Sepp Kuss ging voor ritzege op Jebel Hafeet: “Bleek te lastig om te volgen”

dinsdag 23 februari 2021 om 15:49
Sepp Kuss ging voor ritzege op Jebel Hafeet: “Bleek te lastig om te volgen”

foto: Cor Vos

Sepp Kuss kreeg vandaag in de UAE Tour de vrijheid om op de Jebel Hafeet voor de etappezege te gaan. De Amerikaanse klimmer van Jumbo-Visma, die al uitgeschakeld was in het klassement, moest echter als laatste lossen bij Tadej Pogačar en Adam Yates. “Het bleek voor hem te lastig om te volgen”, vertelt ploegleider Addy Engels.

Nadat Kuss vier kilometer onder de top moest passen, richtte hij zich op zijn Australische ploeggenoot Chris Harper die in de problemen zat. “Sepp is Chris gaan helpen om de schade te beperken”, aldus Engels. “Dat is goed gelukt. Een negende plaats voor Chris is prima, een vierde plaats in het klassement natuurlijk nog beter.”

In het algemeen klassement van UAE Tour heeft Harper na drie dagen een achterstand van 1.43 minuut op ritwinnaar en leider Tadej Pogačar. Adam Yates en João Almeida staan nog tussen beiden in. Donderdag staat opnieuw een bergetappe op het programma, dan met aankomst op Jebel Jais.

Chris Harper (links) in de problemen op Jebel Hafeet – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

27 Reacties

Murcia 23 februari 2021 om 16:05

Voor Sepp zijn doen vind ik de vorm zo vroeg in het seizoen al behoorlijk. Dat hij Yates en Poga die beiden een duidelijk doel van deze ronde hebben gemaakt nu niet kon volgen verontrust me niet. Mooi ook om te zien dat hij ipv te blijven peddelen voor plek 3 in de etappe vandaag contact had met de ploeg om daarna Harper te ondersteunen met wiens rijden overigens niks mis is. Die koos voor eigen tempo en kon zich daarmee knap handhaven in de top van het AK.

S. Morgenstern 23 februari 2021 om 16:30

Het is prima voor nu, maar in vergelijking met vorig jaar op de Ventoux is het verschil eigenlijk heel klein.

Franco Ballerini 23 februari 2021 om 16:35

Ik zie het anders. Nadat hij Pogacar en Yates niet kon volgen bleef hij namelijk wel zo lang mogelijk peddelen voor plek 3. Toen de achtervolgende groep hem eenmaal te pakken kreeg probeerde hij zolang mogelijk aan te haken. Pas toen hij merkte dat ook dat lastig werd liet hij zich terugzakken naar Harper.

madeinstars 23 februari 2021 om 16:41

Ik denk het niet Franco. Op een gegeven moment bracht hij Harper nog bijna terug, maar die kon zelf niet harder. Daar zat Kuss echt wel met wat overschot.

Franco Ballerini 23 februari 2021 om 17:01

@madeinstars: overschot t.o.v. Harper, ja, maar zeker geen overschot t.o.v. de tweede groep. Had hij volledig voor zichzelf gereden dan was het vandaag hooguit plek 7 geworden.

madeinstars 23 februari 2021 om 17:11

Lijkt mij aperte nonsens, maar goed, we zullen het nooit weten en is ook compleet irrelevant.

Romerike 23 februari 2021 om 17:17

Ik moet het met Franco eens zijn. Hij deed er wel erg lang over om bij Harper te komen.

kelderfan 23 februari 2021 om 17:18

Helemaal eens, dat Sepp Kuss nog wat koersen nodig heeft.

tendam 23 februari 2021 om 17:49

@franco
Je zag Kuss de hele tijd naar achter kijken en praten. Hij was duidelijk bezig met wat de juiste keuze was: wachten tot Harper bij dat groepje kwam of hem zelf gaan halen.

Davide Lappartiente 23 februari 2021 om 16:20

Sepp is meer de man voor beklimmingen van 20 km aan 20%.

Franco Ballerini 23 februari 2021 om 17:05

Exact. Liefst nog met uitschieters naar 30% bij temperaturen boven de 45 graden.

Massimo Bataille 23 februari 2021 om 17:52

Gewoon de Scanuppia opzenden, zo’n 7,5km a 18% met stukken boven de 30%.

harryjohan71 23 februari 2021 om 17:25

Kuss heeft het tenminste nog geprobeerd om te winnen, naast Pogacar en Yates. Dat kun je van de anderen niet zeggen. Kuss was vandaag de sterkste na Pogacar en Yates. De overige renners hebben alleen maar aangeklampt en proberen te profiteren van de anderen.

Deel Koeper 24 februari 2021 om 10:34

Iedereen heeft aangeklampt bij de helpers tot Yates begon te demarreren. De rest voelde meteen dat het te snel ging en koos voor eigen tempo, Kuss probeerde te volgen en blies zich op, waarna hij ook gewoon terug viel. Ik zie weinig verschil. En in de achtervolging hebben ze afgelost en allemaal kopwerk gedaan. Van de hele top 10 was er maar eentje die gewoon heeft gevolgd een hele koers en dat was de attractieve winnaar.

Marco Willems 23 februari 2021 om 17:31

Hij wachtte op Harper maar ook weer niet. Toen ze in het 2e groepje weer wat meer tempo maakten haakte hij aan terwijl Harper er iets achter knokte. Zijn poging de sterkste twee te volgen was verder goed, zijn vorm is prima voor de tijd zou ik zeggen.

xistnc 23 februari 2021 om 17:32

Kuss zag dat de twee voor hem een paar keer stil vielen. Logisch dat je dan blijft proberen. Toen hij zich uiteindelijk liet terugzakken tot bij Harper zag het er wat koddig uit, maar op het moment dat het afvlakte was hij in positie.

harryjohan71 23 februari 2021 om 17:39

Ook al is het koddig. Hij zorgt er wel voor dat Harper nog 4e staat in AK.

skylimit 23 februari 2021 om 18:07

Kuss had natuurlijk gewoon deze etappe moeten winnen, maar zonder Roglic is het toch andere koek en kan hij zelf niet afmaken. Harper heeft zich goed gehandhaafd.
Vinegaard niet gezien helaas.
Verder mooi om te zien hoe de Jumbo-fans al weer in de verdediging schieten en excuses aandragen.

Murcia 23 februari 2021 om 18:34

Dit in tegenstelling tot jouw nuchtere bijdrage waarin je als erkend Sky/INEOS fan niet ingaat op de strategie van Yates en zijn ploeg. Hadden ze daar de beelden van vorig jaar in de Tour bekeken en dachten toen, dat is een goede strategie om Poga te kraken?

Laatste man 23 februari 2021 om 21:01

Zinloze reactie eigenlijk.

Kuss had even moeten winnen van Pogacar en A. Yates? Jumbo-fans en beginnen over excuses meteen.

skylimit 23 februari 2021 om 18:49

@murcia wat is er mis met de strategie van Yates ? Yates kent de klim nog van vorig jaar, alleen nu heeft hij Pogacar niet kunnen lossen. In zo’n korte etappekoers en met slechts 2 bergjes te beklimmen is er van een strategie in vergelijking met een grote ronde natuurlijk geen sprake; dan is het meer wie het hardst en snelst tegen die berg op kan knallen.

Verder geen erkend fan van welk team dan ook;)

Murcia 23 februari 2021 om 19:04

Voor mij was de strategie nogal raar omdat Sir Dave loopt te verkondigen dat ze overal en altijd zullen aanvallen en wat zien we hier? Weer het treintje en dan de kopman die het moet afmaken. Je had bijvoorbeeld er ook voor kunnen kiezen om eens een keer om en om in de aanval te gaan met renners als Sosa en Martinez die voor de rit konden gaan. Nu wilde men met 1 renner voor zowel AK als ritzege gaan. Yates verspeelde zelfs energie door achter Kuss aan te gaan. Ik ben gewoon verbaasd dat jij vorig jaar regelmatig dezelfde strategie uitgevoerd door TJV bekritiseerde en nu niet.

Franco Ballerini 23 februari 2021 om 18:54

Ploegleiding: Sepp, dit is jouw stukje. Nu of nooit.

Sepp: Roger! Shit, die Yates en Pogacar blijven maar volgen. Overnemen ho maar!

Ploegleiding: Probeer (try!) het nog één keer (one more time!) Sepp!

Sepp: Fuck, Yates gaat er vandoor, Pogacar kan volgen, ik niet!

Ploegleiding: No panic, Sepp! Straks vallen ze misschien stil.

Sepp: No way! Ze rijden weg, volgen onmogelijk en de achtervolgers komen steeds closer!

Ploegleiding: Relax Sepp, sluit je aan bij de second group. Who knows, maybe they rijden het gat nog dicht en you get a second chance!

Sepp: The second group is going too fast with that crazy fellow Almeida taking the lead!

Ploegleiding: Got you Sepp! Chris is still close. Help him as best as you can!

Sepp: I will! Come on Chris, follow me!

Chris: Thanks Sepp. A little faster please!

Sepp (turning his head around multiple times): I try Chris!

Chris: Ok, I see you did. See you later!

 

 

 

Gitan 23 februari 2021 om 19:12

:-)

Mist nog ergens:

Where is Wout g’damned?! Can’t he pull?

Sepp, Wout is hier not. Hij does the spring classics.

He does WHAT?!

FritsvanHoefelen 23 februari 2021 om 21:27

Overigens zei Sepp Kuss na afloop dat hij verwacht dat Tom Dumoulin in de Tourploeg zit

vanSpringel 23 februari 2021 om 23:00

Wanneer Kuss in de finale niet zo had huisgehouden, was Harper minder tijd verloren.

harryjohan71 23 februari 2021 om 23:37

Harper verliest maar 6 seconden op zijn concurrent voor plek 4. Dat hij Pogacar en Yates kan volgen mag je niet van Harper verwachten. Op deze klim is 6 seconden echt niet veel.