Slotklim koninginnenrit Tirreno-Adriatico ingekort wegens harde wind
foto: Cor Vos
vrijdag 10 maart 2023 om 10:18

Slotklim koninginnenrit Tirreno-Adriatico ingekort wegens harde wind

De bergetappe naar Sassotetto in Tirreno-Adriatico van vandaag is door de organisatie ingekort. Omdat er hoge windsnelheden verwacht worden in het skigebied op bijna 1.500 meter hoogte, ligt de finish ruim twee kilometer eerder dan gepland.

Organisator RCS Sport haalt de finish 2,4 kilometer naar voren. De streep ligt nu in Fonte Landina op 1.286 meter hoogte, waar aanvankelijk de ploegbussen zouden staan. Daardoor is de slotklim ‘slechts’ 10,7 kilometer lang in plaats van 13,2 kilometer. Een stuk van 2,4 kilometer aan 7,5% komt daardoor te vervallen.

De renners rijden vandaag in Tirreno-Adriatico van Morro d’Oro en skigebied Sassotetto. De finale begint ruim 50 kilometer voor de finish met achtereenvolgens de San Ginesio (4,6 km aan 4,1%), Santa Lucia (4,3 km aan 5,9%) en Gualdo (4,3 km aan 5,9%).

De slotklim naar Sassotetto was oorspronkelijk 13,2 kilometer lang aan een gemiddelde van 7,2%. Daar wordt nu dus bijna 2,5 kilometer van afgehaald. De steilste strook (12%) volgt na goed 5 kilometer en zit nog wel in het parcours.


Bekijk hieronder het nieuwe profiel van de slotklim:

RIDE Magazine
24 Reacties
10-03-2023 10:37
Een bergrit die wordt aangepast in de Tirreno, een beetje traditie he.
    10-03-2023 11:37
    Veiligheid van de renners niet belangrijk ?
    10-03-2023 11:40
    Maar natuurlijk wel, wat denk je nou?
10-03-2023 10:38
Jonas rijdt in Parijs-Nice ;)
10-03-2023 10:38
Denk dat Jonas liever de Sloveen die hier rijdt ziet winnen.
10-03-2023 10:39
Goede beslissing. Fijn dat er toch af en toe eens rekening gehouden wordt met de veiligheid van de renners.
    10-03-2023 11:36
    Zal eerder met het comfort van de organisatoren te maken hebben…
    10-03-2023 15:42
    Beetje wind moet kunnen.
    Echter nu windkracht 8 t/m 9 volgens Bergfex en sneeuw. Das toch bietje teveul vant goeie.

    Tenzij we nog een keer een soort van Uomo di Gavia willen adopteren.
10-03-2023 10:38
Als de Jonas deze klim rijdt, heeft hij toch de verkeerde afslag richting Nice genomen
10-03-2023 11:19
Alsnog een mooie klim, maar goed dat er rekening wordt gehouden met de veiligheid van de renners, zowel hier als in Parijs nice.
10-03-2023 11:30
Goede tussenoplossing - die klim is nog lang en steil genoeg om het verschil te maken, nu moeten ze gewoon 2km vroeger aanvallen!
10-03-2023 10:38
Verkeerde koers ;-)
10-03-2023 11:04
???? Jonas rijdt in Parijs Nice
10-03-2023 11:36
Lijkt me een prima oplossing. Wellicht vergroot dit zelfs de kans een beetje op oorlog vóór de slotklim.
10-03-2023 12:52
Is deze ingekorte rit een vordeel voor Wildo Kelderman ten opzichte van Roglic of Kämna?
    10-03-2023 12:58
    Het lijkt me vooral een voordeel voor Kämna eigenlijk
    10-03-2023 14:14
    Wie maakt zich daar nog druk om .
10-03-2023 16:26
Ik was vandaag niet blij met de interview van Wilco. Hij had echt kansen vandaag. Nog even wachten tot zijn 1e overwinning na de terugkeer .
10-03-2023 15:26
Kan Karsten Kroon gewoon in zijn huis kamer zwijgen wa 't hij voegt in zijn commentaar ook vandaag helemaal niets toe. Van Belleghem kan het best alleen!
    10-03-2023 17:58
    Dit duo zorgt er voor dat aan een uitzending die niet om aan te zin is toch nog goed naar te luisteren is. Met name omdat ze het vaak niet hebbeb wat er in de koers zelf gebeurt.
    Die andere Eurosport commentatorn zijn juist niet om aan te horen.
10-03-2023 10:31
Heel even dacht ik bij het lezen van deze titel dat er door de harde wind een stuk van de berg was afgewaaid, en dat ze de finish dan maar noodgedwongen net voor de rand van de verse afgrond hadden gelegd. Zo'n anderhalve milliseconde dan toch.
10-03-2023 13:03
Slaat helemaal nergens op! Gewoon tot de finish rijden
    10-03-2023 13:50
    Kunnen ze alsnog doen, maar dan niet meer als onderdeel van de wedstrijd.
    10-03-2023 13:57
    Ja die patatgeneratie rijdt maar mooi om de vliegende boarding en dranghekken heen.
    Zou wel de perfecte aankomst voor Roglic zijn, met zijn achtergrond.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine