Rustpauze voorbij: Tadej Pogacar start op WK zowel op de weg als in de tijdrit
foto: Cor Vos
maandag 31 juli 2023 om 14:37

Rustpauze voorbij: Tadej Pogacar start op WK zowel op de weg als in de tijdrit

Tadej Pogacar heeft een wel heel korte rustpauze gehad: de Sloveen start volgende week op het WK in Glasgow ‘gewoon’ op de tijdrit en de wegrit. Dat heeft de Sloveense wielerbond vanmiddag bekendgemaakt.

Voor het weekend gaf Pogacar nog aan een rustpauze te nemen. De Sloveen meldde zich af voor het ‘EK Grimpeurs’ van afgelopen weekend en zei daarna nog niet te weten hoe zijn programma er verder zal uitzien. “Na de pauze zie ik wel verder. Rust is op dit moment het belangrijkste”, waren zijn woorden toen.

Vier dagen later is Pogacar weer voldoende uitgerust, aangezien hij op 6 augustus in Glasgow aan de start staat van de wegrit. Naast de tweevoudig Tourwinnaar starten ook Luka Mezgec, Domen Novak, Matevž Govekar, Kristijan Koren, Tilen Finkšt, Jaka Primožič en Anže Skok in de wegwedstrijd. De coureur van de UAE Team Emirates is vijf dagen later de enige renner die de tijdrit rijdt.

Snelle rentree Urška Žigart
Bij de vrouwen is Urška Žigart de blikvanger in de selectie. De Sloveense renster van Jayco AlUla maakt iets meer dan een maand na haar valpartij in de Giro d’Italia, waarbij ze een hersenschudding opliep, alweer haar rentree. Eugenia Bujak, Ursa Pintar en Spela Kern maken de vrouwenploeg compleet.

RIDE Magazine
56 Reacties
Sorteer op:
31 juli 2023 15:43
"De coureur van de UAE Team Emirates is vijf dagen later de enige renner die de tijdrit rijdt."

Dan zal de winst hem niet ontgaan. Altijd leuk zo'n tijdrit waar maar 1 renner aan deel neemt. ;)
    31 juli 2023 19:57
    Ga ik ook mee doen, een zilvere medaille wil ik wel winnen.
31 juli 2023 15:33
Blijf het toch enigszins ‘niet netjes’ vinden; zegt toe naar criteriums te komen (waarvan één nog in de laatste week van de tour) en naar het klim EK. Zegt vervolgens af omdat hij rust nodig heeft, maar dat blijkt ook maar een paar dagen te zijn. Is richting die organisaties op zijn minst niet heel netjes.
    31 juli 2023 16:18
    Het WK rijdt hij elk jaar, dus dat was dit jaar hoogstwaarschijnlijk ook al langer toegezegd aan de Sloveense wielerbond. Een afzegging voor het WK zou dus een bijkomende partij zijn die hij teleurstelt.

    Pogacar had in zijn enthousiasme wellicht wat teveel toegezegd, maar moet in zijn eigen belang ook naar zijn lichaam luisteren. Dat is sneu voor die organisatoren, maar zulke dingen gebeuren. En ik kan me niet herinneren dat Pogacar dat al veel vaker gedaan heeft in het verleden?
    31 juli 2023 18:35
    Netjes dat hij het WK verkiest boven de easy money van een criterium
31 juli 2023 15:32
Leuk dat ie er 2x keer bij is op het WK, toch de beste renner van het peloton. Vraag me wel af in welke staat van (mentale en fysieke) paraatheid hij aan de start zal staan. Al was hij in de Vogezen alweer prima hersteld, leek het.

Afgaande op de locaties denk ik dat er de komende jaren nog betere kansen komen voor Pogi. Zeker in de tijdrit zie ik hem in Glasgow eigenlijk niet meedoen voor winst, de wegrit kan ik nog moeilijk inschatten qua parcours. Wel een koers van 270 km met 3.000 hm, dus misschien biedt het wel mogelijkheden. Al zou ik hem gevoelsmatig niet bij de absolute topfavorieten zetten. Zou in ieder geval wel een prachtige wereldkampioen zijn.
    31 juli 2023 15:51
    Eens. Vind het ook lastig om in te schatten. Topfavorieten zijn bij mij de klassieke mannen met explosief vermogen en een scherpe sprint (VdP, Van Aert, Pedersen, Philipsen). Maar omdat veel af hangt van het koersverloop zijn er op dit parcours zoveel andere namen te noemen.

    Als je weet wat Pogacar heeft laten zien in klassiekers of de allerlaatste dagen van de TdF, en als je weet dat ook hij niet traag is aan het eind van een wedstrijd, dan zou ik hem echt wel 1 of 2 sterren durven geven. Terwijl je eigenlijk na zijn inzinking in de TdF geen stuiver meer voor zijn kansen zou geven.

    En een veel mooiere wereldkampioen dan Pogacar... ik zou niet weten wie.
    31 juli 2023 17:00
    Zonder sterkere ploegmaats zie ik niet goed waar Pog het verschil zou moeten maken, of het moet zijn dat hij mét Mathieu, Remco/Wout/Philipsen en Pedersen in de aanval gaat, en dan liefst daarbij nog een Italiaan en een Fransman. Zo'n supergroepje van topfavorieten, dat zou interessant zijn om naar te kijken. Elke renner die Pog, Wout en Mathieu kan verslaan/verschalken is voor mij de mooiste wereldkampioen.
    31 juli 2023 17:41
    Ik lees nogal veel de naam van Philipsen, maar die gaan we echt niet meer zien het laatste uur. Is dat toch zo, dan ken ik niets van wielrennen. Pogacar, Evenepoel, MvdP, WvA, Pedersen, Bettiol. Een van deze wordt het.
    31 juli 2023 18:58
    De klassieke mannen... je bedoelt dus winnaar van de RvV Pogacar? :) Als hij het daar kon, kan het hier in principe ook. Zou heerlijk zijn als Rev en Pog op 35km los komen en het daarna samen mogen uitmaken.
    1 augustus 2023 05:46
    @Melkzuur,

    Het zou mij ook verbazen als Jasper er nog aan hangt na een onvervalste Schotse Amstel Gold Race. Want dat is toch waar ik het min of meer mee vergelijk qua draaien en keren en het aantal hoogtemeters dat overwonnen dient te worden.

    Maar hij mag me verrassen.
31 juli 2023 16:33
Om de een of andere reden heeft Pogacar nog nooit voor de prijzen meegedaan op een WK, terwijl hij toch op elk parcours uit de voeten kan. Ik begrijp nog altijd niet wat er hem vorig jaar is overkomen. Hij was mee toen in de eerste 100 kilometers een grote groep met o.a. Van Aert wegreed. Later toen de groep met Evenepoel wegreed was hij echter nergens te bespeuren. Nochtans was hij in goede vorm: zowel voor als na het WK won hij grote races.

Ik verwacht dat hij zondag een hoofdrol speelt in de finale.

Ook mooi dat hij opnieuw zowel wegrit als tijdrit rijdt. Toch een echte koersliefhebber, die Pog.
    31 juli 2023 18:29
    Het zal hier ook wel meespelen dat zijn vriendin ook die kant optrekt. Maar alleen tegen de Belgen zal moeilijk worden. Maar zie hem zomaar met Evenepoel wegrijden op 70 kilometer voor de finish.
31 juli 2023 14:45
Nu Mohoric nog!
    31 juli 2023 14:57
    Mohoric doet dus niet mee, dat is best opvallend.
    31 juli 2023 15:02
    Hij zal zijn redenen hebben, maar ik vind Mohoric inderdaad typisch zo'n renner die bij dit soort koersen ineens boven zou kunnen komen drijven. Jammer dat hij er niet bij is.
    31 juli 2023 15:06
    Mohoric start liever in wedstrijden die hij wel kan winnen zei hij.
    31 juli 2023 15:26
    Als Pogacar meedoet stijgen zijn winstkansen wel.
    31 juli 2023 18:21
    Mohoric vindt het parkoers niet zwaar genoeg om het verschil te kunnen maken.
31 juli 2023 14:49
Heeft iemand een idee wat de selectie van Italië ongeveer is/ zal zijn?
    31 juli 2023 14:52
    De hoogdagen zijn het niet meer maar toch een mooi rijtje: Bettiol, Trentin, Sobrero, Covi, Formolo, Ulissi, Velasco, Battistella, Ciccone, Rota, Ganna, Bagioli, Ballerini,.. Echter niemand die in de buurt komt van de Evenepoels, Pogacars, VDP's,... van deze wereld. Maar zo zijn er ook maar een paar natuurlijk.
    31 juli 2023 14:52
    Bettiol, Trentin, Velasco, Bagioli, Oss, Baroncini, Rota, Sbaragli

    (volgens Tuttobiciweb)
    31 juli 2023 14:59
    Ganna niet in de selectie? Lijkt mij nochtans een schaduwfavoriet
    31 juli 2023 15:09
    Ganna kan blijkbaar niet omdat hij moet baanwielrennen.

    Zie https://www.tuttobiciweb.it/article/2023/07/31/1690799391/mondiali-2023-nazionale-glasgow
    31 juli 2023 15:15
    De wegrit is zondag en Ganna moet zaterdag aan de bak op de baan op het onderdeel ploegachtervolging, valt moeilijk te combineren. Hetzelfde geldt voor Jonathan Milan. Ganna komt wel uit op de tijdrit op de weg.
    Voor wat het waard is: Rien Schuurhuis komt op de weg net als vorig jaar uit voor het Vaticaan; wellicht dat hij de koers nu wel uit kan rijden, Deo volente.
    31 juli 2023 18:33
    Vooral van Milan is het vreemd toch een dark horse.
31 juli 2023 15:07
Hopelijk pakt ie ook nog de Vuelta mee!
    31 juli 2023 16:57
    Lijkt me niet. De basis is te smal.
31 juli 2023 15:28
De Slovenen lijken mij niet echt fier om hun land te verdedigen op het WK.
Als Mohoric en Roglic niet willen starten.
    31 juli 2023 16:14
    Ik denk roglic door vuelta voorbereiding en lage winstkans, mohoric is opvallender inderdaad, toch een parcour wat hem ligt.
    31 juli 2023 16:55
    Voor Roglic lijkt dit mij echt geen parcours, met dat constante draaien en keren. Wordt geheid een nerveuze bedoening. Ik snap perfect dat Roglic hiervoor past en zijn hoogtestage richting Vuelta nog wat langer rekt.
31 juli 2023 15:36
En daarna hup, door naar de Vuelta :-)
31 juli 2023 16:04
Rustpauze voorbij??? 1 C -wedstrijdje rijdt ie niet
    31 juli 2023 17:43
    Inderdaad. Hij had die klimtijdrit immers ook gewonnen op een damesfiets.
31 juli 2023 16:57
Voor wie het gemist had (en dat blijken er veel): https://www.wielerflits.nl/nieuws/ritwinnaar-matej-mohoric-slaat-wk-over-rijd-liever-wedstrijden-die-ik-wel-kan-winnen/
31 juli 2023 17:43
Toch raar dat er geen halve Sloveen bereid is om naar dat WK te gaan, heeft het met de lijfgeur van de bondscoach te maken ofzo? Regen in Schotland?
    31 juli 2023 17:55
    Misschien omwille van die malle Sloveense bondsvoorzitter?
31 juli 2023 17:54
Genieten natuurlijk dat hij meedoet. Kan een prachtig duel worden met VdP, WvA en Remco. Gevoelsmatig zou ik Pogi dit keer ook niet bij de favorieten plaatsen, maar we moeten wel zeggen dat VdP en WvA recentelijk ook mindere vorm hebben laten zien. Denk dat Remco wel de topfavoriet is. Van Mads Pedersen verwacht ik ook wel veel. In de Tour was hij ook echt weer goed.
    31 juli 2023 19:12
    Ik denk dat dit meer is voor Van der Poel en Van Aert. Voor Evenepoel lijkt me dit niet zwaar genoeg. Hij is met dit parcours niet explosief genoeg denk ik. Dan geef ik Pogacar meer kans. Ik heb wel begrepen dat het niet zo vlak is als men denkt. Lijkt het misschien meer op AGR of zo iets? Kooij en Jacobsen hebben hier wat mij betreft niet veel te zoeken. Matthews en Philipsen lijkt dit meer op het lijf geschreven dan.
31 juli 2023 23:03
Wat een mooi bijzonder WK krijgen we toch! Wanneer voor t laatst dat 2 Grote Ronde Winnaars (Pogi en Evenepoel) als mede-favorieten (samen met eendaagse toppers MvP en Van Aert) aan de start staan?
    31 juli 2023 23:25
    Het vorige WK zeker?
1 augustus 2023 00:06
@Plank, uhm ja dat is waar... Dank voor het opfrissen van mijn geheugen :)
31 juli 2023 20:09
Wva en Rev zullen moeten maken dat ze vertrokken zijn voor ze bij montrose street arriveren ,hier kan niemand tadej en/of mvdp volgen , zie rvv
    31 juli 2023 20:25
    Montrose Street is 180m lang, dat kan je toch niet echt vergelijken met de hellingen in de RVV, die veel langer en steiler zijn. De Oude Kwaremont is 2,2km lang, de Pater- en Koppenberg zijn dubbel zo steil, en dat zijn dan nog kasseien.

    Op die Montrose Street rij je volgens mij niet weg van pure sprinters, de afscheiding lijkt meer van de chaos (regen en valpartijen?) te moeten komen en eventueel door de afmatting onderweg.

    Maar een helling van 180m aan 7% is echt niet het soort van terrein waar een Pogacar van alles en iedereen wegrijdt.
    31 juli 2023 20:49
    RVV Kruisberg mvdp en tadej lossen wva na amper 150 meter, qua explosiviteit komt niemand aan die 2
    31 juli 2023 20:56
    De Kruisberg is 1,5 km lang, steiler dan Montrose Street en kasseien, dus geen idee hoe je er op komt dat ze daar Van Aert losten na 150m? Ken je deze beklimming überhaupt?

    Ook een heel ander parcours er naartoe, want dan zijn ze al een paar keer vol gegaan op hellingen als de Oude Kwaremont, Paterberg, Koppenberg, Taaienberg, etc.
    31 juli 2023 21:41
    Kijk de beelden maar eens terug,heb je toch wat gemist.hij heeft ze niet meer terug gezien Mvdp kostte wva dit jaar in E3 MS en 2x in rvv. Andersom ja in pr na schuiver mvdp.
    31 juli 2023 21:52
    ‘Kijk de beelden maar eens terug’, nou is niet nodig want ik heb de Kruisberg al vaak gedaan. Eerst zijn er 2 Montrose Streets na elkaar voor de kasseien überhaupt beginnen, dus jouw ‘na amper 150m’ is gewoon uit de lucht gegrepen.

    Verder gaat het hier niet over koersen in het voorjaar, maar over het parcours van het aankomend WK. Jouw vergelijking met de RVV slaat dus nergens op, want dat zijn veel langere en steilere hellingen.
    31 juli 2023 22:04
    Je wilt je gelijk halen Sjors wva is gelost op de Kruisberg door de 2 , 150 meter of niet, en heeft ze niet meer terug gezien ,sorry sjors
    31 juli 2023 22:10
    OH Sjors zoals hij t viaduct van Ranst gebruikte om zijn sprint WK cross te trainen , deed doet hij nu in de Tour en Spanje blokjes montrose ter voorbereiding, bron Den Niels van den Hermans in Westmalle, schol
    31 juli 2023 22:10
    Ik heb vooral het gevoel dat jij je gelijk wil halen. Want je bent de discussie nu aan het verleggen naar of VDP al dan niet is weggereden in de Ronde van Vlaanderen.

    Ik zeg dat die Montrose Street veel korter is, en het dus andere beklimmingen worden op het WK.

    Ik heb het over het parcours van het aankomend WK terwijl jij nog eens het koersrelaas van de RVV aan het doen bent.

    Al weet ik bij nader inzien niet of het zinnig is om in discussie te gaan met iemand die een half vat Westmalle heeft binnengewerkt en amper nog volzinnen bijeen krijgt geschreven.
    31 juli 2023 22:31
    Niet doen dan Sjors , als je al persoonlijk gaat worden door beledigingen zegt dat genoeg , helaas. Volgt er nog een belediging?
    31 juli 2023 22:35
    Sjors, accepteer nu gewoon dat de Mathieu die in de Tour geen deuk in een pakje boter reed, 2 weken later vlotjes 200 meter gaat uitlopen op een strook van 150 meter.

    Een strook waar ze op 't EK jaren terug een keer of 16 zijn over gegaan en die weinig impact had, maar ondertussen in geëvolueerd naar de Muur van Glasgow.
    31 juli 2023 22:55
    Is helemaal geen belediging hoor, malle.

    Quote:
    Den Niels van den Hermans in Westmalle, schol


    Je zegt toch zelf ‘schol’? En aangezien Niels Verdijck of Niels Vandeputte ineens Niels van den Hermans wordt, leid ik zelf even af hoeveel van het goedje al in je keelgat is verdwenen… Is het de Tripel? Kan smaken he, vent.

    Ik dacht even dat we een discussie konden voeren over het parcours van het aankomend WK maar het was je toch weer te doen om middels Mathieu Van der Poel andere renners hier proberen belachelijk te maken. Bij voorkeur de Jumbo’s.

    Eventjes vergeten dat er weer een grote koers aan zit te komen en je hier dan de dagen ervoor altijd weer wat komt roepen op de site. Laten ze je daar dan dagelijks een half uurtje op internet?

    Zet het computertje nu maar weer uit voor de nachtbegeleider er is, de flesjes terug in den bak zodat je met je voetjes niet in het glas stapt vannacht, nog eens naar je Mathieu-poster kijken en dan lichtje uit hoor!
    1 augustus 2023 07:12
    Ik heb de indruk dat westmalle wva gewoon niet mag want als deze pukkel teveel zou zijn voor wva dan zou hij in de winter op elke hellende strook gelost worden. Nee wva lost in de rvv omdat hij op 15 minuten tijd 3-4 keer serieus in het rood moest en meerdere minuten op de kwaremont, pater en koppenberg om pogacar bij te kunnen houden, pas dan merk je dat vdp en pogacar die explosie vaker kunnen plaatsen dan een wva. In dit rondje zijn de inspanningen constant met korte cross achtige snokjes lijkt mij, daar gaan ze wva me dunkt niet zomaar kansloos lossen, maar we zullen zien.
    1 augustus 2023 07:17
    Oei maar 6 alinea's commentaar, beetje kort Sjors , en toch is wva daar gelost in de RVV zoals hij bijna overal wordt gelost op korte klimmetjes, nu pakken en op weg naar glasgow kunnen jullie ondertussen met een karnemelkje en een broodje kaas genieten van de koers , hoop ik salut

Reacties zijn gesloten.