Sneuvelt er weer een aankomst bergop in Vuelta? Wind lijkt nu voor problemen te zorgen
foto: Cor Vos
woensdag 10 september 2025 om 11:54

Sneuvelt er weer een aankomst bergop in Vuelta? Wind lijkt nu voor problemen te zorgen

De tachtigste editie van de Vuelta a España lijkt wel vervloekt. Nadat de organisatie al twee ritten moest inkorten vanwege grootschalige pro-Palestina-protesten, lijkt ook de zeventiende etappe deels in het water te vallen. Dit keer gooien de weergoden wellicht roet in het eten.

Volgens lokale journalisten van onder meer COPE staat er op de slotklim van de dag, de Alto de El Morredero, een enorm strakke wind. Het waait momenteel zelfs zo hard, dat het een uitdaging is om rechtop te blijven. De organisatie heeft alvast besloten om de VIP-ruimte niet op te bouwen.

De organisatie houdt de ontwikkelingen de komende uren in de gaten, alvorens te beslissen of de etappe moet worden ingekort. Het is dus maar zeer de vraag of we een showdown krijgen tussen de klassementsrenners op de flanken van de Alto del El Morredero.

De slotklim naar de Alto de El Morredero (8,8 kilometer à 9,7%) is er een van eerste categorie en kent een aantal heel pittige stukken. Al direct na het oversteken van de rivier volgt er een strook van vijf kilometer aan ruim tien procent, waarna de klim wat afvlakt richting de top. In de laatste vijf kilometer stijgt het wegdek aan een gemiddelde van zo’n 7%, met nog enkele uitschieters richting de 10%.

In aanloop naar de slotklim volgt er met de Paso de las Traviesas (7,8 kilometer à 4,2%) eerst nog een beklimming van de derde categorie, maar de top ligt op bijna zestig kilometer van de streep.

Woensdag 10 september 2025, Vuelta a España: Etappe 17 (143.2 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 17
Routekaart voor Etappe 17
Start:
13:30 ( O Barco de Valdeorras)
Finish:
17:00 ( Alto de El Morredero)
RIDE Magazine
28 Reacties
12:27
Wat kut…. 3e week gaat zo als een nachtkaars uit. Enige finish bergop is dan zaterdag terwijl er deze week eigenlijk 3 zouden zijn.

Ik wil gewoon lekker wielrennen kijken
12:47
Los van het weer is het gewoon een onbegrijbelijke beslissing om hier te willen finishen… de busparking is op 23 (!) km van de finish, per team kan er maar 1 auto omhoog, het volgende hotel is 3 uir verderop… Tijd om ook daar eens komaf mee te maken…
11:56
Als dit gebeurt kunnen we stilaan spreken van een halve vuelta.
Onbedoeld een bewijs dat een Vuelta van ruim twee weken prima zou volstaan in 2026. De wielerkalender is overvol, een terecht klassement krijg je ook in een rit of 15, en een ronde van 16 dagen is groot genoeg voor een grote ronde.
    12:11
    Wat een verschrikkelijk idee. We hebben maar al te vaak gezien dat het week drie is waar de mannen zich van de jongens onderscheiden.
    12:14
    En wat hebben protesten en harde wind te maken met een overvolle wieleragenda?
    Je ziet dat in week 3 doordat iedereen weet dat er een week 3 is en ook zo rijdt. Als week 2 de slotweek is, wordt het koersverloop ook anders. In de vorige eeuw was de Vuelta overigens ook een stuk korter dan de 23/24 dagen van nu.
    Ronellenfitsch: volledig met je eens. Ook de Giro inkorten tot 2 weken (3 weekeinden).
    13:20
    Sluit me hier wel bij aan, maakt het enerzijds noodzakelijker om echt te koersen, zorgt er anderzijds voor dat deze grote ronde's beter te combineren zijn met andere belangrijke doelen zoals een klassiek voorjaar of de kampioenschappen en het Italiaanse najaar.
12:42
Goede reden voor de Guardia Civil om ieder met een vlag te verwijderen.
13:24
Ben toevallig op de top. Het is op dit moment onmogelijk om de tv compound op te bouwen. Alles waait omver. De renners zouden de berg afgeblazen worden.
    13:38
    Al demonstranten gespot? Is het druk daar?
13:16
Goeie truc van de organisatie, dit gerucht verspreiden dat iedereen die een vlag vasthoudt van de berg afwaait.. ben bang dat men er niet in trapt.. ;-)
13:38
Op dit moment zijn ze vanplan om de finish op de top te doen. Gaan wel bizarre beelden zijn . Op de berg is bijna alles verbrand, door de bosbranden.
    13:42
    Voor de Vuelta dacht ik dat dát mogelijk een issue zou zijn voor het doorgaan van etappes.
    Zonder bomen wel meer wind.
14:00
Het weer kan moeilijk aansprakelijk gesteld worden, maar het activistisch kapruul, dat inmiddels valpartijen, met letsel, ingekorte etappes en meerdere gevaarlijke situaties veroorzaakt heeft, kan niet hard genoeg worden aangepakt en eist een Zero Tolerance!
Oppakken, aansprakelijk stellen voor letsels en andere schades en flink straffen, met vooral torenhoge boetes. Als dit niet tijdig de kop wordt ingedrukt, is het eind zoek en leidt het tot het einde van de wielersport op de openbare weg!
13:00
Ideaal scenario: de saboteurs waaien het ravijn in en de wind zorgt vervolgens eindelijk voor echte koers.
13:22
Gone with the wind lol
Goed voor jonas gaat ie de vuelta makkelijk binnen hengelen :)
12:10
Dus rit 9 blijft de enige rit waar we spanning in het klassement zagen? Ja helaas door protesten en nu mogelijk het weer, maar doe volgende keer dan ook iets meer vlakke ritten ertussendoor.
12:27
De eerste 5 km van de slotklim zijn selectief en het belangrijkst. Gezien de omstandigheden moet de organisatie in ieder geval de schijn wekken dat er tot de originele finish gereden wordt, zodat de protestbeweging op die plek blijft en de koers, ook bij uit de hand gelopen protest, minimaal beïnvloedt.
Veel wijst er op dat deze Vuelta uiteindelijk een mislukte ronde wordt.
- Vandaag wederom geen slotklim?
- Matthew Riccitello die een onveilige tijdrit gaat rijden?
- Rondom Madrid dit weekend verwacht ik sowieso geen normale koers.
De geest is uit de fles. Na de Vuelta zijn de Chinese restaurants en Turkse slagers aan de beurt.
    12:33
    De daadwerkelijke klim is bijna 30 kilometer, waarvan de eerste 20 wordt beklommen. Eerste 5 kilometer zijn nog vals plat, maar de zware percentages zitten (omdat ze de laatste makkelijke 10km niet doen) meer aan het eind van de slotklim dan aan het begin.
    12:39
    Ik ga qua profiel uit van de officiële Vuelta site waar de sloklim gecategoriseerd een lengte heeft van 8,8 km en gemiddeld 9,7%.
    9,4%
    8,5%
    11,7%
    13,5%
    11,9%
    Dat zijn in mijn optiek de 5 belangrijkste kilometers voor het klassement.
    Daarna volgt richting de finish,
    8,6%
    6,5%
    7,7%
    7,4%
    13:04
    Er zit misschien 500 meter afdaling in, dat is ook op het profielkaartje van de Vuelta te zien, maar dat geeft wel een vertekend beeld van de klim. Het gaat daar al ongeveer 10 kilometer tussen de 3 en 5% omhoog met de laatste kilometer 9%, voordat de korte afdaling naar het tweede gedeelte van de klim volgt. Het zware gedeelte ligt dan op 65-85% van de klim, waarna het laatste stukje wat lichter is.

    Bedoel er alleen maar mee te zeggen dat de klim waarschijnlijk anders ingedeeld gaat worden dan het beeld wat door de plaatjes hier geschetst wordt.

    En eigenlijk gaat het na de Alto de el Morredo nog 10 kilometer a 2,5% omhoog. Misschien had de organisatie bij voorbaat moeten zeggen dat daar de finish lag ;)
13:15
@panache, mocht een klassementsrenner vol in de aanval gaan op het eerste stuk, kan hij de laatste 3 km a 7% natuurlijk flink uitlopen (zeker als de wind gunstig staan). Die kans wordt ontnomen als de klim halverwege wordt afgekapt.
    13:31
    Net als jij hoop ik op een etappe van start tot finish (mits veilig). Maar als dat op de een of andere reden niet lukt, dan hoop ik dat ze minimaal doorrijden tot einde van deze kilometersectoren: 9,4% - 8,5% - 11,7% - 13,5% - 11,9%. Iedere extra trap is dan meegenomen.
13:24
Beelden gezien, ok het waait vrij hard, moet je het daarom schrappen? Is toch geen sneeuwstorm? Komop knallen!
13:30
Als Remco dit van tevoren had geweten, had hij ook wel mee willen doen aan deze Vuelta ;-)
13:58
T is altijd iets blijkbaar.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine