SD Worx reageert op aantijgingen: “Chantal Blaak zegt nooit doping te hebben gebruikt”
foto: Cor Vos
dinsdag 20 december 2022 om 13:34

SD Worx reageert op aantijgingen: “Chantal Blaak zegt nooit doping te hebben gebruikt”

SD Worx heeft gereageerd op een dinsdagochtend verschenen artikel van het Algemeen Dagblad, waarin gesteld werd dat SD Worx-renster Chantal van den Broek-Blaak in 2008 positief heeft getest op het verboden middel furosemide. “Chantal van den Broek-Blaak heeft tegenover de ploeg verklaard dat deze zaak niets met dopinggebruik te maken heeft”, laat het Nederlandse team in een verklaring weten aan onder andere nu.nl.

“Zij heeft destijds haar verhaal uitgelegd aan de betrokken partijen en instanties. Zij hebben vervolgens besloten om haar geen schorsing op te leggen. Verder heeft de renster aan de ploeg benadrukt dat zij gedurende haar hele carrière nooit doping heeft gebruikt”, aldus SD Worx, dat zegt niet op de hoogte te zijn geweest van het voorval. Van den Broek-Blaak kwam in 2015 bij Boels-Dolmans, de voorganger van SD Worx.

SD Worx benadrukt verder dat er binnen de ploeg een absolute nultolerantie tegenover het gebruik van doping en verboden middelen heerst. “Er zijn sinds het oprichten van de ploeg nooit gevallen van doping geweest.”

Blaak testte positief op furosemide, een plaspil, tijdens het WK voor studenten in Nijmegen, schreef het AD. In die wedstrijd werd de toen 19-jarige Blaak tweede, achter Elise van Hage en voor Annemiek van Vleuten. Vanwege de positieve test mocht de eerstejaarsprof haar zilveren medaille niet houden, maar ze werd ook niet geschorst. Blaak bleef de weken, maanden en jaren erop gewoon koersen. De gangbare straf die in 2008 stond op het gebruik van furosemide, was een diskwalificatie en een schorsing van twee jaar.

RIDE Magazine
40 Reacties
20-12-2022 15:53
Ben op zich wel beniewd waarom dit verhaal nú opkomt, maar (zoals RV ook lijkt te zeggen) dat doet er niet aan af dat Blaak 14 jaar geleden is betrapt op een verboden product. Ik snap zelf niet zo goed waarom ze niet inhoudelijk reageert. Daarbij hoef je wat mij betreft niet meteen je hele medische historie bloot te leggen, maar een beetje tekst en uitleg (anders dan: de autoriteiten vonden kennelijk dat ik niet schuldig was, want ik ben niet geschorst) zou voor mij wel helpen.
    20-12-2022 15:55
    Zonneveld zei op Twitter dat hij er een paar maanden geleden iets over hoorde, en het toen is gaan onderzoeken. Vandaar dat het dus precies nu uit komt.
20-12-2022 16:08
"Blaak zegt nooit doping te hebben gebruikt" Moest ze het tegenovergestelde zeggen, dat zou pas nieuws zijn.
20-12-2022 15:18
Precies. Het is juist zaak van de media om dit te brengen.

Bovendien heeft ze de tijd gehad om te reageren. Dat doet ze niet, nul inhoudelijke reactie.

Dan is het logisch dat je dat publiceert. Als er een antwoord was gekomen met 'kijk, het zit zus en zo en dus was er niets aan de hand, zie hier de bevestiging van instantie blabla', dan was er ook geen verhaal geweest.

Ik ben juist blij met journalisten die hun werk doen. Beter dan al die fanboys die een perskaart om hebben hangen.
    20-12-2022 16:58
    Helemaal mee eens. Ik snap de gedachtegang ook niet dat een journalist zich stil moet houden. Journalisten moeten bij elke zaak altijd open en transparant zijn en wederhoor toepassen. Dat doet Thijs Zonneveld. Reactie van vd Broek/Blaak is nogal slap, aangezien het juridisch inderdaad is verjaard, maar dat betekend niet dat het ethisch toen verantwoord was om dit middel te gebruiken. Ze heeft wellicht geen direct prestatie bevorderend middel genomen, maar wel één die verboden was en het is goed journalistiek werk om hier in te duiken en naar buiten te brengen, aangezien het aan de wielersport zelf is om zijn imago van de afgelopen 70 jaar te verbeteren. Ik had graag een betere reactie van vd Broek/Blaak gezien.
    20-12-2022 19:20
    "Dan is het logisch dat je dat publiceert. Als er een antwoord was gekomen met ‘kijk, het zit zus en zo en dus was er niets aan de hand, zie hier de bevestiging van instantie blabla’, dan was er ook geen verhaal geweest."

    Dan hadden we hetzelfde verhaal, met slechts een andere eigen verklaring van Blaak.
20-12-2022 16:07
Wel grappig dat bij Armstrong iedereen verweet dat de media niet kritisch genoeg was geweest.

En nu is er iemand kritisch en wil hij goedkoop scoren.

Het is gewoon vreemd dat je op een middel betrapt wordt waarvoor 2 jaar staat en er dan meer wegkomt.

Het is van gigantische invloed geweest op haar carrière want twee jaar niet koersen als 19 jarige, dan is het waarschijnlijk einde carrière.
    20-12-2022 16:36
    Volledig met je eens.
    20-12-2022 16:52
    Of er is toch niets aan de hand geweest.
    De primaire instanties alhier hebben haar er niet om gestraft destijds en dat zal evengoed een reden hebben. Zoals in artikel door ook SD Works verklaard.

    Bovendien al lang verjaard en een typisch ik wil aandacht "scoop" van Zonneveld.
    Dat UCI er niets van weet etc valt de renster niet te verwijten. Puur heksenjacht om journalistiek te scoren. Thijs wil graag relevant blijven en doet dit op een manier waardoor hij in het (oud) peleton "erg" geliefd is.
    20-12-2022 16:55
    Als er niks aan de hand was, kan ze toch gewoon open kaart spelen.
    20-12-2022 16:56
    @kopoverkop

    Ze hebben haar wel gestraft, haar 2e plek is immers afgenomen. Zelf zegt blaak dat de instanties een schorsing blijkbaar niet nodig vonden, maar waarom dan?

    PS: Als de zaak Armstrong of Boogerd verjaard zou zijn, had iedereen het dan ook moeten laten rusten?
    20-12-2022 17:02
    Vragen, vragen en nog eens vragen
    20-12-2022 17:22
    Lijkt me vrij helder dat Blaak destijds dat middel ingenomen heeft en dus een fout gemaakt heeft.
    Daarnaast is het ook duidelijk dat het middel op zich niet prestatiebevorderend is en op de verboden lijst staat omdat het gebruik van doping kan maskeren. Dus indien Blaak destijds op een geloofwaardige manier hard heeft kunnen maken dat ze het middel in een andere context gebruikte (bvb op voorschrift van een huisarts omwille van vochtretentie bij menstruatie of op eigen initiatief als paardenmiddel om heel snel gewicht te verliezen), dan zou ik er wel in kunnen komen dat een bijkomende straf niet nodig geacht werd. En dan vind ik ook dat ze terecht kan zeggen dat ze zich niet gedopeerd heeft.
    Maar uiteraard valt Zonneveld niet te verwijten dat hij dat verhaal brengt als het hem ter ore komt - ik vind dat hij het ook vrij genuanceerd brengt, al gaat een deel van de nuance verloren doordat Wielerflits het AD artikel niet volledig overneemt. En sowieso zou Blaak nu beter volledig open kaart spelen, hoe vervelend het ook is voor haar om met een fout van 14 jaar geleden geconfronteerd te worden.
    20-12-2022 17:34
    Niet prestatiebevorderend ben ik het niet mee eens: het kan je wattage per kilogram wel degelijk verbeteren. Het maskerend effect is niet de enige reden waarom het verboden is. En het rondje in Nijmegen kent (helemaal voor Nederlands doen) vrij veel hoogtemeters, met finish vlak na een langere klim. Dus niet zo heel gek, een paar kilo kwijt zijn.
    20-12-2022 17:58
    @Luipaard
    Op dat gebied schrijf ik alleen maar wat ik overal lees in deze en andere zaken rond furosemide - het wordt telkens expliciet als maskeringsmiddel en niet-prestatiebevorderend omschreven. Door Zonneveld in zijn artikel, door Herman Ram van de dopingautoriteit, door dr Chris Goossens...
    Gewichtsverlies zou je eventueel een voordeel kunnen bieden, maar daarnaast dehydrateert het je ook helemaal. En als je dat 'oplost' is het gewicht er zo weer aan. Zo gebruiken boksers het trouwens: om gewicht te verliezen voor het weegmoment en vervolgens weer 'op hun gewicht' te zijn tegen de kamp zelf.
    21-12-2022 08:34
    Ah ja, de Onana zaak was ook rondom furosemide. Voor voetbal is gewichtsverlies niet prestatiebevorderend natuurlijk.

    ben het met je eens dat het midden an sich niet prestatiebevorderend is natuurlijk, maar het kan dus wel degelijk je watt/kg omhoog krikken. Al kan je dat ook legaal doen met een klysma, zoals de Vocsnor ooit eens heeft gedaan. Lijkt me wel weinig plezant ;)

    Afijn, ik denk dat wij het op grote lijnen eens zijn met elkaar: het is de taak van journalisten - en dus Zonneveld - om dit soort zaken tot op de bodem uit te zoeken. Dat Blaak niet wil vertellen waarom ze dit heeft genomen en het in eerste instantie zelfs ontkent draagt niet bij aan de geloofwaardigheid helaas, en het zou voor iedereen het beste zijn als zij een goede verklaring voor het hele gebeuren kan geven, mits ze die heeft natuurlijk. Wellicht was het wel degelijk om iets anders maskeren of om 3 kilo lichter aan de start te staan, en wil ze er daarom niet over uitweiden.
20-12-2022 19:26
Ik ben niet heel veel bezig met wielrennen in de marge, maar het valt mij wel op dat Blaak (2008) en Zijlstra (2011) de hand boven het hoofd is gehouden in min of meer een zelfde periode, dat lijkt wel op bewust beleid bij de KNWU/Dopingautoriteit Nederland.
    21-12-2022 08:49
    "Het jaarverslag van de Nederlandse Dopingautoriteit over 2008 meldt dat in het wielrennen in één geval furosemide is aangetroffen. Maar gek genoeg weet niemand wat er exact met die positieve test gebeurd is.

    De Nederlandse Dopingautoriteit zegt de test naar de FISU gestuurd te hebben, maar bij de FISU zijn ze niet zeker wat ze ermee gedaan hebben. Dat is vreemd, want de FISU is sinds 2004 aangesloten bij de World Anti-Doping Code. Aan de andere kant: het is ook een kleine organisatie die niet vaak met dit soort zaken te maken heeft. Het lukt Olivier Van Bogaert, perschef van de FISU, niet om er iets over terug te vinden in het archief."

    De zaak lijkt dus doorgestuurd te zijn, en komt i.i.g. in het jaarverslag terug. Dat ondersteunt een doofpot-theorie niet.

    Als je zoiets onder de pet wil houden ga je het niet in het jaarverslag melden.
    21-12-2022 09:07
    @Zeboe
    De hand boven het hoofd houden is dan ook iets anders dan een zaak onder de pet houden.
20-12-2022 13:51
Een misselijk makend verhaal uit de AD hoek en daar is de naam van Thijs Zonneveld weer eens.
    20-12-2022 15:20
    Wat is er precies misselijkmakend?

    Ze heeft een middel op de verboden lijst gepakt. Feit. Ze is betrapt. Feit. Ze is vrijgesproken. Feit. Niemand weet waarom en door wie. Feit. Zelf zegt ze er niets over. Feit.

    Dat is een verhaal dat je moet brengen.
    20-12-2022 16:54
    Ik snap de afkeur tegen Thijs totaal niet. We mogen blij zijn dat een wielerjournalist hier in duikt ipv een Mart Smeets die Armstrong verdedigt. En wat had Thijs dan moeten doen toen hij hier achter kwam? Zich stil houden als journalist? Snap niet hoe je gedachte gang precies werkt.
    20-12-2022 22:45
    Dat is toch die Zonneveld die altijd lyrisch doet over Jumbo, maar kritisch is op andere ploegen. En niets zegt over Ketonen!!!!
    Altijd beetje eenzijdig
20-12-2022 14:11
Nou, als je het tegen de ploeg kan uitleggen kan je het ook tegen de media, toch? Wat houdt haar tegen? Vertel je verhaal, ik ben benieuwd waarom dit niet onder doping zou vallen.
    20-12-2022 14:19
    de zaak is in 2016 verjaard waarom moet Zonneveld nu dit weer brengen? Hij is weer bezig met een Barbertje moet hangen verhaal.
    20-12-2022 14:27
    Ik snap dat je Zonneveld niet mag Kaj, en dat is je goedrecht. Maar dat staat hier los van.

    Als een zaak strafrechtelijk is verjaard, betekent dat nog niet dat deze dat ook op ethisch vlak is. En gezien de straf op dit middel verhoogt is van 2 naar 4 jaar in die tijd, blijft het ethisch natuurlijk bijzonder wrang dat Chantal hier mee weg is gekomen, en dat het niet duidelijk is waarom. Het feit dat ze zelf weigert hier opheldering over te geven is wat mij betreft genoeg reden om mijn vraagtekens erbij te zetten.

    Zoals ik al zei: als je het aan de ploeg uit kan leggen, waarom dan niet aan de media?
    20-12-2022 15:29
    Die zaken staan ook los van elkaar.

    Zaak A : Zonneveld is er als eerste bij om wie dan ook binnen het wielrennen aan een kruis te spijkeren.
    Zaak B: Blaak is 14 jaar geleden effectief betrapt op pilletjes waar je zo enorm van zeiken moet dat je kilo's lichter aan de koers beginnen kunt.

    Zowel aan B als A vallen eigen visies te hangen maar ze staan wel los van elkaar.
20-12-2022 15:43
Dat zij Festina tvm armstrong ook in het begin haha
    21-12-2022 07:10
    Je volgt het niet zo. Eerst Festina en pas later Armstrong.
20-12-2022 19:19
Ik geloof haar wel hoor. Daar niet van. Maar iedere renner zegt toch dat hij/zij nooit heeft gebruikt tijdens zijn/haar actieve carrière.
21-12-2022 12:45
Het luie paard van Lent. Als je een beetje heb opgelet dan kan niemand wat over Blaakie zeggen. Zelf weet ze het niet. De dopingautoriteit weet het niet de KNWU weet het niet. Zijlaard weet het niet. Alleen Tijsje weet het weer.
    21-12-2022 18:00
    Nee, Thijs maakt geen oordeel over de zaak in zijn artikel. Misschien eerst even goed lezen voordat je commentaar geeft. Over opletten gesproken.

    Blaak weet wel wat er is gebeurd en heeft het er naar eigen zeggen met de ploeg over gehad. Maar ze wil het niet tegen de media vertellen.
21-12-2022 07:45
Vainsteins: het is geen gelul. Het is een riool jounalist hij zit er toch alleen maar om ordinair geld te verdienen. Wat bewijst hij de wielersport nou. Hij komt alleen maar over shit doping verhalen. Meer kan hij niet schrijven. Er valt toch veel meer te schrijven over de koers. Of schrijf mooie verhalen over de coureurs. Maar ik zit er niet op te wachten om ieder x die verhalen te lezen wat ze allemaal hebben uitgespookt. Hij verdient geld over andermans rug. Zelfde als met dat boek over die verraaier met ze lange haar. Jaren uit die pot gesnoept en als ze dan geen geld meer hebben gaan ze een boek uitbrengen. En hun ex maten verraaien en die jongens schade aanbrengen. Als die jongens wat te melden hebben kunnen ze dat zelf wel. En Tijsje schrijft het klakkeloos over die denkt zo ik heb een mooi verhaal en de kassa tikt lekker door. Walgelijk
    21-12-2022 08:00
    De wielersport was rond de eeuwwisseling wel bijna dood en begraven. Rondrijdende apotheken waren het, waar sponsors, media maar ook het publiek zich liever niet meer aan verbrandden.

    Daarna is er een nieuwe golf gekomen van ploegen en renners die alles met wat doping te maken had keihard veroordeelden. Het heeft na enkele jaren ook voor een nieuw elan gezocht voor het wielrennen, en de sport werd terug massaal in de armen gesloten door het publiek.

    De laatste tijd is die zucht naar clean weer wat gaan liggen, lijkt het. Door dergelijke verhalen naar buiten te brengen, zorg je er wel voor dat dopinggebruikers beseffen dat ze nooit veilig zijn en hun oude verhalen kunnen blijven opduiken. En als het een 'publiek geheim' was binnen het peloton, doe je de jonge generatie die in de verleiding komt er ook geen plezier mee door het niet te brengen.

    Moet je Chantal nu keihard veroordelen zonder goed te weten wat er eigenlijk echt gebeurd is? Nee zeker niet, maar dat doet Zonneveld toch ook niet? Hij brengt het verhaal, en dat is voor de wielersport alleen maar een goede zaak. Ondanks dat Zonneveld soms een pedant ventje is. :)
    21-12-2022 08:27
    Mokum, kan je ook nog wat inhoudelijk over het gebeuren rondom Blaak zeggen of kan je alleen maar Zonneveld-bashen?
    21-12-2022 09:03
    Vragen, vragen en nog eens vragen
    21-12-2022 09:29
    Zonneveld heeft gewoon zijn plek gevonden: enorme windvaan met bibberend belerend vingertje en gespeeld cynisme. Dat ik daar doorheen denk te prikken neemt niet weg dat een groot publiek hem als oprechte insider ziet. Missie geslaagd. Hij weet columns in landelijke kranten te schrijven, boeken mede te schrijven, zit in podcasts en TV-programma's.. Gaf zelfs (heel beroerd met zijn SEG gappie) commentaar bij koersen.

    Hoeveel meer kan je slagen als Nederlands wielerjournalist?

    Ik pruim nogmaals zijn schrijfsels en neppe insteek niet maar kan wel iets van respect opbrengen voor zijn ijver. Daarbij, eerlijk is eerlijk, kan hij best goed schrijven ook.
20-12-2022 15:48
Wat maakt het uit.
De eerste 5 oranje ..... puur toeval :-)
20-12-2022 22:06
Zonneveld komt volgende week met een verhaal over Jan Janssen dat ie betrapt is op doping. Zonneveld mislukt als wielrenner en ook als journalist.
    20-12-2022 22:58
    Da’s gelul natuurlijk.

    Als wielrenner nooit wat geweest maar als journalist, of je hem nou pruimt of niet, gelukt op een manier die niet veel hoger kan reiken.

    Ik pruim hem niet zo overigens.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine