Ronde van Lombardije onthult hertekend parcours: andere kant van Sormano, geen Civiglio
Tadej Pogacar won Il Lombardia vorig jaar voor de derde keer op rij - foto: Cor Vos
dinsdag 17 september 2024 om 12:44

Ronde van Lombardije onthult hertekend parcours: andere kant van Sormano, geen Civiglio

Het parcours van de Ronde van Lombardije (12 oktober) is bekendgemaakt. De Koers van de vallende bladeren finisht dit jaar weer in Como, maar de finale is ditmaal anders dan twee jaar geleden, toen de wedstrijd voor het laatst aankwam in deze stad. Zo beklimmen de renners ditmaal wel de Sormano – zij het van een andere kant dan gewoonlijk – en zit de Civiglio juist niet in het parcours.

De Ronde van Lombardije wisselt de laatste jaren af tussen Como en Bergamo als finishplaats. Dit jaar is de aankomst weer Como, terwijl Bergamo startlocatie is. De finale begint op zo’n negentig kilometer van het einde met de beroemde Madonna del Ghisallo (8,7 km aan 5,3%). Deze wordt ditmaal weer bedwongen vanuit Bellagio, de klassieke kant.

In 2022 ging het vervolgens meteen naar de San Fermo della Battaglia (2,9 km aan 6,6%), maar nu wacht eerst nog de Colma di Sormano (12,8 km aan 6,7%). Deze kant dalen de renners normaal gesproken vaak af, na het beklimmen van de kortere, maar zeer steile Muro di Sormano. In 2020 was die helling voor het laatst in de route opgenomen.

Geen Civiglio
De top van de Colma di Sormano wordt op 42 kilometer van het einde bereikt. Nu zit het meeste klimwerk er al op, want de Civiglio zit niet in het parcours. De voorbije edities met finish in Como werd deze helling wel steevast beklommen. Nu volgt na de Sormano een vrij vlak stuk en daarna de al genoemde San Fermo della Battaglia. Eenmaal boven op die klim, is het nog iets meer dan vijf kilometer naar de streep.

In 2023 werd de Ronde van Lombardije gewonnen door Tadej Pogacar. De Sloveen was ook de beste in 2021 en 2022. Hij kan dit jaar dus voor de vierde keer op rij winnen. Recordhouder zou Pogacar daarmee nog niet worden, want Fausto Coppi won ‘Il Lombardia’ in de jaren veertig en vijftig van de vorige eeuw maar liefst vijf keer.

RIDE Magazine
12 Reacties
17-09-2024 16:00
@Redactie, als je naar de route kijkt (https://www.ilombardia.it/en/the-route/) dan wordt de Madonna di Ghisallo niet van de klassieke kant vanuit Bellagio beklommen. Kan ook niet Als de Sormano vanuit Nesso beklommen wordt. Deze kant is een stuk makkelijker dan vanuit Bellagio. Ook de Sormano wordt ietsje makkelijker (Geen Muro di Sormano). Wel een stuk langer. Jammer dat zo'n grote wedstrijd steeds het parcour wijzigt. Zorgt voor stuk minder herkenbaarheid.
17-09-2024 16:01
Helaas: "De Madonna del Ghisallo wordt ditmaal weer bedwongen vanuit Bellagio, de klassieke kant", dit klopt dus niet: de klim wordt vanaf de makkelijke zuidkant beklommen en de afdaling gaat naar Bellagio.
17-09-2024 12:50
Het is wat mij betreft volkomen bizar dat de route van een grote klassieker als Lombardije pas een maand van tevoren bekend wordt gemaakt. Verwacht RCS nu dat renners als Van der Poel, Maxim van Gils en Narvaez hier nog hun volledige najaarsplanning op gaan aanpassen?
    17-09-2024 12:54
    Iemand als Van Gils zal toch sowieso wel een doel gemaakt hebben van de Italiaanse najaarsklassiekers? Voor een Vd Poel en Narvaez is 13 kilometer aan 7 procent alsnog te zwaar. Daar zal UAE toch wel volle bak doortrekken voor Pogacar.
    17-09-2024 13:07
    Als het nou de Ronde van Schubbekutteveen was geweest was het ook niet erg geweest, maar Lombardije is een van de grootste eendagskoersen in het jaar. Dit hoort bijna bij de start van het seizoen al klaar te zijn.
    17-09-2024 13:47
    @boswinkels, verwacht jij nu écht dar VDP Lombardije op zijn lijstje om af te vinken, staan heeft ?? Even serieus blijven aub.
    17-09-2024 14:47
    En waarom zou VdP dat niet willen?
    17-09-2024 15:24
    @loonwerker. Willen en kunnen is niet hetzelfde. Bekijk het parcours even, dan weet je genoeg. Mathieu hoeft dat niet meer te doen, hij weet het al.
    17-09-2024 15:54
    Als van der Poel LBL 'n keer wint, kan de organisatie misschien best een keer het parkoers aanpassen voor een mooi klassiekerpalmares voor 'm. Dan is het helemaal al met al niet zo onverstandig om te wachten met de bekendmaking van de definitieve keuze van parkoers (zeg ik met een rood-wit-blauwe bril op).
    17-09-2024 18:44
    Ik vind het ook raar dat het parcours niet bekend is voor het seizoen begint, maar ik denk niet dat het heel veel uitmaakt voor de planning van renners. Ze weten wel ongeveer wat ze kunnen verwachten.
17-09-2024 17:42
Ik vind het op zich geen slechte zaak. Laat iets meer ruimte voor tactiek wat gezien de individuele dominantie van Pogacar goed kan zijn voor de wedstrijd.
17-09-2024 17:44
Dus geen lokale rondes zoals gesuggereerd werd (oa door Gilbert op insta)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine