Roland Liboton wil Van Aert en Van der Poel vaker in het veld zien: “Ze moeten weten van welke straat ze afkomstig zijn”
foto: Cor Vos
zaterdag 13 november 2021 om 11:20

Roland Liboton wil Van Aert en Van der Poel vaker in het veld zien: “Ze moeten weten van welke straat ze afkomstig zijn”

Roland Liboton zou Wout van Aert en Mathieu van der Poel graag vaker in het veld zien rijden. De ondertussen 64-jarige crosslegende vindt het jammer dat de trui van de Belgisch kampioen en de wereldkampioen pas in december te bewonderen zijn.

Volgens Liboton, die tussen 1980 en 1984 vier keer wereldkampioen werd, zouden renners die geen tien crossen rijden, niet op een kampioenschap mogen starten. “Ik vind het niet kunnen dat jongens die een heel seizoen voor de show hebben gezorgd op een WK plots moeten opboksen tegen mannen die fris zijn”, zegt hij in Het Nieuwsblad. “Ik zou die mannen verplichten een aantal wedstrijden te rijden. Doen ze dat niet, dan zouden ze geen selectie mogen krijgen voor nationale en wereldkampioenschappen. Het zou een gebaar van respect zijn tegenover de andere jongens die keihard hun best doen en ons toch mooie crossen laten zien.”

Zoals het nu gaat zullen Eli Iserbyt en Toon Aerts nooit wereldkampioen worden, denkt Liboton. “En dat is jammer. Die mannen leveren al een heel seizoen mooie duels, zoals donderdag in de Jaarmarktcross van Niel. Zij verdienen die trui. Ook naar organisatoren toe zou het leuk zijn als de kampioenstruien altijd van de partij zijn. Dat gebeurt nu niet en dat is volgens mij ook de reden waarom toeschouwers afhaken. De trui van Belgisch kampioen Van Aert gaan we vermoedelijk pas begin december zien, die van wereldkampioen Van der Poel nog later”, gaat het crossicoon verder.

‘Je kunt niet van twee walletjes blijven eten’
Liboton erkent dat het niet meer dan logisch is dat Van Aert en Van der Poel na hun wegseizoen een lange rustpauze inlassen. “Maar ze moeten kiezen, je kunt niet van twee walletjes blijven eten. Ofwel ben je wegrenner, ofwel ben je cyclocrosser. Die twee combineren gaat niet. Ze moeten respect tonen voor de jongens die twee keer per week de wei in duiken, al weken aan een stuk. Op de weg wordt uiteraard het grote geld verdiend. Die jongens hebben duizelingwekkende contracten en dat verdienen ze. Maar we moeten weten van welke straat ze afkomstig zijn. En dus zou ik hen, en hun truien, graag vaker in het veld zien.”

Steeds meer renners wisselen moeiteloos van het ene soort fiets in voor het andere, maar volgens Liboton kleven daar ook risico’s aan. “De tijden zijn veranderd. Ze springen van de ene broek in de andere. Maar ik zou daar ook voorzichtig in zijn. Neem nu Marianne Vos. Die leek ook alles te kunnen, maar is er toch enkele jaren uit geweest. Op een dag zegt het lichaam dat het genoeg is.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
60 Reacties
13-11-2021 14:37
Er zit wel wat in de mening die hij ventileert. Overigens is het niet helemaal nieuw, In de jaren 70 toen het veldrijden in NL voet aan de grond begon te krijgen moest je een bepaald aantal NL-veldritten hebben gereden om aan het NK te mogen meedoen. Het getal ben ik kwijt maar dat waren er heel wat meer dan 10. Kan me herinneren dat het alleen van toepassing was voor de toenmalige amateurs. Dus niet voor de profs maar in die tijd reden de beste profs nauwelijks bij de eerste vijf in de open veldritten.
13-11-2021 15:57
Liboton stelt dat Aerts en Iserbyt het verdienen om wereldkampioen te worden. Gewoon de beste zijn tijdens het WK is de oplossing.
13-11-2021 17:28
Je kunt net zo goed stellen dat wout en vdp wel frisser zijn, maar door de klassiekers zich veel minder op de cross en wk kunnen voorbereiden. Het moet wel allemaal in functie blijven, net zoals stybar een paar jaar voor hun
13-11-2021 17:29
Het zou mooi zijn om de hele top van de weg het veld in te krijgen, krijgt het veldrijden meer aanzien en allure. Plus dat het goed is voor de stuurmanskunsten, waardoor er wellicht minder valpartijen zullen zijn op de weg. Lijkt mij geweldig om ook een Pog,Rog,Flip,Rev in het veld te zien ploeteren.
13-11-2021 18:02
Kwestie van tijd voordat de UCI het veldrijden laat vallen. Niets meer dan Belgische folklore.
13-11-2021 18:05
Wereldkampioen moet degene worden die die dag t beste is, dus onzin dat iemand al tenminste x crossen gereden moet hebben.
Winnaar vd superprestige en wereldbeker moet (vrijwel) alle crossen van dat klassement rijden. Daar kunnen Toon, Eli erc hun kans wagen. Of simpelweg zorgen dat ze op t WK beter zijn.
Liboton zegt dat ze moeten weten uit welke straat ze komen. Als hij zelf de basisschool heeft gevolgd, moet hij daar dus nog steeds op zitten volgens zijn kulredenering.
Wat veel relevanter is, is of door t draaien van een beperkt veldritseizoen hun veldritcampagne en/of wegcampagne minder wordt. En t dan 1 of 2 keer niks wordt.
13-11-2021 19:01
Het van de ene broek in de andere springen zou op zich al een Olympische medaille waard zijn.
14-11-2021 12:48
Ach , praat van een misnoegde die hoopt om terug in de belangstelling te komen, is af geserveerd voor het keuren van parcoursen en als tv analist. En dat allemaal na wat zatte praat.
Mss beter het monopolie van de uci aankaarten, waarom gaat er niemand naar het hof van de EU, daar hebben ze toch altijd hun mond vol tegen monopolie posities, waarom stelt de EU zelf geen onderzoek in naar deze belachelijke situatie?.

Reacties zijn gesloten.