokken, aangezien ik ook ontzettend veel heb geleerd. Het was over het algemeen een goede ervaring en daar moet ik nu van zien te profiteren. Ik wil ervaren in hoeverre ik nu ben gegroeid als mens en renner.”

Bij zijn nieuwe werkgever krijgt Sosa het vertrouwen en mag hij zich in de komende Giro d’Italia bewijzen als klassementsrenner. “Ik hou van de Giro. Wat mijn doelen zijn? Ik ga allereerst op zoek naar ritzeges, maar sluit een goed klassement zeker niet uit. Ik zou ontzettend graag op het podium eindigen.” Sosa begint zijn seizoen later deze maand op Mallorca, gevolgd door de Tour de La Provence in Frankrijk, waar hij zijn titel probeert te verdedigen.

Dit artikel delen:

12 Reacties

LaDoyenne 23 januari 2022 om 10:12

Dit interview bevestigt m’n vermoeden. Alhoewel, al zijn zijn laatste wedstrijden eindigden identiek: DNF. Een beetje een vernedering voor de renner met wellicht de hoogste VO2max van het peloton.

bswinkelss 23 januari 2022 om 10:22

David gaudu schijnt ook een absurd hoge vo2 max te hebben. 92 volgens marc madiot

LaDoyenne 23 januari 2022 om 10:30

@bswinkelss

’t Is maar een cijfer natuurlijk. Bovendien: één van de cijfers.

Ik ben nog steeds onder de indruk van hoe Sosa in de Ronde van Burgos zowel Evenepoel als Landa bergop gewoon parkeerde.

legrandbornand 25 januari 2022 om 07:17

@laDoyene. Twee dagen later werd hij in de koninginnenrit naar Picon Blanco toe op 7 minuten gereden door Evenepoel. En daar ben je niet onder de indruk van dan? Rare jongen jij…

Romāns Vainšteins 25 januari 2022 om 07:33

Doyenne is al even stevig bezig coureurs te bereetveren die ergens zijn masochistisch snak object er af reden, ooit.

Petje 23 januari 2022 om 10:24

Ineos is geld. En met geld willen ze gewoon simpelweg alles kopen, de beste overal hebben, maximum aantal renners en het maakt niet uit uit welk land, mocht je niet presteren dan direct een ander halen etc. Dit omdat ze 50 miljoen per jaar te besteden hebben. Het lukt ze gelukkig niet meer zo snel door de opkomst van UAE, Jumbo etc. Wat meer echte teams zijn.

bswinkelss 23 januari 2022 om 10:29

Ineos is toch echt meer een ‘team’ dan UAE. Dat ze toevallig de beste klassementsrenner van het moment hebben betekend niet dat het een echt team is. Buiten pogi gerekend zijn de prestaties bijzonder matig. Al was het seizoen van ineos ook niet al te best. Maar ik durf wel te stellen dat er bij ineos meer filosofie achter zit dan bij UAE

Cochise 23 januari 2022 om 13:56

Met alle respect – want ik ben grote fan van Sosa – maar dat is iets wat je als renner ook wel weet, dat je voor een miljoenenformatie tekent.
Hoewel er bij zo’n situatie ook twee kanten zijn is er ook de verantwoordelijkheid van de renner maar vooral ook z’n manager die al lang voor het aflopen van het contract z’n renner al openlijk bij andere ploegen wil verkopen.

Romāns Vainšteins 23 januari 2022 om 15:25

Logisch dat Ineos die al tig jaar los zijn met hun visie en wetenschap veel meer team zijn dan UAE die daar veel minder lang mee bezig is. Aankomend jaar gaat dat al meer vorm krijgen met meerdere speerpunten dan alleen Pogacar.

Panache 23 januari 2022 om 16:13

“Al was het seizoen van ineos ook niet al te best.”

Oké…
Giro, Dauphine, Zwitserland, Romandië, Catalonië, podium Tour en Olympisch goud voor meerdere renners (sowieso Carapaz, Pidcock en Ganna).

FondriestTF3 23 januari 2022 om 13:57

De ruzie tussen Movistar en Giuseppe Acquadro is voorbij?

IlPirata 23 januari 2022 om 15:42

Hopelijk kan hij zich herpakken bij movistar, Kilimmen kan hij.Dat is duidelijk.

Headlines

Materiaalzone

Populair