Simon Yates over Primoz Roglic: “Hij ademt niet eens, terwijl iedereen aan het hijgen is”

zondag 13 maart 2022 om 10:04
Simon Yates over Primoz Roglic: “Hij ademt niet eens, terwijl iedereen aan het hijgen is”

Simon Yates in het wiel van Primož Roglič - foto: Cor Vos

Simon Yates was tijdens de finale van de koninginnenrit van Parijs-Nice onder de indruk van Primož Roglič. De Sloveense klassementsleider hield op de Col de Turini de concurrentie goed in de gaten, waarna hij ook nog naar de ritzege sprintte. De Brit van BikeExchange-Jayco werd zelf derde. “Hij ademt niet eens, terwijl iedereen aan het hijgen is alsof ze op hun sterfbed liggen”, vertelt Yates na afloop.

“Er is weinig aan te doen als hij bijschakelt”, aldus Simon Yates tegen VeloNews over Roglič. “Hij ademt niet eens, terwijl iedereen aan het hijgen is alsof ze op hun sterfbed liggen. Het is moeilijk om daar wat anders te doen. Ik heb gekeken of ik iets kon uitrichten, maar het mocht niet zo zijn.”

Na een week in Parijs-Nice begint ook vermoeidheid een rol te spelen. “We hebben nu wat zware dagen achter elkaar gehad en daar betalen we als peloton nu de tol voor. En dan is zondag nog een lastige etappe. Het wordt een korte, maar zware dag. Ik houd daar wel van, het is goed voor de wedstrijd. Het is een van de dagen waar ik me graag in vastbijt. Ik ga kijken wat er nog kan gebeuren, maar de beslissing is voor het grootste deel al gevallen.”

Man-tegen-mangevecht
Yates zag vanuit de favorietengroep dat Roglič in de finale op de Col de Turini alleen nog Jumbo-Visma-ploegmaat Rohan Dennis in steun had. “Maar hij had in ieder geval nog helpers tot de fase waar het selectief werd. Pas toen Adam (tweelingbroer van Simon, red.) demarreerde, zat hij geïsoleerd. Maar toen was het sowieso al een man-tegen-mangevecht. Ik denk dat Jumbo-Visma dat goed gedaan heeft. Zelf voel ik me goed, maar niet bijzonder goed. Het had beter gekund, maar ook slechter”, aldus Simon.

Uiteindelijk werd de kopman van BikeExchange-Jayco derde in de rit. In het algemeen klassement is Simon Yates tweede, op 47 seconden van Roglič. “Daar had ik mezelf ongeveer wel verwacht. Daniel Felipe Martinez staat alleen niet zo ver achter mij (het verschil is 13 seconden, red.) dus ik verwacht dat hij nog een aanval gaat plaatsen”, zegt Yates. “Ik zie mezelf Roglič niet meer inhalen voor de eindzege, dus misschien kies ik voor defensief koersen.”

Dit artikel delen:

36 Reacties

Wheely 13 maart 2022 om 10:10

Hee die kenden we nog niet, ademen doen ze toch al jaren niet bij TJV ;)

Fast Freddy 13 maart 2022 om 10:23

Die opmerking komt uit het pre tjv tijdperk.

Wheely 13 maart 2022 om 10:54

Dat is waar ook.

KimJungPoels 13 maart 2022 om 10:16

Slovenen die niet ademen. Dat is schijnbaar een nieuw mensenras.

Turtlehead 13 maart 2022 om 11:16

Maar ze kunnen het wel koud krijgen… het zijn amfibieën!

Dikke Man 13 maart 2022 om 10:21

Een nieuwe bijdrage in de rubriek ‘iets zeggen zonder het te zeggen’. Bedankt Simon!

Mystieke_Monnik 13 maart 2022 om 10:55

Tja, Simon hoort nou eenmaal zelf niet tot de buitencategorie. Dat kan natuurlijk frustrerend zijn. Maar of het een steek onder water is?

FDJ 13 maart 2022 om 11:54

Ik denk dat Simon zijn Giro van 2018 tot zijn inzinking nog eens terug moet kijken. Dat ging ook met speels gemak en dat niveau heeft hij nooit weer gehaald.

Panache 13 maart 2022 om 12:17

Simon Yates won gewoon de Vuelta in 2018, dus ‘dat niveau nooit meer gehaald’ is wel wat overdreven.

Johnny7 13 maart 2022 om 10:29

Die Slovenen gaan gewoon rondjes verdelen tot de Tour en dan zien ze wel wie de beste is (wrs Pogacar).

Kopinkas 13 maart 2022 om 10:30

Als je niet ademt, heeft dat wel het voordeel dat je geen puffer nodig hebt.

Man met de hamer 13 maart 2022 om 11:42

Haha, touché!

Fast Freddy 13 maart 2022 om 10:38

De exceptionele kwaliteiten van de 2 Slovenen zijn opvallend. Ik zou het eerder in de Sloveense hoek zoeken dan de begeleiding van tjv.
Van tjv kun je wel zeggen dat ze sinds een paar jaar in staat zijn om talenten door te laten breken, zoals qs dit ook al jaren structureel doet. Resp. rondrenners en klassiekerenners. Goede begeleiding of begeleiding+?
Er werd veel opgehangen aan ketonen, maar ik heb zo’n vermoeden dat er een ander middel is dat voor 2 snelheden in het peloton zorgt. Hierbij ligt Bahrein aan de voorste speen, maar ook tjv, qs, uae, ef en af lijken te weten waar de mosterd te halen is.

Alfons Haavers 13 maart 2022 om 10:45

Ik zie niet echt een lijn in teams die er systematisch collectief bovenuit steken, dit verloopt grotendeels volgens budgetgrootte. Het gaat vooral om een paar topindividuen waarvan de 2 meest indrukwekkende Sloveen blijken te zijn.

Zelfs bij Jumbo-Visma kan je moeilijk zeggen dat iedereen alles aan gort rijdt. Het gaat vooral om Roglic en van Aert. Mannen als Dumoulin, Kruijswijk, Teunissen kan je op dit moment er moeilijk van verdenken op superbenzine te rijden.

Deo 13 maart 2022 om 13:31

Heel erg naïef gedacht Alfons, de geschiedenis leert echter kaarsrecht het tegenovergestelde.

Alfons Haavers 13 maart 2022 om 14:09

Ik reageer enkel op de teamopsomming van Fast Freddy, ik zie geen teams die systematisch collectief super presteren. De teams met de hoogste budgetten presteren het beste, en dat is ook logisch want zij kunnen de beste renners aantrekken.

Maar ook in die teams zie je dat er renners onder de maat presteren, zoals het rijtje namen van TJV.

Daar heb je van Aert en Roglic als zogenaamde wereldtoppers, en verder hebben zij het budget om sterke renners als Dennis (meervoudig wereldkampioen tijdrijden) en Laporte (ook al sterk bij Cofidis) erbij te halen. Lijkt me tot daar allemaal logisch.

Dat er individueel niemand op superbenzine rijdt, beweer ik niet. Kan best dat de Slovenen of Antwerpse wonderboys een toverdrankje gevonden hebben, maar ik zie die lijn niet op teamniveau momenteel.

Murcia 13 maart 2022 om 10:45

Simon belt wel eens met Adrie schijnt het LOL Roglic was gisteren en de hele week al de beste man in koers en dat met afstand. Die wil iets rechtzetten, tegelijkertijd heeft bv een Adam Yates er al een zware inspanning in UAE opzitten terwijl TJV net van haar berg komt en dus fris is. Mooi vond ik vooral dat hij zijn tandje kleiner modus gisteren weer effectief inzette.

Turtlehead 13 maart 2022 om 11:17

Ja, dat was echt Armstrong-style, met dat koffiemolentje.

Kopinkas 13 maart 2022 om 12:57

Ik vond het dan weer bizar hoe hij op het einde al heel vroeg een supergroot verzet ging trappen, handen onderin de beugels… daar had hij gerust nog een kilometer mee kunnen wachten.
Armstrong bleef veel langer in koffiemolenmodus…

Zadelsnuffelaar 13 maart 2022 om 10:45

Tja, snap zijn frustratie wel. De twee Sloveense wonderboys pareren schijnbaar zonder moeite alle aanvallen zonder uit het zadel te komen om daarna op het eind steeds keihard uit te halen. Vooral Pogacar woekert tot dusver met zijn krachten zonder dat zijn prestaties daaronder lijden. Wel integendeel. Ik geniet wel van beide heren maar ben ook realistisch: de teams en hun dokters zijn steeds een stapje voor.

Mechanieker 13 maart 2022 om 11:55

“Hun dokters zijn steeds een stapje voor”

Westfalen 13 maart 2022 om 11:01

Roglic is gisteren waarschijnlijk niet eens tot het uiterste gegaan. Goed om te vernemen. Is er waarschijnlijk toch iemand die het op kan nemen tegen Pogacar. Doping-insinuaties die hier doorsijpelen vind ik beneden peil. Is geen enkele aanwijzing voor.

De Cabybara van de Conradkade 13 maart 2022 om 11:01

Vooral die laatste echt versnelling is indrukwekkend. Terwijl iedereen op de max zit nog een keertje soepel door kunnen versnellen. Hopelijk komt INEOS nog met een aantal mooie strijdplannen de komende maanden. Ze moeten veel meer alla Astana en Mobistar gaan denken.

Turtlehead 13 maart 2022 om 11:19

Ploegentactiek kan hier een etappezege opleveren (via drie man in de vroege vlucht), maar neemt het individuele krachtsverschil niet weg.

Michelangelo 13 maart 2022 om 11:19

Roglic vond ik minstens net zo imposant als Pogacar. Alleen rijd Roglic in de eco-modus, en Pogacar in de “Vanderpoeliaanse-ik-heb-het-koud-modus”.

Ik kijk uit naar het eerste duel tussen die twee, dat zal dichter bij elkaar liggen dan menigeen denkt.

Covadonga 13 maart 2022 om 12:24

Vermoedelijk moeten we dan tot de Tour wachten. Dat is best jammer.
Ik hoop dat Roglic Pogacar bij kan benen. Maar ik vrees ervoor.
Pogacar lijkt van een andere planeet te komen, buitencategorie+.

Gunther Leonhardt 13 maart 2022 om 13:11

@Michelangelo: Pogacar reed gisteren op 4 km anderhalve minuut weg van de nummer 2 uit de TdF van vorig jaar die aangaf "op de limiet te zitten."
Dat heb ik Roglic nog nooit zien doen.
Het is niet voor niets dat Stéphane Heulot, ex-ploegmaat van de CEO van UAE, na de TdF van 2020 zei dat hij was gestopt met kijken na de overwinning van Pogacar op de Grand Colombier.

Klein Verzet 13 maart 2022 om 11:43

Je zou het ook zo kunnen zien. Eerst heb je de aerobe drempel, waar vet dé brandstof is, dan volgt de tussenzone van vet én suikers, dan de anaerobe drempel waar zelfs suikers tekort schieten en melkzuur zich ophoopt. Vervolgens begint de ademloze zone, ver voorbij de pijn, waar alleen twee Slovenen gebruik van kunnen maken. Dus, in die zin, heeft Yates wel een punt. Oftewel, er zijn maar weinig mensen werkelijk bereid te sterven. En geen ze eens ongelijk? Of sterven hier een codenaam is voor doping, weet ik niet.

Kopinkas 13 maart 2022 om 12:18

Operatie Atemlass

Al Phila 13 maart 2022 om 12:21

Als je gaat hijgen, is er slechts gedurende korte tijd lucht in de longen. Je kan dus minder lang de zuurstof opnemen waardoor je eerder aan je max hartslag zit. Door je op je ademhaling te focussen (lang binnenhouden, kort uitademen en weer diep inademen) kan je je hartslag zo 5 slagen laten zakken. Een kwestie van trainen, ook al is het lastig ! Zeker in bijna volle inspanning.

Pogacar_GOAT 13 maart 2022 om 12:47

Diep inademen en kort uitademen lijkt me het recept voor hyperventilatie..

Al Phila 13 maart 2022 om 13:04

Is dus ook een kwestie van veel trainen. Ik herinner me een fragment van Tankink voor een bergje in de RvV waar hij ook daarmee bezig was. Daarnaast is het een zeer bekende oefening vanuit de Mindfullness.

Ik ben het met je eens: zelf probeer ik het al fietsend ook, en dan kan ik het 1 a 2 minuten volhouden. Je neemt echter wel meer zuurstof op. Dus echt trainen, en wellicht een attest tegen hyperventilatie (geen insinuatie !).

Alto de angliru 13 maart 2022 om 12:55

Nou wel grappig dat juist degene die op terbutaline is betrapt het heeft over ademen.

SpeedyLegs 13 maart 2022 om 13:21

Denk aan een wielervakantie in Slovenie. Schijnt goed te zijn voor ademhaling.

klimmer999 13 maart 2022 om 14:40

Straks gaan ze nog zeggen : hij trapt niet eens

Ypuh 13 maart 2022 om 15:08

Abel zong er al over:

Ademloos, in 1 keer radeloos
Ik heb geen plaats in mijn hoofd
voor alles wat je zegt.

Ik ben ademloos
in 1 keer radeloos..
Of ik hier niets meer geloof
door alles wat je zegt

Laatste nieuws

Materiaalzone