Romain Bardet denkt aan de dubbel Giro-Tour

Door , woensdag 21 november 2018 om 14:44

foto: Sirotti

Voor een Fransman is de Tour bijna heilig. Zo ook voor Romain Bardet. Maar de klimmer van AG2R La Mondiale laat aan L’Equipe weten in 2019 ook een Girodeelname te overwegen. “We zullen de voor- en nadelen afwegen, om waarschijnlijk eind november de knoop door te hakken.”


Bardet ging de afgelopen jaren vol voor Tourwinst, waardoor hij de Giro links liet liggen. Hij eindigde in 2016 én 2017 op het eindpodium van La Grande Boucle, maar hij stond nog nooit op het hoogste treetje. Dit seizoen stelde hij ietwat teleur met een zesde plaats. De aanvalslustige klimmer denkt echter dat zijn beste jaren nog moeten komen.

“Wil een keer de Giro rijden”
“Ik verwacht mijn piek te bereiken tussen mijn 28e en 32e”, aldus Bardet, die onlangs 28 kaarsjes mocht uitblazen. Hij beseft echter dat hij op een punt is aangekomen waarop hij keuzes moet maken. Een van die keuzes is het wel of niet rijden van de Giro. “Het is belangrijk dat iedereen binnen het team zijn mening geeft”, zo laat hij weten.

“We zullen waarschijnlijk eind november een keuze maken, als er een trainingskamp op het programma staat. Feit is dat ik een keer de Giro wil rijden”, is Bardet duidelijk.

Mocht Bardet volgend jaar voor het eerst de Italiaanse ronde rijden, dan is het nog niet zeker dat hij de dubbel zal betwisten. “Dat doe ik alleen als ik weet dat ik een rol kan spelen in de Tour. Anders kan ik beter thuis blijven. De intentie moet toch zijn om het minstens zo goed te doen als in 2016 of 2017.”

Romain Bardet tijdens de voorbije Tour de France – foto: Sirotti

“Minder ruimte voor pure klimmers om aan te vallen”
De grote vraag is of Bardet de Giro wel moet betwisten. De komende Tour kent namelijk veel bergetappes, hét terrein van de Fransman. Daarnaast hoeven de renners slechts 54 kilometer tegen de klok te rijden, het zwakke punt van Bardet. Hij hoopt dat deze combinatie genoeg is om op te boksen tegen rouleurs als Tom Dumoulin, Geraint Thomas en Chris Froome, die momenteel de scepter zwaaien in het rondewerk.

“Je ziet duidelijk dat er een trend is: renners kunnen zich omtoveren tot klimmers door het verliezen van gewicht. Daarnaast is er minder ruimte voor pure klimmers om aan te vallen. Knechten worden steeds sterker, en kunnen daardoor langer aan een hoog tempo blijven rijden. Je hebt tegenwoordig drie opeenvolgende bergritten nodig om verschillen te maken.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Jean Dumas 21 november 2018 om 14:48

Dat zou wel erg stom zijn met het Tourschema, waarin bijna geen tijdritkilometers, maar wel de noodzaak van een lange hoogtestage.

04398 21 november 2018 om 14:50

Dus preudhomme maakt een parcours helemaal afgestemd op het feit dat Bardet niet kan tijdrijden en dan gaat hij de dubbel rijden, doe maar niet. Lijkt me ook geen schijn van kans te hebben in de Giro met de tijdritten erin verliest hij al minimaal 10 minuten.

RoBinnn 21 november 2018 om 15:03

Als er al een voordeel is in het parcours voor Bardet dan zijn dat de klimetappes in de Tour. Ik vind dat de tijdritten erg overschat worden in de Giro, ze zijn namelijk allemaal behoorlijk geschikt voor klimmers. Ik denk zelfs dat Dumoulin/Froome meer tijdwinst pakken in de Tourtijdritten tov types als Bardet dan dat ze in de Giro kunnen doen.

Verder verwacht ik Bardet uiteindelijk gewoon in de Tour en niet in de Giro, 2020 misschien Giro vanwege de OS die zich moeilijk laat combineren met een Tourklassement.

FDJ 21 november 2018 om 23:06

Een parcours voor Bardet met 27 kilometer tijdrit plus een ploegentijdrit van dezelfde lengte? Dat is voor Bardet een schade van minuten… die ploegentijdrit wordt in alle voorbeschouwingen onderschat. Dan verliest hij in de Giro in tijdrit 1 en 3 minder.

KnightBiker 21 november 2018 om 15:17

Om nog een beetje extra te groeien als renner kan het wel nuttig zijn eens 2 grote rondes te rijden, maar met deze komende tour in gedachte zou ik dit plan nog even in de ijskast houden… ik zou het wel een moedige keuze vinden. (Giro-Vuelta is wellicht een betere optie.)
met 2020 en de olympische spelen in het vooruitzicht is de dubbel giro-tour dan ook geen goede optie en zodoende moet je je dan afvragen: wanneer dan wel? van uitstel komt afstel.

KimJungPoels 21 november 2018 om 15:25

Zei hij dit vorig jaar ook niet? Zie het niet gebeuren, zou me verbazen als Bardet die dubbel goed zou verteren en de Tour is veruit de belangrijkste ronde voor AG2R.

Daarnaast is het ook voor Latour wel eens tijd een ronde als kopman te beginnen en de Giro lijkt me een uitgelezen mogelijkheid voor hem.

Romāns Vainšteins 21 november 2018 om 16:12

Moet en gaat ie natuurlijk nooit doen met aankomend tourparcours.

Sonsbach Allstars 22 november 2018 om 07:34

Ik snap werkelijk niet dat er nog steeds renners zijn die denken een goed resultaat in de tour te kunnen fietsen na het proberen winnen van de giro. Riekt naar zelfoverschatting.

FDJ 22 november 2018 om 09:05

@Sonsbach echt he! Die Dumoulin en Froome hebben alleen maar gedroomd vorig jaar in Parijs dat ze op het eindpodium stonden.

Sonsbach Allstars 22 november 2018 om 10:33

Froome en Dumoulin zijn van een andere klasse dan Bardet… Bovendien gingen ze beide in zowel Giro als Tour voor winst en Froome zelfs voor de dubbel. Volgens mij niet gelukt en Dumoulin heeft achteraf aangegeven dat de combi Giro en Tour eigenlijk geen goed idee is. Ik zie niet in waarom een renner als Bardet in beide rondes in hetzelfde jaar uberhaupt podium zou kunnen rijden. @FDJ ook na jouw opmerking riekt het voor mij nog steeds naar zelfoverschatting.

Melkzuur 22 november 2018 om 09:30

Er staat toch nergens dat hij denkt de Giro te kunnen winnen? Hij kan er zich prima in vorm rijden, en enkele etappes uitkiezen waarin hij vol voor de overwinning gaat.

wichard1 23 november 2018 om 18:09

Bardet zou zich ook kunnen richten op een klassieker zoals Strade, LBL of de Waalse Pijl. Daar is hij geknipt voor.

tendam 23 november 2018 om 18:26

Hij werd dit jaar dan ook 2e in de Strade.