Sebastian Langeveld stopt als renner en wordt ploegleider bij EF Education-EasyPost

vrijdag 7 oktober 2022 om 16:59
Sebastian Langeveld stopt als renner en wordt ploegleider bij EF Education-EasyPost

foto: Cor Vos

Sebastian Langeveld zal zondag met Parijs-Tours zijn laatste koers rijden als profwielrenner. De Nederlandse coureur van EF Education-EasyPost heeft dat aangekondigd op sociale media. “Het gevoel om te stoppen werd de laatste weken steeds sterker. Ik kijk nu uit naar het tweede deel van mijn carrière, als ploegleider.”

“Ik ben klaar en gemotiveerd om in deze rol dezelfde passie te leggen als ik deed als wielrenner”, vertelt Langeveld over zijn nieuwe rol binnen de ploeg. De Nederlander reed in totaal zeventien jaar in het profpeloton. In totaal kon de 37-jarige wielrenner zeven keer zegevieren. Zijn grootste overwinningen zijn die van de Omloop het Nieuwsblad en het Nederlands kampioenschap.

“Ik heb veel finales gereden in Vlaanderen en Roubaix met en tegen grote kampioenen. Natuurlijk was het mijn droom om een groot monument te winnen, maar terugkijkend ben ik trots op mijn carrière”, aldus Langeveld. “Ik had altijd het idee om nog een klassiek voorjaar te doen, de reden waarom ik wielrenner ben geworden, en te stoppen op de Vélodrome in Roubaix. Ik voelde echter dat het tijd was om de stoppen, ik moet eerlijk zijn met mezelf.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

A.M.M. Jonkers 7 oktober 2022 om 18:15

Een voorbeeldige profwielrenner die zichzelf volledig weg kon cijferen voor zijn kopmannen.
Reed toch een aardige erelijst bij elkaar!

Begrijpelijk dat EF Education-EasyPost dolgelukkig is met zijn switch van coureur naar ploegleider.

2
De Capybara van de Conradkade 7 oktober 2022 om 17:11

Stilist op de fiets.

1
Geel Zwarte Bril 7 oktober 2022 om 17:14

Dumoulin, Terpstra en Langeveld. Stoppen wat grote Nederlandse namen dit jaar.

1
ervee 7 oktober 2022 om 18:27

Na Terpstra, stopt ook Langeveld. Kan mij nog een interview herinneren in de Sportweek (of heette het toen al Nu sport) met Terpstra en Martijn Maaskant. Daarin ging het over kassei rijden en voorjaarsklassiekers en werd gevraagd wie als eerste een grote wedstrijd zou winnen. Beiden zeiden toen gelijk Langeveld en uiteindelijk won hij ook als eerste een grote wedstrijd, met de omloop. Maar daarna is Terpstra daar toch wel 'redelijk' overheen gegaan! Heb nog best vaak gedacht aan dat interview in de succes jaren van Terpstra.

Zal daarnaast ook nooit de omloop van 2009 vergeten, dat Langeveld voorop reed en 4 man van Rabobank op kop reden om hem terug te halen, omdat ploegleider Dekker niet dacht dat Langeveld het kon afmaken. Hij daar ongelofelijk pissed over was, ook omdat Hushovd toen won dacht ik.

1
eddyvv 7 oktober 2022 om 21:45

Vindt Breukink het wel goed dat ie stopt?

1
DonQuijote 8 oktober 2022 om 05:32

Inderdaad, Breuk wil vast weten of het goed zit.

0
Wim Kruithof 7 oktober 2022 om 22:23

Vaak wordt een zege als de Omloop direct gebagatelliseerd als dat het geen ‘echt grote koers is, geen monument’ and so on.

Een Langeveld maar ook Vanmarcke bijv zijn mooie bewijzen van hoe ook een Omloop gewoon een parel op de erelijst kan zijn. Goed mogelijk namelijk dat er in de gehele carrière erna, geen mooiere overwinning komt.

Ik kan mij storen aan het downgraden van grote koersen, ook als dit niet de allergrootste zijn.

1
KnightBiker 7 oktober 2022 om 17:18

goede, mooie renner, laatste jaren weinig gezien helaas. Waarschijnlijk een goede ploegleider in de dop want weet wat het is om finales te rijden tegen sterkere renners.
Hopelijk gaat hij met Ten Dam en co op stap… ben benieuwd naar zijn verhalen.

0
Posterix 7 oktober 2022 om 17:31

Tjonge wat verrassend. Ik had gedacht dat hij nog niet klaar was als profrenner. Mooi dat hij een plekje achter het stuur bij zijn huidige ploeg heeft!

0
Fast Freddy 7 oktober 2022 om 18:42

Mooie loopbaan, alles meegemaakt en een dikke vis.

0
Bimbo Visma 7 oktober 2022 om 19:15

Ik was vergeten dat hij bij Skill Shimano had gezeten.

Mooie carrière gehad, mooi moment voor de nieuwe stap

0
stef77 7 oktober 2022 om 19:58

Ja, en was het ook niet de man die het NK verkocht aan Rabobank, Breukink en Boogerd en dat voor het oog van de camera?

0
Jans Koerts 7 oktober 2022 om 21:15

Zijn zit en snit was inderdaad magistraal.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone