Sepp Kuss merkt nu dat killerinstinct nodig is: “Ik kijk vaak juist vanuit meerdere perspectieven”
foto: Cor Vos
vrijdag 15 september 2023 om 09:27

Sepp Kuss merkt nu dat killerinstinct nodig is: “Ik kijk vaak juist vanuit meerdere perspectieven”

Sepp Kuss heeft zich na afloop van de bergetappe naar La Cruz de Linares geuit over zijn gedachtegang en de tactiek die besproken is binnen Jumbo-Visma. De Amerikaan had namelijk aangegeven dat hij ‘voor zichzelf moest opkomen’ nu hij op weg is om de Vuelta a España te winnen. Het is een harde leerschool voor Kuss. “Soms werk ik mezelf in een situatie waar ik niet in moet zitten”, vertelt hij aan Sporza.

Kuss kent zichzelf goed. Hij is al jarenlang een trouwe luxeknecht van de kopmannen van Jumbo-Visma, maar nu leidt hij in de Vuelta a España en staan Jonas Vingegaard en Primož Roglič achter hem. Na de Angliru-rit, waarin beide kopmannen wegreden van Kuss, zei hij dat hij voor zichzelf moest opkomen. Die uitspraak wilde hij graag nader toelichten.

“Ik ben niet de persoon die het hardst schreeuwt of de persoon die wil dat dingen op een bepaalde manier gaan”, zegt Kuss na lang nadenken. “Ik probeer een situatie altijd vanuit meerdere perspectieven te bekijken, en soms zet ik mezelf in een situatie waar ik niet in moet zitten. Maar ik realiseer mij nu ook dat je in sport het killerinstinct nodig hebt, in goede en in slechte tijden.”

‘Ik realiseer mij nu hoe zwaar het is om iets te willen winnen’
Ook in gesprek met FloBikes en TV2 doet Kuss een boekje open over zijn strijd in het Vuelta-klassement. “Meer dan ooit heb ik mij gerealiseerd hoe zwaar het is om iets te winnen, iets te willen winnen. Dat is niet voor iedereen weggelegd”, weet hij. Of dat zijn rol in de toekomst gaat veranderen, weet de klimmer nog niet. “Ik moet nog beslissen wat dat voor mij gaat betekenen.”

Donderdag werd duidelijk dat Vingegaard en Roglič zich de laatste dagen achter ‘kopman’ Kuss scharen. “Ik heb altijd geloofd in die gasten. Er was geen twijfel in mijn hoofd dat zij mij niet zouden helpen. Ik ben vooral blij dat ik kon volgen. Je kan van alles zeggen, maar ik moet ook de benen hebben om het af te maken. Ik weet dat Jonas niets meer gaat proberen, maar het is beter om een voorsprong te hebben voor het geval ik 17 seconden verlies in een massasprint. Dat weet je nooit”, lacht hij.

RIDE Magazine
38 Reacties
15-09-2023 09:49
Voor het winnen van een klassement is dat killerinstinct natuurlijk nodig, maar ik hoop dat hij het kijken vanuit meerdere perspectieven naar een situatie niet verleerd, want juist dat is zo verschrikkelijk waardevol! En maakt hem waarschijnlijk de persoon die hij is en de reden dat zoveel mensen hem dit gunnen.
    15-09-2023 14:52
    zeer mooi verwoord!
    15-09-2023 16:02
    Volgens mij bedoelde hij nog meer een keer met de vuist op tafel slaan. Hij zei ook dat zich nooit zo moeit etc maar in de gaten had dat hij nu wel zijn zegje moest doen.
    Dat heeft hij na de Angliru duidelijk gedaan. Deze keer heeft hij zijn plaats opgeëist en terecht.
15-09-2023 10:01
Even een beetje tegengas voor we Kuss in gedachten nog meer rondes laten winnen: de manier waarop hij nu z'n voorsprong heeft genomen gaat hem van z'n lang zal ze leven niet weer lukken. Als het uit een directe strijd met de Vigo's, Rogla's, Pogi's en Revkets van deze wereld moet komen, lijkt top-5 me eerder realistisch.
    15-09-2023 10:06
    Oneens.

    Kijk met name naar de erelijst van de vuelta om te zien welk profiel renner (Cobo, Horner, Simon Yates oa) daar met de bloemen zwaaien kan. Mocht Jumbo hier zónder Rogly en Vingy aangekomen zijjn had deze Kuss in deze vorm ook voor het podium meegedaan hoor.

    Hij is wel een renner die het echt mee moet hebben qua parcours.
    15-09-2023 10:18
    Nou, hij heeft REVKET anders aardig naar huis gereden deze Vuelta... Zonder vlucht staat hij overigens gewoon nog 3e achter Vingegaard en Roglic.


    Denk dat het duidelijk is dat Kuss nooit een grote ronde van Roglic, Vingegaard of Pogacar gaat winnen, maar stel hij rijdt de Giro volgend jaar als kopman tegen een Thomas/Arensman/Almeida/Carapaz/Simon Yates... Daar hoeft hij (als er niet 100km tijdrijden in zit) echt niet direct van te verliezen als je deze Vuelta ziet.
    15-09-2023 10:26
    @madeinstars Qua tijd heb je volledig gelijk dat Kuss dan derde zou staan. Ik denk alleen dat het niet zo makkelijk is, omdat juist die tijdswinst van Kuss TJV in staat heeft gesteld om het spelletje te spelen zoals ze hebben gedaan. Anders had je grote kans gehad dat het was gegaan zoals in eerdere rondes waarin Kuss zou moeten werken en/of een paar keer bewust had laten lopen. Daarmee zeg ik niet dat hij niet de capaciteiten heeft om alsnog derde te hebben gestaan, alleen zijn rol/functie had dat dan waarschijnlijk voorkomen.
    15-09-2023 10:31
    Ik denk dat je ook de ovemacht van Jumbo niet mag onderschatten.
    Denk dat vele renners vleugellam gelegd worden vanwege de aanwezigheid van Roglic/Vingegaard.

    Wat niet wil zeggen dat Kuss niet meekan met renners zoals Mas, Almeida, Thomas, Ayuso etc.
    Maar ik denk dat in rechtstreekse duels, Kuss niet altijd als winnaar zal bovenkomen. Terwijl dat met een Roglic/Vingegaard meer het geval zal zijn.
    15-09-2023 11:43
    Hier sluit ik me bij aan. Ik vind overigens ook een prachtige ironie in de hele situatie zitten. Kuss wordt door sommige mensen al enkele jaren aangeduid als '(misschien wel) de beste klimmer van het peloton'. Persoonlijk vind ik altijd dat die mensen volledig voorbij gaan aan het verschil tussen een (meester)knecht en een klassementsman, maar dat terzijde. Dat dan vervolgens juist in de ronde die Kuss (hopelijk) gaat winnen definitief blijkt dat Roglic en Vini (en dientengevolge ook Pogi en Remco met volledig toegespitste voorbereiding waarschijnlijk ook) toch de betere klimmers zijn, getuigt wmb van een prachtige ironie.
    Om er wat meer een positieve draai aan te geven vind ik het overigens ook mooi om te zien dat Kuss met klassements ambities blijkbaar in staat is om een prima tijdrit neer te zetten. Zijn TT capaciteiten werden nogal eens neergezet als belabberd, maar ook daar blijkt er maar weer een hoop verschil tussen knechten en AK mannen te zijn.
    (Disclaimer: dit is niet bedoeld als anti-Kuss comment. Ik vind het juist fantastisch als hij de Vuelta wint)
15-09-2023 11:23
Benieuwd of Kuss het überhaupt ambieert om voortaan vaker kopman te zijn. Dat maakt het natuurlijk direct ook een compleet ander verhaal, ook kwa indeling seizoen, vaker de windtunnel in en tijdrijden etc. Om van de druk nog maar te zwijgen.
    15-09-2023 11:52
    Dat is iets wat ik mij ook afvraag, Iedereen gaat er maar vanuit dat hij nu op deze weg verder wil. Maar niet iedere renner wil perse kopman zijn, daar komt een hoop bij kijken waar hij misschien helemaal geen zin in heeft. Nu is hij in de situatie terecht gekomen, heeft dat kunnen oppakken, bijgeleerd, maar dat hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat hij in de ingeslagen weg verder wil. Verzilveren kan hij ook door extra persoonlijke sponsors, zeker zo’n succes verhaal doet het in de amerikaanse context natuurlijk goed.
    15-09-2023 12:41
    Eerder wilde Kuss géén kopman zijn, omdat hij naar eigen zeggen veel moeite heeft om drie weken lang op iedere beweging op de hoede moet zijn, nooit de aandacht mogen laten verslappen. Het lijkt mij niet dat dat opeens veranderd is.
    15-09-2023 14:18
    Mag ik Wout Poels en Sepp Kuss met elkaar vergelijken? Beiden zijn goede berggeiten, maar ontberen de hardheid om iemand zijn wil op te leggen. Ze zijn beiden gelukkig als knecht en gelukkig wanneer de kopman wint. Soms winnen ze eens wat (Poels LBL en een paar etappes, Kuss, etappes en de Vuelta), maar heel vaak pakten hun kopmannen grote prijzen.
    15-09-2023 16:05
    Interessante vraag. Zou denken dat hij het zo wel goed vindt omdat nooit die druk wilde. Maar je weet niet of deze weken hem van mening doen veranderen.
    Dadelijk komt er een ploeg die hem wil als Girowinnaar en podiumkandidaat tour, bied 1 miljoen meer, wat dan?
15-09-2023 09:45
Prachtig dat hij de Vuelta gaat winnen, een enorme sprong in zijn carrière maar ook in zijn mentale ontwikkeling. Stel hij wil dit voortaan blijven doen dan hebben we een hele sterke klassementsrenner er bij, 1 van de beste klimmers in het peloton met een degelijke tijdrit en een geweldige ploeg achter hem. Kan zomaar de Giro winnen volgend jaar als hij zijn zinnen er op zet.
    15-09-2023 11:33
    Dat moet ik nog zien? Vergeet niet dat hij de Vuelta vooral kan gaan winnen (hij is er nog niet!) door de aanwezigheid van Roglic en Vingegaard. En als hij inderdaad de Vuelta gewonnen heeft dan denk ik ook niet dat de concurrentie hem nog vroeg in de 3 weken weg laat rijden om voorsprong te pakken zoals nu.
    Waarmee ik niet wil zeggen dat Kuss een slechte renner is, absoluut niet. Maar ik denk wel dat hij deze (mogelijke) zege te danken heeft aan de sterkte van het collectief. En als luxeknecht aan een ronde beginnen is ook net even iets anders dan als enig kopman.
15-09-2023 11:00
Mooie ontwikkeling heeft deze jongen doorgemaakt. Eigenlijk zeiden wij al jaren dat hij beter is, dan hijzelf denkt. Zijn voorsprong (en tijdrit) heeft hem uiteindelijk tot een "kanshebber" gemaakt en de (normale) slechte dag is uitgebleven.
Feit is (en blijft) dat hij een geweldige klimmer is, prachtig op zijn fiets zit en bovendien ontzettend geliefd is. Met de Vuelta winst op zak, kan hij mooi onderhandelen over zijn salaris voor verlenging na 2024.
Laat ik hopen dat Kuss volgend jaar compleet onbevangen de Giro mag rijden. In de wetenschap dat Vingegaard, Pogacar en Evenepoel sowieso de Tour zullen rijden, kan dit best met een mooi resultaat zijn. Daarnaast denk ik dat hij en Vingegaard nu voor altijd BFF's zullen zijn en er niet snel meer een "conflict" zal ontstaan.

Toch wil ik ook nog graag Vingegaard even belichten. Want na een slopende Tour de France, heeft hij (in de wetenschap van de maagproblemen in de eerste week) toch wel enorm bevestigd dat hij ook zonder Hoogtestage vooraf een geweldig niveau kan halen. Hier was na Parijs - Nice dit voorjaar toch wel enigszins discussie over
    15-09-2023 11:17
    Dat onderhandelen over zijn salaris wordt nog een dingetje voor TJV. Zo gaan ze aan hun eigen succes ten onder door of een topper te moeten laten gaan of anderen salaris te laten inleveren. Het zou marketingtechnisch en strategisch veel beter zijn om toch Vingegaard of Roglic te laten winnen.
    15-09-2023 11:26
    Dat betekent dan wel exit Roglic bij JTV, denk ik? Niet dat dat heel erg zou zijn, hij heeft er een fantastische tijd gehad, zijn carrière is er letterlijk begonnen en op gebouwd. Maar met JV boven hem in de pikorde, en mogelijk Kuss naast hem, wordt het dringen voor de oude baas. Ik gun hem een nieuwe ploeg die vol voor een Tourzege voor hem gaat. Denk je in: Vini vs Pogi vs Rogi vs Rev. Met Kuss op het vinkentouw. Smullen.
    15-09-2023 13:47
    Het, mogelijk, gegeven dat Kuss nu de Vuelta wint plaatst hem niet meteen naast Roglic. Roglic is een véél completere renner. Voor grote rondes én kleine rondes. daar komt Kuss echt niet bij in de buurt.
15-09-2023 10:59
Die rit van zaterdag wordt door velen afgedaan als reeds gereden. Ik ben er nog niet zo zeker van dat Kuss die opeenvolging van kortere hellingen goed gaat verteren. Het scenario waarin hij (net als Remco?) met nog 80 of 60 km te gaan op achterstand dreigt te komen is echt niet zo vergezocht. Eens zien wat de andere 2 kopmannen dan voor plan trekken.
    15-09-2023 13:53
    Dan rijden ze vanzelfsprekend door!
15-09-2023 12:09
Sepp Kuss is een zachtaardige, goedmoedige kerel met zelfkennis. Gezien zijn karakter is het niet evident, dat hij een grote ronde wint. Nu hij toch in die positie lijkt te zijn gekomen (doordat andere ploegen hem niet gingen terughalen in de zesde etappe), én de kennelijke steun van zijn ploegleiding én die van Vingegaard en toch ook wel Roglic krijgt, wil hij er voor gaan! Ik zou het prachtig vinden als hij straks de Vuelta wint! Van harte gegund, Sepp.
15-09-2023 09:50
Killerbees
15-09-2023 12:19
Hopelijk stuurt Jumbo-Visma volgend jaar Kuss en Kooij als co-kopmannen naar de Giro. Dan kan Kuss de druk van het kopmanschap ervaren terwijl Kooij als zijn co-kopman die druk deels met hem kan delen. Mocht Kuss er in het algemeen klassement doorheen zakken kan hij net als Evenepoel deze Vuelta proberen om een aantal etappes te winnen (wat hij zowel vanuit een kopgroep als vanuit de groep met favorieten kan).
15-09-2023 10:16
Vingo wilde Kuss wel laten winnen, maar Roglic niet zonder het leren van een belangrijke les. "You can win it. But you have to put your fist down and say it, no".
15-09-2023 12:59
Ik weet dat Jonas niets meer gaat proberen is een uitspraak die alles zegt
    15-09-2023 13:57
    Wat dan?
15-09-2023 11:37
Laten we hopen dat Kuss voor Jumbo behouden blijft...veel ploegen zullen nu met flappen gaan wapperen om Kuss binnen te halen...
15-09-2023 09:52
Kuss heeft inderdaad een flinke stap vooruit gezet en dat biedt eventueel perspectieven voor kijkplezier.

Met zijn profiel zijn het natuurlijk giri en vueltas inclusief hele, hele nare klimmen en zo weinig mogelijk ITT-meters waar hij voor gaan moet. Ook zijn verregaande ambities aldaar niet meer te combineren met een halsband in de tour omdoen. Ga je hiervoor in combinatie met een (naar Bahrein) vertrekkende Roglic zou dat een zegen voor de kijkbaarheid zijn. Tenzij je een geelzwart petje met propellortje hebt en na de uitzending graag ploeggenoten ziet knuffelen.
    15-09-2023 10:22
    Denk je bij jezelf dat als je maar blijft herhalen dat Roglic naar Bahrain gaat, dat het dan vanzelf gaat gebeuren?
    15-09-2023 10:48
    Waar komt het toch vandaan dat ik overal lees dat Roglic naar Bahrain vertrekt? Staat nog tot eind 2025 onder contract bij JV en zal dan 36 zijn.
    15-09-2023 10:50
    Helemaal omdat Roglic naar Ineos gaat.
    15-09-2023 11:04
    Vermoeiend!
    15-09-2023 11:44
    Vainsteins heeft aandelen Bahrain zo te horen LOL Overstappen klinkt leuk maar Roglic heeft net zoveel baat bij de ploeg als omgekeerd. Een nieuwe ploeg betekend niet automatisch dat je op hetzelfde niveau zit qua omkadering bijvoorbeeld. Ik denk dat Primoz zeker volgend jaar nog blijft, in een duo kopmanschap met Vingegaard (voor de Tour) en de sterkste rondeploeg om je heen zijn de kansen groter om de Tour, Zwitserland en Lombardije aan je palmares toe te voegen dan bij Bahrain. Enig echte alternatief is Sir Dave, maar daar gaat het niet zo vlotjes nu.
    15-09-2023 12:05
    Op zich valt dat repetitief herhalen van Romans Vainsteins best wel mee, zeker als je vergelijkt met hoe er wekenlang aan een stuk werd doorgeboomd door een massa wielerfliters over de 100% zekere overname van Soudal-Quickstep door Ineos. En voor het wielrennen zou het niet eens slecht zijn dat de dominantie van Jumbo iets minder wordt omdat een derde ploeg kan meestrijden. Pogacar vs Vingegaard is leuk maar met de enorme jumbo ploeg toch iets minder onvoorspelbaar dan je zou willen als neutralere wielerliefhebber.
    15-09-2023 14:54
    Groetjes, je leest dat overal om Romans Vainsteins dat overal post. Hij is het enige lid van de Roglic-naar-Bahrein club, maar doet zich stevig gelden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine