Schuldbewuste Oscar Riesebeek zegt sorry, maar loopt geen risico in Tour de France
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
maandag 23 juni 2025 om 16:55

Schuldbewuste Oscar Riesebeek zegt sorry, maar loopt geen risico in Tour de France

Oscar Riesebeek hoeft zich bij een eventuele deelname aan de Tour de France geen zorgen te maken over de twee gele kaarten die hij opliep in de Baloise Belgium Tour 2025. Ondanks dat de UCI-regels voorschrijven dat een renner een schorsing van veertien dagen krijgt bij drie gele kaarten in dertig dagen tijd, vervalt die regel als een renner een eerdere schorsing heeft gekregen. “Ik wil graag mijn excuses aanbieden”, zegt hij in een persbericht van Alpecin-Deceuninck.

De 32-jarige Nederlander kreeg afgelopen week in de Ronde van België twee gele kaarten. In de tweede en vijfde etappe werd hij door de jury op de bon geslingerd voor het gebruikmaken van trottoirs, bestratingen of fietspaden buiten het parcours. Riesebeek heeft daarmee de twijfelachtige eer dat hij de eerste renner in de historie is die een schorsing van zeven dagen krijgt na twee gele kaarten in dezelfde koers. Begin 2025 werd dit systeem door de UCI in het leven geroepen. Het werkt als volgt:

Wat zijn de regels?

Bekijk hier het volledige overzicht met de 31 overtredingen die kunnen resulteren in een gele kaart.

Voor renners en staf met een gele kaart op zak, kunnen er nog zwaardere straffen bijkomen. Die zien er per 1 januari 2025 als volgt uit:

  • 2 gele kaarten in één eendagskoers of in één rittenkoers: diskwalificatie + 7 dagen schorsing (die begint een dag na de laatste gele kaart)
  • 3 gele kaarten in een periode van 30 dagen: 14 dagen schorsing (die begint een dag na de laatste gele kaart)
  • 6 gele kaarten in een periode van 1 jaar: 30 dagen schorsing (die begint een dag na de laatste gele kaart)

Hier vind je het overzicht van renners met een gele kaart en of ze op scherp staan voor een bepaalde periode.

Gele kaarten geen probleem voor Tour-debuut
De Nederlander staat namens Alpecin-Deceuninck op een longlist voor de Tour de France. Hij was ook mee op hoogtestage naar La Plagne aan het begin van deze maand, net als bijvoorbeeld Jasper Philipsen en andere renners die zich mogelijk opmaken voor de Tour. Daarbij moeten we vermelden dat Riesebeek vorig jaar ook mee was tijdens dezelfde hoogtestage, maar dat zijn gehoopte Tourdebuut er toen niet kwam. In theorie behoort dat ook dit jaar tot de mogelijkheden, al is dat voor Riesebeek niet te hopen.

Voor zijn twee gele kaarten in de Baloise Belgium Tour kreeg de Nederlander met ingang van maandag 23 juni een schorsing van zeven dagen. Daardoor mist Riesebeek het Nederlands kampioenschap op de weg in Ede van komende zaterdag. Een bittere pil, want de ervaren allrounder is nota bene afkomstig uit de Gelderse stad. Nu stellen enkele media dat Riesebeek daardoor ook op scherp staat voor een langere schorsing, bij een eventuele nieuwe gele kaart als hij meedoet aan de Tour. Dat is onjuist.

In de UCI Regulations staat op pagina 141 bij artikel 2.12.007 dat gele kaarten die zijn meegeteld voor het opleggen van een schorsing, niet langer in aanmerking komen om een renner langer te schorsen. Dat wil dus zeggen dat Riesebeek momenteel weer met een schone lei begint en dat hij zich geen zorgen hoeft te maken bij een eventuele deelname in de Tour. Het is voor Alpecin-Deceuninck dus geen risico om hem eventueel te selecteren, zoals andere media suggereren.

foto: Cor Vos

Riesebeek liep bij zijn veelbesproken valpartij in de Ronde van België geen breuken op, blijkt uit onderzoek in het ziekenhuis. “Ik accepteer de consequenties van mijn acties”, zegt hij over de schorsing. “Natuurlijk is het teleurstellend om het NK te missen. Maar als ik terugkijk realiseer ik me dat mijn gedrag in de koers niet alleen fout was, maar dat ik ook collega-renners in gevaar bracht. Dat is iets waar ik oprecht spijt van heb en daar wil ik graag mijn excuses voor aanbieden. De regels zijn duidelijk. Als ze consequent worden toegepast, respecteer ik dat volledig. Ik ga nu wat rust nemen om te herstellen en me voor te bereiden op mijn volgende doelen.”

Ploegmaat Tadej Pogačar moet er wél om denken

Toch is het wel mogelijk dat renners in de Tour tegen een schorsing van veertien dagen aanlopen. Die kans bestaat namelijk voor coureurs die met een gele kaart op zak beginnen aan La Grande Boucle. Momenteel is Nils Politt de enige op de voorlopige startlijst bij wie dit van kracht is. Hij ontving op 9 juni een gele kaart tijdens het Critérium du Dauphiné. Als de Duitser voor 9 juli nog eens twee gele kaarten krijgt, moet hij de Tour per direct verlaten en krijgt hij een schorsing van veertien dagen.

Ook Paul Penhoët, Per Strand Hagenes (beiden eveneens tot 9 juli), Lionel Taminiaux (tot 19 juli) en Roger Adrià (tot 20 juli) zitten in hetzelfde schuitje, mits zij bij hun ploegen een selectie afdwingen voor de Tour. Van de Noor weten we bijvoorbeeld al dat Visma | Lease a Bike hem niet meeneemt naar Frankrijk. Uiteraard geldt de straf van een dubbele gele kaart – zeven dagen schorsing, zoals Riesebeek nu – in de Tour voor álle renners die starten. Als dat het geval is, volgt directe uitsluiting voor het vervolg van La Grande Boucle.

RIDE Magazine
20 Reacties
23-06-2025 17:02
Fijn. Een renner die gewoon het boetekleed aantrekt en excuses maakt.
Was ook echt een domme actie. Nu weer door.
23-06-2025 19:25
@Youri
wat je schrijft over Politt (en Penhoët en co) is juist, maar heel veel verschil met andere renners maakt het niet.
Immers, élke renner die in de Tour 2 keer geel pakt moet de wedstrijd verlaten. Alleen zou Politt dan 14 dagen schorsing krijgen omdat het zijn 3de binnen de maand is, terwijl de anderen "slechts" 7 dagen schorsing zouden krijgen.
Maar wie uit de Tour vliegt, gaat sowieso niet onmiddellijk in een andere wedstrijd opgesteld worden (er zijn er ook niet veel), het is die DSQ die het afschrikeffect moet hebben.
    23-06-2025 19:32
    Precies dit dus! Voor de Tour maken die gele kaarten helemaal niets uit. Maar ja: ze moeten de artikelen toch op een of andere manier vullen.....
    23-06-2025 20:49
    @MAP
    Dank voor de constatering dat het juist was. Voor de duidelijkheid heb ik nog twee zinnetjes toegevoegd.

    @Evgeni
    Dank voor je vriendelijke en inhoudelijke bijdrage. We doen ons best.
    23-06-2025 22:29
    @Youri
    Het was opbouwend bedoeld hoor. Ik vind alleen dat het idee dat Politt er méér aan moet denken dan een ander geen hout snijdt, omdat 7 of 14 dagen helemaal niks uitmaakt.

    Verder vind ik het artikel absoluut nuttig en relevant, want het is vandaag wel al gebleken dat maar weinig mensen de regels kennen/juist begrijpen.
23-06-2025 17:04
Ik krijg het er niet goed in: na 2 geel krijg je schorsing. Na 3 geel in 30 dagen krijg je schorsing tenzij je al eerder schorsing kreeg… hoe kun je dan ooit aan 3 geel komen…?
    23-06-2025 17:06
    Ah ik denk dat ik hem snap. Je kunt natuurlijk ook 2 geel in 2 verschillende wedstrijden krijgen. Dan volgt niet een schorsing…
    23-06-2025 17:47
    Volgens mij blijft je gele kaart staan, als een tweede geel in een rittenkoers of eendags koers pakt, schorsing, als je dan binnen 30 dgn een derde pakt, schorsing, zoniet dan tellen ze door tot 6 binnen 1 jaar.
    23-06-2025 18:23
    Dus concreet: geel in Le Samyn, Strade en MSR betekent een schorsing en hetzelfde als je 2x geel pakt in Tirreno
    23-06-2025 20:47
    @Boomie1
    Bijna goed. Twee keer geel in Tirreno in jouw voorbeeld levert een schorsing van zeven dagen op. Die combinatie van drie gele kaarten in even zo veel wedstrijden (binnen dertig dagen), levert dan weer een schorsing van veertien dagen op.
23-06-2025 21:41
Dan tóch bewust een tweede keer geel + betekenisloze schorsing gepakt om met een schone lei aan de Tour te kunnen beginnen? (in navolging van wat je tijdens voetbaltoernooien wel eens ziet) De valpartij was met zekerheid niet ingecalculeerd, maar een tweede keer exact hetzelfde doen als bij de eerste gele kaart blijft zo vreemd...
    23-06-2025 22:21
    Lijkt me onwaarschijnlijk dat het bewust zou zijn. Per saldo is het resultaat immers nu gewoon nadelig.
    Nu is hij een week geschorst. Bij één gele kaart in de Tour gebeurt er niks, bij een 2de vliegt hij naar huis, met 7 dagen schorsing.
    Zonder die tweede keer geel kon hij ht NK rijden. Bij één gele kaart in de Tour gebeurt er niks, bij een 2de vliegt hij naar huis met 14 dagen schorsing omdat het dan zijn 3de binnen de maand is.

    7 of 14 maakt echt geen bal uit, dus het missen van het NK is echt wel nadelig voor hem.
    23-06-2025 22:44
    Ik dacht op eerste moment ook eerst zoals Limal maar toen inderdaad zoals bolletjestrui. Al kunnen we natuurlijk niet uitsluiten dat er in de ploegleiding iemand met minder kennis van de regels een verkeerd advies heeft gegeven (rij wat op het fietspad, je doet er niemand kwaad mee en je start blanco aan de Tour).
    23-06-2025 22:53
    Het zou inderdaad niet de eerste keer zijn dat een ploeg de regels niet goed kent. Dan is dat een, vooral voor Riesebeek, pijnlijke blunder.
    Nochtans heeft de UCI in dit geval - voor de verandering - een specifieke pagina op haar website waar alles heel duidelijk en transparant bijeen staat.
    https://www.uci.org/discipline/road/6TBjsDD8902tud440iv1Cu?tab=yellowcards
    23-06-2025 23:12
    Bedankt voor de link, MàP! Nu is het voor iedereen duidelijk op welke manier je het best Geel verovert in de Tour ;-)
23-06-2025 17:41
Welke eerdere schorsing heeft Riesebeek dan al gehad? Dit artikel maakt het er niet duidelijker op…
    23-06-2025 18:05
    Hij is nu een week geschorst. Na een schorsing staat de teller weer op 0.
23-06-2025 18:24
Dus nu geen NK?
23-06-2025 19:54
Wat mij betreft mag het strenger. Op de manier waarop het nu geregeld is is de kans bijzonder klein dat een renner een schorsing krijgt die ook echt van invloed is op zijn koersprogramma. Riesebeek mist nu enkel het NK. Zou ie dat erg vinden. Denk dat een dreiging van een nieuwe schorsing bij geel in de Tour veel meer indruk zou maken dan de straf die ie nu krijgt. Verder ben ik ook voorstander van straffen voor ploegen. Bij een bepaald aantal gele kaarten gewoon de hele ploeg een week niet koersen.

Reacties zijn gesloten.