Sky stopt sponsoring wielerploeg na 2019
Sky Sports stopt aan het einde van het komende seizoen met de sponsoring van de Britse sterrenformatie, net als 21st Century Fox. De ploeg van Sir David Brailsford hoopt voor 2020 een nieuwe sponsor te vinden. Alleen dan is de toekomst van de ploeg van Geraint Thomas, Chris Froome, Wout Poels en Dylan van Baarle verzekerd.
De Britse formatie zag in 2010 het levenslicht, met als doel het wielrennen in Groot-Brittannië naar een groter plan te trekken. Dat deed Sky als sponsor al vanaf 2008 in samenwerking met British Cycling, de Britse wielerbond. Een van de pijlers van Sky was om met een Britse renner – voor het eerst – de Tour de France te winnen. Dat lukte al na twee en een half jaar in de persoon van Bradley Wiggins. Later zou Chris Froome nog vier keer de grootste wielerkoers van het jaar winnen. Afgelopen seizoen voegde Geraint Thomas daar een zesde eindzege aan toe. Daarnaast won Froome ook de Giro d’Italia en de Vuelta a España.
“We zijn in het wielrennen gestapt om de prestaties van onze ploeg te gebruiken als inspiratie voor de participatie in het wielrennen op alle niveau’s”, legt Jeremy Darroch van Sky uit. “Na meer dan een decennium, kan ik niet anders dan trots zijn met wat we daarin hebben bereikt. Maar tegen het eind van 2019 is het voor ons de juiste tijd om verder te kijken en een nieuw hoofdstuk in het Sky-verhaal te beginnen. We gaan ons focussen op andere initiatieven, waaronder onze Sky Ocean Rescue-campagne.” Dat initiatief stond ook tijdens de voorbije Tour de France op het shirt van Sky.
Brailsford: ‘De ploeg is nog lang niet klaar’
Teambaas Brailsford is Sky dankbaar. “We zijn begonnen met een visie om een schoon, winnend team op te zetten, gebouwd rondom een Britse kern met renners en staf. We zijn trots op het feit dat we een rol gespeeld hebben in de transformatie van het Britse wielrennen de laatste tien jaar. Nu Sky vertrekt, staan wij open voor een nieuwe partner waarmee we in de toekomst kunnen samenwerken. Ik wil nu Sky en iedereen die bij de ploeg betrokken is bedanken, alsmede de fans die al jaren achter ons staan. Als ploeg zijn we nog lang niet klaar. Er staat ons opnieuw een heel mooi jaar te wachten.”
Sky ging vorig jaar een partnership aan met de cricketbond van Engeland en Wales. De komende jaren is die sport de grote drijfveer voor het Britse bedrijf. Een van haar doelen is om daarmee meer kinderen cricket te laten spelen.
Om alles in het juiste perspectief te plaatsen, het budget van Team Sky bedroeg de helft van het transferbedrag dat naar alle waarschijnlijkheid voor een nog relatief jonge voetballer van Ajax betaald zal worden.
Wielrennen is mondiaal gezien een kleine sport zeker als het gaat om aantrekkelijkheid voor grote sponsoren. Voor een wat beter beeld zou je ook naar de omzet vd ASO moeten kijken, die bedraagt iets van 200 M€ waar men dan wel een redelijke winstmarge op heeft, maar dat stelt in vergelijking met wat er in een CL of EK/WK omgaat feitelijk weinig voor.
Het probleem lijkt me vrij duidelijk: wielerploegen hebben vaak maar een toekomstperspectief van 2 jaar. Dat nodigt niet echt uit om constructief en verantwoord bezig te zijn. Zoveel geld als in het voetbal is het andere uiterste, maar voor het geld waar je een wielerploeg mee sponsort koop je een of twee aardige middenvelders...
Dat ik na 2019 Die kop van Brailsford nooit meer hoef te zien (in het wielrennen) Ik heb op zich niets tegen de Sky ploeg. Maar die kale kop is Evil
Vertrek Sky maakt salaris-cap minder urgent maar niet minder noddzakelijk.