Schuldbewuste fotograaf biedt excuses aan: “We hebben een fout gemaakt”
Het ging na de veertiende etappe van de Tour de France, met aankomst in Morzine, over de strijd tussen Jonas Vingegaard en Tadej Pogačar, maar toch ook over de chaos met de televisiemotoren vlak voor de top van de Col de Joux Plane. De twee tenoren werden – in een sprint om de bonificatieseconden – namelijk opgehouden door de motoren.
Vingegaard en Pogačar werden op goed 400 meter van de top van de Joux Plane opgehouden door twee motoren. Eén van hen was Bernard Papon, fotograaf van L’Equipe. De Fransman steekt een dag later de hand in eigen boezem en biedt in de Franse sportkrant zijn excuses aan. “Ik had mijn chauffeur eerder moeten vragen om gat te vergroten. Bij een volgende keer dat dit gebeurt, is het jammer voor de foto.”
Dit gebeurde zaterdag echter niet, met alle gevolgen van dien. Vingegaard en Pogačar maakten zich, met nog enkele honderden meters te klimmen, op voor de sprint om de bonificatieseconden die op de top te winnen waren. De Sloveen zette aan uit het wiel van Vingegaard, maar moest enkele momenten later inhouden omdat twee motoren de weg voor hem blokkeerden.
Geen andere optie
“Er zijn regels voor zulke situaties en wij hebben een fout gemaakt”, vervolgt de schuldbewuste Papon. “Dat spijt me ten zeerste voor Tadej Pogačar en voor de wielershow.” Er was volgens de fotograaf echter geen andere optie dan om te remmen. “Er stonden zoveel mensen langs de kant. Toen ik zag dat Pogacar aanviel, zei ik dat tegen mijn chauffeur, maar die antwoordde dat hij simpelweg niet kon versnellen. We hadden pas echt een delicate situatie gehad, als we iemand hadden aangereden.”
“We moesten een keuze maken met het publiek dat er zo dicht op stond: de inspanning van de renner onderbreken of het publiek in rijden en mensen verwonden. Ik probeer hier niet het onverdedigbare te verdedigen. We zouden ons nooit in deze situatie hebben moeten bevinden.”
Flinke straf
De twee motards die de aanval van Pogačar hinderden op de Col de Joux Plane zijn door de wedstrijdjury flink gestraft en uit koers gehaald. Door de straf moeten motard Sébastien Merono en cameraman Brice Baudit van France Télevisions, en motard Steve Meilleur en L’Équipe-fotograaf Papon vandaag een dag op het strafbankje zitten. De straf geldt alleen voor de etappe naar Saint-Gervais. Daarnaast moeten ze ieder een boete van 500 Zwitserse Frank betalen.

We herinneren ons toch ook nog de beelden van de Ventoux waar Porte en Froome klem komen te zitten tussen het publiek en de motoren ?
Nadars in de laatste 3 km voor de top zou geen overbodige maatregel zijn.
Nog los van de motoren. Die horen niet binnen 30 meter voor de renners te zitten. MISSCHIEN een uitzondering (op momenten) voor de TV camera's. Fotografen... zoom maar een keer wat extra.
Er worden om de 25 meter afvalzakken geplaatst en meeste mensen zijn ook gewoon mensen, die zien liever ook geen troep. Een uur nadat de renners voorbij komen, komen de afvalwagens en diensten en wordt de hele berg schoongeveegd. Zal niet zeggen dat je van de grond eten kan, maar het is geen puinzooi die achterblijft.
Met het geld dat een regio binnenhaalt met zo'n evenement, hebben ze ook weer budget om de natuur te onderhouden.
Supporters moeten grote gekleurde, genummerde badge dragen.
Kom je buiten je zone of misdraag je je (meelopen, op de baan staan, ...) camerabeelden bekijken en netjes fikse boete opsturen naar de persoon gelinkt aan die badge.
Voor mij een zeer grote smet op een geweldige etappe, mijn irritatielevel zat denk ik nog hoger dan dat van José
Af en toe heb je iemand die toevallig dat perfecte moment vastlegt, maar dat blijft vrij zeldzaam en het geheel zorgt ondertussen voor meer hinder dan dat het nog een meerwaarde heeft.
Klinkt misschien wat hard maar wordt echt doodziek van die idioten die denken dat het om hun draait met hun ziekelijke drang voor aandacht.
Hetzelfde met die klimaatactivisten die constant sportevenementen verpesten gewoon keihard aanpakken want het is nu wel duidelijk dat de zachte hand niet werkt.
Ga lekker bij Shell of Tata Steel voor de poort liggen.
Ik zeg niks in de trend van rij er maar vol in, maar rustig naar rechts of links sturen om plaats te maken voor de renners, moet gewoon kunnen en als dan iemand die drukker is met zijn telefoon dan opletten, een beetje pijn heeft, ik heb er geen medelijden mee.
Het grote probleem wordt wel zichtbaar in jouw commentaar, namelijk dat we het kennelijk maar normaal moeten vinden dat mensen als idioten midden op de weg gaan staan om in beeld te komen, dat doen ze in het normale leven toch ook niet.
Tenminste ik zie dat nooit als ik op de weg zit.
Het gaat elke keer over veiligheid in het wielrennen maar een van de grootste gevaren worden niet aangepakt.
Die supporters hangen elke aankomst over de boarding met hun telefoon, laten de renners amper ruimte op elke klim, maken selfies met hun rug naar het langs razende peloton toe terwijl ze op de weg staan, steken blind over en ga zo maar door.
"Ik probeer hier niet het onverdedigbare te verdedigen. We zouden ons nooit in deze situatie hebben moeten bevinden.”
Wat wil je nog meer?
Mocht dit incident ertoe leiden dat er paal en perk wordt gesteld aan het gedrag van motards in het algemeen ter beïnvloeding van het koersverloop, dan is dat pure winst.