Sam Bennett fulmineert over dranghekken: “Onacceptabel”
Sam Bennett kan weinig begrip opbrengen voor de dranghekken die zijn gebruikt in de finale van de vijfde etappe van de BinckBank Tour. Op zijn social media foeterde de winnaar van de eerste drie ritten over de uitstekende poten van de omheining.
Eerst feliciteerde Bennett zijn concurrent Álvaro José Hodeg met diens sterke sprint en ritzege, maar daarna stak hij van wal over de dranghekken. “Ik zou graag het denkproces willen weten achter de dranghekken op tweehonderd meter van de streep. Deze sport is al gevaarlijk genoeg, we koersen in een finale als deze boven de zestig kilometer per uur. Dit is onacceptabel!” Om zich vervolgens te richten op rennersvakbond CPA: “Laat van je horen.”
Bennett voegde een video van de slotfase toe aan zijn tweet, waarop ook een val te zien is van Moreno Hofland, Alex Kirsch en Heinrich Haussler. Op de beelden zijn de dranghekken met uitstekende poten duidelijk te zien. Het is niet de eerste keer deze editie van de BinckBank Tour dat de veiligheid wordt aangekaart. Na de derde etappe met aankomst in Aalter zwol de kritiek aan op het parcours dat te onveilig zou zijn door de smalle wegen en vele bochten.
1st of all congratulations to @alvaro_hodeg !Super sprint!
Secondly, I'd love to know the thought process behind those barriers before 200m to go!This sport is dangerous enough, we race above 60kmh in a final like this. It is not acceptable! @cpacycling time show your presence https://t.co/nqvlpAN4jV
— Sam Bennett (@Sammmy_Be) August 16, 2019
Edit: wat hierboven al genoemd is zie ik nu
Offtopic: wie deze hekken goedgekeurd heeft zal vast wel nauwe banden hebben met het parkeergarage Wormerveer en het AZ stadion....
En toen Bennett won, hoorde je hem niet, dus kan hem ook niet serieus nemen.
De laatste serieuze bocht was op 1.5km, ik vind het logisch dat je daarna hekken neer zet.
Over het hoe: uiteindelijk is er weinig budget en is het allemaal vrijwilligerswerk. Er is weinig draaiboek voor zoiets, zeker vanuit de overkoepelende organisatie. Vorig jaar heb ik zelf de hekken nog neergezet in Venray, daar was veel eigen inzicht en interpretatie bij, terwijl er niemand was die zoiets eerder had gedaan en de mensen waar ik mee liep geen enkele deelnemer op konden noemen.
Als dat iemand is die met de ronde mee reist, heb je er niks aan: die komt te laat om de plannen in werking te zien.
We hadden vorig jaar een vrijwilligersbijeenkomst 6 dagen van tevoren en de lokale hoofdorganisatie had nog steeds niet alle info van Golazo gekregen (en ik begreep dat allerlei zaken steeds gewijzigd werden), dus dan is het ook moeilijk om een paar honderd vrijwilligers effectief aan te sturen.
Misschien kan er ook een rode of blauwe lijn getrokken worden aan beide zijkanten van de weg, als er renners over die lijn gaan, volgt terugzetting / diskwalificatie in de etappe-uitslag. Renners doen er ook goed aan de hand in eigen boezem te steken.
Het zal wel de periode zijn om te zeuren.
In Noorwegen moeten ze voor van Poppel ook de graskanten van asfalt voorzien, de weg was nog niet breed genoeg...
In dit BB-tour geval lijkt het mij eerder dat de juiste hekken op waren en toen heeft men voor dit type hek gekozen.
Ik vind dat in sprint etappes de laatste 5 kilometer gewoon verplicht de veilige dranghekken zonder uitsteeksels moeten staan, levensgevaarlijk dit. Vandaag weer een paar erdoor gevallen en in Luxemburg ook.
Misschien dat het een idee is om eens een betrouwbare (niet als in Tour-jury) VAR toe te voegen en zitten op bovenbuis bestraffen met uitsluiting ongeacht wie je bent. Omroepen in de wagen, "he's out". Datzelfde doen met fietspaden en trottoirs opzoeken (tenzij je echt uit moest wijken). Nu is dat allemaal van dat halve gebeuren. Ook waarschijnlijk een goed idee om ploegleiderswagens weg te halen en enkel neutrale materiaalmotoren te laten rondrijden, iig zoveel als kan. De ploegleiders kunnen dan net zoals een var vanachter een hoop schermen en datagrafieken (op basis van gps etc) aanwijzingen geven.