Romain Bardet: “Het wielrennen heeft kleinere teams nodig”
Romain Bardet heeft met een glimlach op zijn gezicht het parcours van de komende Tour de France ontvangen. De 27-jarige kopman van AG2R La Mondiale krijgt veel klimwerk voor de kiezen, weinig tijdritkilometers én op 14 juli een aankomst in zijn geboortestad Brioude. “Het is een prachtige route”, vertelt hij in een uitgebreid interview met Cyclingnews.
Veranderingen op tiltASO-voorzitter Christian Prudhomme opperde tijdens de presentatie van het Tour-parcours om de vermogensmeters in de ban te doen. Bardet juicht het initiatief om te veranderen toe: “Wat is er saaier dan een paar grote teams die het peloton controleren tot de massasprint of de laatste kilometer van een klim? Dat is niet het wielrennen waar mensen op zitten te wachten.”
“Ik ben voor alles dat de Tour een beetje oppept”, zegt de Fransman. “Het geeft dappere renners die een risico durven te nemen een kans, zodat zij alles kunnen geven. Het zou goed zijn om een beetje fantasie terug in de Tour te stoppen. Als we nu eens dertig teams van zes renners uitnodigen, dat zou fantastisch zijn. Het maakt de koers onvoorspelbaar, dat heeft het wielrennen nodig.”
Aanvalsdrift
Bardet zelf is ook blij met het parcours van de komende Tour. Op de bovenbuis van zijn fiets is Take the risk or lose the chance geschreven en daartoe ziet hij kansen volgende zomer. “De essentie van koersen is om aan te vallen en proberen een voordeel te creëren. Kansen pakken wanneer ze komen en niet te veel reflecteren op hetgeen al gebeurd is”, legt hij uit.
“Dat is ook de manier waarop ik de Tour benader”, legt de Franse hoop in bange dagen uit. “De uitdaging van de Tour vind ik fantastisch, ook al vraagt het mentaal en fysiek heel veel van een renner. Het creëert dan wel weer hoge verwachtingen. Je kunt ook niet teleurgesteld zijn als je de Tour niet wint, want het is verbluffend als je wél weet te zegevieren. Er is slechts één persoon die Parijs binnen kan rijden in het geel. Ik weet dat ik het elk jaar moet proberen en mijn best moet doen. Je weet het nooit, op een dag kan ik zo maar winnen.”
Overigens heb ik het niet alleen over klassementskopmannen, maar ook over sprinters.
Reorganisaties en personeelsinkrimpingen vinden altijd en overal plaats.
Ik heb nog geen betere voorstellen gehoord.
Ondertussen zit je naar niets te kijken, terwijl de wielrenners van kleine ploegjes in beeld zijn, de sponsor tevreden stelt, en verder maar fietsen tegen beter weten in dat ze het toch niet halen.
Voor dat soort etappes lijken minder ploegen met méér overeenkomende belangen èn tegenstrijdige belangen mij beter. Een groep met ploegen die een sprint wil en een groep met ploegen die met een kopgroep vooruit wil blijven. Dus minder ploegen die niet serieus mee kunnen of willen doen, en dan maar proberen in beeld te komen...
Dat beeld heb ik al vaak genoeg gezien in de Tour in de afgelopen jaren. Dan gaat die tv dus uit!
“De essentie van koersen is om aan te vallen en proberen een voordeel te creëren. Kansen pakken wanneer ze komen”, zegt Bardet. Hoewel niet expliciet gezegd kan dat dus ook in een tijdrit. Of op de kasseien, of op een muurtje. Waarop baseer jij jouw vermoeden dat Bardet vindt dat “tijdritten niet bij de essentie van het wielrennen horen”?
Ik probeerde op licht cynische wijze duidelijk te maken dat Bardet alleen maar in z'n eigen straatje lult. Blijkbaar niet helemaal gelukt.
Wielrennen is meer dan alleen de Tour hoor.