Savio pleit in open brief voor behoud vier wildcards

vrijdag 7 juni 2019 om 12:09
Savio pleit in open brief voor behoud vier wildcards

foto: Cor Vos

De UCI liet vorig jaar weten een akkoord te hebben bereikt met de ploegen, renners en organisatoren over hervormingen in de wielersport. Zo zullen het aantal wildcards afnemen, wat tegen het zere been is van Gianni Savio. De excentrieke teammanager van Androni Giocattoli-Sidermec pleit in een open brief voor het behoud van het huidige aantal wildcards.


Zo mocht RCS Sport, de organisatie achter de Giro d’Italia, dit jaar nog vier ProContinentale formaties uitnodigen. Uiteindelijk kregen Androni Giocattoli-Sidermec, Nippo-Vini Fantini-Faizanè, Bardiani-CSF en Israel Cycling Academy een wildcard. Maar dit zal in de toekomst veranderen.

In 2020 komt de UCI namelijk met een ranglijst voor ploegen, gebaseerd op de uitslagen van de tien beste renners: de UCI World Ranking. De twee beste ProTeams (de vervanger van de ProContinentale Teams) in de World Ranking mogen starten in de grote rondes, waardoor er nog maar twee wildcards overblijven.

“Nieuwe plannen zijn desastreus voor de ProContinentale teams” 
“De nieuwe plannen zijn desastreus voor de ProContinentale ploegen, aangezien ze geen zekerheid meer kunnen geven aan huidige sponsoren en potentiële nieuwe geldschieters. Er is veel meer onzekerheid. De ProContinentale teams zullen op die manier verdwijnen”, is Savio somber.

“En dat terwijl de ProContinentale ploegen garant staan voor de ontwikkeling van jong talent. De renners worden er klaargestoomd voor het grote werk. Zie het als een soort springplank. Wij als Androni Giocattoli-Sidermec hebben jongens als Egan Bernal, Iván Sosa en Davide Ballerini weten op te leiden.”

Oproep aan de UCI
“En wellicht maken renners als Fausto Masnada, Mattia Cattaneo en Andrea Vendrame ook wel de stap naar het hoogste niveau. Het is belangrijk om de ProContinentale formaties te blijven steunen, om ze een mogelijkheid te geven om te blijven overleven. Zonder bescherming van de UCI zullen veel ploegen verdwijnen, net als veel continentale wedstrijden.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

thorsen 7 juni 2019 om 12:17

En dan hebben we het nog niet eens over het ‘nationale’ gedeelte. Straks krijg je nog een Giro zonder Italiaanse teams o.i.d.

LucasR 7 juni 2019 om 12:37

Helemaal eens, Savio!

Verweggistan 7 juni 2019 om 13:05

Ook helemaal eens, maar dan vooral omdat die PCT teams niet betalen voor een WT licentie, maar wel alle wedstrijden mogen rijden.

Mathieu Moller 7 juni 2019 om 13:13

Niet helemaal mee eens. Nu gaat nationaliteit soms nog boven kwaliteit. Als je kijkt naar afgelopen Vuelta krijgen daar Burgos en Euskadi (die wonnen wel een etappe) een wildcard terwijl die op het moment dat die wildcard werd uitgedeeld daar op basis van resultaten niet echt aanleiding toe gaven. Met de kennis van toen waren er geschiktere ploegen op basis van kwaliteit en met het nieuwe systeem kun je met goede prestaties alsnog startrecht afdwingen en ben je niet meer afhankelijk van de willekeur van de organisatoren.

Drossard Kudus 7 juni 2019 om 13:19

Goed punt. Wellicht dat de UCI een regel in kan voeren dat ploegen die voor een wildcard in aanmerking komen in de bovenste helft van de ranglijst moeten staan of iets dergelijks.

Drossard Kudus 7 juni 2019 om 13:16

Ook met Savio eens. Ik denk eerlijk gezegd niet dat een Cofidis of een Direct Energie hun A-selectie naar de Giro zouden sturen met de Tour in het achterhoofd. En ook Savio zou niet zijn Giro selectie massaal naar de Tour sturen mochten zij daar meedoen. Zou jammer zijn als er plekken worden vergeven voor B-selecties van ploegen die hun toppers klaarstomen voor andere Grand Tours.

dikkechaap 7 juni 2019 om 13:16

“De nieuwe plannen zijn desastreus voor de ProContinentale ploegen, aangezien ze geen zekerheid meer kunnen geven aan huidige sponsoren en potentiële nieuwe geldschieters. Er is veel meer onzekerheid. De ProContinentale teams zullen op die manier verdwijnen”, is Savio somber.

Hij maakt een klein denkfoutje lijkt het. De plannen zijn misschien desastreus voor middelmatige Italiaanse en Franse Proconti’s, die nu ongeacht hun prestaties vrij zeker zijn van hun thuisronde. Goed presterende Proconti’s zullen juist meer zekerheid kunnen geven met de nieuwe plannen.

Maar goed, onder aan de streep ben ik het wel met hem eens: die kleine ploegjes zijn vaak smaakmakers in de saaie etappes, en iedereen gunt ze het beste over het algemeen.

HoofdIsVrij 7 juni 2019 om 13:18

Je krijgt toch als PCT juist meer zekerheid lijkt me? Als je goed genoeg bent mag je starten.

Gilberto 7 juni 2019 om 13:27

Iedereen die het niet eens is met wat Savio ook vind, is gewoon dom! :D
Maar goed, wanneer komt er toch eens een mooie grote Italiaanse ploeg? Ik snap er nx van

Polleke 7 juni 2019 om 14:46

Bahrein, UAE,….Italiaanse ploegen…

Romāns Vainšteins 7 juni 2019 om 13:30

Eens met Savio en dan wel op die manier dat het aantal wildcards nog wat omhoog mag op basis van ‘WT teams’ die graag hun startbewijs inleveren.

SCIC 7 juni 2019 om 13:34

Een betere oplossing lijkt mij dat de wildcards toegewezen worden aan beste 12 PCT ploegen (elk 1 dus). Als een PCT ploeg afziet van deelname, komt de volgende ploeg in aanmerking.

Het argument dat ploegen niet hun sterkste formatie inzetten geldt zeker ook voor ploegen onderin de WT.

Koers 7 juni 2019 om 15:22

Gewoon lekker loten: eerst de 4 voor de tour en vervolgens mag de rest nog eens loten voor giro/vuelta (waarbij eventueel wordt toegewezen op basis van thuisland en mogelijkheid tot ruilen). Vervolgens mag de rest kiezen in welke kleinere koersen ze willen rijden. Zelfde voor de klassiekers. Op die manier kun je ook naar een sponsor stappen en stellen dat je 12/XX kans hebt om een grote ronde te rijden en anders mag kiezen voor een rondje dat het qua exposure ook goed doet. Kanttekening is uiteraard dat niet elke ploeg een grote ronde waardige ploeg heeft maar wellicht dat je dan zou kunnen ruilen(verkopen) op wat voor manier dan ook.

Jungle Man 7 juni 2019 om 16:37

Savio heft wel een punt.
Ooit was Skil Shimano, de voorloper van Sunweb, ok van het 2e niveau. Als procontinentale teams niet meer de kans krijgen zich in een (eigen) omgeving mee te doen voelt dat slecht.

Retro Lex 7 juni 2019 om 18:30

Wildcatds Tja. In de Giro gaan ze naar Ialiaanse ploegen, In de Tour naar Franse, en in de Vuelta naar Spaanse ( voornamelijk dan )
Daarnaast is het verstrekken van Wild Cards pure willekeur ( en ons kent ons ? ) Duidelijke regels zoals de Nrs 1 en 2 van een ranking automatisch startrecht vind ik sportief en transparant.
Dus Savio moet niet janken

Samlambeej 8 juni 2019 om 21:40

Het probleem ligt bij die ranglijst op basis van de 10 beste renners. Onlangs werd terecht opgemerkt dat Israel Cycling Academy hier maximaal op anticipeert.
Toch 10x liever Androni met een Masnada dan ICA met Cimolai en Sbaragli op plekken 7 en 9 in de sprint.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.