Sky-ploegleider Portal: “Verbieden vermogensmeters zal geen verschil maken”
Sky tijdens de voorbije Tour - foto: Sirotti
woensdag 31 oktober 2018 om 11:36

Sky-ploegleider Portal: “Verbieden vermogensmeters zal geen verschil maken”

Nicolas Portal verwacht niet dat het door ASO voorgestelde verbod op vermogensmeters een verandering teweeg zal brengen. Dat vertelt de ploegleider van Sky aan Cyclingnews. De Fransman is van mening dat voor een aantrekkelijkere wielersport meer discussie tussen de organisatoren en de betrokken partijen nodig is.

Vermogensmeters zijn de afgelopen jaren gemeengoed geworden in het profpeloton, maar worden ook bekritiseerd omdat het de spanning in de koers zou verminderen. Portal is echter van mening dat renners hun lichaam goed genoeg kennen en de hulp van een vermogensmeter niet per se nodig hebben. “Ik denk niet dat het enig verschil zal maken”, oordeelt Portal. “Wanneer je geen energiemeter hebt, is het prima. We beschikken dan alleen niet over de data.”

Portal ziet het gebrek aan communicatie tussen de partijen als een groter probleem. “Ik beschouw mijzelf als wielerexpert. Het is mijn wereld, al ben ik geen organisator van wedstrijden. Ik wil niet in hun schoenen staan, maar ik heb het idee dat er elk jaar wel iets is met de UCI of de organisatoren. Ik begrijp dat ze wedstrijden aantrekkelijker willen maken, maar soms lijkt het wel alsof er geen discussie is.”

Hij noemt de beslissing om teams te reduceren als een voorbeeld van een maatregel die geen effect had op het wedstrijdverloop. “Op dit moment zie ik nog steeds niet in waarom ze dat gedaan hebben. Was het voor de veiligheid, of iets anders? We hebben de Tour gewonnen met slechts zeven renners. Halverwege viel Gianni (Moscon, red.) uit en van die zeven waren er twee kopman. Ik denk niet dat het een goede beslissing is geweest.”

Betere dialoog
Portal pleit voor een betere dialoog tussen de verschillende partijen. “Ik denk dat ze moeten begrijpen hoe de renners koersen. Daar zijn ze een beetje ver van verwijderd. Dat is normaal, want dat is niet hun taak. Maar wij zouden wel vaker met hen moeten communiceren.”

De keuze om meer korte ritten aan het etappeschema van de Tour toe te voegen, kan wel zijn goedkeuring wegdragen. “Zelfs vlakke ritten zijn dan lastig te controleren. Je kan niet de hele Tour alleen maar korte etappes doen, maar het is een feit dat ze lastig te controleren zijn voor de teams.”

RIDE Magazine
20 Reacties
31-10-2018 11:44
Als het toch weinig uitmaakt, kunnen ze dus prima zonder vermogensmeters rijden.

Verder lijkt het reduceren van het aantal renners wel een gunstig effect te hebben gehad. Het aantal grote valpartijen was aanzienlijk minder en in de klassiekers was er duidelijk minder controle.
    31-10-2018 11:46
    Hahaha, great minds...
    31-10-2018 14:18
    Inderdaad het grootste kul argument ooit van Portal om het verbieden van vermogensmeters tegen te gaan. Zijn argument werkt inderdaad als argument om voor het afschaffen van de meters te zijn.
    31-10-2018 15:00
    Hoezo minder valpartijen, er was geen Tour met meer botbreuken dan die van dit jaar...
31-10-2018 11:45
Als het geen verschil zal maken is er ook geen reden om ze niet te verbieden. Ik neem aan dat Sky dus het verbod van de vermogensmeters steunt aangezien het toch geen verschil zal maken.
    31-10-2018 13:04
    Ten eerste snap ik jou redenatie niet. Als Sky denkt dat een wijziging geen verschil maakt, zie ik niet in waarom Sky dan ineens die wijziging zou moeten steunen? Het lijkt mij eerder een reden om de wijziging juist niet te steunen.

    Verder geeft Portal dat ze zonder vermogensmeters (achteraf) niet over de vermogensdata kunnen beschikken. Eigenlijk geeft hij dus aan dat zo'n wijziging voor hun wel verschil maakt; Niet tijdens de koers, maar wel bij de analyse achteraf.
31-10-2018 12:55
De vermogensmeter is nodig voor de ploegdoctor en medicijnman.
31-10-2018 13:23
Dus energiemeters verbieden vindt hij prima en het fietsen met kleinere ploegen vindt hij stom, want Sky heeft de tour gewonnen met zo'n ploeg; en oja, er moet een dialoog komen door te communiceren ...?!?
Welk punt probeert hij nu te maken?
    31-10-2018 15:37
    Nee, hij vind het verbieden van vermogensmeters niet 'prima'. Hij beweert alleen dat volgens hem zo'n verbod geen effect gaat hebben op het koersverloop.
    Dat met die kleinere ploegen haalt hij alleen aan als voorbeeld, omdat die wijziging (volgens hem) ook geen effect heeft gehad op het koersverloop.

    Wat hij stom vind is dat wedstrijdorganisaties (en de UCI) zonder veel overleg wijzigingen doorvoeren die niet of nauwelijks het gewenste effect hebben.
    Het punt dat hij probeert te maken is dat hij denkt dat er door middel van overleg effectievere manieren bedacht kunnen worden om de wedstrijden spannender te maken (zoals kortere etappes).

    Ik ben het i.i.g. met hem eens dat er effectiever manier zijn om de koers spannender te maken dan het verbieden van vermogensmeter.
    31-10-2018 20:10
    Mooi uitgelegd snoep
31-10-2018 14:26
@snoep, @viking +1. Ik snap de vage redenering ook niet.

Het enige wat zal helpen is een salarisplafond (dat fiks lager ligt dan het huidige Sky budget). Als je ziet dat ze bijna alle talenten opkopen...

En wat meer zelfvertrouwen bij/aanvallen door andere ploegen zou ook al helpen. Niemand is onverslaanbaar, ook Sky niet. Of ben ik naïef?
    31-10-2018 16:35
    Ik denk niet dat een salarisplafond de enige oplossing is. Ook ik verwacht dat het verbieden van vermogensmeters niet het gewenste effect zal hebben, maar mijn inziens zullen maatregelen als kleinere ploegen en kortere etappes het zeker lastiger maken om de koers te controleren.

    Sky is zeker niet onverslaanbaar, maar ik ben het niet met je eens dat het zelfvertrouwen bij de concurrentie een probleem is. Mijn inziens is de afgelopen jaren tijdens de Tour het probleem vooral geweest dat Sky niet alleen de sterkste ploeg had, maar ook de beste man in koers in hun ploeg had zitten. Daarbij waren ze er vaak al in geslaagd om een voorsprong op de concurrentie te hebben voordat ze het hooggebergte introkken. Alles wat je dan nog hoeft te doen is de boel te controleren.

    Neem dit jaar als voorbeeld. Stel dat Dumoulin bergop weg had kunnen rijden van Thomas. Dan had Sky een serieus probleem gehad. In dat geval hadden ze niet in elke bergetappe hun gebruikelijke tactiek kunnen uitvoeren, want daarmee hadden ze Dumoulin naar de overwinning gereden.
    02-11-2018 23:01
    Bedankt, snoep, voor je goed onderbouwde reactie. Prettig om te lezen! Wel denk ik dat kleinere ploegen niet alleen de oplossing zijn; ook afgelopen TdF zagen we het vertrouwde beeld van de Sky trein voorop.

    Eens met je redenering dat de crux is dat Sky de sterkste man in koers had, waardoor ze hun consolidatietactiek as usual konden uitvoeren.

    Over dat zelfvertrouwen/aanvalslust van andere ploegen: ik bedoel dat ik vind dat er te weinig ploegen zijn die wat willen proberen om het bastion te testen. Je ziet het soms wel, maar te weinig of het heeft te weinig vuurkracht om Sky op de proef te stellen. Maar misschien is de wens de vader van de gedachte...

    Een salarisplafond is, jouw redenatie gelezen hebbende, niet de panacee inderdaad. Er is meer nodig. Maar een gelijker speelveld zou wel helpen. Ik dacht dat het in de NBA geholpen heeft, maar dit heb ik niet uit eerste hand.
31-10-2018 14:40
Ik heb meneer Portal niet gehoord in de zaak Froome.
Is hij dan geen expert met astma patiënten.
31-10-2018 16:23
'Portal pleit voor een betere dialoog tussen de verschillende partijen'

Wie wordt er niet doodmoe van zo'n gratuit statement zonder kop of staart ?
En als iemand niet voor dialogen pleit is het dat geheimzinnige, introverte en zwabberende SKY wel.

Tenslotte zullen ze wel flink afhankelijk zijn van die vermogensmeters nu blijkt dat de hele selectie en omkadering genummerd is om er om de beurt van te zeggen dat het niks uitmaakt, zeer mooi als ze die dingen afschaffen en bovenop het tramadolverbod ook interessant om te zien wat dat ineens gaat doen met de verschillende krachtsverhoudingen.
    31-10-2018 20:12
    Onzin. Aso en uci luisteren juist ook erg weinig naar ploegen en renners
31-10-2018 16:33
Je kan prima de vermogensmeter op de fiets hebben, en een kastje die de data uitleest zonder dat de renner dit kan zien. Dus argument van Portal klopt niet.

Om te verbeteren zou ik zeggen:
1. Alle data openbaar tijdens de wedstrijd. Iedereen rijdt met een datatransmitter en als je van fiets wisselt, moet deze ook mee (om trucs te voorkomen). Dus hartslag, wattage, snelheid, cadans, verzet etc. Publiek kan die data live bekijken.
2. Oortjes met radio tour voor info voorziening naar de koers en 2 knopjes voor de renner..eten/drinken en pech. Geen instructies van de ploegleider,
31-10-2018 18:15
@snoep
"Wanneer je geen energiemeter hebt, is het prima."
Dus hij vindt het wel prima. En voor de rest zie de reactie van Romāns Vainšteins
31-10-2018 19:16
Sky heeft inderdaad een ander geheim wapen, maar daar mag niemand iets over zeggen.
31-10-2018 20:58
Er worden in deze discussie 2, of eigenlijk 3 dingen door elkaar gehaald: of vermogensmeters het koersverloop beïnvloeden en of ze meer algemeen verschil maken. Over dat laatste kunnen we kort zijn. Ja, dat doen ze anders reed niet het hele peloton er mee. Inderdaad, voor data-analyse achteraf en evt. daarop gebaseerde voorspellingen. Dit tilt, voor ploegen die het serieus aanpakken (Sky, Sunweb, ...) het wielrennen naar een hoger niveau. Niet iets om tegen te zijn lijkt me. Dat wil niet zeggen dat etappes of koersverloop wezenlijk beïnvloed worden, in de zin van minder attractief. Met de beste renners in koers kun je ook zonder wattmeter controleren.
Het derde ding dat ik bij zekere WFers proef is 'Sky vindt afschaffen kennelijk niet leuk, dus ik wel'. Tja.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine