Silvan Dillier zal volgend jaar in het tenue van Alpecin-Fenix zijn wedstrijden afwerken. De Zwitserse kasseienvreter reed de voorbije seizoenen voor AG2R La Mondiale, maar kreeg geen nieuwe verbintenis voorgeschoteld.
Dillier laat via social media weten dat hij zo snel mogelijk zijn nieuwe werkgever zal presenteren, maar volgens Het Nieuwsblad heeft de renner dus een contract getekend bij de ploeg van Mathieu van der Poel. Dillier moet een belangrijke rol kunnen vertolken in de kasseiklassiekers en de wat kleinere rittenkoersen, terwijl hij ook genoeg ervaring heeft met het rijden van grote rondes.
Dillier, die niet zo lang geleden dertig kaarsjes mocht uitblazen, begon zijn profcarrière in 2014 bij het grote BMC. Hij wist als neoprof naar meerdere fraaie ereplaatsen te fietsen en won in 2015 een etappe in de Arctic Race of Norway. Dillier bleef aan de weg timmeren en in 2017 wist hij zelfs de Route du Sud en een etappe in de Giro d’Italia op zijn naam te schrijven.
Parijs-Roubaix
In 2018 reed hij voor het eerst in het tenue van AG2R La Mondiale en dat jaar beleefde hij ook zijn sportieve hoogtepunt door als tweede te eindigen in Parijs-Roubaix. Dillier was de hele dag in de aanval, werd op een gegeven moment ingerekend door de opkomende Peter Sagan, maar bleek uiteindelijk sterk genoeg om de wereldkampioen te volgen richting de wielerbaan van Roubaix.
In de sprint bleek Dillier niet opgewassen tegen Sagan, maar het leek wel een keerpunt in zijn carrière. De Zwitserse hardrijder kende de laatste jaren echter behoorlijk veel pech, zo brak hij tot twee keer toe zijn sleutelbeen. Hij werd dit jaar nog wel tiende in de Tour Poitou-Charentes, zeventiende in Omloop Het Nieuwsblad en achttiende in de Ruta del Sol.
46 Reacties
Goede transfer.
Volkomen mee eens!
Had ik het toch bij het rechte eind enkele weken geleden toen mijn reactie was dat de slimme Gebr. Roodhooft nog voor verrassingen gingen zorgen om Alpecin-Fenix te versterken. En, er zullen nog meer van zulke transfers volgen.
Hoognodig ook want nu de ploeg automatisch startrecht krijgt voor alle World Tour-wedstrijden moeten er versterkingen komen.
En kijk eens naar de hier vermelde opsomming van renners die nog geen contract voor 2021 hebben.
Zeker een mooie transfer, maar vergeet niet dat ze startrecht hebben, en geen plicht. Maar ze zullen zeker in zoveel mogelijk grote wedstrijden willen deelnemen, en hoewel ze toch wel al een sterk team hebben, kan het zeker geen kwaad een paar ervaren krachten toe te voegen.
De Roodhooftbroers zijn hartstikke slim. Ben heel benieuwd wie ze gaan verlengen en of er nog renners weg (moeten) gaan. Op procyclingstats staan er maar een stuk of vijftien onder contract voor 2021 maar ik zou niet weten wie onder de maat heeft gereden. Modolo viel mij wat tegen maar die staat er tussen voor volgend jaar.
Ik weet niet of ze in zoveel mogelijk wedstrijden willen deelnemen. Denk dat ze de krenten uit de pap zoeken en verder ook vooral op het niveau eronder willen blijven presteren zodat ze het startrecht houden voor de komende jaren. En niet zoals Total één jaartje wel, dan weer jaartje niet omdat ze zich volledig op de WT hebben gestort. Al hadden die ook wat pech dit jaar met een hoop kleine Franse wedstrijden die niet doorgingen.
Mooie transfer inderdaad. Benieuwd wat dit op gaat leveren in de koers. Er staat inmiddels een stevige achterhoede voor Matje.
Sterke klassieke kern inderdaad. Met Philipsen erbij ook genoeg sprint geweld. Hopelijk pikken ze nog wat moois op van CCC of NTT. Ze kunnen nog wel enkele klimmers gebruiken om in bergetappes op avontuur te gaan.
Verbaasd me dat hij al 30 jaar is intussen
Goede transfer, ben wel benieuwd of er ook renners komen die niet voor de klassiekers komen. Al zijn klimmers wel veel duurder, dan klassieke renners.
Ze kunnen beter versterken op de klassiekers en de sprint. Klimwerk nog even laten voor wat het is.
Mooie aanwinst, geen geheim dat ik hem graag bij TJV had gezien. Hij is perfect voor de kasseiklassiekers in de finale als ondersteuning van MVDP of als plan B. Net als het aantrekken van Jasper bewijst de ploeg dat ze meer willen zijn dan een vehikel rond Matthieu.
Persoonlijk denk ik ook dat het voor MVDP beter is dat ze ook beetje op Dillier, Philipsen en andere sterke renners kunnen wedden in de klassiekers. Nu ligt steeds al de druk bij hem. Heeft Mvdp een slechte dag dan haalt Alpecin in die wedstrijd geen goed resultaat. Als hij een slechtere dag heeft met nog wat andere sterke renners die ook hun plan kunnen trekken dat kan wat meer bevrijd koersen voor Matje.
Dit team toont onderhand aan hoe achterhaald het hele wt systeem is. Laat gewoon ploegen op basis van prestaties vechten voor startrecht in de tour en geef elke ploeg het recht om startbewijzen vrij te geven aan een eerstvolgende of de organisatie.
Maar dan krijg je er in de Tour nog twee ploegen als B&B bij ten koste van beter niet Franse ploegen vrees ik.
En terug zoals vroeger? Teambazen die sponsors moeten overtuigen maar geen garantie kunnen geven op deelname aan de grootste wedstrijden omdat dat afhangt van de willekeur van de organisatie?
Welke grote sponsor wil nog instappen zonder een garantie voor exposure?
Niet achterhaald, maar ik verwacht dat iets minder world tour ploegen en meer wildcards het wielrennen wel aantrekkelijker zou kunnen maken voor PT ploegen. In dat geval zou presteren lonen. Een ploeg als Cofidis hoort op basis van de resultaten van dit jaar niet thuis in de World Tour. Al snap ik dat het dan wel lastiger is voor de grotere sponsoren om in te stappen als je niet de garantie op exposure hebt.
Alweer een goede zet. Betere kern voor de kasseiklassiekers dan JV inmiddels.
Goede tour ploeg ook met exact dezelfde renners, of gaat MvdP weer heel moeilijk met de MtB klooien in een poging in de Heinikuh house op baggermuziek dom rond te mogen hupsen?
Het gaat in het wielrennen niet alleen om kasseiklassiekers. Ook al krijg ik steeds meer de indruk dat dit voor veel Belgen alleen telt.
Harry, nee hoor ik ben Belg en zie alle onderdelen zeer graag!
Komt gewoon door de prioriteiten van het team. Bij de ronderenners zitten er genoeg die perfect in staat zijn om Van Aert in zijn klassiekers te ondersteunen, maar dat wil men niet.
Wat Van Aert meekrijgt als hulp in zijn koersen, behoort doorgaans tot het minste kwart/derde van wat er bij Jumbo zit. Uiteraard is ’t niet logisch om rondekopmannen als hulpjes naar het voorjaar te sturen, maar ook uit het middenveld van het team krijgt hij nauwelijks wat. Nu rijdt er bij Jumbo weinig pelotonvulling en zijn dat geen waardeloze renners, maar hij krijgt nog steeds gewoon de overschotjes.
Nu kan je dit seizoen nog stellen dat dit kwam door de aparte bubbels, we zullen zien wat de toekomst biedt.
@Deel Koeper Tijdens het NK wielrennen hebben we goed kunnen zien wat de knechten voor Van Aert in de Klassiekers kunnnen. De 9 startende Jumbo Visma mannen werden allemaal door Mathieu van der Poel uit het wiel gereden en de beste daarvan kwam al op meer dan 3 minuten binnen.
Die renners hebben op het NK niet geknecht. Wat de knechten van Van Aert kunnen, in dienst van Van Aert (die samen met Van der Poel vele kopmannen op minuten reed in Vlaanderen), is veel relevanter voor Van Aert.
@winningmood
Dit is natuurlijk flauwekul, je beoordeelt renners op een wedstrijd waar van Aert niet eens mee deed en gaat aan de hand daarvan hun waarde als knecht in de klassiekers bepalen. Dat is net zulke grote onzin als dat ik aan de hand van het NK zou zeggen dat Matthieu faalde in Lombardije want hij eindigde daar “slechts” als tiende.
Sterke beer!
Benieuwd of er nog meer verrassingen uit de hoge hoed gaan komen en of Riesebeek blijft.
Met Philipsen en Dillier erbij krijgt MbdP ondertussen echt een serieuze ploeg achter zich.
Ik denk niet dat Philipsen gehaald is om als knecht en in de achtergrond voor MVDP te rijden.
Zelfs al is hij er als mede kopman in de klassiekers, dan nog is het een versterking voor MvdP.
Philipsen zal als plan B dus beschermd worden ingezet, die is volgend jaar misschien goed genoeg om bij de beste 10-15 te zitten.
Philipsen heeft wellicht potentie in de klassiekers, maar dat is er nog helemaal niet uitgekomen (47ste in Wevelgem en 24ste in Kuurne als belangrijkste uitslagen). Die rijdt daar volgend jaar terecht volledig in dienst van Van der Poel. Wanneer je bij een ploeg met een wereldtopper gaat rijden, moet je veel meer laten zien voor een beschermde rol.
Die jongen is nog maar 22 jaar he. Laten we niet alle jonkies hetzelfde verwachtingspatroon van Pogacar, Bernal en Evenepoel opleggen. Wint een super mooie sprint in de Vuelta op zijn 22e al. Zit een super groei curve in.
Precies, geef hem gewoon de tijd om in dienst van Van der Poel te groeien in de klassiekers.
Hahaha. Philipsen wordt gewoon schaduwkopman. In koersen die beiden kunnen winnen zal hij plan b zijn. In koersen die op een spurt uitdraaien zal hij plan A zijn, afhankelijk van Merlier zijn programma.
Alpecin heeft al mooie transfers gedaan, beter dan Circus-Wanty. Hopelijk rijden ze 2 grote ronden volgend jaar.
Voor exposure is de Tour een no brainer. Giro heeft alleen één dag overlap met de Dauphiné, maar in de Dauphiné hebben ze weinig te zoeken denk ik, dus Giro erbij zo vlak na het klassieke seizoen zou kunnen. Vuelta overlapt met Polen, EuroEyes Cyclassics Hamburg, Bretagne Classic – Ouest-France en de Binckbank tour en zie ze liever in die andere 4 dan in de Vuelta.
Leuke rijder! Mooie aanvulling voor Alpecin Fenix.
En dan tegen de beste tijd rijder (Denkt hij zelf) de Heer Vocsnor zeggen we hebben geen plek meer we zijn vol
Ik wilde net eenzelfde reactie plaatsen. Een nieuw knakske voor Campi.
Dillier heeft dit contract niet vandaag getekend.
Moet je me eens laten zien waar Campenaerts zegt of laat uitschijnen dat hij de beste tijdrijder is.
Mooie aanwinst idd.
Twee jaar geleden nog ploegmaat van Sagan en binnenkort van van der Poel.
Lol… goeie…
Het is toch de ploeg van de gebroeders Roodhooft, en niet Mathie van der Poel?