Ronde van Zwitserland begint met ploegentijdrit
foto: Sirotti
maandag 5 maart 2018 om 10:06

Ronde van Zwitserland begint met ploegentijdrit

De organisatie van de Ronde van Zwitserland heeft het parcours voor de editie van dit jaar geopenbaard. In tegenstelling tot voorgaande jaren wordt de ronde begonnen met een ploegentijdrit. In negen dagen tijd zullen de renners 1194 kilometer afleggen en hierbij 16.797 hoogtemeters maken.

De eerste leiderstrui wordt op zaterdag 9 juni uitgedeeld na een achttien kilometer lange ploegentijdrit. We moeten terug naar het jaar 2000 voor de laatste keer dat er een race tegen de klok met het hele team op de agenda stond. Het was destijds Team Telekom van Alexander Vinokourov dat de zege pakte.

Vervolgens volgen er drie ‘Zwitsers-vlakke’ etappes waarin mogelijk kansen liggen voor rappe mannen die ook een heuvel kunnen verteren. De aankomst van de derde ‘vlakke’ rit brengt de renners in Gstaad, vlakbij de Alpen. Niet geheel verrassend worden deze Alpen in het vervolg van de Ronde van Zwitserland meermaals aangedaan. Zo voert de zesde etappe het peloton over de bekende Furkapass en Klausenpass.

Het afsluitende weekend zal volledig plaats vinden in Bellinzona. De voorlaatste rit is een volledig vlak criterium-achtig parcours wat de sprinters nog een laatste kans geeft op een ritzege. Op zondag 17 juni wordt afgesloten met een individuele tijdrit van 34 kilometer waarin het klassement zijn definitieve vorm zal krijgen.

Routeschema flag-ch Ronde van Zwitserland
Zaterdag 9 juni: Etappe 1: Frauenfeld – Frauenfeld (18 km, TTT)
Zondag 10 juni: Etappe 2: Frauenfeld – Frauenfeld (155 km)
Maandag 11 juni: Etappe 3: Oberstammheim – Gansingen (182 km)
Dinsdag 12 juni: Etappe 4: Gansingen – Gstaad (189 km)
Woensdag 13 juni: Etappe 5: Gstaad – Leukerbad (155 km)
Donderdag 14 juni: Etappe 6: Fiesch – Gommiswald (186 km)
Vrijdag 15 juni: Etappe 7: Eschenbach/Atzmännig – Arosa (170 km)
Zaterdag 16 juni: Etappe 8: Bellinzona – Bellinzona (123 km)
Zondag 17 juni: Etappe 9:  Bellinzone – Bellinzona (34 km, ITT)

RIDE Magazine
10 Reacties
05-03-2018 10:16
Met al die ploegentijdritten de laatste jaren... vroeger waren er op een heel seizoen amper 3-4 rondes met een ploegentijdrit. Toen vond ik dat nog enorm boeiend omdat het dan echt iets 'speciaal' was. Nu vind ik het eerder saai en in sommige gevallen zelfs 'te' bepalend voor het klassement.
05-03-2018 10:19
Tirreno, Zwitserland, Tour, welke ronde (van naam) nog meer dan dit jaar? Volgens mij valt het reuze mee. Vuelta heeft de openingstijdrit juist weer individueel gemaakt voor dit jaar.
05-03-2018 10:49
Voor mij hoeven ze er geen ttt in te gooien. Wat ik hier altijd jammer aan vind is dat bepaalde kopmannen met een minder ttt team direct op 30 sec tot een minuut staan. Moeilijk goed te maken in een week tijd.
05-03-2018 10:53
@Blaudzun:
Je kunt ook zeggen dat je op die manier het belang van teamwork in het wielrennen naar voren schuift. Niet alles draait om de kopman
05-03-2018 10:59
Dit zal wel zijn vanwege de gunstige plaats op de kalender dit jaar. Met net als in de Tour ook nog een ploegentrijdrit erin heb je goede kans dat heel wat toppers dit jaar voor Zwitserland in plaats van de Dauphiné zullen kiezen.
05-03-2018 11:47
Hm, jammer dat ze in die zesde etappe 'langs' de Furka- en de Klausenpass gaan. Ik zie liever dat ze eroverheen moeten ;-)
05-03-2018 12:20
@Rhohan inderdaad! Het siert renners alleen als ze uitblinken in meerdere disciplines.
05-03-2018 12:55
@Rhohan
Dat is wel zo, maar uiteindelijk is de winnaar in het wielrennen toch een individu. Ik vind het dan wel zonde dat een renner kansloos is doordat zn team niet sterk genoeg is in de ttt.
05-03-2018 13:14
Hele slimme zet van Zwitserland. In de Tour zit een ttt. De Tour start relatief laat op 7 juli dus veel toppers kunnen met het oog op de Tour wel eens voor Zwitserland gaan kiezen ipv Dauphine.
05-03-2018 14:42
Snap kritiek op team time trials. Zou zelf graag weer meer lange itts zien van 50 km of meer. Tegenwoordig zijn parcoursen teveel in het voordeel van lichtgewichten, in vergelijking tot vroeger.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine