‘Schijfremmen vanaf juni weer toegestaan’

maandag 2 mei 2016 om 18:09
‘Schijfremmen vanaf juni weer toegestaan’

Schrijfremmen bij Roompot Oranje Peloton - foto: Marcel Koch

Schijfremmen mogen vanaf juni weer gebruikt worden in het peloton. Dat maakt Cyclingtips op uit gelekte documenten. Een aantal weken geleden legde de UCI nog een verbod op schijfremmen. Dit nieuws volgde drie dagen nadat Francisco Ventoso (Movistar) erdoor geblesseerd zou zijn geraakt. Hij had een diepe snijwond tot op het het bot van zijn scheenbeen.

De apparatuurcommissie van de UCI heeft tijdens een conference call met de World Federation of the Sporting Goods Industry (WFSGI) de zaak nog eens onder de loep genomen. Cyclingtips bezit de notulen van dat overleg. Het opvallendste nieuws is dat de blessure van Ventoso niet zou zijn veroorzaakt door schijfremmen. Volgens een forensisch arts – aangesteld door de WFSGI – was het kettingblad de boosdoener, al blijft Movistar bij haar eigen verhaal.

De UCI erkent desalniettemin de veiligheidsrisico’s en daarom zou de testfase, die aanvankelijk tot eind april zou duren, worden herstart met aanpassingen aan het apparatuur om aan de wensen van de tegenstanders tegemoet te komen. Zo gaan de scherpe randjes ronder worden om diepe snijwonden te voorkomen. Er wordt ook gesproken over beschermhoezen.

Schijfremmen kunnen waarschijnlijk tijdens het Critérium du Dauphiné en/of de Ronde van Zwitserland weer worden gebruikt. Het voordeel van schijfremmen is dat de remkracht groter is dan bij conventionele velgremmen. Roompot Oranje Peloton was volledig overgestapt op schijfremmen.

Dit artikel delen:

14 Reacties

rahimns 2 mei 2016 om 18:13

Wat zal dit grapje gekost hebben voor Isaac…

Gesink4President 2 mei 2016 om 18:20

Zal Roompot blij mee zijn. Kunnen ze weer alles ombouwen

Marathoner 2 mei 2016 om 18:23

Hmmm… Sterke lobby van de fietsenfabrikanten!

Hakkie2 2 mei 2016 om 18:38

@marathoner: een aantal fietsfabrikanten zou juist tegen zijn, maar blijkbaar is een sterke stroming er van overtuigd dat het met schijfremmen op de lamge termijn veiliger zal worden. En dan zul je toch eens die testfase moeten hebben en die overstap moeten maken.

Zeker als er een beschermhoes omheen kan (als dat mogelijk is met de warmte die je krijgt) zie ik ook niet in wat er op tegen kan zijn, trouwens.

rik1998 2 mei 2016 om 19:09

Vraag me heel erg af of dit nou wel verstandig is, harder remmen betekent immers ook veel minder controle. Ik sta er niet achter iniedergeval

Har77 2 mei 2016 om 19:19

@rik: minder controle??? Weleens met schijven gereden? Ik zit meer op de mtb dan op de racer, maar iedere keer als ik de laatste pak moet ik echt vele malen eerder anticiperen om tijdig tot stilstand te komen. Velgremmen zijn niet meer van deze tijd, al voorzie ik hele andere problemen dan snijwonden. Het overheating probleem wordt niet tot nauwelijks besproken, terwijl dat met kleine schijven en hoge snelheden in tourafdalingen bij hoge temperaturen een zeer reëel gevaar is. De race schijfremsystemen zijn versimpelde mtb systemen, en daar zijn de schijven veel groter en raakt de remvloeistof minder snel aan de kook (al gebeurt het daar ook)

F e r o x 2 mei 2016 om 19:25

Dat zag je al van mijlenver aankomen: zowel dat de blessure van Ventoso niet door schijfremmen werd veroorzaakt als dat de fietsfabrikanten enorm veel druk gingen uitoefenen.

Angus 2 mei 2016 om 20:11

Volgens mij worden de dikke enveloppen met bankbiljetten van de fabrikanten nu wel erg royaal verdeeld onder de UCI-bobo’s. (Nee, nee…ik beschuldig niemand van enige vorm van corruptie, Hein !!)

Jacco van Stierop 2 mei 2016 om 20:43

“Volgens een forensisch arts – aangesteld door de WFSGI – was het kettingblad de boosdoener”.
En de WFSGI is de World Federation of the Sporting Goods Industry.

Ja, simpel: 1 +1= 2. Hoeveel decennia wordt er al gereden met zo’n kettingblad? Wonden als die van Ventoso zouden dan schering en inslag moeten zijn. En de wond die Nikolas Maes in dezelfde wedstrijd opliep was ook te wijten aan een kettingblad?

Thijs E 2 mei 2016 om 21:07

"Het voordeel van schijfremmen is dat de remkracht groter is dan bij conventionele velgremmen"

Hét voordeel van schijfremmen is juist dat je veel beter kunt doseren en relatief minder handkracht nodig hebt voor dezelfde vertraging. Je kunt je met allebei prima over de kop remmen dus qua absolute kracht blijft er ook bij velgremmen niet veel te wensen over.

Komt bij dat schijfremmen beter presteren in de regen, afgezien van de geluiden die ze dan kunnen produceren.
Edit: goede lobby natuurlijk, dat wel.

Het aparte aan die wond van Ventoso was dat die horizontaal over zijn scheenbeen liep. Nogal lastig omdat met een schijf te doen. Maar een kettingblad zou toch een veel rafeligere wond maken dan hij had? Iemand in the house met verstand van zaken?

PoisRouges 2 mei 2016 om 21:20

Wat mij vooral verbaast is dat dit in een overleg tussen UCI en de fietsfabrikanten wordt bepaald. Die forensisch arts heeft ook een hoog “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”-gehalte, aangezien hij is aangesteld door de fietsfabrikanten. Wat mij betreft moet de stem van andere stakeholders, zoals de renners en ploegen, veel zwaarder wegen. En volgens mij was de rennersvakbond altijd erg kritisch. Het is niet aan de UCI om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk nieuwe racefietsen kunnen worden verkocht.

DeGroteMolen 2 mei 2016 om 22:56

Het moet eenvoudig te testen zijn of de randen scherp genoeg zijn om snijwonden te veroorzaken lijkt me.

Rondo 3 mei 2016 om 08:38

Gaaf een forensische arts, om uit te leggen dat de schijfremmen niet snijden, en al helemaal niet aan de kant van de fiets waar de schijfrem niet zit.
Dat warm worden zal toch wel onderzocht zijn.

6129ak2 3 mei 2016 om 10:42

Als de schijfremmen mogen dan ook maar het motortje en als dat
nog niet genoeg is ook een cameraatje voor achterop komend verkeer,
motorkleding voor de coureurs en dan niet te vergeten een remlicht
en nummerplaat.
Waarom kunnen het niet de gewone fietsen blijven ?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair