Romain Bardet: “Tijdrit bracht niet waarop ik hoopte”

vrijdag 19 juli 2019 om 20:49
Romain Bardet: “Tijdrit bracht niet waarop ik hoopte”

foto: Cor Vos

Romain Bardet zag zijn achterstand in het klassement oplopen tot 5:46 na de tijdrit in de Tour de France. In de uitslag vond de Fransman zichzelf terug op de 39e plaats op 2:26 van ritwinnaar Julian Alaphilippe. Hij wil niet te lang stilstaan bij de etappe tegen de klok.


“Ik ben op zoek naar het goede gevoel deze Tour en deze tijdrit bracht niet waarop ik gehoopt had”, reageerde Bardet. De Fransman kondigde vooraf aan dat hij van fiets zou wisselen op de top van de beklimming na 15,5 kilometer. Hij zou daar overstappen op een zwaarder model voor het vlakkere gedeelte op de terugweg naar Pau.

“De fietswissel was de beste oplossing voor mijn fysieke capaciteiten en op dit parcours. Ik wil de Tour verder zetten zonder achterom te kijken en offensief koersen. Mijn grootste doel is mijn niveau van de voorbije jaren terug te vinden”, aldus Bardet, die in het klassement afzakte van de veertiende naar de zeventiende plaats.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Polleke 19 juli 2019 om 21:29

Als je al achter de feiten aanloopt is 20 seconden verspillen aan de meest zinloze fietswissel ooit niet de slimste optie…

El Mel 19 juli 2019 om 21:43

Traint de beste man nooit op deze discipline?

pirazzi 19 juli 2019 om 21:45

Een zwaarder model fiets heeft hem wel geholpen om geen risico te nemen in de bochten.

Hensie 19 juli 2019 om 22:10

Ik kan die Bardet niet serieus nemen.

Jowinho 19 juli 2019 om 22:13

Is al het hele jaar niet in vorm.

Scott Sunderland 19 juli 2019 om 22:42

Geen beste beurt voor Bardet nee. Niet dat ik me kan herinneren dat hij wel ooit goede tijdritten heeft gereden.

Daarentegen : wat reden Uran en Pinot goed zeg. Dat is voor beiden ook weleens anders geweest. Ik had twijfels over het vormpeil van Uran, maar nu niet meer. Prima voor deze Tour dat ze allebei goed zijn.

Deel Koeper 20 juli 2019 om 08:24

Uran is de grootste sleper van het peloton, het maakt niets uit voor de attractiviteit van de koers of die goed of slecht is, hij draagt toch niets bij.

LutsenkoFan 20 juli 2019 om 10:57

Het kan zo maar zijn dat inderdaad Uran 3e zal worden in deze Tour zonder hem echt te zien te hebben.

attickfan 19 juli 2019 om 22:59

Die hebben nog wel peilen op hun boog.

SOPJE 20 juli 2019 om 00:17

Haha

Scott Sunderland 20 juli 2019 om 00:25

Ik heb het inmiddels peilsnel gecorrigeerd…

Etio 19 juli 2019 om 23:54

Die gaat volgend jaar waarschijnlijk naar de Giro.

Viktrodriguez 20 juli 2019 om 07:27

Bardet is de enige Franse kopman van een Franse WT-formatie. Natuurlijk mag ie niet naar de Giro volgend jaar, tenzij ze een goed alternatief contracteren. In die zin heeft Pinot iets meer mazzel met ook Demare bij FDJ.

Mag verder hopen dat we af zijn van het idee dat dit parcours speciaal voor Bardet (en Pinot) was neergelegd.

Sebas 20 juli 2019 om 08:26

Want @Viktor?

Pinot en Alaflip gaan als een trein. Deze tijdrit, relatief kort en glooiend, was toch ook weer ideaal voor ze? Bardet heeft gewoon de benen niet, maar staat alsnog 17e.

Viktrodriguez 20 juli 2019 om 08:40

Dat Bardet 17e staat, komt dan ook vooral door de bergritten en ander geaccidenteerde ritten in lijn, niet omdat hij zo goed in de tijdrit is of AG2R in de TTT. Zijn achterstand is voor een groot deel ook te wijten aan beide.

Dat is ook precies de reden dat is het vreemd om over een ideaal parcours voor Bardet te beginnen. AG2R is nog nooit goed geweest in de ploegentijdrit en de enige tijdritten waarop Bardet waarschijnlijk geen flater slaat is een echte klimtijdrit.

Peter Lippens 20 juli 2019 om 05:57

Attractieve aanvallend ingestelde renner die de jongste jaren helaas iets te kort komt bergop en tijdrijden is nooit zijn ding geweest behalve één enkele tijdrit op het einde van een Tour veel jaren geleden

IlPirata 20 juli 2019 om 07:15

De Fransen moeten het dit jaar doen met Pinot en Allaphilipe,Bardet rijdt geen goed seizoen dit jaar.

havana 20 juli 2019 om 07:32

Man man man wat was die fietswissel amateuristisch. Sowieso was het idee al heel dom, maar de uitvoering was echt van een vreselijk niveau. Volgen Naessen is deze man op en top met zijn vak bezig – daar is voorlopig héél weinig van te zien.

DemarrErik 20 juli 2019 om 08:21

Je zou de ASO zijn. Bouw je het parcours ideaal voor deze man, staat ie na 1,5 week op ruim 5 minuten.

Viktrodriguez 20 juli 2019 om 08:51

Je zou maar een iedereen napratende Wielerflitser zijn. Hoe kom je erbij dat dit een ideaal parcours voor Bardet is? Wil je een ideaal parcours hebben voor een Bardet, dan:

– zit er sowieso geen ploegentijdrit in, want AG2R kan dat niet aan > rit twee was er toch echt één
– zit er geen normale individuele tijdrit of proloog in > etappe 13 was er toch echt één. Getuige het verleden is ook een geaccidenteerde versie geen succesnummer.
– zit er geen puncheurs or veredelde puncheursaankomst in of anderzijds een supersteile finish > Epernay en La Planche dit jaar kostten hem beide wat nodige tijd en ook in het verleden niet zijn ding
– mede door hierboven dus ook liefst geen boni's, want geen sprinterstype
– eindigt iedere aanwezige bergetappe bergop die niet te steil is aan de top, want Bardet zal niet snel in de afdaling de Tour winnen en een echte sprint/punch heeft ie niet

Sebas 20 juli 2019 om 10:00

Wat loop je nou in te hakken op de mensen? Jij maakt er een Bardet show van, maar op voorhand was dit het meest ideale parcours voor Bardet, Pinot en Alaphillipe (de Franse toppers) sinds jaaaren.

Je kunt niet iedere rit op maat neerleggen dus ja er zit een ploegentijdrit in die niet in het voordeel van Bardet spreekt, maar Pinot en Ala hebben daar gewoon de ploeg voor om de schade te beperken. Is ook gebeurd.

Bardet heeft 10x liever een ploegentijdrit dan een individuele op de eennalaatste dag. Hoe je het went of keert; deze editie is een gouden kans voor de Fransen.

DemarrErik 20 juli 2019 om 11:33

@viktro,

Je hebt helemaal gelijk.

Bovendien heeft de ASO zijn ploeg ook nog een paar keer in 2 sterren hotels laten slapen. En je vergeet ook nog dat ze bijna 20 etappes buiten zijn thuis regio hebben gereden.

Dat zouden ze NOOIT doen als deze tour voor Bardet gemaakt zou zijn.

Cap 20 juli 2019 om 11:12

Het is wel opmerkelijk dat hij zo’n slechte tijdrijder is want hij is met 1.84m toch niet de kleinste. Dat zou hij toch wat moeten kunnen verbeteren.

SteelHorseCowboy 20 juli 2019 om 12:09

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind 2:26 verliezen in de tijdrit helemaal niet zo slecht voor Bardet. Natuurlijk, zo ga je de Tour niet winnen. Maar ik vind dit gewoon naar verwachting. Zeker niet slecht.