Schuldbewuste fotograaf biedt excuses aan: “We hebben een fout gemaakt”
foto: Cor Vos
zondag 16 juli 2023 om 10:16

Schuldbewuste fotograaf biedt excuses aan: “We hebben een fout gemaakt”

Het ging na de veertiende etappe van de Tour de France, met aankomst in Morzine, over de strijd tussen Jonas Vingegaard en Tadej Pogačar, maar toch ook over de chaos met de televisiemotoren vlak voor de top van de Col de Joux Plane. De twee tenoren werden – in een sprint om de bonificatieseconden – namelijk opgehouden door de motoren.

Vingegaard en Pogačar werden op goed 400 meter van de top van de Joux Plane opgehouden door twee motoren. Eén van hen was Bernard Papon, fotograaf van L’Equipe. De Fransman steekt een dag later de hand in eigen boezem en biedt in de Franse sportkrant zijn excuses aan. “Ik had mijn chauffeur eerder moeten vragen om gat te vergroten. Bij een volgende keer dat dit gebeurt, is het jammer voor de foto.”

Dit gebeurde zaterdag echter niet, met alle gevolgen van dien. Vingegaard en Pogačar maakten zich, met nog enkele honderden meters te klimmen, op voor de sprint om de bonificatieseconden die op de top te winnen waren. De Sloveen zette aan uit het wiel van Vingegaard, maar moest enkele momenten later inhouden omdat twee motoren de weg voor hem blokkeerden.

Geen andere optie
“Er zijn regels voor zulke situaties en wij hebben een fout gemaakt”, vervolgt de schuldbewuste Papon. “Dat spijt me ten zeerste voor Tadej Pogačar en voor de wielershow.” Er was volgens de fotograaf echter geen andere optie dan om te remmen. “Er stonden zoveel mensen langs de kant. Toen ik zag dat Pogacar aanviel, zei ik dat tegen mijn chauffeur, maar die antwoordde dat hij simpelweg niet kon versnellen. We hadden pas echt een delicate situatie gehad, als we iemand hadden aangereden.”

“We moesten een keuze maken met het publiek dat er zo dicht op stond: de inspanning van de renner onderbreken of het publiek in rijden en mensen verwonden. Ik probeer hier niet het onverdedigbare te verdedigen. We zouden ons nooit in deze situatie hebben moeten bevinden.”

Flinke straf
De twee motards die de aanval van Pogačar hinderden op de Col de Joux Plane zijn door de wedstrijdjury flink gestraft en uit koers gehaald. Door de straf moeten motard Sébastien Merono en cameraman Brice Baudit van France Télevisions, en motard Steve Meilleur en L’Équipe-fotograaf Papon vandaag een dag op het strafbankje zitten. De straf geldt alleen voor de etappe naar Saint-Gervais. Daarnaast moeten ze ieder een boete van 500 Zwitserse Frank betalen.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
34 Reacties
16-07-2023 10:56
Kan je de motards niet kwalijk nemen. Schuld ligt volledige bij ASO en UCI. Als je bonies bovenop legt zet dan hekken en politie neer. Want uiteindelijk zorgen de toeschouwers voor het gebrek aan ruimte.
16-07-2023 10:27
ASO gaat toch ook zelf eens mogen brainstormen samen met de franse gendarmerie om de (eind)beklimmingen veiliger te maken voor de renners.
We herinneren ons toch ook nog de beelden van de Ventoux waar Porte en Froome klem komen te zitten tussen het publiek en de motoren ?
Nadars in de laatste 3 km voor de top zou geen overbodige maatregel zijn.
16-07-2023 10:41
Je kunt toch gewoon de toegangswegen afzetten als er meer dan x mensen op de berg staan? Dit is gewoon te druk.

Nog los van de motoren. Die horen niet binnen 30 meter voor de renners te zitten. MISSCHIEN een uitzondering (op momenten) voor de TV camera's. Fotografen... zoom maar een keer wat extra.
    16-07-2023 11:05
    Toegangswegen afzetten is uiteindelijk ook geen optie ivm ambulances en brandweer.
    16-07-2023 11:53
    Afzetten gebeurt niet met rotsblokken ofzo. Hulpdiensten en anderen met een legitieme ontheffing moeten uiteraard gewoon door kunnen.
    16-07-2023 12:05
    Logistiek acht ik het toch onhaalbaar/onbetaalbaar om genoeg (competent) volk te vinden en betalen om alle toegangswegen naar een hele berg te laten afzetten en dat drie weken aan een stuk.
    16-07-2023 12:07
    "Nog los van de motoren. Die horen niet binnen 30 meter voor de renners te zitten" qua sportiviteit klopt dat, maar in bergetappes duurt het 6 seconden om 30 meter vooruit te geraken en binnen die tijd sluit het publiek weer de weg. Het is een ingewikkeld probleem, omdat het publiek en wat wij op tv zien een Tour de France zo groot maakt.
16-07-2023 10:23
Het klopt wel dat er veel publiek stond. Ze konden op een gegeven moment geen kant meer op. Dat zag je ook toen Rodriguez en Yates geblokkeerd werden door motoren. Als ze te snel hadden versneld had het gevaarlijk situatie kunnen opleveren, door het dichte publiek en Vingegaard en Pogacar daarvoor. Toch hadden ze meer afstand kunnen nemen. Ze rijden er soms zo dicht op dat aanvallen sowieso moeilijk wordt, met of zonder veel publiek.
16-07-2023 10:37
De laatste 25 jaar wordt er geklaagd over de massa hysterie op de bergtoppen. Enige wat helpt, is totale afsluiting. Zoals op de Puy de Dome. Spaar je ook het milieu mee, want hoeveel troep laten die tienduizenden toeschouwers wel niet achter aan plastic en flessen drank.
    16-07-2023 12:15
    Ben je er wel eens geweest, of lul je een beetje uit onderbuikgevoelens?

    Er worden om de 25 meter afvalzakken geplaatst en meeste mensen zijn ook gewoon mensen, die zien liever ook geen troep. Een uur nadat de renners voorbij komen, komen de afvalwagens en diensten en wordt de hele berg schoongeveegd. Zal niet zeggen dat je van de grond eten kan, maar het is geen puinzooi die achterblijft.

    Met het geld dat een regio binnenhaalt met zo'n evenement, hebben ze ook weer budget om de natuur te onderhouden.
16-07-2023 10:39
Equipe, ASO, France Televisions… die vissen natuurlijk in dezelfde vijver, zonder die beelden kunnen ze de Tour hysterie niet in stand houden wat dan weer nadelig zou zijn voor hun inkomsten.., dit PR strafje en mea-culpa bericht sturen ze nu na samenspraak rond en meer moeten we niet verwachten… en nu willen we die bewuste foto ook wel eens zien, na al dat gedoe…
    16-07-2023 12:01
    Het is al langer geweten dat Franse media meer mogen in de Tour. Als verschillen tussen groepjes te klein worden, worden alle fotografen (terecht) weggejaagd... behalve die van l'Equipe, want die reden om magische redenen nooit in de weg. Tot gisteren.
16-07-2023 10:21
Aan het schandblok!
16-07-2023 11:20
Beklimmingen opdelen per kilometer, toegangsticket kopen per sector, 250 tickets per sector, inkomsten gaat naar de renners.
Supporters moeten grote gekleurde, genummerde badge dragen.
Kom je buiten je zone of misdraag je je (meelopen, op de baan staan, ...) camerabeelden bekijken en netjes fikse boete opsturen naar de persoon gelinkt aan die badge.
    16-07-2023 12:53
    Idioot en bovendien onuitvoerbaar
    16-07-2023 16:00
    Kan volgens mij perfect, want ze doen al iets soortgelijks op sommige hellingen in de Ronde van Vlaanderen, maar als het dan toch niet kan, doe dan maar zoals op de Puy de Dome. Enkel publiek toelaten op stroken onder de 3%.
16-07-2023 12:54
Goed dat de man het boetekleed aantrekt al heeft niemand daar wat aan verder. Je moet toch gewoon kunnen bedenken dat er nog een aanval gaat komen, een aanval waar beide mannen all-out gaan. Dan is het zaak om daar op te anticiperen in plaats van te reageren.

Voor mij een zeer grote smet op een geweldige etappe, mijn irritatielevel zat denk ik nog hoger dan dat van José
16-07-2023 14:40
Publiek en motards die de renners hinderen. Hoort ook bij de verhalen van de Tour. Het vergrootglas ligt op alles dat verkeerd gaat. Als er volgend jaar 2km dranghekken worden geplaatst, zal dat vervolgens onvoldoende blijken. Resultaat: volledig behekte parcoursen en niemand die nog een koers kan of wil organiseren. Zie ook valpartij van zojuist. Niet de schuld van de organisatie maar in dit geval van een idioot in het publiek.
17-07-2023 15:51
@ HJ Vliet jouw geliefde z.g. klimaat activisten van XR maken er ook een grote puinhoop van. Die laten grote hoeveelheden troep achter dat wil je niet weten. En dan schijnheilig doen over andere milieu vervuilers.
16-07-2023 11:37
De heren moeten natuurlijk altijd anticiperen en een eind voor de renners uitrijden. Voor de beelden is dat voor cameramannen en fotografen geen enkel probleem. De telelens en andere optische en elektronische hulpmiddelen maken het perfect mogelijk alles haarscherp en van dichtbij in beeld te brengen. Door te anticiperen en voldoende ruimte te laten, wordt niet alleen de koers niet vervalst (gisteren weer door minuten lang Pogacar met twee motoren mee te zuigen). Maar je zorgt ook voor fietsruimte. De mensenzee krijgt dan net niet genoeg tijd om zich weer te sluiten. Op enkele idioten na misschien. Die moeten dan maar door politiemensen op afstand gehouden worden zoals we soms in andere rittenwedstrijden zien.
16-07-2023 11:46
Die plaatjes van Cor Vos moeten toch ergens vandaan komen. Als je ziet hoe close die foto's soms zijn, dan moet die bijkans vlak voor de renners uitrijden. Maar dat is wat het publiek wil.
    16-07-2023 12:12
    Is dat wat het publiek wil? Ik hoor vaak een roep naar beelden van iets, zelden naar foto's. Lijkt me een steeds meer voorbijgestreefd medium, toch als het over sportverslaggeving gaat.

    Af en toe heb je iemand die toevallig dat perfecte moment vastlegt, maar dat blijft vrij zeldzaam en het geheel zorgt ondertussen voor meer hinder dan dat het nog een meerwaarde heeft.
16-07-2023 10:25
Rijd maar het publiek in de volgende keer, dan leren ze het misschien een keer om niet op de weg te blijven staan.

Klinkt misschien wat hard maar wordt echt doodziek van die idioten die denken dat het om hun draait met hun ziekelijke drang voor aandacht.
Hetzelfde met die klimaatactivisten die constant sportevenementen verpesten gewoon keihard aanpakken want het is nu wel duidelijk dat de zachte hand niet werkt.
    16-07-2023 10:35
    De klimaatcrisis is wel een stukje belangrijker dan sportwedstrijden, dus voor klimaatactivisten maak ik een uitzondering. Gedraag je niet als een veldwachter, alsjeblieft, met je gemiep 'de zachte hand werkt niet'. Leve XR!
    16-07-2023 10:56
    Sportwedstrijden hebben geen zak met de klimaatcrisis te maken, totaal belachelijk dat je die verziekt met je klimaatpolitiek.
    Ga lekker bij Shell of Tata Steel voor de poort liggen.
    16-07-2023 12:03
    Mogelijkerwijs iemand dood rijden om het publiek een lesje te leren is best wel een zieke uitspraak.
    16-07-2023 12:57
    Doodrijden? Die motoren rijden 10 per uur.
    Ik zeg niks in de trend van rij er maar vol in, maar rustig naar rechts of links sturen om plaats te maken voor de renners, moet gewoon kunnen en als dan iemand die drukker is met zijn telefoon dan opletten, een beetje pijn heeft, ik heb er geen medelijden mee.


    Het grote probleem wordt wel zichtbaar in jouw commentaar, namelijk dat we het kennelijk maar normaal moeten vinden dat mensen als idioten midden op de weg gaan staan om in beeld te komen, dat doen ze in het normale leven toch ook niet.
    Tenminste ik zie dat nooit als ik op de weg zit.

    Het gaat elke keer over veiligheid in het wielrennen maar een van de grootste gevaren worden niet aangepakt.
    Die supporters hangen elke aankomst over de boarding met hun telefoon, laten de renners amper ruimte op elke klim, maken selfies met hun rug naar het langs razende peloton toe terwijl ze op de weg staan, steken blind over en ga zo maar door.
16-07-2023 10:22
Nou, klinkt niet echt als een excuus, met z’n ‘wees blij dat ik niet op het publiek ben ingereden.’ Er mogen weleens wat fundamenteler vragen over die motoren worden gesteld. Tot een absoluut
    16-07-2023 10:22
    … minimum beperken
    16-07-2023 12:00
    “Er zijn regels voor zulke situaties en wij hebben een fout gemaakt. Dat spijt me ten zeerste voor Tadej Pogačar en voor de wielershow.”
    "Ik probeer hier niet het onverdedigbare te verdedigen. We zouden ons nooit in deze situatie hebben moeten bevinden.”
    Wat wil je nog meer?
    16-07-2023 12:20
    De motoren zijn het probleem niet maar alle idioten die op een weg van zeg maar 5 meter breedte staan. Door met elkaar op de weg te gaan staan de weg steeds smaller makende en geitenpad vormend. De oplossing in de laatste kilometers onder de top hebben we zondag op de Puy de Dome gezien. EN anders gewoon in de hekken de laatste 5 km onder de top. Het gedrag van de wielersupporter moet anders.
    16-07-2023 12:47
    Ook zonder publiek zijn motoren een probleem. De motards en de fotografen/cameramannen hebben er structureel lak aan dat ze de koers beïnvloeden, onder het mom dat de mensen thuis hun beelden nu eenmaal willen zien.
16-07-2023 10:30
Volgens mij ging Pogi bewust accelereren omdat hij dacht dat de wegrijdende motoren hem extra tractie zouden geven om bij Jonas weg te rijden. Maar dat deden ze niet, en in plaats van extra (illegaal) voordeel te halen, kwam hij vast te zitten. Tja.. Shit happens.
    16-07-2023 10:49
    Geconditioneerd door Leo, wellicht?

    Mocht dit incident ertoe leiden dat er paal en perk wordt gesteld aan het gedrag van motards in het algemeen ter beïnvloeding van het koersverloop, dan is dat pure winst.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine