Selectie Visma-Lease a Bike nog niet helemaal rond: “Nog bezig met een paar mannen”
foto: Cor Vos
dinsdag 24 oktober 2023 om 08:50

Selectie Visma-Lease a Bike nog niet helemaal rond: “Nog bezig met een paar mannen”

Jumbo-Visma maakte onlangs de komst van Bart Lemmen bekend, maar daarmee is de ploeg nog niet klaar op de transfermarkt. Dat heeft Merijn Zeeman verteld in gesprek met de NOS. “De selectie is nog niet helemaal rond, daar zijn we volop mee bezig”, aldus de sportief manager van het Nederlandse WorldTeam.

“Ik ben nog bezig met een paar mannen. Wij verwachten dat we die de komende weken bekend gaan maken”, vertelt Zeeman. Naast de genoemde Lemmen, zullen ook Matteo Jorgenson (Movistar), Ben Tulett (INEOS Grenadiers), Loe van Belle, Per Strand Hagenes en Johannes Staune-Mittet (allen Jumbo-Visma Development) vanaf volgend jaar rijden voor Jumbo-Visma, dat in 2024 Visma-Lease a Bike zal gaan heten.

Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix
Zeeman blikte vooral ook terug op 2023. Jumbo-Visma was afgelopen seizoen ontzettend dominant, maar het team behaalde niet al zijn doelen. In de grote kasseiklassiekers – de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix – kwamen ze tekort voor de overwinning. “Met name Pogacar en Mathieu (van der Poel, red.) maakten het ons niet gemakkelijk, om een understatement te gebruiken. Zij waren in de Ronde van Vlaanderen echt een stuk beter dan dat wij waren.”

Toch hoopt Zeeman dat de rollen in 2024 zijn omgedraaid, want de twee genoemde monumenten staan opnieuw hoog aangestipt voor Jumbo-Visma. “We moeten een list verzinnen om die mannen te verslaan”, doelt hij op Pogacar en Van der Poel. “Dat is wel een mooie uitdaging, dat is ook waar sport over gaat. Aan ons om de komende weken een goed plan te maken.”

Moet Jumbo-Visma dan de breedte van de ploeg uitspelen en zo de aanval openen? “Dat hebben we vorig jaar ook geprobeerd, maar toen waren ze ons ook te slim af. Het begint erbij dat we onze renners op het beste fysieke niveau ooit moeten krijgen. Daarna moeten we tactisch heel goed nadenken hoe we ze kunnen verslaan. En stiekem hoop ik dat Pogacar de Giro rijdt en dat hij dus niet in de ronde van Vlaanderen is”, lacht de sportief manager. “Dat zou ons zeker helpen.”

Wout van Aert
Wout van Aert is de grote voorjaarskopman bij Jumbo-Visma, maar tot nog toe is het hem niet gelukt om de Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix te winnen. Tegenover Pogacar en Van der Poel lijkt hij soms net dat beetje extra te missen, stelt de interviewer van de NOS. “In de Ronde van Vlaanderen geldt dat, maar in Parijs-Roubaix is hij denk ik wel echt de evenknie van Mathieu. Daar is het maar net hoe het valt en speelt de factor pech ook nog een rol”, doelt Zeeman op de lekke band van Van Aert op Le Carrefour de l’Arbre.

“Dus Roubaix is absoluut de wedstrijd die hem het beste ligt. Maar de Ronde van Vlaanderen is voor hem iets heel speciaals, dus daar gaan we volgend jaar weer alles aandoen. Want het is voor ons de moeilijkste wedstrijd om te winnen.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
28 Reacties
24-10-2023 08:57
"Want het is voor ons de moeilijkste wedstrijd om te winnen." is dan ook meteen zo veelzeggend. Volgens mij zei Thijs Zonneveld dat bij In het Wiel ook zo ongeveer: de wedstrijden die het meest te plannen zijn, zitten in het bakje. De wedstrijden die afhankelijk zijn van pech, geluk, tactisch het slechtst te voorspellen zijn en waar het ook niet mee zit door het ontbreken van een absolute favoriet, zijn nog niet gepakt. Winst in Roubaix lijkt me dan ook aannemelijker dan in de Ronde. Die wedstrijd had Wout moeten winnen in 2020. Dat was zijn kans.
    24-10-2023 12:49
    De 2020 editie is afgelaste editie toch? Bedoel jij niet de 2021 editie (met regen waarin WvA pech kreeg)? Of die van dit jaar waarin hij wederom pech kreeg?
    24-10-2023 13:33
    @Geit in mijn Kelderman
    De 2020 editie werd uiteindelijk in oktober gereden.
    Wout verloor daar de man-tegen-man sprint van Van der Poel
    24-10-2023 15:02
    Ah, ik snap hem. Ik las het signaal woord 'die' als verwijzing naar P-Roubaix, toen hij wel degelijk in topvorm was eind oktober maar de wedstrijd werd afgelast.
24-10-2023 09:13
WVA zal een van de twee een keer winnen, maar hij zal het moeilijk krijgen. Door de tegenstand en denk ik ook de druk die hij zichzelf oplegt. Dat zijn de wedstrijden die elke Belg, en hij zelf, hem graag ziet winnen. De tegenstand van Pogacar en vd Poel zal ook niet verdwijnen en er staan ook altijd wel nieuwe namen op. Ik kijk er ook niet verbaasd van op als hij ze nooit wint, trouwens.
    24-10-2023 16:58
    Ik verwacht in 2024 geen Pogi aan de start. Dan worden de kansen weer een stuk groter.
24-10-2023 09:15
Erg mooi, hopelijk straks een volle selectie van 30 man waardoor ze blessures wat makkelijker kunnen opvangen en ook wat meer koersen kunnen gaan rijden met alle talenten.

(Ben ik trouwens de enige die het een beetje gek vindt dat WF al de nieuwe, onbevestigde, sponsornaam gebruikt..? De ploeg heet momenteel gewoon Jumbo-Visma, blijf bij de feiten jongens.)
    24-10-2023 10:08
    Ik ben het met je eens, Naamgebruik slaat nergens op.
    24-10-2023 10:31
    Blanco Pro Cycling!
    24-10-2023 10:49
    Als je de redactie de maat neemt over de naam en dan zelf niet Blanco als naam noemt van de ploeg is dat nogal slordig.
    25-10-2023 02:27
    Ajax heeft geen Ziggo. Anderlecht geen Candriam. Blanco Pro Cycling heet het bedrijf en namen van sponsors komen en gaan maar ja titelsponsor ofwel die bepalen de "handelsnaam".
    BPC is wel zo makkelijk, dat verandert niet 1, 2, 3.
24-10-2023 09:47
Van Aert moet gewoon dat moddergeploeter vanaf begin januari laten voor wat het is, in 2022 was hij op zijn best in het voorjaar denk ik maar toen had hij 5-6 weken voorbereidingstijd op de klassiekers ipv 2-3 weken als hij dat WK veldrijden er wil bijnemen en sowieso de omloop moet skippen. Wout reageert ook altijd goed op een hoogteprikkel, waarom dan geen extra mini hoogte stage op grotere hoogte inlassen tussen de strade en MSR en de Tirenno/PN skippen? Geen idee waarom die rittenwedstrijden een must zijn, met de juiste trainingsprikkel kan je me dunkt even goede resultaten bereiken en in het geval van wva scheelt dit weer een hoop knechtenwerk dat per definitie niet beter is voor zijn eigen conditie/frisheid.
24-10-2023 09:02
Winst zit hem met name in de voorbereiding denk ik. De poppetjes hebben ze; maar die waren niet altijd op top niveau afgelopen 2 jaren. Daarnaast kan kwaliteit vh gereedschap wellicht nog wat beter: minder lek zou helpen en een fiets die iets meer klappen kan opvangen zou de berijder energie kunnen besparen.
24-10-2023 09:23
Ik zou zeggen, probeer de tour eens te winnen zonder van Aert. JV (V-Lab) begint altijd de plannen te maken vanuit te tour en dan terug rekenen naar de andere wedstrijden en doelen. Voor van Aert moet dat anders als je echt een monument wil winnen. Vingegaard zou het ook af moeten kunnen met Van Baarle, Laporte/Affini, Benoot, Kuss, Tratnik, Kelderman & Jorgenson.
    24-10-2023 09:36
    Van Aert was gewoon in topvorm tijdens het voorjaar, maar hij is en blijft minder explosief op de heuveltjes dan Pogacar en Van der Poel.
    24-10-2023 09:43
    Je hebt topvorm en "mega-awesome-'kan-echt-niet'-topvorm". Dat laatste zagen we bij van Aert in de tour van 2022. En ja, daar komt ook wat geluk bij kijken, maar als je in die topvorm bent heb je dat geluk ook gewoon
    24-10-2023 10:21
    @Bauke - wat moet Van Aert dan anders doen in het voorjaar? Afgelopen jaar is hij zelfs langer op de Teide gebleven en miste hij Strade Bianche om in topvorm aan de start te staan bij Vlaanderen/Roubaix. En natuurlijk doet het team er alles aan om die top van 2022 te evenaren, maar dat is niet zomaar 1, 2, 3 geregeld he.
    24-10-2023 10:37
    Precies wat ik zeg. Niet van de tour uitgaan en terug rekenen waar je de andere vormpiek wil laten vallen. Er moet 1 echt vormpiek zijn in April. De rest van het jaar reken je juist vanuit daar uit
    24-10-2023 14:00
    Ze zorgen al dat zijn vormpiek eind Maart/begin April is.
24-10-2023 09:52
Vorig jaar hebben ze hun collectieve sterkte door pech eigenlijk nooit kunnen uitspelen op de grote dagen.
- Van Baarle heeft (na zijn zege in de Omloop) nooit een rol van betekenis kunnen spelen als wisselkopman door allerlei tegenslagen.
- Ook Laporte had in Roubaix pech, net als Van Aert in de diepe finale.

Lijkt me overigens wel een aandachtspunt voor Parijs-Roubaix. Van Aert is daar een paar keer erg sterk geweest maar heeft daar al enorm veel materiaalpech gekend. Kunnen ze daar iets optimaliseren? Doet me een beetje denken aan Van Petegem die met zijn 'strontbandjes' van Michelin vaak kansloos was in Roubaix, tot zijn eigen frustratie.

Verder lijkt het besef bij Van Aert eindelijk binnengesijpeld dat hij het niet tot een man-tegen-man-gevecht moet laten komen met Van der Poel en Pogacar als er in de finale hellingen in het spel zijn. Hij is nog een stuk zwaarder, dus in normale omstandigheden bijt hij dan in het stof.

Moeilijkheid van een tactisch spel is dat in die lange klassiekers vaak de beste mannen automatisch komen bovendrijven. Vorig jaar reden ze met 3 in Vlaanderen ook spelenderwijs het grote gat toe naar de sterke kopgroep. Maar Van Aert moet zich toch vooral kunnen sparen onderweg als hij op de laatste keer Oude Kwaremont en Paterberg met Pogi en VDP mee wil kunnen.

Vraag zal inderdaad ook zijn of Pogacar volgend jaar op de RVV mikt. Al maak ik me de bedenking of naast Van Aert ook Van der Poel wel nog geneigd is om vol mee te knallen met Pogacar tot die weer zijn duivels kan ontbinden op de Oude Kwaremont. Tactisch zou het wel eens een heel andere race kunnen worden, en dan heeft TJV wel de sterkte in de breedte om daar iets mee te doen.

Hier al vaak aangehaald, maar als ik Van Aert was zou ik kiezen voor een brede basis op de weg zodat hij zijn topvorm na Roubaix kan doortrekken tot LBL zoals in 2022. Na PR 2 weken herstellen en nog eens opbouwen naar Luik, zorgt toch voor een extra kans op een grote zege. Op papier is hij daar wel de mindere van een Pogi of Evenepoel, maar in Vlaanderen is hij evenmin de grote favoriet.

En het zijn natuurlijk meestal de benen die spreken. Je kan dan wel een sterk collectief opstellen, maar in de zone van de waarheid in de monumenten moet de kopman zelf wel kunnen volgen. In die zin zie ik voor Van Aert vooral kansen in MSR en PR, in Vlaanderen moeten ze met TJV voor chaos gaan en misschien wel vooral mikken op een tactisch spel dat kan afgerond worden door Laporte of Van Baarle. Van Aert moet er dan maar proberen te blijven aanhangen bij Pogi en VDP en hopen op een sprint. In LBL een gelijkaardig scenario, mocht hij die rijden: hopen dat je overleeft en het weer samenkomt tot een sprint.
24-10-2023 11:09
Is Lawson Craddock een potentieel kandidaat?
24-10-2023 12:32
Ik vermoed dat we een aantal verrassende transfers krijgen van renners die al een ploeg hadden maar afgekocht gaan worden. Ik zie Visma geen renners nemen uit de restjes van renners die nu nog zonder ploeg zitten
    24-10-2023 14:23
    Riley Sheehan heeft nog geen profcontract, Capiot lijkt me ook wel een optie als allround knecht. Blanco Pro Cycling is niet op zoek naar kopmannen, maar vooral naar ploegopvulling om de gaatjes te dichten. Dan ligt het niet voor de hand om afkoopsommen te gaan betalen.
    24-10-2023 18:31
    Sheehan lijkt me echt iets voor de Visma ploeg. Iemand die ondanks dat hij alles zelf heeft moeten uitvinden toch al een hoog niveau haalt en bij Visma vast nog enkele stappen kan zetten.
    24-10-2023 19:02
    Een terugkeer van verloren zoon Antwan Tolhoek?
24-10-2023 09:04
In 2020 was Van Aert in topvorm, maar helaas was er geen Parijs Roubaix. Zonder lekke band had hij hem dit jaar denk ik gepakt ipv Vd Poel. En in 2022 kon Van Aert ook geen Vlaanderen rijden vanwege covid, dus hij heet zijn portie pech ook wel gehad. Zal heel gebrand zijn in 2024.
24-10-2023 09:16
Interessant. Ben benieuwd wie er nog uit de hoge hoed getoverd gaan worden.
Ik zou Pellizzari wel een heel interessante renner vinden voor 2024. Nog geen (definitief) contract en heeft toch al wat mooie resultaten weten neer te zetten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine